Gå til innhold

Hvor mye lån får vi hvis vi har en million i egenkapital?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har et barn og tjener 21.000 kroner i mnd hver etter betalt skatt! Og har en million i egenkapital, hvor mye lån får vi ca? Føler vi aldri får råd til drømmebolig med inntekten vi har..

Anonymkode: 5528e...254

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvis vi antar at dere tjener 360’ hver og får 5x inntekt er vi på 3,6 + ek så kan dere kjøpe for 4,6. 

Anonymkode: 4bbff...fed

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvis vi antar at dere tjener 360’ hver og får 5x inntekt er vi på 3,6 + ek så kan dere kjøpe for 4,6. 

Anonymkode: 4bbff...fed

Skjønner ikke hvordan folk får det til å gå irundt med så mye lån? Hvis man tar lønnen som er 21.000 også minuser slle utgifter som regninger, mat, forsikring, bhg,og huslåne så må man ho ha litt å leve av ellers.. jeg kommer på å ha et lån på 2,5 og da en sum tilsammen på 3,5 og da sitter vi igjen med 6000 kvar i mnd etter trekt alle utgifter. Så hvordan få til å kjøpe for 4,6 da?😮 

• Liker 6
Skrevet

Hvor mye dere får i lønn er basert på årsinntekten deres, ikke egenkapitalen. Maks lån er 5 x årslønn - gjeld (hvis dere har noe).

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

5x er absolutt maks. Jeg tror ikke man får så mye når lønna ikke er høyere, siden en ganske stor andel nødvendigvis vil gå til faste utgifter. Reglene sier også at man må tåle 5 prosentpoeng økning i renta. Hvis dere hadde hatt høyere inntekt ville 1 mill. i egenkapital gitt grunnlag for lån på opptil 5,66 mill.

Anonymkode: c5aae...f46

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Vi hadde 600000 i egenkapital. Jeg har 260 000 i året, samboer har ca 400000. Vi fikk lån på 3,9. Syns egentlig det var skremmende mye, tror det ville blitt trangt. 

Kjøpte for totalt 3,6 nå, heldigvis med utleiedel 

Anonymkode: 94632...9a4

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Er dere to med kun samlet inntekt på 21000 etter skatt? Eller har begge 21000 hver? 

Hvis dere kun har en inntekt på 21000 må dere dessverre regne med å ikke få lån. 

Anonymkode: ed864...155

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi hadde 600000 i egenkapital. Jeg har 260 000 i året, samboer har ca 400000. Vi fikk lån på 3,9. Syns egentlig det var skremmende mye, tror det ville blitt trangt. 

Kjøpte for totalt 3,6 nå, heldigvis med utleiedel 

Anonymkode: 94632...9a4

Ja, man får liksom så mye lån som det går an men det man må tenke seg ut til selv som ikke banken bryr seg om er om hvor mye penger sitter du igjen med etter alt av utgiifter er betalt. Man må sitte igjen med litt og ikke for lite. Hvor mye sitter du igjen med etter alle utgifter da? Jeg regner ut et lån på 2,5 og en kjøpesup på 3,5 så sitter vi igjen med 6000 hver i mnd etter alt av lån, regninger, mat osv er betalt. Jeg tenker at det er nok 😊 snedig med utleiedel er jo bare ekstra skattefritt cash inn👌🏻 

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er dere to med kun samlet inntekt på 21000 etter skatt? Eller har begge 21000 hver? 

Hvis dere kun har en inntekt på 21000 må dere dessverre regne med å ikke få lån. 

Etter trekt i skatt så ligger vi på rundt 21.000 utbetalt hver i mnd ja. Så rart pr dags dato har vi 1,6 i lån på et førstegangs kjøpt hus, med 800.000 i egenkapital i dette. Har tjent inn huset etter å ha bodd her i 5 år så derfor har vi nå hvis vi selger 1 mill i egenkapital. Og har råd til et hus med mer lån hvis vi strekker oss litt lengere å betaler litt mer på lånet i mnd enn vi gjør nå.

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er 21.000 kr hver ikke samlet.

AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke egenkapitalen som bestemmer lånesummen, det er hva dere har evne til å betjene med inntekten dere har. Egenkapitalen er bare en tilleggssak som må være i orden. Hva dere har utbetalt i mnd er heller ikke relevant, det er brutto årslånn (altså før skatt) som er relevant. Grovt sett kan dere ta brutto årslønn x 5 - andre lån og så få en omtrentlig sum, men dersom dere har lav inntekt er det ikke sikkert banken lar dere lånne opp til 5x årsinntekt. 

Anonymkode: d78ae...9a4

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Slutt å oppgi lønn ETTER skatt, det har ingen relevans! Lønn FØR skatt - alltid! Skatten varierer..

Anonymkode: cd543...c41

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Det er årsinntekt og ikke hva dere har utbetalt etter skatt som er grunnlaget for låneutregning!!

Anonymkode: 16f3b...958

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har 400 000 brutto alene, og hadde 950 000 i egenkapital da jeg skulle kjøpe for et par-tre år siden. Da fikk jeg med et nødskrik låne 1,7 mill. Eneste grunnen til at de lot meg låne det, var at de så jeg hadde stålkontroll på økonomien og ikke sløste på noe, samt at jeg hadde vært kunde i banken i rundt 30 år.

Dere bør ikke låne til smertegrensen. Det kan straffe seg fort, nå når rentene skal stige! Ha god slingringsmonn sånn at dere tåler en tusenlapp eller to mer i måneden i renteutgifter, minst.

Anonymkode: 4857e...13b

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har 400 000 brutto alene, og hadde 950 000 i egenkapital da jeg skulle kjøpe for et par-tre år siden. Da fikk jeg med et nødskrik låne 1,7 mill. Eneste grunnen til at de lot meg låne det, var at de så jeg hadde stålkontroll på økonomien og ikke sløste på noe, samt at jeg hadde vært kunde i banken i rundt 30 år.

Dere bør ikke låne til smertegrensen. Det kan straffe seg fort, nå når rentene skal stige! Ha god slingringsmonn sånn at dere tåler en tusenlapp eller to mer i måneden i renteutgifter, minst.

Vi tjener vel irundt 697 000 tilsammen i brutto i året. Og har som deg en million i egenkapital. Vi ser på en boli til 3,6 mill som vi har ventet på skulle komme ut for salg, og endelig kom den faktisk ut, men problemet var at prisen var litt høy.. kjipt når lønnen vår ikke strekker til å ha den boligen vi vil ha. Hadde den bare vært noen 100 tusen billigere. Ja, viktig å tenke på renteøkninger! 

AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi tjener vel irundt 697 000 tilsammen i brutto i året. Og har som deg en million i egenkapital. Vi ser på en boli til 3,6 mill som vi har ventet på skulle komme ut for salg, og endelig kom den faktisk ut, men problemet var at prisen var litt høy.. kjipt når lønnen vår ikke strekker til å ha den boligen vi vil ha. Hadde den bare vært noen 100 tusen billigere. Ja, viktig å tenke på renteøkninger! 

Ja, det er kjipt, men det er nå engang sånn at man må innrette seg etter den lønnen man har. Har dere ikke inntekt til en slik bolig, så har dere ikke det. Da er det bare å finne noe annet innefor deres prisklasse.

Jeg bor neimen ikke som noen dronning, jeg heller, men det var dette jeg hadde råd til. Og det godtar jeg, og jeg går ikke rundt og ser på boliger utenfor min liga. Det er bare med på å skape misunnelse og misfornøydhet i meg selv.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Har dere i studielån eller billån? Bil? Barn er en utgift banken tar med i beregningen. Regn ut alle faste regninger og uforutsette utgifter. Se hva dere gjennomsnittslig har brukt på mat siste mnd. Hvor mye dere trenger til buffer. Om dere vil ha hus eller leilighet. Med begge følger flere utgifter enn selve kjøpssummen. Fellesleie på leilighet og med hus enda flere. Etter dere har gjort det kan dere spørre hverandre "hvor mye BØR vi ta i lån"? Ikke "hvor mye får vi i lån?".  

Drømmeboligen er det ingen som får som førstegangskjøpere, det fikk ikke vi heller. Vi fikk bare 3X inntekten selv om vi ikke har barn eller andre lån enn studielån. Bankene har blitt strenge! 

Anonymkode: 2bfd9...86f

AnonymBruker
Skrevet
8 hours ago, AnonymBruker said:

Etter trekt i skatt så ligger vi på rundt 21.000 utbetalt hver i mnd ja. Så rart pr dags dato har vi 1,6 i lån på et førstegangs kjøpt hus, med 800.000 i egenkapital i dette. Har tjent inn huset etter å ha bodd her i 5 år så derfor har vi nå hvis vi selger 1 mill i egenkapital. Og har råd til et hus med mer lån hvis vi strekker oss litt lengere å betaler litt mer på lånet i mnd enn vi gjør nå.

Jeg mente altså hvis dere kun hadde én inntekt på 21 000 så ville dere ikke få lån. Dere har jo 42 000 inn. Da stiller det seg annerledes. Hvor mye tjener dere? Ca 350 000 hver i året? Med 5x inntekt så vil det si 3,5mill i lån. Men siden dere har såpass lav inntekt er det ikke sikkert banken vil syns det er ok. Jeg ville tippet dere kunne fått rundt 2,5 - 3mill (med mindre dere har mange barn og mye annet lån). 

AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det er kjipt, men det er nå engang sånn at man må innrette seg etter den lønnen man har. Har dere ikke inntekt til en slik bolig, så har dere ikke det. Da er det bare å finne noe annet innefor deres prisklasse.

Jeg bor neimen ikke som noen dronning, jeg heller, men det var dette jeg hadde råd til. Og det godtar jeg, og jeg går ikke rundt og ser på boliger utenfor min liga. Det er bare med på å skape misunnelse og misfornøydhet i meg selv.

Dette var et surt og negativt svar. En hver standard lånekalkulator gir dem grønt lys. I teorien kan de kjøpe for nesten 4,5 mill. Banken pleier riktignok ikke å tøye lånebeløpet helt til grensen, men her har de jo 800 000 å gå på. For deg jeg siterer, må du også vite at man kan låne mer per person hvis man er to, fordi det å være to gir banken mer sikkerhet.

Anonymkode: b4416...ee1

AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Synes ikke 2,6 millioner på to er særlig høyt. Det skulle dere ha råd til. Jeg har det samme i lån alene. Har imidlertid omtrent samme inntekt som dere har tilsammen. To barn. Ikke noe problem! Ikke om renta øker noe heller. 

Anonymkode: 0a334...715

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...