AnonymBruker Skrevet 6. mai 2019 #1 Skrevet 6. mai 2019 Jeg er selv håndballmamma å ser stort sett hver eneste kamp. Engasjerer meg i dugnader og alt annet som foregår. jeg engasjer meg også i de andre barna på laget og de andre foreldrene. Så er det flere av jentene på laget som ALDRI har mamma eller pappa som dukker opp på kamper,dugnad og cuper. å det river i hjertet mitt når jeg ser disse barna som aldri har en forelder som gir dem high five når de har spilt en bra kamp eller som ser hvor barnet koser seg på kamp eller trening. Foreldre som ikke vet hva de går glipp av. Uansett hva barnet ditt holder på med,så trenger de at du engasjerer deg litt ekstra for dem. Uansett om du ikke bryr deg om håndball,fotball eller hva det skulle være,så bry deg om barnet ditt. Støtt det som gir dem glede i hverdagen. Å ikke minst..se de barna som ikke har noen. Anonymkode: 06305...9cf 4
Jadzia Skrevet 6. mai 2019 #2 Skrevet 6. mai 2019 Om man er litt våken, så ser man det allerede i barnehagen. Det er alltid de samme ungene som ikke har foreldre som kommer på ulike ting som arrangeres. At det kan være vanskelig å få til innimellom, er helt forståelig. Men at ingen av foreldrene kan hver eneste gang det er noe? Den kjøper jeg ikke. Mine er enda i barnehagealder, men jeg kommer til å være den som følger opp og er med på ting som kamper eller konserter eller hva det er nå er de velger å drive med. 4
Blingblingtahei Skrevet 6. mai 2019 #3 Skrevet 6. mai 2019 Fotballmamma her, frem til jeg fikk minste var jeg på hver kamp, kjørte til hver trening og stilte opp på cuper, når jeg ikke jobbet vel og merke, men det var sjeldent det ikke passa. Nå som lillebror er 6 mnd så prøver vi å få med oss 1 omgang på hjemmekamper, men kampene går så sent at da må vi hjem å legge. Da drar jeg hjem med lillebror og bonuspappaen blir igjen for å se resten. Hans far har vært på 2 kamper på 7 år, så dette samt skole er vår arena.. 1
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2019 #4 Skrevet 6. mai 2019 Ser det allerede i barnehagen. De samme foreldrene som aldri er med på foreldremøter, dugnad eller juletrefest.... og dette er selvfølgelig foreldrene med de verste drittungene som absolutt burde vært på foreldremøtene............ Anonymkode: 2c15d...162 3
Jadzia Skrevet 6. mai 2019 #5 Skrevet 6. mai 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Ser det allerede i barnehagen. De samme foreldrene som aldri er med på foreldremøter, dugnad eller juletrefest.... og dette er selvfølgelig foreldrene med de verste drittungene som absolutt burde vært på foreldremøtene............ Anonymkode: 2c15d...162 Her er det begge deler. Det er en unge av de jeg har sett som har vært et "problembarn" i barnehagen. Ellers har det faktisk vært søte og snille unger alle sammen. Og jeg ser de utrolig skuffa ansiktene hver gang.
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2019 #6 Skrevet 6. mai 2019 48 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ser det allerede i barnehagen. De samme foreldrene som aldri er med på foreldremøter, dugnad eller juletrefest.... og dette er selvfølgelig foreldrene med de verste drittungene som absolutt burde vært på foreldremøtene............ Anonymkode: 2c15d...162 Nå tror ikke jeg at det finnes «drittunger». men at noen barn kan selfølgelig ha utfordrende adferd som følge av at de kanskje har det vanskelig. hvis du kjenner noen «drittunger» vil jeg anbefale deg å tenke at dette er kanskje et barn som trenger at jeg bryr meg. Ts Anonymkode: 06305...9cf 6
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2019 #7 Skrevet 6. mai 2019 Ja, jeg føler jeg/vi engasjerer oss mye. Eldste spiller ishockey, og der er mannen en av trenerene. Mellomste går på ridning. Det krever ikke så mye, men vi er med og ser på, ikke hver gang, men med henne mellomrom. Minste spiller håndball og fotball. Jeg ser på alle kampene også er jeg lagleder for fotballaget hennes. Anonymkode: 8cd02...e3c 1
Ulrikke Skrevet 6. mai 2019 #8 Skrevet 6. mai 2019 Ser det samme på min datters håndballag. Det er alltid de samme som aldri har foreldre som ser en kamp, aldri er med på cuper, ikke stiller på dugnad osv. Jeg tenker at det eneste jeg får gjort noe med, er å støtte jentene. Jeg har alltid en ledig plass i bilen hit eller dit, tilbyr meg alltid og strekker meg langt. Jeg aner ingenting om de ulike årsakene til at det er sånn, men jeg er HELT klar på at jentene er uskyldige oppi dette og hjelper dem med det jeg kan. Det er flott at de er med, tenker jeg da.... De trenger det sannsynligvis! Og forhåpentlig skaper det litt trygghet at de vet de kan regne med at noen stiller opp.... 3
Ulrikke Skrevet 6. mai 2019 #9 Skrevet 6. mai 2019 Skal sies at disse fyller 14 i år, en del av dem har spilt siden de var 7,og jeg har aldri sett foreldrene til en liten håndfull av dem. Heldigvis henger de med fortsatt! Det er det som er viktig! 4
Kontorotta Skrevet 6. mai 2019 #10 Skrevet 6. mai 2019 Jeg prøver å være med på flest mulig treninger. Alt av kamper. Stiller gjerne opp på dugnad. Er et av disse irriterende menneskene som stiller opp som klassekontakt osv. Og jeg ser. Det er foreldre som ikke bryr seg, eller evner å bry seg. Får vondt av barna.
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2019 #11 Skrevet 6. mai 2019 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Ser det allerede i barnehagen. De samme foreldrene som aldri er med på foreldremøter, dugnad eller juletrefest.... og dette er selvfølgelig foreldrene med de verste drittungene som absolutt burde vært på foreldremøtene............ Anonymkode: 2c15d...162 Herregud for en måte å beskrive barn på. Kan godt tenke meg at noen foreldre vil kanskje velge å ikke delta på forskjellige arrangementer på grunn av aggressive folk som har en slik holdning til deres barn. Anonymkode: 783b8...035 4
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2019 #12 Skrevet 6. mai 2019 Fotballmamma. Er stort sett med på hver trening og stiller opp på alt av dugnader. Alle kamper er jeg på. Far er trener på laget, så derfor er jeg ikke alltid med på alle treninger. På cupper er far med også er jeg hjemme med 3-åringen. Hadde en mor selv som aldri stilte opp på verken håndballtreninger, dugnader, foreldremøter and you name it. Synes det var veldig flaut.. Anonymkode: 7a624...84c
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2019 #13 Skrevet 7. mai 2019 Jeg synes det er en uting å "stille opp" på treningene til ungene (med mindre det er snakk om knøttetrening med 2-3-åringer). Ungene trenger å få litt selvstendighet - og masse foreldre på sidelinjen kan være veldig distraherende (jeg har vært trener selv i en idrett, og tro meg, det er drittirriterende med "baksetesjåfør"-type foreldre på sidelinjen, eller unger som blir distrahert i treningen av foreldrene. Jeg stiller opp på alt av kamper og cuper og dugnader. Men jeg har ETT barn, jeg har full forståelse for at de med flere ikke har mulighet til det. Jeg har vokst opp med en far som kjørte til alt av kamper, men min mor har vel aldri sett en eneste kamp. Da jeg vokste opp var det vanlig. Det var bare de foreldrene som stilte opp som sjåfører som så på kampene, så det var kanskje 4-5 foreldre tilstede på hver kamp, og da stort sett de samme hver gang. Uten at det noen gang så ut til å plage noen, jeg tenkte ikke over det ihvertfall. Anonymkode: 3d8be...478 8
Gjest WhisperingWind Skrevet 7. mai 2019 #14 Skrevet 7. mai 2019 Jeg ser ærlig talt ikke grunnen til å stille opp på alle treninger. Eller trening generelt. Var ikke normen da jeg vokste opp heller. Kamper eller andre begivenheter selvsagt, men det nå også sånn at det ikke alltid passer eller fungerer. Så lenge man er engasjert, viser interesse for barnets hobby og er med så ofte så mulig, så er det mer enn godt nok. Vi var aldri skuffet eller synes det var noe traumatisk om foreldrene våre gikk glipp av en kamp eller to. Men å sitte å glane på hver eneste trening? Nei, det får da være grenser på hvor «engasjert» en skal måtte være før «fotball/håndball foreldrene» skal kommme med ovenfraogned holdning om hvem som er «parents of the year». Nå går ikke ungen min på noe enda siden han er så ung, men skulle han bli f.eks fotballfrelst(grøss) så vil jeg satse på å se alle kamper og på sommeren eller i finvær kan jeg vurdere å være på treninger med en kaffe og slappe av, men jeg kommer ikke til å bli en av disse gær’ne fotballforeldrene som står ute i storm og regn for å hyle høyest på sidelinjen mens ungen er på trening.
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2019 #15 Skrevet 7. mai 2019 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Fotballmamma. Er stort sett med på hver trening og stiller opp på alt av dugnader. Alle kamper er jeg på. Far er trener på laget, så derfor er jeg ikke alltid med på alle treninger. På cupper er far med også er jeg hjemme med 3-åringen. Hadde en mor selv som aldri stilte opp på verken håndballtreninger, dugnader, foreldremøter and you name it. Synes det var veldig flaut.. Anonymkode: 7a624...84c Er med på treningene? Hvorfor? Det er jo sprøtt! Hva skal det være godt for? Her er det forbud mot overforeldreinvilvering og forbud mot foreldre på trening så ungene og trenerne får litt fri fra «velmenende» foreldre. Takk og pris for det. Anonymkode: fd903...adb 7
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2019 #16 Skrevet 7. mai 2019 Å være med på trening er bare tull med mindre du er trener. Her er ikke det lov engang. Foreldrene leverer og så må de gå. Det er forstyrrende for barna med foreldre tilstede. Kamper, dugnader og diverse annet stiller man på. Anonymkode: 6754b...c85 6
Gjest ti10 Skrevet 7. mai 2019 #17 Skrevet 7. mai 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er med på treningene? Hvorfor? Det er jo sprøtt! Hva skal det være godt for? Her er det forbud mot overforeldreinvilvering og forbud mot foreldre på trening så ungene og trenerne får litt fri fra «velmenende» foreldre. Takk og pris for det. Anonymkode: fd903...adb Enig, hva skal det være godt for? Og det er da stor forskjell på om det er snakk om foreldremøte eller fotball-/håndballtrening. Synes at det høres i overkant spesielt ut å insinuere at man ikke følger opp eller er engasjert i barnet sitt, selv om man ikke fotfølger det døgnet rundt. Det er klart at små barn trenger mer og tettere oppfølging enn større barn, men de må lære å bli selvstendige. Forventes det at foreldrene blir med på pianotimer, korpsøvelser osv. også?
Kontorotta Skrevet 7. mai 2019 #18 Skrevet 7. mai 2019 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er med på treningene? Hvorfor? Det er jo sprøtt! Hva skal det være godt for? Her er det forbud mot overforeldreinvilvering og forbud mot foreldre på trening så ungene og trenerne får litt fri fra «velmenende» foreldre. Takk og pris for det. Anonymkode: fd903...adb Nå var ikke det mitt innlegg du siterte, men jeg er en mor som kan finne på å sitte og se på treningen. Men jeg blander meg ikke. Og jeg ser fordelen ved at jeg ikke er der alltid også. Men samtidig er det praktisk å være der. Treningen varer for kort til at det lønner seg å kjøre frem og tilbake. I tillegg ligger hallen for langt borte til at det er naturlig å gjøre ærender mens barnet er på trening. Jeg har også vært trener og jeg satte pris på å treffe foreldre fra tid til annen. Heller foreldre som satt og ventet på ungen men ungen trente, enn foreldre man aldri så snurten av. Kom bare med en lapp om at de hadde fått lov til å begynne å trene. Men jeg er enig i at innblanding er en uting. Og barn blir gjerne mer selvstendige når foreldrene ikke er rundt dem hele tiden. :-) Tenker likevel litt sånn ja til en miks. :-) Tilstedeværelse av og til på treningen og av og til fraværende. :-)
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2019 #19 Skrevet 7. mai 2019 Vi har alvorlig sykdom hos far. Vi har 4 barn og sliter med å følge opp på alle fronter. Å følge opp skole må prioriteres, barna (de eldste) må selv komme seg til trening, og øve en god del på selvstendighet. De eldste stiller også opp for de minste. En sjelden gang må vi si nei til dugnader fordi vi bare er en person til å stille opp og har flere barn å ta oss av. Betaler gjerne en sum til lagkassen. Kamper prøver jeg å dra til, eller får besteforeldre til å komme. Eldste på 15 må av og til spille kamp uten oss på sidelinjen. Men vi gjør så godt vi kan. Ikke vær så rask til å dømme. Det kan være sykdom eller andre ting som hindrer, men det betyr ikke at folk driter i ungene sine fordi de ikke stiller på alle treninger og kamper. Barn har heller ikke vondt av å fikse ting alene. Med 4 barn hvor hvert barn har 2-4 treninger i uken pluss kamper blir det MYE! Anonymkode: b4d59...5bb 7
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2019 #20 Skrevet 7. mai 2019 Da jeg spilte fotball og håndball var det ikke vanlig med foreldre på trening. Vi syklet forøvrig frem og tilbake, for kjøring var heller ikke så vanlig (90-tallet). Mine foreldre er utenlandske, og fra jeg var 9-10 til jeg sluttet med disse idrettene, fikk de ikke lov av meg å være med på samlinger. Jeg var drittunge, og flau over at de snakket gebrokkent norsk. Var redd noen skulle mobbe meg for det, så jeg løy og sa at andre foreldre heller ikke pleide å være med på kamper og sånt. Trist hvis noen dømte dem som dårlige foreldre, når det var jeg som bestemte at de ikke fikk være til stede. Dere vet ikke alltid årsaken til at ting er som de er. Anonymkode: 13def...701 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå