Gå til innhold

Får dere hjelp av besteforeldre?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei

Jeg er alenemor 100% og har familie i samme by. Barnevakt er sjelden vare. Barnet er nå tre år, og jeg har kun hatt to netter på tre år fri, med å sende barnet til noen andre (bedteforeldre) for å overnatte der. En av disse gangene på grunn av at jeg ble innlagt på sykehus..., så det var krise. 

Ellers er det ingen hjelp å få. Hvordan har dere det? Får dere noe avlastning? Jeg får ofte høre at det vil bli enklere med overnatting når barnet blir eldre. Men når er eldre? Er det så ille å ha barnebarn? 

Jeg elsker barnet mitt, og ønsker kun å ha ei natt en gang i blant hvor jeg kan sove til lengre enn 6.30. To dager på tre år merker jeg er litt lite alenetid... når man har familie i samme by.

Anonymkode: 7aad0...e50

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Farmor liker ikke barn og er ei iskald insensitiv dame, så det er uaktuelt.  Farfar lever ikke. Morfar er død. Bestemor lever i et annet land. Men vi er 2 om ansvaret, da. Så det gjør stor forskjell. Men vi håper på å bli kjent med noen i ungens barnehage som vi kan passe barnet for, og motsatt.

Anonymkode: cfa85...28b

Skrevet

Svigers får helt noia av tanken på å ha ungene alene da de synes dem er alt for slitsomme. Pappa er ikke i livene våre. Mamma kan til nød passe de en time eller to hvis jeg MÅ noe og mannen ikke kan ha dem. Vi har ikke hatt en eneste natt barnefri siden vi fikk barn for snart seks år siden. Og vi har vært ute to timer en kveld for å spise middag på 3,5 år. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ja, er 100% alene selv og får hjelp av de.

Anonymkode: 752dc...db3

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Farmor liker ikke barn og er ei iskald insensitiv dame, så det er uaktuelt.  Farfar lever ikke. Morfar er død. Bestemor lever i et annet land. Men vi er 2 om ansvaret, da. Så det gjør stor forskjell. Men vi håper på å bli kjent med noen i ungens barnehage som vi kan passe barnet for, og motsatt.

Heldige som er to. ❤ 

Ja, det utgjør nok en forskjell. Bare det å kunne gå på butikken eller ta en joggetur etter leggetid virker for meg som utopi. Har jeg ikke handlet på vei hjem fra jobb, så blir det ikke innkjøp før dagen etter. 

Skulle ønske jeg kunne få _litt_ hjelp utenfra, når eksen ikke ønsket å være far likevel og bare dro. Kjipt å sitte alene med dette. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ts har du prøvd å invitere bestemor på overnatting? Hvis du ønsker å sove lenger så kan kanskje besteforeldrene bare ta barnet noen timer på morningen ? 

Min mor sitter ofte barnevakt for oss, men hun har aldri hatt barna på overnatting. Selvom barna sover gjennom hele natten så merker jeg selv at jeg ikke belaster henne så mye når det er pass av barn i vårt eget hjem. Og besteforeldre er jo ferdig med den tiden vi er i nå, så en kan tross alt ikke klandre dem. 

Anonymkode: 020b8...246

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Nope, besteforeldre er dessverre ikke en del av livene våre. Det hjelper når barnet blir eldre og starter å overnatte hos venner 😊

Anonymkode: 48ae2...86d

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ts har du prøvd å invitere bestemor på overnatting? Hvis du ønsker å sove lenger så kan kanskje besteforeldrene bare ta barnet noen timer på morningen ? 

Min mor sitter ofte barnevakt for oss, men hun har aldri hatt barna på overnatting. Selvom barna sover gjennom hele natten så merker jeg selv at jeg ikke belaster henne så mye når det er pass av barn i vårt eget hjem. Og besteforeldre er jo ferdig med den tiden vi er i nå, så en kan tross alt ikke klandre dem. 

Hun synes det er enklere å ha barnet hos seg... ironisk nok 😛 Samtidig som hun ikke ønsker å ha han på overnatting om ikke det er krise. 

Har egentlig ikke noe imot å ha barnet mitt alene, men merker det er litt sårt at ikke besteforeldre ønsker å ha det hos deg noe særlig. Er vi der til middag etc, så er det godt når vi drar, for det er så slitsomt med barn. Og det skjønner jeg ikke, barnet er virkelig skjønn og snill å ha med og gjøre 😕

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hun synes det er enklere å ha barnet hos seg... ironisk nok 😛 Samtidig som hun ikke ønsker å ha han på overnatting om ikke det er krise. 

Har egentlig ikke noe imot å ha barnet mitt alene, men merker det er litt sårt at ikke besteforeldre ønsker å ha det hos deg noe særlig. Er vi der til middag etc, så er det godt når vi drar, for det er så slitsomt med barn. Og det skjønner jeg ikke, barnet er virkelig skjønn og snill å ha med og gjøre 😕

Det var leit å høre, svigers er litt sånn så de har aldri vært barnevakt for oss. Noen mennesker er bare sånn dessverre 😕 

tenkte at det da ble mindre rot hjemme hos dem selv osv. Eventuelt prøv å Finn en barnevakt i området som du kan bruke. Eller bli kjent med andre alenemødre så dere kan avlaste hverandre litt.

Og jeg skjønner deg veldig godt, det er litt deilig å få vært litt alene noen ganger også. Bare en tur til matbutikken uten barn kan bety ekstremt mye, og ihvertfall for en alenemor som tar alt sammen selv. :) 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Føler med deg ts! Vi er to men har ingen familie i nærheten så vi har aldri avlasting eller barnevakt... 

en kollega (voksen dame) jobber frivillig som besøksvenn hos en alenemor med barn. Tror hun er med dem 2-3 timer hver onsdag eller noe:) kunne dette vært noe å undersøke? Vet ikke om det er gjennom røde kors eller noe, google det:)

Anonymkode: 7cffd...8fb

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Føler med deg ts! Vi er to men har ingen familie i nærheten så vi har aldri avlasting eller barnevakt... 

en kollega (voksen dame) jobber frivillig som besøksvenn hos en alenemor med barn. Tror hun er med dem 2-3 timer hver onsdag eller noe:) kunne dette vært noe å undersøke? Vet ikke om det er gjennom røde kors eller noe, google det:)

Anonymkode: 7cffd...8fb

Jeg forstår dere også, selv om dere er to. Når man er i et parforhold har man behov for å dyrke tid til hverandre. Veldig leit å høre at ikke dere får det. Håper dere finner små smutthull og kan bruke tid med hverandre også i småbarnstiden 🌸

AnonymBruker
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Heldige som er to. ❤ 

Ja, det utgjør nok en forskjell. Bare det å kunne gå på butikken eller ta en joggetur etter leggetid virker for meg som utopi. Har jeg ikke handlet på vei hjem fra jobb, så blir det ikke innkjøp før dagen etter. 

Skulle ønske jeg kunne få _litt_ hjelp utenfra, når eksen ikke ønsket å være far likevel og bare dro. Kjipt å sitte alene med dette. 

Har vurdert å bare spørre enkelte jeg møter i barnesammenheng om vi skal bli bedre kjent for å på sikt kunne bytte barnevakttjenester av hverandre, men får meg aldri til å gjøre det. 

Jeg aner ikke hvordan jeg skulle klart meg uten partner, egentlig. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Her er vi to foreldre, men det er ikke snakk om noen avlastning. Besteforeldre i samme by har hatt eldste litt på overnatting noen få ganger gjennom årene, og de har passet begge barna noen få timer mens minste enda var under 1 år. Nå er minste over 3 år og mer krevende, dermed orker de ikke å passe begge to samtidig. Begge på overnatting er uaktuelt. Eldste kan overnatte mindre enn 1 gang i året, men det er liksom ikke "barnefri" for oss fordi han er så stor nå at han ordner seg selv når det gjelder det meste uansett. 

Mannen min jobber veldig mye så jeg er stort sett mye alene med ungene, ettermiddag, natt og helg. Jeg kan ikke huske sist jeg har fått en hel natts søvn da begge ungene har søvnvansker. 

Det er jo ikke besteforeldrenes "jobb", men jeg vet hvert fall at når jeg en gang blir bestemor så vil jeg gjerne ha barnebarn både på besøk og på overnatting! Gjerne hele helger! Skjønner meg ikke på besteforeldre som ikke er interessert. 

Anonymkode: 8543b...2d4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ingenting i det daglige. Aldri hentet i barnehage eller lignende. Har 1 besteforelder i byen, 2 andre andre steder i landet. Aldri vært på besøk der alene. Besteforelder her i byen kan imidlertid ha de på overnatting, når vi ber om det og på egen oppfordring. Skjer kanskje 1 gang PR 1-2 mnd? Startet med dette da de var rimelig selvstendige ca 6 og 9 år gamle.

Anonymkode: 2c019...709

AnonymBruker
Skrevet

Har du spurt om de kan passe barnebarna sine? 

Jeg har to barn selv og er i bunn og grunn veldig i mot den holdningen enkelte har om at besteforeldre SKAL passe barna. Mine barn mitt "problem". Vi omgås besteforeldre på begge sider ofte men har ennå til gode å be dem om å passe. Men - som aleneforelder skjønner jeg at man trenger hjelp, men da må man ogå spørre. 

Ellers, hva med å skaffe deg hjelp gjennom en nabojente/gutt, tenåringen til en kollega...? Noen som ønsker å tene noen hundrelapper?

Anonymkode: b2f4b...e07

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Farmoren og farfaren er ikke interessert. De bor såpass langt vekke at de ser ham sjelden, da, men heller ikke de barnebarna som bor 5 min kjøring unna dem er de interessert i. Når de er her på besøk, hjelper de ikke til med noe i det hele tatt, og gjør ikke noe for å være med barnet på dets premisser. Enten må han komme til dem og prøve å engasjere dem oppi sofaen, eller så viser de ikke ham noe oppmerksomhet. 

Mormoren og morfaren er en helt annen historie. De har stilt opp enormt mye fra dag 1. Da vi var uten barnehageplass i et halvt år, stilte de opp som barnevakter to dager i uken. 

Han har ikke overnattet der ennå, da, så vi har ikke hatt en eneste natts avlastning på to år. Men det er vårt valg. Vi føler han ikke er klar (mye urolig om natten), og føler at vi får så mye hjelp at vi ikke vil be om mer. 

Anonymkode: bc817...60f

AnonymBruker
Skrevet

Vi får litt hjelp når det er helt nødvendig. Jobb, møter, sykdom.. Kun av en av seks besteforeldre. Mine besteforeldre var veldig tilstede for oss. De hentet, passet, hadde oss helger og ettermiddager. Det er synd mine foreldre ikke får det samme forholdet til sine barnebarn. 

Anonymkode: 9eb53...563

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hjelp? Lite av det. Da skal det være krise... besteforeldre på ene siden elsker å være med barnebarna når de er på besøk og vi får vel hjelp sånn ved at de er med barna og elsker å gjøre ting med dem.

Besteforeldrene på den andre siden bor i nærheten og er uinteressert. Om man spør kan de motvillig hjelpe, men da er det underforstått at vi må hjelpe dem tilbake fordi de har nesten tatt over omsorgen for et annet barnebarn. Vil faktisk påstå at i det store og det hele så er det vi som hjelper dem mest og ikke omvendt. 

Anonymkode: ee398...c0f

AnonymBruker
Skrevet

Ikke så mye avlastning fra besteforeldrene her. De er alle i full jobb med ørten hobbyer og venner. Tror nok mange av dagens besteforeldre er opptatt av å leve sitt liv og så blir barnebarn noe de må skvise inn i sin fulle kalender 😛 

Anonymkode: 21528...998

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg må legge til at jeg synes det er litt feil å forvente at besteforeldre skal ha ungene på overnatting og sånt støtt og stadig. 

En ting er å forvente at de leker med barnet og snakker med det når en er på besøk, men jeg synes det er noe helt annet å forvente at de skal ta ansvar for barnet aleine. 

Langt ifra alle er komfortable med det. Det er lenge siden de sist hadde barn, mye har endret seg, og de er gjerne redde for å gjøre "feil"; spesielt om det er en svigerdatter med i bildet. 

Og barnebarna er gjerne ikke så enkle å ha med å gjøre, alltid.. 

Anonymkode: bc817...60f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...