Gå til innhold

Glemte å sette sjokolademelk i kjøleskap - trygt å drikke?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg kjøpte en kartong sjokolademelk i går, den ble åpnet sjokolademelk i 19:30-20 tiden i går. Jeg drakk halvparten men glemte å sette den tilbake i kjøleskapet.... nå har det gått snart 12 timer siden den var i kjøleskap sist. 

Vil det være trygt å drikke den nå? Satte den i kjøleskapet nå så den er kald i tilfelle den kan drikkes.

Luktet på den, luktet bare sjokolademelk - men det kan jo kamuflere lukten av sur melk. Hvis den har blitt ødelagt, er det sånn at den da har fått klumper? Andre måter å oppdage at den er ødelagt på?

Anonymkode: def1d...7e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Smak en liten slurk. Kjenner fort om den er sur, noe jeg vil tro den er

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Klart den er sur, melk tåler ikke å stå varmt i 12 timer.

Anonymkode: 2d418...b7c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, tonebelinda skrev:

Smak en liten slurk. Kjenner fort om den er sur, noe jeg vil tro den er

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Klart den er sur, melk tåler ikke å stå varmt i 12 timer.

Anonymkode: 2d418...b7c

Takk or svar ☺️ Da kaster jeg den. Ville bare høre om noen her var helt uenig i at den har blitt dårlig - vil nødig kaste noe unødvendig. 

Edit: jeg er TS, vet ikke hvorfor HI ble anonymt

Endret av puffy123
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, puffy123 skrev:

Takk or svar ☺️ Da kaster jeg den. Ville bare høre om noen her var helt uenig i at den har blitt dårlig - vil nødig kaste noe unødvendig. 

Edit: jeg er TS, vet ikke hvorfor HI ble anonymt

Den trenger ikke være sur. Hender jeg glemmer en kaffekopp med melk /fløte i på bordet og drikker den neste dag. Men, jeg har det aldri spesielt varmt i leiligheten, hender jeg glemmer vinduer oppe og da kan temperaturen gå ned i 17-18 grader. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må smake og lukte før du kaster.  Den inneholder jo sukker, det gjør den mer holdbar.  Det er ikke farlig å ta en slurk sur melk. Hell over i et glass, så ser du fort om det er klumper.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
11 minutter siden, Muskath skrev:

Du må smake og lukte før du kaster.  Den inneholder jo sukker, det gjør den mer holdbar.  Det er ikke farlig å ta en slurk sur melk. Hell over i et glass, så ser du fort om det er klumper.

Enig. Sjokolademelk har jo gjerne dobbel eller trippel så lang holdbarhet som vanlig melk, så det er sjanse for at den er helt fin. Det er ikke verre enn å smake på et par dråper, det er veldig lett å dømme om melkeprodukter har blitt sure eller ikke selv. Man blir heller ikke syk av å ta en liten smak, i verste fall smaker det bare ekkelt. 

Anonymkode: fbaa0...a20

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det skal i grunn litt til før man blir dårlig av sur melk, så jeg hadde nok bare smakt på den. Alternativt heller jeg ut litt i vasken, eller i en kopp kaffe, slik at man lett ser klumper. Regner med at du har helt den ut alt, men greit tips til en annen gang.

Anonymkode: f79df...59c

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det skal i grunn litt til før man blir dårlig av sur melk, så jeg hadde nok bare smakt på den. Alternativt heller jeg ut litt i vasken, eller i en kopp kaffe, slik at man lett ser klumper. Regner med at du har helt den ut alt, men greit tips til en annen gang.

Satte den i kjøleskapet, ikke rørt den siden 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 7.5.2019 den 15.56, AnonymBruker skrev:

Enig. Sjokolademelk har jo gjerne dobbel eller trippel så lang holdbarhet som vanlig melk, så det er sjanse for at den er helt fin. Det er ikke verre enn å smake på et par dråper, det er veldig lett å dømme om melkeprodukter har blitt sure eller ikke selv. Man blir heller ikke syk av å ta en liten smak, i verste fall smaker det bare ekkelt. 

Anonymkode: fbaa0...a20

FØR åpning ja. Ikke etter, da har det samme holdbarhet.

Og det skal ikke drikkes når det har stått så lenge i romtemperatur. 

Anonymkode: 2fdc1...8d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mange som har med seg disse litagokartonene og drikker på dem gjennom hele dagen. Den er jo i romtemperatur da, så det går sikkert helt fint☺

Anonymkode: 5dc4f...7bd

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
On 5/8/2019 at 7:29 PM, puffy123 said:

Satte den i kjøleskapet, ikke rørt den siden 😂

Da ville jeg ganske enkelt bare smakt. Siden den har stått en stund i romtemperatur, ville jeg likevel ikke latt det gå altfor lang tid før jeg tømte den.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg vil tro den er helt fin. Det baserer jeg på erfaring.

Anonymkode: 6ad31...00b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til oppdatering:

Jeg tok den ut av kjøleskapet i går, helte i glass gjennom en sil da jeg er livredd for å drikke klumpete melk 😂 Den var helt fin! Så hvis noen andre skulle gjøre samme feil som meg så er det bare å kjøle den ned (for smakens skyld) og drikke den 😅

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...