Gjest Anonymous Skrevet 24. april 2005 #1 Skrevet 24. april 2005 Vi er en venninnegjeng på ca 6 stykker. Hun ene i venninnegjengen liker å hakke på meg og å le av mine feil. Hun sparker når jeg ligger nede. I tillegg til dette "tar" hun meg. Altså, ting jeg gjør.. som å tvinne håret. Det har hun begynt å gjøre. Klær jeg kjøper, hun kjøper ALT. Hvordan jeg klipper håret, hun klipper det da helt likt. Møter vi gutter og hvis en får interesse av meg er hun raskt ute med å si noe negativt til han om meg. Gjerne rett foran meg men hun passer på å spøke med det. Slik at jeg ikke kan "ta" henne... Jeg er lei, og merker at jeg sprekker snart. Og jeg MÅ ta ett oppgjør med henne. Men, fortell meg hva skal jeg si? "Kari slutt å klipp håret ditt som mitt!" ... det virker så barnslig for meg. Og det tristeste med det hele er at jeg risikerer å miste alle mine venninner hvis jeg tar ett oppgjør. Uff... noen råd?
Gjest Gjesta Skrevet 24. april 2005 #2 Skrevet 24. april 2005 føler med deg, det er en vanskelig situasjon En ting er at hun mobber deg, en annen ting er at hun "stjeler" det som er særegent og bra ved deg. Av egen erfaring med mennesker som ikke tenker før de snakker, og som henger ut på en "morsom" måte, fungerer det å se rett på vedkommende og si "vet du hva, det der syns jeg var utrolig stygt sagt/det der var faktisk ikke morsomt" osv. Vis henne der og da at hun ikke slipper unna med det, og vis henne at du står opp for deg selv. Eventuelt ta igjen, si "ha, og det er du den rette til å snakke om" og lignende. På den måten skjønner hun etterhvert at hennes morsomheter blir tatt på alvor og at du oppfatter det som et angrep som du svarer på. Når det gjelder dette med at hun tar etter alt du gjør/kjøper, kan du begynne å påpeke det. Eks kan du si: "he he, tenkte vel at du også kom til å kjøpe deg en sånn en, ja" eller "Lik som meg på håret igjen - jeg føler meg beæret" osv. Jeg personlig syns ikke det høres lurt ut med konfrontasjon. For hun høres ærlig talt ikke ut som en spesielt god venninne, og du kan risikere å stå igjen og føle deg enda mer dum og liten i forhold til henne en du gjør nå. Med sånne mennesker må man nesten spille deres spill tilbake. Det er i allefall min erfaring. :-? Lykke til uansett hva du velger å gjøre :trøste:
Mrs. K Skrevet 24. april 2005 #3 Skrevet 24. april 2005 Hvorfor vil du miste alle dine venninner? Fordi ingen tåler at du biter fra deg når du blir tirret lenge nok? Kanskje den ene venninne i gjengen er misundelig på deg og gjerne vil være som deg. At det er derfor hun etterligner deg. Det kan hun vel bare gjøre, men det er ingen grunn til å være ufin mot deg, og det synes jeg at du kan ta opp med henne. Du trenger jo ikke gjøre det foran resten av gjengen. Ikke bruk "Kari, slutt å klippe håret...", men "Slutt å prate dritt om meg (pass din egen næringvei!)" Hilsen Trille
Gjest Anonymous Skrevet 24. april 2005 #4 Skrevet 24. april 2005 Takk for svar Frisk. Jeg skal prøve noen av rådene dine Godt å høre at noen skjønner hva jeg snakker om.
Gjest Anonymous Skrevet 24. april 2005 #5 Skrevet 24. april 2005 Hvorfor vil du miste alle dine venninner? Fordi ingen tåler at du biter fra deg når du blir tirret lenge nok? Kanskje den ene venninne i gjengen er misundelig på deg og gjerne vil være som deg. At det er derfor hun etterligner deg. Det kan hun vel bare gjøre, men det er ingen grunn til å være ufin mot deg, og det synes jeg at du kan ta opp med henne. Du trenger jo ikke gjøre det foran resten av gjengen. Ikke bruk "Kari, slutt å klippe håret...", men "Slutt å prate dritt om meg (pass din egen næringvei!)" Hilsen Trille Grunnen til at jeg vil miste dem er fordi hun bare er sånn ovenfor meg. Altså, de vil mest sannsynlig sitte å se dumt på meg og ikke skjønne noe. For hun er jo ikke slik mot dem. Mulig hun er misunnelig, men allikevel stjeler jo hun mine særegenheter. Og det er faktisk ikke kult. Jeg er meg, og hun er seg!
Mrs. K Skrevet 24. april 2005 #6 Skrevet 24. april 2005 Hvis venninnene dine har øyne i hodet, og det har de vel, har de sikkert lagt merke til oppførselen hennes. Skjønner godt at det ikke er kult at hun kopierer deg, men tenk på at du er deg og hun er "deg". Da er du vel kulest Men hvorfor skulle de kutte deg ut? Det kan vel ikke være første gang det blir konflikt i et gjeng på 6 jenter. Hilsen Trille
Trampe Skrevet 24. april 2005 #7 Skrevet 24. april 2005 Hvorfor vil du miste alle dine venninner? Fordi ingen tåler at du biter fra deg når du blir tirret lenge nok? Kanskje den ene venninne i gjengen er misundelig på deg og gjerne vil være som deg. At det er derfor hun etterligner deg. Det kan hun vel bare gjøre, men det er ingen grunn til å være ufin mot deg, og det synes jeg at du kan ta opp med henne. Du trenger jo ikke gjøre det foran resten av gjengen. Ikke bruk "Kari, slutt å klippe håret...", men "Slutt å prate dritt om meg (pass din egen næringvei!)" Hilsen Trille Her er jeg enig med Trille. Ta det opp med henne på tomannshånd. Hvis du er usikker, kan du jo rådføre deg med ei annen venninne som kjenner dere begge. Hva tror hun om dette? Kanskje de andre venninnene dine har snakket om dette uten at du vet det? Kanskje de reagerer på måten du blir behandlet på? Ta det opp på en ordentlig måte. Du er et voksent menneske og kan ikke godta at noen snakker dritt om deg. Hvordan hun klipper håret sitt kan ikke du si noe på, men du er i din fulle rett til å reagere på at hun snakker stygt om deg. Tror ikke det nødvendigvis er en parallell mellom det at du snakker med henne og at du mister de andre venninnene dine. Uansett, venninner som ikke bryr seg mer om deg enn som så vil man ikke ha! til deg og lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå