AnonymBruker Skrevet 6. mai 2019 #1 Skrevet 6. mai 2019 Egentlig har jeg bare et ganske enkelt spørsmål - er det vanlig at når man har barn (gjelder ikke nyfødte spebarn) så får man ofte lov til å velge alle de tidlige vaktene, slik at man kommer tidligere hjem, ovenfor andre som ikke har barn? Jeg opplever dette på min jobb, at siden jeg ikke har barn så blir jeg satt til å ta alle senvaktene, mens min kollega som har barn "slipper unna" hver eneste gang. Hver gang det forventes at noen jobber overtid, så er det alltid meg, og aldri min kollega. Er dette OK? Anonymkode: ba0ae...bb6
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2019 #2 Skrevet 6. mai 2019 Nei, det er ikke greit, og ikke ok. Jeg og mannen (barnløse) tilbyr oss ofte å ta mange av skolens ferier, som høst-, vinter- og påskeferie. Også store deler av fellesferien bare vi får to uker midtsommers. Og bytter gjerne med kollegaer på planelggingsdager, før konfirmasjoner, og så videre. Men så har du de som forventer at vi skal ta hver eneste 17.mai, og julaften, og hele juli.... tidspunkt som betyr mye også for oss som ikke har barn. De får null godvilje av oss tilbake når det gjelder dagene jeg nevner over. Anonymkode: e526e...446 21
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2019 #4 Skrevet 6. mai 2019 Ikke greit, men ganske vanlig. Anonymkode: 4fb3d...4d6 2
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2019 #5 Skrevet 6. mai 2019 Sånn er det her og. Føler meg tvunget til å ta så mange av vaktene i ferier og høytider som mulig ellers blir alle så sure. Egoistiske folk med unger er noe dritt. Anonymkode: 2abe9...b11 2
Gjest theTitanic Skrevet 6. mai 2019 #6 Skrevet 6. mai 2019 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Sånn er det her og. Føler meg tvunget til å ta så mange av vaktene i ferier og høytider som mulig ellers blir alle så sure. Egoistiske folk med unger er noe dritt. Anonymkode: 2abe9...b11 Det handler jo ikke om egoisme, det handler om at de ønsker å være i arbeid, men samtidig ikke få barnevernet på nakken, noe man får om man lar barnet seile sin egen sjø eller bli igjen i barnehagen etter stengetid. Venner og familie er faktisk ikke kjempehypp på å stille opp i disse dager. Tenker du folk med barn skulle gått på trygd fordi arbeidslivet er så lite tilpasningsdyktig at det ikke kan kombineres med å ha barn med mindre de har oppofrende familiemedlemmer? I dag har folk ofte nok med sitt ihht det å passe andres barn.
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2019 #7 Skrevet 6. mai 2019 19 minutter siden, theTitanic skrev: Det handler jo ikke om egoisme, det handler om at de ønsker å være i arbeid, men samtidig ikke få barnevernet på nakken, noe man får om man lar barnet seile sin egen sjø eller bli igjen i barnehagen etter stengetid. Venner og familie er faktisk ikke kjempehypp på å stille opp i disse dager. Tenker du folk med barn skulle gått på trygd fordi arbeidslivet er så lite tilpasningsdyktig at det ikke kan kombineres med å ha barn med mindre de har oppofrende familiemedlemmer? I dag har folk ofte nok med sitt ihht det å passe andres barn. Og derfor skal jeg presses til å gi opp tid med min familie i høytidene og gi avkall på min fritid?? Livet mitt er faktisk viktig det også. Anonymkode: 2abe9...b11 25
Gjest theTitanic Skrevet 6. mai 2019 #8 Skrevet 6. mai 2019 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Og derfor skal jeg presses til å gi opp tid med min familie i høytidene og gi avkall på min fritid?? Livet mitt er faktisk viktig det også. Anonymkode: 2abe9...b11 Så ikke at det er rettferdig. Så det var det som måtte til for å få hjulene til å gå rundt.
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2019 #10 Skrevet 6. mai 2019 1 minutt siden, theTitanic skrev: Så ikke at det er rettferdig. Så det var det som måtte til for å få hjulene til å gå rundt. Spiller ingen rolle. At familie og venner ikke gidder å stille opp er noe du må løse. Det skal ikke gå utover bedriften og kolleger. Anonymkode: 4fb3d...4d6 19
Gjest theTitanic Skrevet 6. mai 2019 #11 Skrevet 6. mai 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Spiller ingen rolle. At familie og venner ikke gidder å stille opp er noe du må løse. Det skal ikke gå utover bedriften og kolleger. Anonymkode: 4fb3d...4d6 Da havner alle disse på en eller annen stønad da, om bedriftene slutter å tilpasse. Men dere syntes vel det er greit og klager da ikke over høyere skatt? Det er ikke bare å si " det må du løse" og vipps så løser det seg for alle som har denne problemstillingen...
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2019 #12 Skrevet 6. mai 2019 3 minutter siden, theTitanic skrev: Da havner alle disse på en eller annen stønad da, om bedriftene slutter å tilpasse. Men dere syntes vel det er greit og klager da ikke over høyere skatt? Det er ikke bare å si " det må du løse" og vipps så løser det seg for alle som har denne problemstillingen... Det stemmer ikke. Herregud. Ta nå litt ansvar! Ville ikke tatt én eneste vakt for noen med holdningen din. Anonymkode: 4fb3d...4d6 18
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2019 #13 Skrevet 6. mai 2019 1 time siden, theTitanic skrev: Det handler jo ikke om egoisme, det handler om at de ønsker å være i arbeid, men samtidig ikke få barnevernet på nakken, noe man får om man lar barnet seile sin egen sjø eller bli igjen i barnehagen etter stengetid. Venner og familie er faktisk ikke kjempehypp på å stille opp i disse dager. Tenker du folk med barn skulle gått på trygd fordi arbeidslivet er så lite tilpasningsdyktig at det ikke kan kombineres med å ha barn med mindre de har oppofrende familiemedlemmer? I dag har folk ofte nok med sitt ihht det å passe andres barn. Det er jo klart at barn må hentes i barnehagen, og ivaretas på ettermiddag/kveld. Jeg hadde dratt fra jobben min, samme hva sjefen min hadde sagt, hvis jeg hadde blitt pålagt å jobbe etter arbeidstid og jeg ikke klarte å få noen til å hente/passe. Selvsagt! Mitt to år gamle barn går foran, det skjønner alle, inkludert sjefen. MEN det er ikke det samme som at foreldre med barn *aldri* skal jobbe til ugunstige tider. Som regel er man to om ansvaret, eller har hjelp fra andre. Det skal ikke automatisk være slik at foreldre slipper unna alle vakter og ekstrajobbing/overtid/jul/17. mai, selv om de nok kan være noe mindre fleksible enn andre noen ganger. Jeg forventer at noen dekker opp slik at jeg kan hente toåringen i barnehage og at han ikke er alene på ettermiddagen (!), men til gjengjeld hjelper jeg andre og arbeidsgiver så langt det er mulig ellers. For det meste går, hvis man bare vil. Anonymkode: e412d...3a7 12
Sirah Skrevet 6. mai 2019 #14 Skrevet 6. mai 2019 Nei så klart er ikke dette ok. Det er ikke bedriften eller kollegaenes ansvar at noen har valgt og få barn mens andre ikke. 4
Gjest theTitanic Skrevet 7. mai 2019 #15 Skrevet 7. mai 2019 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er jo klart at barn må hentes i barnehagen, og ivaretas på ettermiddag/kveld. Jeg hadde dratt fra jobben min, samme hva sjefen min hadde sagt, hvis jeg hadde blitt pålagt å jobbe etter arbeidstid og jeg ikke klarte å få noen til å hente/passe. Selvsagt! Mitt to år gamle barn går foran, det skjønner alle, inkludert sjefen. MEN det er ikke det samme som at foreldre med barn *aldri* skal jobbe til ugunstige tider. Som regel er man to om ansvaret, eller har hjelp fra andre. Det skal ikke automatisk være slik at foreldre slipper unna alle vakter og ekstrajobbing/overtid/jul/17. mai, selv om de nok kan være noe mindre fleksible enn andre noen ganger. Jeg forventer at noen dekker opp slik at jeg kan hente toåringen i barnehage og at han ikke er alene på ettermiddagen (!), men til gjengjeld hjelper jeg andre og arbeidsgiver så langt det er mulig ellers. For det meste går, hvis man bare vil. Anonymkode: e412d...3a7 Jeg sa ikke at man ikke skal legge to fingre i kors for å få det til. Som du sier, så er det mange som er to og får til mye, eller har noen å spørre. Men det er noen som forventer at det "bare" er å ordne et barnepass, og sånn er det for mange ikke.
Gjest O.G. Skrevet 7. mai 2019 #16 Skrevet 7. mai 2019 TS får begynne å stå opp for seg selv og gi beskjed om at dette vil hun ikke lenger finne seg i.
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2019 #17 Skrevet 7. mai 2019 Jeg bor alene og har voksne unger, likevel krever jeg å behandles likt som de med små unger. Jeg har interesser og viktige ting å skjøtte selv om jeg ikke har små unger. Man må tenke framover når man velger jobb, undersøke hvordan det funker. To med turnus og små unger syns jeg høres ut som en dårlig plan. Anonymkode: 17043...f68 6
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2019 #18 Skrevet 7. mai 2019 Vi er 7 stk som deler på å være på vakt 24/7. Sier seg selv at de to av oss som ikke har barn ikke kan ta alt av ekstravakter og vakter. Hos oss bidrar alle på lik linje, og vi stiller opp for hverandre hvis det trengs. Vi prøver å få det til slik at det passer best mulig for alle. Noen må ta de kjipe dagene, og slik er det jo bare... Anonymkode: 90bef...9d9
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2019 #19 Skrevet 7. mai 2019 Det er ikke ok. Jeg fikk ikke barn før jeg var 35, så jeg har vært en god del i arbeidslivet og opplevd det samme. Barnløse har jo også behov for å være med venner og familie på kveldstid, høytidsdager, ferier, osv. Får man barn, er man selv pliktig å ordne det opp så det går rundt med barnepass. Enten det nå innebærer at man må gå ned i stillingsprosent, skifte jobb, osv. Anonymkode: 0beec...add 4
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2019 #20 Skrevet 7. mai 2019 Kommer helt Ann på. Er det en som er alene uten nettverk så er det greit. Ungen kan ikke være alene liksom. Men sånn ellers burde det deles på. Anonymkode: dc896...475 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå