AnonymBruker Skrevet 7. mai 2019 #1 Skrevet 7. mai 2019 Jeg har veldig milde symptomer på et eller annet jeg mistenker er relatert til mat ihvertfall. Symptomene er: Et veldig mildt, men spesifikt, ubehag i magen. Virker litt tilfeldig når det dukker opp og ikke. Jeg er oppblåst nesten hele dagen i varierende grad. Løs avføring og/eller diaré er ikke uvanlig for meg, men skjer heller ikke spesielt ofte. Mye trøtt og litt lav energi, men det kan jo komme av hva som helst. Hvordan finner jeg enklest mulig ut hva dette kan skyldes? Blir jeg nødt til å helomlegge kosten i mange måneder med en gang og se om det endrer noe, eller kan noe utelukkes på andre måter? Anonymkode: c13fb...514
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2019 #2 Skrevet 7. mai 2019 Gå til legen, og be ham ta prøver. Men ja, du kan risikere at du må eliminere matvarer en god stund for å se om det hjelper på situasjonen. Anonymkode: 35573...92a
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2019 #3 Skrevet 7. mai 2019 Får man sikkert svar ved blodprøver eller må de ta prikktest på huden? Anonymkode: 51bcb...bca
Tessa12 Skrevet 7. mai 2019 #4 Skrevet 7. mai 2019 Sensitivitet eller intoleranse vil ikke vises på noe prøver, da må man inn å bruke eliminering. Prikktest brukes ved mistanke om allergi, noe dette nok ikke er.
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2019 #5 Skrevet 7. mai 2019 Genetisk laktoseintoleranse gir et relativt sikkert svar, selv om det fremdeles gjerne er individuelt hvor mye man tåler. Blodprøver viser kun IgE-mediert sensibilisering, og de kan man overhodet ikke stole på ved utslag. De må alltid tolkes sammen med plagene dine. Prikktest representerer også stort sett IgE-mediert allergi, men den er også usikker/må tolkes i sammenheng med symptomer. For intoleranser er det stort sett eliminasjon-provokasjon som gjelder, og da helst blindet (at du ikke selv bævet HV du får i deg). Selve omleggingen av kostholdet kan påvirke magen og opplevde endringer selv om man ikke egentlig er intolerant (feks mer eller mindre fiber når man kutter gluten, mindre forstoppelse hvis man kutter søtmelk). https://forskning.no/partner-universitetet-i-bergen-allergi/mente-selv-at-de-ikke-talte-gluten-men-ble-ikke-verre-av-a-spise-gluten/263148 Når det er sagt, så er det mange som kan reagere positivt på kostholdsendringer, men hva som er årsaken til den positive reaksjonen kan være vanskelig å vurdere. Korrelasjon er ikke alltid det samme som kausalitet. Anonymkode: 055a1...efb
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2019 #6 Skrevet 7. mai 2019 *vet hva. Autocorrect 🙊 Anonymkode: 055a1...efb
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2019 #7 Skrevet 7. mai 2019 Du må gå til fastlegen og ta blodprøver på allergi, antistoffer for gluten og gjerne gentesten for gluten. Hvis noen av de kommer tilbake med utslag, så kan det være aktuelt med gastroskopi for å sjekke at du har cøliaki. Hvis ingen av de slår ut, så er det prøve og feile metoden som gjelder. Kutte ut det du mistenker du kan reagere på i MINST en måned, skriv gjerne matdagbok med symptomer, og se etter bedring. Merker du bedring, kan du provosere med en matvare om gangen, men få magen i sjakk mellom provoseringene før du begynner med en ny matvare. Alternativt finnes det intoleransetester som sendes til utlandet på det private markedet. Men de er dyre, og mange er skeptiske til dem. Anonymkode: 08c8e...d11
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2019 #8 Skrevet 7. mai 2019 Laktoseintoleranse er veldig enkelt da jeg selv hadde sekundær laktoseintoleranse. Jeg ble helt sykt kvalm av å drikke melk eller noe melkebasert, og ble ikke kvalm av laktosefri melk. Så det var jo enkelt å skjønne koblingen der. Glutenintoleranse som kan være cøliaki (det kalles da glutenintoleranse med tamrottatrofi som betyr at tarmtottene blir ødelagt) kan man i en del tilfeller se på blodprøve om man spiser gluten, og man helt sikkert fastslå diagnose ved gastroskopi. Ikke-cøliakisk glutensensitivitet har ikke noen sikker diagnostisk undersøkelse annet enn at man blir bra av å ikke spise gluten. Jeg er usikker på hvor lang tid det tar før man blir bra med glutensensitivitet, men for meg med cøliaki tok det 2 mnd på strikt glutenfri kost før jeg hadde små tegn til bedring og omlag 2 år før jeg ble bra. Anonymkode: af597...4bc
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2019 #9 Skrevet 7. mai 2019 Jeg fikk beskjed om å kutte absolutt alle matvarer med laktose i første omgang. Jeg ble bedre omtrent over natten. Bruker laktase tabletter som hjelper magen med å bryte ned laktose dersom jeg må spise noe som har laktose i seg (hvis jeg spiser ute feks). Ang gluten, jeg har i tilleg IBS, så jeg er sensitiv for gluten. Her har jeg også bare kuttet ut gluten helt for å se reaksjonen. Nå de siste to dagene har jeg ikke vært flink til å passe på hva jeg får i meg så det endte med hastetur på do. Eliminer en og en matvare for å se om det er bedring. Start med laktose feks. Det finnes jo ørten laktosefrie meieriprodukter nå så det er i grunn ikke noe problem Anonymkode: 38c5a...256
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2019 #10 Skrevet 8. mai 2019 Litt usikker på om intoleranse og sensitivitet gir utslag på prøvene legen tar (blodprøver, avføringsprøver osv.). Jeg var hos legen for å ta slike prøver, for jeg HAR et problem med fordøyelsen, men de ga ingen utslag. Jeg vet med sikkerhet at jeg er laktoseintolerant og sensitiv til gluten. Men jeg vet ikke hvordan jeg skal få dette påvist, men det er heller ikke så farlig. I mitt tilfelle er det noe som har utviklet seg og blitt verre med årene. Jeg kan ikke huske noen plager fra da jeg var barn frem til jeg var ca 17 år (er 19, snart 20 nå), men min mor sier jeg klaget over vondt i magen når jeg drakk melk som liten. Det første jeg selv merket, var at når jeg drakk feks sjokomelk (aldri drukket vanlig melk da jeg er vant til alternativ melk, kun sjokomelk) måtte jeg skikkelig på do og bæsje, og av og til kunne jeg få diaré. Samme skjedde når jeg spiste for eksempel pannekaker med masse sjokolade pålegg. Da jeg var 17 opplevde jeg en kveld, etter å ha vært litt forstoppet i noen dager, og kun spist dritt et par dager i strekk, å få noen av de sykeste mage-smertene jeg har opplevd i hele mitt liv. Varte ca 24 timer, og jeg måtte på legevakten to ganger, men de fant ikke ut hva der kunne være. I etterkant har jeg skjønt at det hadde med maten å gjøre. Har opplevd det samme et par ganger etter dette, frem til jeg fylte 19. Har ikke opplevd det på et par mnd nå, trolig fordi jeg har kuttet ut melk. En periode i desember skjedde disse «episodene» hele 3 ganger i løpet av 2 uker. Ikke like intenst, men veldig sterke smerter/mageknipe som varte i 2-3 timer, og diaré, og av og til oppkast. Disse smertene kom etter jeg spiste is-krem. Denne sammenhengen skjønte jeg den 3. Gangen, og har ikke spist is-krem siden, og har heller ikke hatt de samme smertene. Jeg vet at jeg er intolerant, og ikke allergisk mot melk, fordi jeg tåler ting som inneholder melk, som feks yoghurt, smør, rømme osv. I moderate mengder. Det er ikke før det kommer over en viss grense, feks når jeg drikker REN melk, eller spiser is, at jeg får smertene, og merker det på fordøyelsen. Vekslet mye mellom diaré og forstoppelse når det var på det verste, i desember, da sa kroppen min skikkelig ifra. Hadde ila 2-3 uker forstoppelse 2 dager på rad, og så bæsjet jeg alltid alt ut på morgenen den 3 gangen. Og så var det på’an igjen. Veldig slitsomt. Nå har fordøyelsen min blitt mye bedre etter jeg kuttet ut ren melk og is, og spiser mye laktosefritt når det er mulig, men jeg sliter fortsatt litt med forstoppelse og treg mage, og diaré. Når det kommer til gluten, merker jeg at jeg får treg mage og blir veldig oppblåst når jeg spiser ting med mye gluten, feks brød, boller osv. Hvis jeg går en dag uten å spise gluten, blir jeg ikke så veldig oppblåst, men så fort jeg spiser noe med mye gluten, blir jeg veldig opplåst. Dette er noe du bare bør føle på kroppen selv, og er ikke sikkert legene kan påvise noe, men er jo greit å prøve å finne ut av det! Anonymkode: 12057...c79
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå