AnonymBruker Skrevet 6. mai 2019 #1 Skrevet 6. mai 2019 Jeg har en samboer som har en jobb i en butikk som en helt vanlig butikkmedarbeider. (ingen lederstilling, med andre ord.) Hver eneste gang han har fri fra jobb, så blir han ringt flere ganger om dagen fordi de andre på jobb lurer på noe jobbrelatert. Jeg holder på å bli helt sprø, og "dessverre" er samboeren min såpass lojal at han ikke plages av dette like mye som jeg gjør. Vi jobber ofte helger, og de få ukedagene vi av og til har sammen ønsker jeg at vi kan tilbringe i fred, uten at vi må stoppe filmen vi ser på, bli avbrutt midt i middagen, etc, etc, fordi medarbeiderne hele tiden skal spørre han om ting. Hadde jobben hans vært en sjefsstilling eller liknende så ville det antageligvis vært lettere å svelge, men han jobber tross alt bare en fullstendig normal butikkjobb, og får ikke ekstra betalt for å svare telefonen mange ganger daglig på fridagen sin fra 9 på morgningen til 9 på kvelden. Er det jeg som er sær, eller er dette utnytting av jobben? Anonymkode: db7e6...301
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2019 #2 Skrevet 6. mai 2019 Er utrolig vanlig praksis dessverre, ofte slik i serviceyrket. Man får nesten aldri noe mer penger selvom man gjør mye mer jobb og helt ærlig burde tjent bedre. Synes det er en slags utnyttelse selv Anonymkode: add62...f60 1
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2019 #3 Skrevet 6. mai 2019 Hadde jeg ikke godtatt. Be han skru på lydløs, ellers så får han kreve ekstra lønn Anonymkode: 70937...716 3
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2019 #4 Skrevet 6. mai 2019 4 minutter siden, AnonymBruker said: Hadde jeg ikke godtatt. Be han skru på lydløs, ellers så får han kreve ekstra lønn Anonymkode: 70937...716 Jeg godtar det jo ikke heller, men hva er liksom alternativet? Bytte jobb er noe uaktuelt akkurat nå. 😕 Anonymkode: db7e6...301 1
ErGlad Skrevet 6. mai 2019 #5 Skrevet 6. mai 2019 Det er vel bare å ikke ta telefonen. Problemet er løst. 5
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2019 #6 Skrevet 6. mai 2019 Be kjæresten din ta det opp med sjefen som gir bewkjed til de andre om at kun sjefen skal kontaktes hvis det er noe. Anonymkode: e2a31...bf4 4
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2019 #7 Skrevet 6. mai 2019 Det må jo være opp til kjæresten din hva han er komfortabel med og ikke. Han plages jo tydeligvis ikke med dette. At du plages med avbrutte middager er det et problem mellom deg og kjæresten, som du må ta med han. Ville funnet en løsning der dere kunne være enige om at han ringer på igjen etter middag eller film. Anonymkode: 81643...608 1
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2019 #8 Skrevet 6. mai 2019 Med mindre jeg har døgnvakt på jobb legger jeg igjen telefonen i bilen etter endt arbeidsdag slik at kunder og kollegaer får vente til morgenen dagen etterpå eller over helgen. Terskelen er utrolig lav for å ringe utover normal arbeidstid. Jeg har riktignok en telefon på jobb og en privat da. Anonymkode: d0ae9...997 1
Gjest førstedamen Skrevet 6. mai 2019 #9 Skrevet 6. mai 2019 Svarer han på telefon midt i middagen? Akkurat det ville vært uaktuelt her hjemme, selv når kongen ringer.
Pal Fungi Skrevet 6. mai 2019 #10 Skrevet 6. mai 2019 32 minutter siden, AnonymBruker skrev: Be kjæresten din ta det opp med sjefen som gir bewkjed til de andre om at kun sjefen skal kontaktes hvis det er noe. Anonymkode: e2a31...bf4 Enig med deg. Jeg også synes det virker mer logisk at man kontakter sjefen hvis det er noe man lurer på angående jobben. 1
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2019 #11 Skrevet 6. mai 2019 Hvorfor ringer de ikke til sjefen? Er det litt mer pinlig for de det kanskje, hvis de må ringe sjefen om noe som de burde vite? Har de evt ikke fått god nok opplæring? Anonymkode: e320d...b68
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2019 #12 Skrevet 6. mai 2019 Om dette er vikarer, så kanskje de lar være å ringe sjefen fordi de ønsker å gjøre godt inntrykk (at de greier å jobbe selvstendig osv). Anonymkode: e320d...b68
Vija Skrevet 6. mai 2019 #13 Skrevet 6. mai 2019 Kan jo være han har påtatt seg en slags rolle ovenfor de andre ansatte uten at han har noe ansvar utover stillingen sin. Om han har vært der lenge og gitt utrykk for å være behjelpelig hvis de lurer på noe, så Skal det ofte ikke mer til.. Det er han som må sette grensene
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2019 #14 Skrevet 7. mai 2019 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Er utrolig vanlig praksis dessverre, ofte slik i serviceyrket. Man får nesten aldri noe mer penger selvom man gjør mye mer jobb og helt ærlig burde tjent bedre. Synes det er en slags utnyttelse selv Anonymkode: add62...f60 Ja, det kan være plagsomt å bli spurt, men på den annen side kan det også dreie seg om tillit til at man faktisk vet hva man driver med. Det er et pluss. Så man må balansere det å sette grenser med det å være behjelpelig. En måte å gjøre det på, er å forbedre dokumentasjonen (eller lage den hvis det ikke finnes), for det er ofte slik at de samme spørsmålene går igjen fra forskjellige ansatte. En annen måte er å be de ansatte samle opp spørsmål, og ta det i en runde i stedet for å stille småspørsmål hele tiden til alle døgnets tider. Eventuelt en kombinasjon av disse metodene. TS: Be samboeren din lage enkel dokumentasjon på vanlige spørsmål, og spør han om han ikke heller kan ta opp det folk lurer på i felles møte. Det er uansett svært viktig å få dokumentert rutiner og/eller sørge for at andre kan dem også på generelt grunnlag, siden gjennomtrekket i butikkjobber ofte er høyt. Det vil jo da være dumt når samboeren din slutter (for det gjør man som regel etter maks noen år i en butikkjobb) hvis det ikke finnes dokumenterte rutiner eller andre som er varme i trøya. Anonymkode: 70458...2d6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå