Gå til innhold

Samvær/omsorg etter samlivsbrudd vers. økonomi/makt

Far til 2

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Hva søren er det du håper å oppnå med denne konstante svertingen av barnevern' date=' bygdefolk, helsepersonell mm mm....?[/quote']

Kan du ikke være så snill å lese litt bedre det jeg skriver. Jeg har ikke svertet barnevernet. Det er jo andre som melder TIL bv, det er ikke bv som selv melder folk. Jeg har heller ikke konstant svertet helsepersonell! Jeg har heller ikke svertet alle bygder i Norge, og bare for å si det; det er ikke sikkert det er den bygda jeg bor i som jeg alltid sverter...har jo jobbet i andre bygder. (og DEN bygda går snart på dunken - noe jeg ikke bryr meg om for å si det sånn) Men synes det skjer mye ille her også. (Virker jo som det er selvmord hver måned her).

Og da er vel egentlig mesteparten av spørsmålet ditt helt bak mål. Kan du ikke sette deg litt inn i saken før du slenger kommentarer rundt deg? Hva søren er det DU prøver å oppnå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

Dersom det allikevel er slik at en barnehage kommer med en grunnløs anmeldelse til barnevernet med hevn som grunnlag, bør man velge et mer seriøst tilsyn til sine barn. Evt. anmelde barnehagen til barnevernet, da det umulig kan være positivt for barn å være i omgivelser der hevn er en godtatt reaksjon.

Nå er det jo slik at man ikke har så mange andre alternativer. Og det hjelper vel neppe å si noe. Jeg har f.eks fortalt om løgn fra "øverste hold", det ser det da ikke ut som om noen bryr seg om..Det virker som det er akseptabelt at en kan lyve om visse ting. For meg er det totalt uakseptabelt at en lyver om noe som helst, særlig når det gjelder folk som sitter på toppen.

Så jeg tror nok ikke jeg passer på bygda...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Og en ting til; man blir selv utskjelt for å påstå at andre lyver, og man nekter å snakke om det når man tar det opp med vedkommende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Da er det konstatert at grunnen til meldingen til bv var at de(barnehagen) ville forhindre meg i å flytte med mitt barn fra bygda. Er det mulig :o :evil: De tror visst at de besitter det beste hjelpeapapratet i hele Norge, og så har de ikke engang kvalifiserte folk i fagstillingene. Det er helt horribelt..

NEI til tvungen delt omsorg!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det konstatert at grunnen til meldingen til bv var at de(barnehagen) ville forhindre meg i å flytte med mitt barn fra bygda. Er det mulig :o :evil: De tror visst at de besitter det beste hjelpeapapratet i hele Norge, og så har de ikke engang kvalifiserte folk i fagstillingene. Det er helt horribelt..

For noe tull!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Jeg trodde det var slik at når man har fått delt omsorg, kan ingen av foreldrene flytte uten å risikere å tape omsorgen sin.

Ekskona til mannen min flyttet 50 mil unna, og de hadde delt omsorg. Hunsyntes ganske naturlig at de fortsatt skulle ha delt omsorg, med barna på reisefot en gang i måneden, altså en mnd hos den ene, og en mnd hos den andre.

Hun gikk til sak mot faren, som motsatte seg en slik løsning på grunn av at barna ikke skulle bli nomader og miste kontakten med venner og nærmiljø.

Hun tapte saken. Flytter man, har man oppløst delt omsorg-avtalen, og den som fortsatt bor på barnas oppvekststed får omsorgen.

Barna drar på besøk hver tredje helg og har litt lengre ferier hos mammaen, men de synes det er gørr å reise, selv om flyturene var stas den første tiden.

Denne mammaen hadde en god jobb der hun bodde, og flyttet til arbeidsledighet fordi hun ville realisere seg selv. Jaja sier jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Om noen skulle lure; jeg og min eks har aldri hatt noen avtale om 50/50, vi har hatt 60/40, men jeg omtaler likevel det som "delt omsorg", også i og med at vi bor såpass nære hverandre. Men nå med de nye bidragsreglene så er det jo heller ikke så stor forskjell på samværstype. Dessuten er det bare jeg som har foreldreansvaret (og det er far enig i!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er du sier egentlig: MITT BARN ?

Nå eier vel i utgangspunktet ingen foreldre sine barn. Men i den grad vi kan snakke om det på den måten er det vel like mye FARS BARN.

Og hva med barnet selv. Kan det tenkes at det har et etablert nærmiljø det trives i ?

Kan det tenkes at barnet ikke ønsker å miste mesteparten av kontakten med pappan sin ?

I mine øyne portreterer du et skrekkeksempel på hvordan en del foreldre ser på barnet som sin eiendom uten ytterligere hensyn til barnet og barnets behov for å beholde sine foreldre.

Men flytt gjerne ! Men uten å rive barnet ut av hendene på den andre forelderen eller et nærmiljø det føler seg trygt i.

Desverre finnes det bostedsforeldre og samværsforeldre som ikke ønsker å ivareta barnets behov så lenge de selv får viljen sin til personlige behov. At det nå begyner å skje en reaksjon på dette er jammen på tide.

INGEN !, inkludert meg selv, har noen gang snakket om tvunget felles omsorg så langt jeg har kunnet se. Drimot er det stadig flere taleføre som ser at felles omsorg som UTGANGSPUNKT er noe vi burde hatt for lenge siden. Desverre finnes det grupperinger som motarbeider barnas og andre foreldres ønske om en trygg oppvekst i et kjent miljø med begge foreldrene tilstede. Dette er grupperinger som selv har sagt at de arbeider for større økonomiske overføringer til bostedsforeldre, og kombinert med motstanden mot felles omsorg som utgangspunkt kan de fleste nå se hvorfor disse foreldrene er så mot en slik løsning.

I England finnes "Fathers 4 Justice". En organisasjon som kjemper for fedres rett til samvær.

I Norge burde vi hatt "Foreldre for rettferdighet". En organisasjon som ivaretok barns behov for samvær uavhengig om samværet ble trenert av bostedsforelder eller samværsforelder.

Kansje slike personer som du beskriver, - som tydligvis ikke er det minste interesert i å ivareta barnets behov, kunne bli pålagt å prioritere litt anderledes om målet var å sette barnet i fokus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jaja, far til to.

Du synes vel det hadde vært bedre å bo et sted uten jobb, eller å ta seg jobb under ens kvalifikasjoner som også gav mindrte i inntekt, noe som jo også vil gå utover barnet. Og du synes sikkert også det er greit at barn med spesielle behov tar til takke med den kompetansen de kan få der de bor.

Jeg har skjønt for lenge siden at det å få barn ikke er en privatsak!

Men hva vet du om hvordan jeg og barnefaren ser på saken her :o Barnefaren sier da også sitt barn, og har også godtatt flytting. Jeg skrev om forholdet mellom meg og barnehagen. Og ærlig talt; du kan da ikke mene at jeg skal omtale barnet som vårt(i felleskap mellom meg og barnehagen) da??

Barnehagen har nok alltid sett på barnet som hovedsaklig fars, i og med at vi bor her, men det har aldri vært planen å bo her resten av livet. Tror nok også de gjerne hadde sett at vi foreldre var uvenner...tror nok de føler seg snytt når vi likevel er såpass enige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg prøver å oppnå et svar på hvorfor du i utallige innlegg og tråder har drevet med drittkasting mot gud og hver mann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous
Jeg prøver å oppnå et svar på hvorfor du i utallige innlegg og tråder har drevet med drittkasting mot gud og hver mann.

Siden man ikke fjerner innleggene her så får jeg vel svare da.

Grunnen til at jeg svarte her er at jeg mener at min vanskelige livssituasjon har oppstått som følge av å måtte praktisere "delt omsorg". Som sagt har jeg blitt meldt til bv, og grunnen til det var at bh ikke ville at mitt barn skulle flytte fra bygda, selv om bh sa at det var fordi jeg forlangte å få svar fra de skriftlig. Det viser jo at de hadde sin skjulte agenda. Jeg har ofret jobb, familieliv, nær kontakt med utdanningstedet, og har hverken nettverk eller venner her jeg bor. Min eks har alt her, og han har alltid satt seg kraftig til motverge om jeg har nevnt flytting. Jeg kan ikke se at jeg har noen plikt til å bo her; jeg kom tross alt hit etter at jeg fødte barnet. Hadde både jobb og nettverk/venner der jeg bodde før, og min eks hadde også mulighet til å bo hvor som helst med sin jobb. At jeg "måtte" slutte i jobben som jeg hadde hatt i relativt kort tid er jo heller ikke akkurat noe positivt å ha på CV'en. Jeg synes det da er temmelig "urettferdig" at jeg skal bli sett på som en dårlig omsorgsperson, mens han blir sett på som den flotte omsorgspersonen, en mann som vil at alle skal danse etter sin pipe. Jeg synes også det er merkelig at om jeg virker engstelig så skal det bli tolket negativt, det viser vel bare at jeg kanskje ikke har det så bra. Hvorfor ikke heller spørre hvordan jeg har det, istedenfor å kritisere meg og melde meg til bv...jeg synes de som bor her rett og slett kan virke både onde og dumme! Det er ihvertfall tydelig at det viktigste er at man velger det livet som gjør en lykkelig, for omverden ser bare de vil se, og hører sikkert også bare de de vil høre! Å "ofre" seg kan få fatale konsekvenser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...  

Min eks har alt her, og han har alltid satt seg kraftig til motverge om jeg har nevnt flytting.

Nå er det vel på tide å stokke tunga litt (eller er det fingrene som har problemer.

I tidligere innlegg datert 28.4 kl.16.04

...  

Men hva vet du om hvordan jeg og barnefaren ser på saken her  Barnefaren sier da også sitt barn, og har også godtatt flytting.

Håper du ser at disse to uttalelsene virker ganske selvmotsigende.

...  

Jeg kan ikke se at jeg har noen plikt til å bo her; jeg kom tross alt hit etter at jeg fødte barnet. Hadde både jobb og nettverk/venner der jeg bodde før, og min eks hadde også mulighet til å bo hvor som helst med sin jobb. At jeg "måtte" slutte i jobben som jeg hadde hatt i relativt kort tid er jo heller ikke akkurat noe positivt å ha på CV'en.

Igjen synes det om det meste handler om DEG. Kan du ikke senke blikket litt å se på det barnet som står ved føttene dine med utstrakte armer og håper på en kos fra mamma ? Kan du ikke se at barnet fornøyd og glad løper bort til pappan for å ha et fang å krebbe opp på ?

Kan du i det hele tatt ikke se at DU ikke er hovedpersonen i den situasjonen du beskriver ?

I et innlegg 28.04 kl. 14.05 sier du bl.a.

...

Da er det konstatert at grunnen til meldingen til bv var at de(barnehagen) ville forhindre meg i å flytte med mitt barn fra bygda. Er det mulig  

Hva er det egentlig du synes er rart ? At barnet skal få beholde sitt nærmiljø og nær kontakt med den andre forelderen ? Eller er det rart at barnehagepersonalet mener du gjør barnet en stor urett ved å flytte fra det, noe som kansje gir begrensede muligheter for barnets behov for samvær med deg ?

Uansett årsaken til din undring er det liten tvil om at du kan flytte LANGT bort uten at barnehagen kan gjøre noe med dette. Men om du er en oppegående mor med ansvarsfølelse og omsorg for barnet mener jeg du gjør barnet en stor urett ved å flytte.

Vidre sier du i ditt innlegg kl.16.04

...

Jeg synes også det er merkelig at om jeg virker engstelig så skal det bli tolket negativt, det viser vel bare at jeg kanskje ikke har det så bra. Hvorfor ikke heller spørre hvordan jeg har det, istedenfor å kritisere meg og melde meg til bv...jeg synes de som bor her rett og slett kan virke både onde og dumme! Det er ihvertfall tydelig at det viktigste er at man velger det livet som gjør en lykkelig, for omverden ser bare de vil se, og hører sikkert også bare de de vil høre! Å "ofre" seg kan få fatale konsekvenser.

For å være helt ærlig kan jeg ikke se hva du offrer for ditt barn.

Du antyder at du blir nektet å flytte av barnevernet. Om det er tilfellet synes det klart at du ikke ønsker å ivareta barnets ønske og behov for deg i nærheten, - uavhengig av di voksenkonflikt med ex'en.

Du har tidligere antydet skepsis over motstanden mot å flytte med barnet under armen, uten å ta hensyn til dets behov for samvær/omsorg med samværsforelder. Igjen snakker du altså om deg selv og dine egne behov.

I et tidligere innlegg snakker du bl.a. om DIN jobb og nettverk/venner der du bodde før. Og du snakker om DIN CV, etc, etc

Kansje på tide å tenke litt på BARNETS jobb (barnehage), BARNETS nettverk og venner, BARNETS behov for begge foreldrene i nærmiljøet.

Jeg synes du bør melde deg inn i foreningen for bostedsforeldre som har som hovedmål å øke de økonomiske overføringene for aleneforeldre og begrense barnas mulighet til samvær med begge foreldrene. I den foreningen vil du nemmlig få støtte hele veien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Nå er det vel på tide å stokke tunga litt (eller er det fingrene som har problemer.

I tidligere innlegg datert 28.4 kl.16.04

Håper du ser at disse to uttalelsene virker ganske selvmotsigende.

Jeg har jo begynt å ta litt igjen da. Bare man er sta og fast i sine meninger, noe man jo må være for å oppnå det man vil, så hjelper det!

Igjen synes det om det meste handler om DEG. Kan du ikke senke blikket litt å se på det barnet som står ved føttene dine med utstrakte armer og håper på en kos fra mamma ? Kan du ikke se at barnet fornøyd og glad løper bort til pappan for å ha et fang å krebbe opp på ?

Kan du i det hele tatt ikke se at DU ikke er hovedpersonen i den situasjonen du beskriver ?

:o Håper på en kos? Mitt barn får alltid kos!!

Spør min eks hva han har ofret istedenfor. Ingenting.

I et innlegg 28.04 kl. 14.05 sier du bl.a.

Hva er det egentlig du synes er rart ? At barnet skal få beholde sitt nærmiljø og nær kontakt med den andre forelderen ? Eller er det rart at barnehagepersonalet mener du gjør barnet en stor urett ved å flytte fra det, noe som kansje gir begrensede muligheter for barnets behov for samvær med deg ?

Uansett årsaken til din undring er det liten tvil om at du kan flytte LANGT bort uten at barnehagen kan gjøre noe med dette. Men om du er en oppegående mor med ansvarsfølelse og omsorg for barnet mener jeg du gjør barnet en stor urett ved å flytte.

Det jeg reagerer på at er at de prøver å fremstille meg som en dårlig omsorgsperson for å hindre meg i å ta med mitt barn. Jeg reagerer også på at de tror dette stedet er "verdens navle". Jeg vil da aldri la mitt barn lide, men det skal bli godt å slippe å forholde seg til de her. Her hvor alle kjenner alle, hvor rykter er informasjonskanal, der alle må være enige..

Men vil du at jeg skal gå på sosialen da eller? Det finnes jo ikke jobber her.

Vidre sier du i ditt innlegg kl.16.04

For å være helt ærlig kan jeg ikke se hva du offrer for ditt barn.

Du antyder at du blir nektet å flytte av barnevernet. Om det er tilfellet synes det klart at du ikke ønsker å ivareta barnets ønske og behov for deg i nærheten, - uavhengig av di voksenkonflikt med ex'en.

Du har tidligere antydet skepsis over motstanden mot å flytte med barnet under armen, uten å ta hensyn til dets behov for samvær/omsorg med samværsforelder. Igjen snakker du altså om deg selv og dine egne behov.

I et tidligere innlegg snakker du bl.a. om DIN jobb og nettverk/venner der du bodde før. Og du snakker om DIN CV, etc, etc

Kansje på tide å tenke litt på BARNETS jobb (barnehage), BARNETS nettverk og venner, BARNETS behov for begge foreldrene i nærmiljøet.

Hvem har sagt jeg ikke tenker å barnet? Hvorfor tror du det er så voldsomt bra å bo her? Folk har da lov til å flytte, man trenger da ikke å gro fast der man er født. Det handler jo også om å takle livet og dets endringer og ha en positiv holdning. Dessuten var det forholdet mellom meg og min eks jeg sammenlignet. I og med at vi ikke bodde sammen før ungen ble født, så kunne det likeså godt ha vært han som føyde seg, og bodde på min hjemplass.

Jeg synes du bør melde deg inn i foreningen for bostedsforeldre som har som hovedmål å øke de økonomiske overføringene for aleneforeldre og begrense barnas mulighet til samvær med begge foreldrene. I den foreningen vil du nemmlig få støtte hele veien.

Å, det tok ikke lang tid før eksen min ba om å få overført bidrag til seg når det viste seg at han skulle ha ungen litt mer denne måneden, så han kan vel melde seg inn han og!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
...

Hvem har sagt jeg ikke tenker å barnet? Hvorfor tror du det er så voldsomt bra å bo her? Folk har da lov til å flytte, man trenger da ikke å gro fast der man er født. Det handler jo også om å takle livet og dets endringer og ha en positiv holdning...

Dette er vel bare ett av flere punkter jeg er uenig med deg.

Du sier selv at "det handler jo også om å takle livet og dets endringer og ha en positiv holdning"

Jeg må tilstå at jeg ser svært lite av de possitive holdningene du referer til.

Og som du selv sier "trenger man ikke gro fast der man er født". Kansje det ikke er så ille der dere bor likevel om en bare får et litt mer positivt syn på livet. Vi må innse at det å få barn kan i noen situasjoner skape begrensninger mht den friheten en hadde før en fikk barn, uren at det behøver å være verdens undergang om man prioriterer barnets behov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Det hjelper ikke å ha en positiv holdning om man ikke har jobb. Man kan ikke leve av luft og kjærlighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hjelper ikke å ha en positiv holdning om man ikke har jobb. Man kan ikke leve av luft og kjærlighet.

Kansje du bør flytte da. Men la barnet beholde sitt nærmiljø med massvis av venner og sin far i umiddelbar nærhet.

Det er ofte sånn at vi kan ikke få alt her i verden. Spesielt ikke hvis det kolliderer med andre viktige ting.

I ditt tilfelle ser det ut til at du bør prioritere mellom barnets behov for et etablert nærmiljø og far i nærheten, og ditt behov for en jobb du trives med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...