Gå til innhold

Hvor mye lån får vi hvis vi har en million i egenkapital?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
På Tuesday, May 07, 2019 den 12.09, AnonymBruker skrev:

Ja, det er kjipt, men det er nå engang sånn at man må innrette seg etter den lønnen man har. Har dere ikke inntekt til en slik bolig, så har dere ikke det. Da er det bare å finne noe annet innefor deres prisklasse.

Jeg bor neimen ikke som noen dronning, jeg heller, men det var dette jeg hadde råd til. Og det godtar jeg, og jeg går ikke rundt og ser på boliger utenfor min liga. Det er bare med på å skape misunnelse og misfornøydhet i meg selv.

Anonymkode: 4857e...13b

Hadde det vært fullt SÅ enkelt, så ville det aldri blitt nødvendig med TV-programmer som "Luksusfellen" altså... 

Anonymkode: 891b3...789

Fortsetter under...

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hadde det vært fullt SÅ enkelt, så ville det aldri blitt nødvendig med TV-programmer som "Luksusfellen" altså... 

Anonymkode: 891b3...789

Hva var det som var så vanskelig i det innlegget jeg skrev, siden du må svare "Hadde det vært fullt SÅ enkelt"? Jeg synes det høres veldig enkelt ut. Nei, man kan ikke alltid kjøpe drømmeboligen som første boligen man eier her i livet. Man må jobbe seg oppover, opparbeide seg egenkapital og mer inntekt. Sånn er det for de fleste. 

Man må innrette seg etter den inntekten man har, ja, og det gjør man hvis man er smart. Har jo lest om de her på KG som er så dumme at de har tatt forbrukslån og presentert det som egenkapital for banken, for å få lånt mer. Såvidt jeg vet er dette fremdeles mulig, da gjeldsregisteret ikke er i drift ennå.

• Liker 1
AnonymBruker
På 7.5.2019 den 0.13, AnonymBruker skrev:

Skjønner ikke hvordan folk får det til å gå irundt med så mye lån? Hvis man tar lønnen som er 21.000 også minuser slle utgifter som regninger, mat, forsikring, bhg,og huslåne så må man ho ha litt å leve av ellers.. jeg kommer på å ha et lån på 2,5 og da en sum tilsammen på 3,5 og da sitter vi igjen med 6000 kvar i mnd etter trekt alle utgifter. Så hvordan få til å kjøpe for 4,6 da?😮 

Anonymkode: 5528e...254

4,6 er «så mye i lån»? Du bor ikke i Oslo skjønner jeg. Jeg kjenner ingen som har så lite i lån🤣

Anonymkode: fe682...deb

• Liker 1
AnonymBruker
På 7.5.2019 den 0.17, Mich skrev:

Hvor mye dere får i lønn er basert på årsinntekten deres, ikke egenkapitalen. Maks lån er 5 x årslønn - gjeld (hvis dere har noe).

med god egenkapital, så får man lavere rente! Eller betale mer i egenkapital enn de 15%.

Anonymkode: 4b260...990

AnonymBruker
På 7.5.2019 den 12.32, AnonymBruker skrev:

Jeg har 400 000 brutto alene, og hadde 950 000 i egenkapital da jeg skulle kjøpe for et par-tre år siden. Da fikk jeg med et nødskrik låne 1,7 mill. Eneste grunnen til at de lot meg låne det, var at de så jeg hadde stålkontroll på økonomien og ikke sløste på noe, samt at jeg hadde vært kunde i banken i rundt 30 år.

Dere bør ikke låne til smertegrensen. Det kan straffe seg fort, nå når rentene skal stige! Ha god slingringsmonn sånn at dere tåler en tusenlapp eller to mer i måneden i renteutgifter, minst.

hva anbefaler banken som slingringsmonn? hvor mye forskjell blir det ved 3 % økning i renten per måned?

Anonymkode: 4b260...990

Gjest Anonym Bruker
På 7.5.2019 den 7.59, AnonymBruker skrev:

Det er ikke egenkapitalen som bestemmer lånesummen, det er hva dere har evne til å betjene med inntekten dere har. Egenkapitalen er bare en tilleggssak som må være i orden. Hva dere har utbetalt i mnd er heller ikke relevant, det er brutto årslånn (altså før skatt) som er relevant. Grovt sett kan dere ta brutto årslønn x 5 - andre lån og så få en omtrentlig sum, men dersom dere har lav inntekt er det ikke sikkert banken lar dere lånne opp til 5x årsinntekt. 

Anonymkode: d78ae...9a4

Idag legger bankene til grunn  5 X bruttoinntekt  m/ kalkulert renteforhøyelse  på 5%.    Selv om du skulle ha 3 mill. på høgrente så  er det uansett 5 X bruttoinntekten som blir lagt til grunn ved låneopptak.    Kanskje  har du en  annen formue (fast eigedom) som også tilsvarer 3 mill. og en slags kalkulert risiko for lånet ,men får uansett ikkje låne mer en 5 X brutto lønn.     Dagen etter kjem kanskje  en ny kunde m/ tilsvarende inntekt å ber om  tilsvarende lån, men  kan kun innfri  krav til egenkapital utan annen   sikkerhet for lånet.            

Da ein  bygde boliger på slutten av 70 tallet var makslån  "kun "  3 X brutto lønn,  og folk flest hadde eit langt mer edruleg forhold til det å ta opp  lån tidligere.   Dette i  en tid da dei fleste  m.a. hadde status som eneforsørgere, og man handlet utifra lommeboka, og betalingsevne.

Siste årene kan en lånetager kunne gått i en bank og fått tilbud om makslån, og dagen etter gått i nabobanken og tatt opp lån også der.     Følgen har blitt at mange idag utvilsamt  forlengst har overskedet 5 X bruttoinntekt, og de ha selvsagt ikkje kalkulert øvrige utgifter , som strøm, eigedomskatt, kommunaleavgfter, bilutgifter, forsikringer, m.m 

Ellers synes eg forøvri at 5 X - brutto inntekts- regelen også burde vert avskaffet,ettersom ingen  idag kan forutsjå inntektsgrunnlaget sitt i eit ustabilt arbeidsmarket.     Banken   burde  i langt større grad  forsøke  legge til grunn sparevnen , prioriteringer   hos  låntagere.       

Endret av Anonym Bruker

Annonse

9 minutter siden, Anonym Bruker skrev:

Ellers synes eg forøvri at 5 X - brutto inntekts- regelen også burde vert avskaffet,ettersom ingen  idag kan forutsjå inntektsgrunnlaget sitt i eit ustabilt arbeidsmarket.     Banken   burde  i langt større grad  forsøke  legge til grunn sparevnen , prioriteringer   hos  låntagere.       

til det så er det forskjellige tanke ganger mellom svensker og dansker vs norske. De spør hvor mye kan jeg tåle ved rente oppgang. Liker bedre den svenske og danske tankegangen.

• Liker 1
Gjest Anonym Bruker
20 minutter siden, Egenskap skrev:

til det så er det forskjellige tanke ganger mellom svensker og dansker vs norske. De spør hvor mye kan jeg tåle ved rente oppgang. Liker bedre den svenske og danske tankegangen.

Myndighetene har sittet m/ "foldedehender " i lang tid å bekymret seg over låneveksten i den norske husholdning.  Opprettelse av gjeldsregister  er som en direkte følge av at  mange nordmenn  etterhvert har  fått  mangelfult utviklede sjelsevner når det ¨handler om økonomi. 

Vår finansminster lider under mangel på mannfolk, og hadde nok taklet bedre jobben finansminister  om hun hadde vert mor til 2-3 barn ,så hun fekk innsyn i den økonomiske kvardagen til mange barnefamilier. og lånefesten som har pågått over tid.    

Endret av Anonym Bruker
AnonymBruker
20 hours ago, AnonymBruker said:

4,6 er «så mye i lån»? Du bor ikke i Oslo skjønner jeg. Jeg kjenner ingen som har så lite i lån🤣

Anonymkode: fe682...deb

4,6 på én person, er mye. 4,6 på to personer er ikke så ille. Det spørs virkelig hva vi snakker om her - gjelder det enslige eller par?

Anonymkode: 01939...144

• Liker 1
AnonymBruker

Hvilken renteøkning er bankene krever at man skal tåle? Skal man tåle en rente på 15-20% som vi hadde på 80-tallet?

Altså tilnærmet kredittkortrente, så skjønner jeg at mange sliter med å få låne nok til mer enn et par sko på OBS. Langt mindre et helt hus. 

Anonymkode: 812b1...382

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...