AnonymBruker Skrevet 7. mai 2019 #1 Skrevet 7. mai 2019 Tok over en enebolig nå i april. Denne eneboligen har en kjelleretasje på ca 60 kvm som er innredet til en veldig fin leilighet. Med disse 60 kvm er boligen 180 kvm. I finnannonsen var det opplyst at boligen var 180 kvm og at den har 4 soverom. Det ene soverommet ligger da i denne kjellerleiligheten. Står opplyst i annonsen at leiligheten ikke er byggesøkt kommunen. Tenkte da at leiligheten ikke var godkjent som selvstendig boenhet, og det var ok fordi vi tenker å leie ut som en del av huset, ikke egen enhet. Kjøpte huset og tok kontakt med kommunen som kunne opplyse om at kjelleretasjen ikke er godkjent for varig opphold. Altså er soverommet i kjelleren egentlig «ubrukelig» fordi det er «ulovlig» å bruke det som soverom. Det samme med stue og kjøkken. Holder nå på med en bruksendring av hele Kjelleren sånn at den skal være lovlig å oppholde seg i. Men jeg stusser litt på at huset er oppgitt som 180 kvm, når det egentlig bare er 120? Og 4 soverom når det ene rommet ikke er godkjent som soverom? Heldigvis har etasjen riktig takhøyde og store vinduer, men denne bruksendringen koster oss jo 10 000 i tillegg.. Har boligkjøperforsikring og lurer på om jeg skal kontakte forsikringen? Har jo hørt om folk før som finner ut at soverom ikke er godkjent som soverom osv? Anonymkode: f78de...598
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2019 #3 Skrevet 7. mai 2019 Ta en telefon til megler og hør. Disse utgiftene kan dere få dekt av selger Anonymkode: 4086a...131
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2019 #4 Skrevet 7. mai 2019 Min første tanke er at dere ikke har undersøkt godt nok før kjøp. Selger har opplysningsplikt, kjøper undersøkelsesplikt. Men, uten å ha sett salgsoppgaven, er det vanskelig å si om det er grunn til å klage. En rask titt på salgsopppgaver på boliger som ligger ute nå på finn, så ser jeg at manglende godkjenninger fra kommunen stort sett er nevnt. I en annonse står det : "Arealene er beregnet og rom er definert etter dagens faktiske bruk, uavhengig av hva som er godkjent av bygningsmyndighetene." Da hadde jeg undersøkt mer grundig hva som lå i noen slikt. Dere må rett og slett lese nøye den informasjonen dere har fått fremlagt. Om den leder dere til å tro at alt er ok med utleiedelen, så vil dere muligens ha grunn til å klage. Anonymkode: 1db67...676 8
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2019 #5 Skrevet 7. mai 2019 Det høres ikke ut som det er skjedd noe gale her. Hvis leiligheten ikke var byggesøkt, så står det sikkert også at denne delen muligens ikke oppfyller dagens krav for soverom/varig opphold. Og dette burde dere ha satt dere inn i ved kjøp. 10.000 er ingenting, dette vil dere ikke få igjen. Har dere boligkjøperforsikring? Det vil ved denne svært lave summen ikke hjelpe uansett, det skal være en minimumssum som er mye høyere for at det skal være stor nok mangel for å klage- og denne ‘mangelen’ høres det ut som det var godt nok opplyst om. Anonymkode: 95a68...37b 5
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2019 #6 Skrevet 7. mai 2019 Dere vil jo også få høyere eiendomsskatt ved å øke kvm til 180 fra 120. Anonymkode: 71812...811 1
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2019 #7 Skrevet 7. mai 2019 Det normale for å få tatt i bruk forsikringen er at mangelen er på minimum 5-6% av kjøpesummen. Hvis du tar med redusert boareal i regnestykket er dere kanskje over denne grensen, men umulig å si uten å vite hva dere betalte og hva som faktisk stod spesifisert i prospekt og annen informasjon dere fikk. Det greieste er nok først å ta kontakt med megleren. Anonymkode: 5a4bc...3a5
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2019 #8 Skrevet 7. mai 2019 Så lenge det er opplyst i salgspapirene at det ikke er byggesøkt har selger slik jeg ser det oppfylt sine forpliktelser. At dere ikke har forstått hva det innebærere betyr ikke at dere kan klage på kjøpet. Dersom takhøyden er ok og vindusarealet stort nok bør det ikke være noe problemer med å få bruksending på kjelleren, 10 000 er alt for lav sum til å få igjen på forsikringen. Anonymkode: deb6c...2c2 6
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2019 #9 Skrevet 7. mai 2019 Jeg solgte et hus som hadde et rom i kjelleren som heller ikke var godkjent som «bruksrom». Kvadratmetrene må jo uansett regnes med - de ER jo der! Her har dere ikke undersøkt godt nok på forhånd. Anonymkode: f0953...b22 1
Gjest Kritt Skrevet 7. mai 2019 #10 Skrevet 7. mai 2019 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Tok over en enebolig nå i april. Denne eneboligen har en kjelleretasje på ca 60 kvm som er innredet til en veldig fin leilighet. Med disse 60 kvm er boligen 180 kvm. I finnannonsen var det opplyst at boligen var 180 kvm og at den har 4 soverom. Det ene soverommet ligger da i denne kjellerleiligheten. Står opplyst i annonsen at leiligheten ikke er byggesøkt kommunen. Tenkte da at leiligheten ikke var godkjent som selvstendig boenhet, og det var ok fordi vi tenker å leie ut som en del av huset, ikke egen enhet. Kjøpte huset og tok kontakt med kommunen som kunne opplyse om at kjelleretasjen ikke er godkjent for varig opphold. Altså er soverommet i kjelleren egentlig «ubrukelig» fordi det er «ulovlig» å bruke det som soverom. Det samme med stue og kjøkken. Holder nå på med en bruksendring av hele Kjelleren sånn at den skal være lovlig å oppholde seg i. Men jeg stusser litt på at huset er oppgitt som 180 kvm, når det egentlig bare er 120? Og 4 soverom når det ene rommet ikke er godkjent som soverom? Heldigvis har etasjen riktig takhøyde og store vinduer, men denne bruksendringen koster oss jo 10 000 i tillegg.. Har boligkjøperforsikring og lurer på om jeg skal kontakte forsikringen? Har jo hørt om folk før som finner ut at soverom ikke er godkjent som soverom osv? Anonymkode: f78de...598 Om det kostet totalt 10.000 å få orden på dette er det alt for lite til å heve kjøpet eller til at det er noen vits i å bruke forsikringen. Men skader jo ikke å ringe forsikringsselskapet å høre.
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2019 #11 Skrevet 7. mai 2019 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Dere vil jo også få høyere eiendomsskatt ved å øke kvm til 180 fra 120. Anonymkode: 71812...811 Ja er nettopp det også, derfor er jo prospektet uriktig. Er klar over at 10000 ikke er nok til å klage, er mest pga alle kvm.. Anonymkode: f78de...598
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå