AnonymBruker Skrevet 7. mai 2019 #1 Del Skrevet 7. mai 2019 Hei. Kan jeg spørre om det er vanskelig å sy bunad? Jeg vil sy øst telemark bunad til barn i første omgang, for å prøve meg frem. Jeg er lam i beina og lei av å leve på nav. Jeg klarer å sy litt med nål, men ikke noe særlig. Aldri vært tålmodig med håndarbeid. Men å være handicap i en alder av 20 å få penger av nav orker jeg ikke resten av livet. Jeg har ikke særlig god råd, men tenkte å starte et enkeltmannsforetak for å få kjøpt inn med innkjøpspris på bunadstoff. Etter 1-2 år eventuelt mer vil jeg begynne å selge, men først lage til tantebarn mine. Eller en dukke, om det er best å starte smått? Kan noen si meg om det går å starte egen bedrift, hjemmefra uten å selge de første årene? Materialpakker koster 12-15000 til barnebunad av øst telemark, og man får den for 5000 i innkjøpspris. Takk! Anonymkode: d8497...392 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2019 #2 Del Skrevet 7. mai 2019 Eller har noen tips til bunadstoff som ikke er så dyrt men greit. Link? Anonymkode: d8497...392 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2019 #3 Del Skrevet 7. mai 2019 Du må ta kurs dersom du ikke har sydd noe særlig. Ei venninne tar kurs nå, å det er myyyyye pirkearbeid altså. Å hu setter bort montering fordi det kan være komplisert og det er utrolig viktig at det monteres riktig sammen. Anonymkode: ef2ac...a81 24 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2019 #4 Del Skrevet 7. mai 2019 Og hvor lang tid kan det ta pr bunad? Anonymkode: d8497...392 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2019 #5 Del Skrevet 7. mai 2019 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du må ta kurs dersom du ikke har sydd noe særlig. Ei venninne tar kurs nå, å det er myyyyye pirkearbeid altså. Å hu setter bort montering fordi det kan være komplisert og det er utrolig viktig at det monteres riktig sammen. Anonymkode: ef2ac...a81 Tusen takk for svar! Flere som har tips? Anonymkode: d8497...392 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2019 #6 Del Skrevet 7. mai 2019 Bunadstilvirking er eget fagbrev. Du har ingen erfaring og mener du skal kunne sy bunader folk skal betale for (til og med en av de vanskeligste bunadene) innen få år? neppe særlig realistisk. Hvis du kan bruke armene og er mentalt tilstede er det da ingenting i veien for ta en utdanning fremfor å leve på nav? Anonymkode: 008fe...9cf 31 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2019 #7 Del Skrevet 7. mai 2019 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: Bunadstilvirking er eget fagbrev. Du har ingen erfaring og mener du skal kunne sy bunader folk skal betale for (til og med en av de vanskeligste bunadene) innen få år? neppe særlig realistisk. Hvis du kan bruke armene og er mentalt tilstede er det da ingenting i veien for ta en utdanning fremfor å leve på nav? Anonymkode: 008fe...9cf Du trenger ikke å være spydig, jeg har jo ingen erfaring. Det er derfor jeg spør. Armene er vissene, sying er nok det beste yrket egnet til min tilstand. Dette med å sy bunad fikk jeg som tips videre av min rådgiver. Men har du tips til noe annet kanskje? Anonymkode: d8497...392 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2019 #8 Del Skrevet 7. mai 2019 Tror ikke du trenger å starte ENK med det første, du kan jo prøve deg frem med èn bunad først og se om det er noe du på sikt kan tjene penger på. Du trenger ikke ha ENK for å selge ting du lager selv i liten skala. Anonymkode: 1d0d5...7b6 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 7. mai 2019 #9 Del Skrevet 7. mai 2019 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du trenger ikke å være spydig, jeg har jo ingen erfaring. Det er derfor jeg spør. Armene er vissene, sying er nok det beste yrket egnet til min tilstand. Dette med å sy bunad fikk jeg som tips videre av min rådgiver. Men har du tips til noe annet kanskje? Anonymkode: d8497...392 Hvis du har dårlige armer er det jo et veldig dårlig tips (fra rådgiver) å leve av å sy? Hvordan tenker du/rådgiver at du skal klare det? Det er for øvrig fullt lovlig å lage ting og selge det uten å starte noe foretak så lenge man tjener under 55 000 i året. Så du kan jo prøve og se hvordan det går. Men jeg synes det høres ut som en dårlig idé når du ikke kan bruke armene dine så mye. Høres ut som om et yrke der du kan prate (enten til en datamaskin eller til mennesker) passer bedre for deg, kontorarbeid, rådgiver, psykolog e.l. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2019 #10 Del Skrevet 7. mai 2019 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tror ikke du trenger å starte ENK med det første, du kan jo prøve deg frem med èn bunad først og se om det er noe du på sikt kan tjene penger på. Du trenger ikke ha ENK for å selge ting du lager selv i liten skala. Anonymkode: 1d0d5...7b6 Tenkte ENK for å få stoff i innkjøpspris. Anonymkode: d8497...392 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2019 #11 Del Skrevet 7. mai 2019 11 minutter siden, Anonymus Notarius skrev: Hvis du har dårlige armer er det jo et veldig dårlig tips (fra rådgiver) å leve av å sy? Hvordan tenker du/rådgiver at du skal klare det? Det er for øvrig fullt lovlig å lage ting og selge det uten å starte noe foretak så lenge man tjener under 55 000 i året. Så du kan jo prøve og se hvordan det går. Men jeg synes det høres ut som en dårlig idé når du ikke kan bruke armene dine så mye. Høres ut som om et yrke der du kan prate (enten til en datamaskin eller til mennesker) passer bedre for deg, kontorarbeid, rådgiver, psykolog e.l. Det kommer Ann på tyngden. Har løftet bunad, og det er greit. Anonymkode: d8497...392 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2019 #12 Del Skrevet 7. mai 2019 Sitat Dette med å sy bunad fikk jeg som tips videre av min rådgiver. Denne rådgiveren bør du rett og slett ikke høre altor mye på. Når det er sagt, kan det være en mulighet dersom du har masse flaks. Jeg så for en god stund siden en jobbannonnse hvor det ble avertert etter folk som kunne brodere en bestemt type bunad. De tilbød kursing til de som ikke hadde det fra før. Dessverre husker jeg ikke flere detaljer, men om du følger med så dukker det kanskje opp en lignende annonse med tid og stunder? Hva om du forsøker deg på festdrakt i stedet? Da står du mye friere med tanke på stoffvalg, og du kan pynte og brodere stort sett som du vil. Endog motta spesialbestillinger. Går det bra for deg å bruke en symaskin? Anonymkode: 71119...6b8 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2019 #13 Del Skrevet 7. mai 2019 Jeg tror ikke jeg ville ha startet enkeltmannsforetak FØR jeg hadde sydd noen bunader..da får du se hvordan markedet er, hvor krevende det er osv - før du har satt deg i gjeld. Det er mange typer arbeid som ikke krever så mye..oversetter feks. Anonymkode: 48240...bf1 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Dorey Skrevet 7. mai 2019 #14 Del Skrevet 7. mai 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er mange typer arbeid som ikke krever så mye..oversetter feks. Anonymkode: 48240...bf1 Tuller du eller? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2019 #15 Del Skrevet 7. mai 2019 Hva med å teste litt før du begynner på bunader? Violette Field har endel mønster til barn i faststoff. Hva med å prøve å håndsy en av de først? Mønsterne er ofte på tilbud og du kan velge stoff selv og jobbe deg opp til tyngre stoffer. Anonymkode: 52848...e98 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 7. mai 2019 #16 Del Skrevet 7. mai 2019 (endret) 24 minutter siden, Dorey skrev: Tuller du eller? Personen mente kanskje at det ikke krever så mye fysisk og ressursmessig (trenger ikke kjøpe inn masse materialer osv). Faglig/intellektuelt er det selvsagt krevende arbeid. Endret 7. mai 2019 av Anonymus Notarius Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 7. mai 2019 #17 Del Skrevet 7. mai 2019 33 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det kommer Ann på tyngden. Har løftet bunad, og det er greit. Anonymkode: d8497...392 Man har lov til å tjene 55 000 eller mindre på bigesjeft uansett. Folk i lønnet arbeid har det i alle fall, vil ikke tro det er annerledes for folk på trygd. Å løfte bunaden er jo én ting, men du skal jo sy? Du trenger for så vidt ikke løfte den i det hele tatt, den ligger jo på et bord, i fanget ditt etc når du syr. Men du må jo kunne bruke nål og tråd. Det er vanskelig nok å sy når man har normalt fungerende armer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest WhisperingWind Skrevet 7. mai 2019 #18 Del Skrevet 7. mai 2019 Det er jo mye du kan gjøre om du er lam i beina? Kontorjobb, rådgiver, kundeservice på telefon osv. Hvorfor kaste deg inn i noe du ikke virker særlig interessert i? Om du har brennende interesse for å sy bunader så er det 4 års utdannelse. Vil tro nav vil hjelpe deg med det? https://utdanning.no/studiebeskrivelse/bunadtilvirkerfag Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Diamant20 Skrevet 7. mai 2019 #19 Del Skrevet 7. mai 2019 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Og hvor lang tid kan det ta pr bunad? Anonymkode: d8497...392 En dame som sydde bunaden min sydde 6stk i året, men hun var pensjonist og flink til det. Hun har holdt på med det i mange år og holdt kurs for hvordan man syr bunad. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2019 #20 Del Skrevet 7. mai 2019 Veit om ei som sydde en bunad på 2 uker, men da satt hun heeeeele dagen og langt på kveld for å få den ferdig. Hun fikk en god slump ekstra penger for jobben da, det hastet veldig, men er visst ikke noe hun gjør særlig ofte fordi det er ekstremt krevende. Anonymkode: ef2ac...a81 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå