AnonymBruker Skrevet 7. mai 2019 #1 Skrevet 7. mai 2019 Jobber selv som sykepleier i helsevesenet og kan skrive under på at her det mye dårlig miljø ute og går. Jeg mener det skyldes mange kvinner, mange med lav el manglende utdannelse, og for lite ressurser ift arbeidsoppgavene som skal gjøres. Nå skal jeg omskoleres men er redd for å havne borti lignende miljø. Hjelper det å jobbe et sted hvor folk er høyere utdannet, dvs mastergrader, hvor man har jobber som krever mer intellektuelt og dermed også må være mer oppegående selv? Samtidig som det er en bedre fordeling av menn og kvinner, og man har bedre arbeidsforhold? Kom gjerne med konkrete eksempler! Anonymkode: 391b0...1d5
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2019 #2 Skrevet 7. mai 2019 Tror nok ikke du kan ta det for gitt at en hel bransje har godt arbeidsmiljø. Utdanningsnivå har også null og niks å si. Jeg har doktorgrad, og har jobbet en del steder, og hatt villt ulikt arbeidsmiljø. Jeg har jobbet i akademia, hvor alle kollegaene mine også hadde doktorgrad, og der holdt jeg meg det meste inne på mitt eget kontor med døren lukket til slutt, for å si det sånn. Så har jeg jobbet i fire ulike private bedrifter, og noen steder har det vært godt miljø, andre steder rævva miljø. Jeg kjenner også folk som jobber i helsevesenet som stortrives sosialt på jobb, og synes kollegene veier opp for dårlig lønn og tungt arbeid. Du har nok vært uheldig med hvor du har jobbet, mer enn med valg av bransje. Anonymkode: 4cd0d...7d5 1
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2019 #3 Skrevet 7. mai 2019 Det er ikke sånn det funker 🤦🏼♀️ Det varierer fra bedrift til bedrift Anonymkode: 7f0e3...268 2
Truno Skrevet 7. mai 2019 #4 Skrevet 7. mai 2019 Jeg er lærer, har jobbet på skoler med supert arbeidsmiljø, middels arbeidsmiljø og dårlig arbeidsmiljø. Så kommer absolutt an på stedet, der jeg jobber nå ble det sosiale nevnt i stillingsutlysningen, det er absolutt et positivt tegn. De stedene jeg har jobbet som også tenker på hvordan man fungerer med andre er de stedene det har vært kjekkest å jobbe.
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2019 #5 Skrevet 7. mai 2019 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tror nok ikke du kan ta det for gitt at en hel bransje har godt arbeidsmiljø. Utdanningsnivå har også null og niks å si. Jeg har doktorgrad, og har jobbet en del steder, og hatt villt ulikt arbeidsmiljø. Jeg har jobbet i akademia, hvor alle kollegaene mine også hadde doktorgrad, og der holdt jeg meg det meste inne på mitt eget kontor med døren lukket til slutt, for å si det sånn. Så har jeg jobbet i fire ulike private bedrifter, og noen steder har det vært godt miljø, andre steder rævva miljø. Jeg kjenner også folk som jobber i helsevesenet som stortrives sosialt på jobb, og synes kollegene veier opp for dårlig lønn og tungt arbeid. Du har nok vært uheldig med hvor du har jobbet, mer enn med valg av bransje. Anonymkode: 4cd0d...7d5 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er ikke sånn det funker 🤦🏼♀️ Det varierer fra bedrift til bedrift Anonymkode: 7f0e3...268 Skjønner selvfølgelig dette, alvorlig talt, men hører oftere fra sykepleiere at de jobber i dårlige miljø enn fra mange andre. Tror selvfølgelig ikke at i visse bransjer er det bare gode arbeidsmiljø, jeg mente det ikke så bokstavelig. Men om man kanskje kan se en tendens/trend mer i noen sektorer enn i andre 🙂 Anonymkode: 391b0...1d5
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2019 #6 Skrevet 7. mai 2019 21 minutter siden, AnonymBruker said: Skjønner selvfølgelig dette, alvorlig talt, men hører oftere fra sykepleiere at de jobber i dårlige miljø enn fra mange andre. Tror selvfølgelig ikke at i visse bransjer er det bare gode arbeidsmiljø, jeg mente det ikke så bokstavelig. Men om man kanskje kan se en tendens/trend mer i noen sektorer enn i andre 🙂 Anonymkode: 391b0...1d5 Nei, det tror jeg ikke man kan. Anonymkode: 7f0e3...268
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2019 #7 Skrevet 7. mai 2019 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, det tror jeg ikke man kan. Anonymkode: 7f0e3...268 Det kan man. Det er klart det kan være dårlig eller bra arbeidsmiljø også i bedrifter der de ansatte typisk er høyt utdannede, men så er det jo dette med graden av det. De dårligste arbeidsforholdene finner man ofte i jobber der ansatte er lett erstattelige, ofte jobber på "gulvet", gjerne med mange fremmedspråklige som ikke kjenner sine rettigheter i norsk arbeidsliv etc. Enkelte bransjer som renhold/hotell o.l. har blitt beskrevet som forholdsvis grufulle av mange som har jobbet der, med ledere som styrer på grunnlag av frykt for å miste jobben, ingen/dårlig kommunikasjon, utnyttelse av arbeidstakere osv. Usikkert forhold til jobben gjennom vikarbyråer eller midlertidige kontrakter har også vært med på denne negative utviklingen, samtidig som organisasjonsgraden har gått ned. Kombiner så alt dette med storstilt arbeidsinnvandring gjennom EØS avtalen de siste tiårene, så har du oppskriften på et dårlig arbeidsliv. Anonymkode: 3a49e...bd1 2
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2019 #8 Skrevet 7. mai 2019 Jeg har jobbet tyve år i helsevesenet og stort sett alltid hatt bra arbeidsmiljø, noen steder bedre enn andre, men ingen steder direkte dårlig. Når folk mener ALT er galt så er det gjerne på tide å se litt på seg selv og sitt eget bidrag.... Nå jobber jeg for øvrig et sted der alle har videreutdanning (altså minst 4,5 års utdanning) og arbeidsmiljøet her er godt, men hverken bedre eller verre en forige sted der nesten ingen hadde mer enn 3 år på skolebenken. Anonymkode: c592f...48c
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2019 #9 Skrevet 7. mai 2019 Jeg tror det kan være noe i det du sier. Har selv mastergrad og har bare vært borti gode arbeidsmiljø, har jobbet i både offentlig og privat sektor. Som student med deltidsjobb så jeg mye rart. Anonymkode: 38a1e...d3e 1
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2019 #10 Skrevet 7. mai 2019 5 hours ago, AnonymBruker said: Det kan man. Det er klart det kan være dårlig eller bra arbeidsmiljø også i bedrifter der de ansatte typisk er høyt utdannede, men så er det jo dette med graden av det. De dårligste arbeidsforholdene finner man ofte i jobber der ansatte er lett erstattelige, ofte jobber på "gulvet", gjerne med mange fremmedspråklige som ikke kjenner sine rettigheter i norsk arbeidsliv etc. Enkelte bransjer som renhold/hotell o.l. har blitt beskrevet som forholdsvis grufulle av mange som har jobbet der, med ledere som styrer på grunnlag av frykt for å miste jobben, ingen/dårlig kommunikasjon, utnyttelse av arbeidstakere osv. Usikkert forhold til jobben gjennom vikarbyråer eller midlertidige kontrakter har også vært med på denne negative utviklingen, samtidig som organisasjonsgraden har gått ned. Kombiner så alt dette med storstilt arbeidsinnvandring gjennom EØS avtalen de siste tiårene, så har du oppskriften på et dårlig arbeidsliv. Anonymkode: 3a49e...bd1 Nå handler denne tråden om hvilke bransjer som har godt arbeidsmiljø da, så kanskje du kan opplyse om det i samme slengen? Anonymkode: 7f0e3...268 1
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2019 #12 Skrevet 8. mai 2019 Jeg har i alle fall bedre erfaring med offentlig sektor enn privat. I det private følte jeg arbeidsmiljøloven stod mye svakere, det var ikke alltid et ordentlig verneombud på plass, og man jobber etter profitt. Man kan alltids spørre på et jobbintervju, men jeg vet ikke hvor ærlige svar man vil få. Men jeg ville prøvd å se etter arbeidsplasser med både menn og kvinner, litt flere ansatte enn 10 stk, og se ann kjemi med leder som intervjuer deg. Jeg sa nei til en jobb en gang fordi jeg følte jeg hadde dårlig kjemi med hun som skulle bli min sjef. Var veldig usikker på om det var riktig, men den de ansatte istedet sluttet etter kort tid i alle fall. Anonymkode: e7a75...a6f 1
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2019 #13 Skrevet 8. mai 2019 Enkeltmannsforetak har jeg hørt mye positivt om. Overraskende mye faktisk! Hoho. Anonymkode: 86f14...f3f
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2019 #14 Skrevet 8. mai 2019 21 timer siden, AnonymBruker skrev: Nå handler denne tråden om hvilke bransjer som har godt arbeidsmiljø da, så kanskje du kan opplyse om det i samme slengen? Anonymkode: 7f0e3...268 Nå nevnte jeg jo nettopp bransjer som f. eks. renhold og hotell i innlegget du siterer, som er eksempler på bransjer der ansatte lett kan byttes ut. Andre bransjer er f. eks. servering/uteliv, deler av helsevesenet (som TS allerede jobber i), byggebransjen i visse tilfeller (dersom man er ufaglært og/eller har midlertidig arbeidsforhold gjennom vikarbyrå). Anonymkode: 3a49e...bd1
sølvdryss Skrevet 8. mai 2019 #15 Skrevet 8. mai 2019 Jobber selv i helsevesenet. Tror det er mye dårlig arbeidsmiljø rundt om. Jeg tror mye skyldes disse faktorene: Dårlige turnuser (som gir lite søvn, lite fleksibilitet) Høyt sykefravær Høyt tempo/mye stress/for mye å gjøre på for liten tid Hyppig utskiftning av personale Dårlig bemanning For mange kollegaer (det er svært vanskelig å bli enig om noe og å diskutere/la alle få komme til ordet) Spørsmålet er vel heller om du ønsker å jobbe med kollegaer eller ikke? Det kan være problemer med arbeidsmiljøet uansett hvor man jobber. Det er ingen garanti. Men det finnes jo også jobber hvor en arbeider mer selvstendig og ikke må forholde seg til alt for mange. F.eks diverse kontor/resepsjonsjobber, renholder, personlig assistent, hjemmesykepleien (må jo samarbeide, men jobber også mye alene). 2
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2019 #16 Skrevet 8. mai 2019 Det varierer jo fra bedrift til bedrift. Sykehjemmet jeg jobber på er verdens beste arbeidsplass. Er vell kun to menn som er ansatt der, resten er kvinner. Men jeg har også jobbet på et sykehjem der arbeidsmiljøet var helt forferdelig. Så det varierer fra sted til sted. Anonymkode: 3e6e2...eba
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2019 #17 Skrevet 8. mai 2019 Jeg har jobbet som sykepleier i verdens beste miljø, og klager heller ikke over arbeidsmiljøet i offentlig helseadministrasjon. Jeg vil derimot aldri jobbe med forskningsadministrasjon eller i privat sektor igjen. Har nok vært litt uheldig med disse arbeidsplassene, men makan til drittmiljø skal man lete lenge etter. Anonymkode: 9a2e5...fbc
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2019 #18 Skrevet 8. mai 2019 Selv om det er store forskjeller, bør det absolutt være mulig å se noen trender spesielt på bakgrunn av arbeidsvilkår. Det er kanskje ikke lett å forutse når man skal velge utdanningsretning hvordan arbeidet egentlig er. Til eksempel å jobbe som psykolog på DPS har jeg hørt mye negativt om fra psykologer. Det handler mye om hvor rigid systemet er og at det det siste årene har blitt stort fokus på effektivitet og korte løsninger. Man opplever å måtte jobbe på tvers av sine faglig standpunkt og verdier. Men nå antar jeg du ikke skal bli psykolog da Jeg kan ikke så mye om krav og arbeidsmiljø i andre bransjer, så håper noen andre kan svare deg. Jeg tror absolutt det kan være lurt med en blanding av kvinner og menn. Anonymkode: aaf29...056
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå