Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dagen har altså kommet da min datter har proklamert at hun vil prøve seg som vegetarianer. Jeg legger mye arbeid i et rikt og variert kosthold, og trenger da tips til oppskrifter som kan fungere både med og uten kjøtt, siden jeg gjerne vil støtte henne, samtidig som at resten av familien jo spiser kjøtt (minsten er matvond og spiser nesten bare kjøtt...)

Jeg lager en ny tråd i håp om å slippe å bla gjennom side opp og side ned med unødvendig diskusjon. Hun velger og jeg vil tilrettelegge og samtidig se til at hun får i seg det hun trenger. (Punktum)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Grønnsakssuppe uten kjøtt/pølser

Anonymkode: c0b68...714

Skrevet

Pizza

Chili sin carne

Taco med bønner og linser

Blomkålsuppe

Ostesmørbrød

Tomatsuppe

Søtpotetsuppe

Grøt

• Liker 1
Skrevet

Vegetarlasagne, linsesuppe

• Liker 1
Skrevet
5 minutter siden, Kvinne87Rogaland skrev:

Pizza

Chili sin carne

Taco med bønner og linser

Blomkålsuppe

Ostesmørbrød

Tomatsuppe

Søtpotetsuppe

Grøt

Så langt er jeg og med, men hvilken type bønner og linser? Hva har du på pizza? Når du har bønner og linser til taco, hvordan serverer du? Varme, kalde, krydder? 

Jeg trenger detaljer 🤣🤣🤣

AnonymBruker
Skrevet

Det finnes masse grupper på facebook  med mye inspirasjon!

Jeg lager bl.a;
Chunk i kål (istedet for fårikål, og krydrer det gjerne litt med næringsgjær tilsatt B12 fra Marigold)

Wok med grønnsaker eventuelt soyabiter (Halsans kok har en fantastisk en som fåes på mega)

Halsans kok "kyllingbiter", i fløtesaus, med broccoli og ris (vanvittig godt!)

Pølsegryte med tomat, pasta, diverse grønnsaker

Grønnsaksform (potet, blomål, broccoli, gulrot lag på lag, med ost på toppen, tilsett fløte når den er ferdig)

Anonymkode: 25002...6f9

AnonymBruker
Skrevet

Hva vil det si å være matvond?

Anonymkode: 51ccf...ab6

Skrevet
14 minutter siden, Absol skrev:

Så langt er jeg og med, men hvilken type bønner og linser? Hva har du på pizza? Når du har bønner og linser til taco, hvordan serverer du? Varme, kalde, krydder? 

Jeg trenger detaljer 🤣🤣🤣

Jeg pleier å kjøpe chillibønner på boks. Steker grønnsaker som løk, paprika, purre, mais etc og blander oppi bønnene, tilsetter tacokrydder og evt litt mer vann og lar koke inn litt. Dette blir supert fyll til burritos, gratineres i ovnen. 

AnonymBruker
Skrevet
34 minutter siden, Absol skrev:

Dagen har altså kommet da min datter har proklamert at hun vil prøve seg som vegetarianer. Jeg legger mye arbeid i et rikt og variert kosthold, og trenger da tips til oppskrifter som kan fungere både med og uten kjøtt, siden jeg gjerne vil støtte henne, samtidig som at resten av familien jo spiser kjøtt (minsten er matvond og spiser nesten bare kjøtt...)

Jeg lager en ny tråd i håp om å slippe å bla gjennom side opp og side ned med unødvendig diskusjon. Hun velger og jeg vil tilrettelegge og samtidig se til at hun får i seg det hun trenger. (Punktum)

Kjør på med belgevekster. Kikerter,bønner,linser etc. Rik på proteiner,mineraler og jern. Erstatter kjøtt på et blunk. Et annet tips er å kjøpe kikertmel hos invandrere, koster 1/4 av hva helsekost butikker tar. En halv kilo koster 100 kroner på helsekosten, 2 kg koster 30 kroner hos invandrere.

3 egg,3ss olivenolje og kikertmel er en protein bombe😃 

Anonymkode: d88b1...286

• Liker 3
Skrevet
41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva vil det si å være matvond?

Anonymkode: 51ccf...ab6

Kresen? Han nekter å spise mat som er blandet og spiser ikke poteter eller de fleste grønnsaker. (Bare brokkoli og gulrot) han spiser kjøtt. Han er underernært så da synes jeg det er viktig at han fortsatt får spise det han er vant til 😊

AnonymBruker
Skrevet

Vil hun spise ost, andre meiereriprodukter, egg og fisk..?

Anonymkode: dd3c0...51b

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vil hun spise ost, andre meiereriprodukter, egg og fisk..?

Anonymkode: dd3c0...51b

Meieriprodukter ja, fisk og egg nei. (Men tror hun kommer til å cave på egg, hun er veldig glad i bakverk, pannekaker og eggerøre 🤣

Hva kan erstatte fisk næringsmessig?

AnonymBruker
Skrevet
58 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kjør på med belgevekster. Kikerter,bønner,linser etc. Rik på proteiner,mineraler og jern. Erstatter kjøtt på et blunk. Et annet tips er å kjøpe kikertmel hos invandrere, koster 1/4 av hva helsekost butikker tar. En halv kilo koster 100 kroner på helsekosten, 2 kg koster 30 kroner hos invandrere.

3 egg,3ss olivenolje og kikertmel er en protein bombe😃 

Digger kikertmel. Burdte brukes av hele idretts-Norge 👍

Anonymkode: 5a125...c6b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Digger kikertmel. Burdte brukes av hele idretts-Norge 👍

Anonymkode: 5a125...c6b

Enig! Skulle ha erstattet all proteinpulver-bruk fra kjedene.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Absol skrev:

Hvor gammel er datteren din? Jeg hadde ei venninne som ble vegetarianer på ungdomsskolen. Foreldrene hadde fulltidsjobb og tre andre barn. De støttet datteren og sa at hun måtte gjerne spise vegetarisk men hun måtte lagd maten sin selv. De sa det ikke for å straffe datteren men for å både kome seg gjennom tidssklemma og ansvarliggjøre datteren. I dag er hun voksen og spiser fremdeles vegetarisk. Hun vokste mye på å ta dette ansvaret selv og ble en selvstendig voksen:) du må jo gjøre som du vil og passer familien, men hadde det vart meg hadde jeg satt meg ned med datteren for å klargjøre noen forventninger.

Anonymkode: 1b40d...327

• Liker 3
Skrevet
1 time siden, Absol skrev:

Hvor gammel er datteren din, er hun i tenåra kan hun lage mat selv. 

AnonymBruker
Skrevet

Fint at du bryr deg nok til å støtte henne :) Jeg ble vegetarianer som 12-åring (14 år siden) og mamma stilte opp med alternativer hvert måltid. Det har jeg alltid satt veldig, veldig stor pris på!!

Denne siden er gull verdt: https://vegetarmat.org

Her finnes også mange oppskrifter: https://www.rema.no/oppskrifter/1213/vegetar/

Et tips er å kjøpe vegetarkjøtt ("kjøtt"deig, "pølser" osv). Da blir det mye enklere å lage middag! 

Anonymkode: 5f376...82a

Skrevet
3 timer siden, Absol skrev:

Jeg trenger detaljer 🤣🤣🤣

Alle typer linser smaker så og si likt. Kjøp ferdigkokte linser på butikken (kommer i små pappkartonger) så kan du hive de oppi gryter eller varme de i stekepanna sammen med tacokrydder. Til taco bruker jeg ofte en blanding av røde linser og kidneybønner. 

På pizza har jeg tomatsaus/ost/sopp/grønnsaker, eller pesto/ost/oliven/pinjekjerner.

De fleste bønner/linser er nøytrale i snaken og kan brukes til alt. Bare husk å krydre! Kikerter er også gode proteinkilder 😄 

Gjest Juks
Skrevet

Rema 1000 og Coop Prix/Extra (som jeg vet om) selger f.eks vegetarburger (ligger i frysedisken). 
Den er ganske god! Det kommer flere og flere vegetar- og veganmat i butikkhyllene. Så vær oppmerksom på dette når du drar å handler :) 

Bare et lite tips sånn fra skrått hold :) 

Gjest frankie85
Skrevet

Når je handlet på innvandrerbutikker før så pleide je å kjøpe grønne linser, det smaker nesten som kjøtt når man lager kjøttkaker av de

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...