Gå til innhold

Påkledning ute - ettåring

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi sliter litt med hva vi skal kle på ettåringen når vi skal leke ute. 

Som i går. Sol, men kaldt og en del vind. Hva har man på da? 

Vi sliter litt med å finne klær som passer. Han er liten for alderen, og selv den minste utedressen vi har funnet er kjempestor på han - og han hater den intenst. Vræler som en tåkelur og spreller og makker, så vi har gitt litt opp der for tiden... 

Regnbukse? Vi har en han godtar å ha på seg, men det virker så klamt når det er sol. 

Men han må jo ha noe vindtett på beina også? Eller? 

Han har en vindtett jakke, som han godtar å ha på seg, men det er bukse vi sliter litt med. 

Har prøvd å smugtitte på ungene i barnehagen når vi går forbi, men virker som om alle ungene der er større enn gutten vår :s 

Anonymkode: 9d84e...a1e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Softshellbukse? Ellers finnes det vannavstøtende skallbukser også, som kanskje ikke oppleves like klamme som en regnbukse. Er enig i at han bør ha noe vindtett på beina også.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vet du hvor de selger noe sånt? Vi har sett etter type tynn, vindtett bukse, men ikke funnet noe 😕 Det er så vanskelig med størrelser, vi har brent oss så mange ganger på netthandel, så greit om det finnes en fysisk butikk også. 

Det virker som om uteklær er så enorme, alltid. Gutten vår bruker str 80, men svømmer jo i alt av uteklær vi har prøvd, selv om det er i str 80 det også. 

AnonymBruker
Skrevet

Hvor stor er han da? 😊

Anonymkode: 2888e...b76

AnonymBruker
Skrevet

Ved siste kontroll, for snart et par mnd siden, var han 75 cm og rett under 9 kg. Han er ganske slank av seg. 

Og så blir det jo ikke enklere av at han hater å bli kledd på og sånt, da... Så vi gir kanskje litt for lett opp med den utedressen. Vi har prøvd "eksponeringsterapi", la den ligge i stuen så han kan se på den sånt, men i det vi skal prøve å ta den på er det ragnarok. 

AnonymBruker
Skrevet

Den finnes i 74, var egentlig det som var poenget mitt 😉

Anonymkode: b1ce3...b2c

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

https://www.kappahl.com//nn-NO/barn/ytterplagg/parkdress/546911?gclid=Cj0KCQjwtr_mBRDeARIsALfBZA7Zi6i9IHtMYUyDoJxoRccbPy_y21zD7W1KpQDV3-kzgcdDKvMKTzYaAoLhEALw_wcB

Et kjapt søk viste meg denne. Du trenger ikke all verdens kvalitet på et så lite barn, så jeg ville kikket i kjedebutikkene, eller helst finn, og kjøp og salg grupper på face. 

Anonymkode: b1ce3...b2c

Den så jo veldig grei ut, rart vi ikke har sett den, for vi har vært på kaph ahl flere ganger. Kanskje det er en nettbutikk-sak. 

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Har vert veldig fornøyd med disse, men de begynner på 86. 

https://pompdelux.com/nb-no/pdl/gutt/ytterklaer/funksjonelt-yttertoey/lemont-overtrekksbukser-mseler/#!?color=Dark Grey

Vår gutt brukte mest vårdress med ull under omdet var behov for det. 

Den så også bra ut! 

Takk for tips, folkens. Jeg føler meg så hjelpeløs når det kommer til påkledning, alltid redd for at det er for mye eller for lite eller for klamt eller ikke vindtett nok eller for klumpete osv.. 

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Den så også bra ut! 

Takk for tips, folkens. Jeg føler meg så hjelpeløs når det kommer til påkledning, alltid redd for at det er for mye eller for lite eller for klamt eller ikke vindtett nok eller for klumpete osv.. 

Trøst deg med at det blir enklere 😊 men er fremdeles usikker noen ganger selv om han er 4 år. Nå kan jeg i det minste spør han om han har vert passe varm 😅

AnonymBruker
Skrevet

Har en 1 åring som bruker 74, så skjønner frusterasjonen😅

Min er ikke kjempe mye ute pga sykdom, men fant en softshelldress fra kuling som vi bruker når det er vind ute. Ellers bruker han softshell jakke fra name it, den er i str 80 så den bretter vi opp, og regnbukse eller ullbukse. 

Anonymkode: 6a685...d65

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Trøst deg med at det blir enklere 😊 men er fremdeles usikker noen ganger selv om han er 4 år. Nå kan jeg i det minste spør han om han har vert passe varm 😅

Ja, har ikke tall på hvor mange ganger jeg har offet over "om bare han kunne sagt ifra om han var for varm..". 😛 Hjelper ikke at jeg er kronisk kald på hendene, så å kjenne etter i nakken og sånt hjelper meg fint lite - da kjennes han jo alltid varm ut siden hendene mine er kalde (og ikke minst blir han forbannet, for hvem liker å få en iskald hånd nedi nakken, liksom..). 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Den så jo veldig grei ut, rart vi ikke har sett den, for vi har vært på kaph ahl flere ganger. Kanskje det er en nettbutikk-sak. 

Den fins i fysisk butikk også, men tror mange ble fort utsolgt for den. Om den finnes i din nærmeste butikk finner du ut ved å trykke  Finn i butikk. som står rett under der du velger str.

Anonymkode: 549ab...2d6

Skrevet

Hvis det ikke er til barnehagebruk og dere ikke finner noe bedre, ville jeg bare tatt på ham noe han godtar og fulgt med og skiftet om han blir våt. En litt god joggebukse med nok ull under holder en stund om det ikke er veldig vått, og er det vått, har dere regnbuksen han liker.

Han er så liten at bevegelighet er det viktigste for at dere får en ok tur. Nå er det snart sommer, og så blir han raskt sterkere og sannsynligvis mer tolerant for litt stivere klær. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Hactar skrev:

Hvis det ikke er til barnehagebruk og dere ikke finner noe bedre, ville jeg bare tatt på ham noe han godtar og fulgt med og skiftet om han blir våt. En litt god joggebukse med nok ull under holder en stund om det ikke er veldig vått, og er det vått, har dere regnbuksen han liker.

Han er så liten at bevegelighet er det viktigste for at dere får en ok tur. Nå er det snart sommer, og så blir han raskt sterkere og sannsynligvis mer tolerant for litt stivere klær. 

Ja, det er sånn vi har gjort det til nå. Tatt på to bukser, to par sokker, o.l. Men i går blåste det såpass kaldt at jeg ikke turte gå ut når jeg ikke fikk på ham noe vindtett s 

Vi får håpe vi får bukt med uteklær-fobien til han skal begynne i barnehagen... Blir tøft nok for en liten stakkar om han ikke skal synes det er traumatiserende å bli påkledd utedress i tillegg. 

AnonymBruker
Skrevet

Om han har vindtett jakke, og kanskje vindtett lue i tillegg, så ville jeg ikke stressa så mye med det.

Det meste av varmetapet går fra hode og overkropp, så lenge en er varm her, så gjør det ikke så mye om en blir litt kjøligere på beina. Ofte er en jo heller ikke ute så lenge av gangen, når de er så små. Vi kledde på stillongs og en litt tykk bukse og lot det stå til, så gikk vi heller inn når h*n ble våt. 

Når en er så liten, så er en fremdeles ikke så sterk i kroppen, driver og får kontroll på bevegelser osv. Da er det noe dritt å få på klær en ikke klarer å bevege seg i ❤️ 

Anonymkode: f2ddd...108

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes ikke gutten din er spesielt liten, men det er fordi jeg selv har ei jente som er 70 cm og 8.5 kg og blir 1 år om noen uker! 

Vi bruker parkdress fra wheat, str 74! Stonz, fordi hun ikke kan gå enda og kivat lue med knyting. 

Anonymkode: f9f5c...e98

AnonymBruker
Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes ikke gutten din er spesielt liten, men det er fordi jeg selv har ei jente som er 70 cm og 8.5 kg og blir 1 år om noen uker! 

Vi bruker parkdress fra wheat, str 74! Stonz, fordi hun ikke kan gå enda og kivat lue med knyting. 

Anonymkode: f9f5c...e98

Da er hun større en min var da han var på den alderen. Han ligger veldig lavt på alt av kurver, så ikke tvil om at han er unormalt liten. Lå under nederste linje til han var passert året, da hoppet han seg endelig oppover. 

Greit å være liten og søt, men litt dritt når man skal finne klær 😛 må se på den dressen :)

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det er sånn vi har gjort det til nå. Tatt på to bukser, to par sokker, o.l. Men i går blåste det såpass kaldt at jeg ikke turte gå ut når jeg ikke fikk på ham noe vindtett s 

Vi får håpe vi får bukt med uteklær-fobien til han skal begynne i barnehagen... Blir tøft nok for en liten stakkar om han ikke skal synes det er traumatiserende å bli påkledd utedress i tillegg. 

Det meste ordner seg på magisk vis i barnehagen:) Plutselig både sover de på kommando og kler på seg villig.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...