Gå til innhold

Retur av dyr rasekatt - Upassende å forvente delvis sum returnert?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjøpte rasekattunge til 11000, men av veldig uventede grunner kunne jeg ikke ha den allikevel og jeg valgte etter kort tid å be oppdretter om hjelp til å finne nytt hjem til den. 

Jeg fikk en beskjed en stund etterpå at ny eier muligens var funnet. Etter det har jeg ikke hørt noe. Det har gått noen måneder. 

Er det frekt/unødvendig av meg å lure litt på om jeg får litt av beløpet igjen hvis oppdretter solgte kattungen igjen?

Jeg forstår jo at det ble en kjedelig situasjon for oppdretter osv, så jeg har foreløpig tenkt at jeg bare bør akseptere at oppdretter evt valgte å beholde summen. 

Hva tenker dere?

Anonymkode: b2379...737

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at en kattunge ikke er som en veske som du kan returnere når det passer! 

Det er frekt å forvente å få noe igjen,. 

Anonymkode: 09321...812

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet

Jeg aner ikke hbordan det fungerer, men sånt skal jo ikke skje. Kjøper man et levende vesen så har man kjøpt det syntes jeg. Opdretterne må kunne stole på de dem selger katter til. 

Anonymkode: aa113...749

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Kjøpsloven gjelder også ved kjøp av dyr!

Anonymkode: 12046...4b8

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hva var årsaken til retur? Det har jo litt å si, for om det var pga noe du kunne visste kler burde sjekket ut på forhånd, eller du hadde et reelt valg å beholde den men valgt ikke, feks at du var blitt gravid, så ville jeg ikke forventet noe. Hvis det var forhold du var uforskyldt i og som ikke lot seg kombinere med husdyrhold, feks om du har fått kreft, så ville jeg som oppdretter gitt deler av sum tilbake. 

Men om kjøpsloven gjelder så må man vel føye den. 

Anonymkode: 1769f...322

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hva står i kontrakten du signerte med oppdretter? 

Anonymkode: 9b119...8e1

AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker said:

Hva var årsaken til retur? Det har jo litt å si, for om det var pga noe du kunne visste kler burde sjekket ut på forhånd, eller du hadde et reelt valg å beholde den men valgt ikke, feks at du var blitt gravid, så ville jeg ikke forventet noe. Hvis det var forhold du var uforskyldt i og som ikke lot seg kombinere med husdyrhold, feks om du har fått kreft, så ville jeg som oppdretter gitt deler av sum tilbake. 

Men om kjøpsloven gjelder så må man vel føye den. 

Anonymkode: 1769f...322

Dette er årsaken til at jeg føler meg splittet. Jeg har nemlig en ganske alvorlig angstlidelse som har gjort meg ufør (unnvikende pf), som jeg mistenker var årsak til den intense reaksjonen som helt uventet skylte over meg øyeblikket katten var innenfor døren hjemme. Jeg kunne aldri i verden forventet den reaksjonen før jeg hentet katten. Det tok meg virkelig på sengen og jeg trodde virkelig jeg var 110% klar. Jeg hadde kun gledet meg og forberedt meg ekstremt mye på forhånd. 

"Friske" personer vil nok tenke at det ikke var gyldig grunn til å ikke beholde den, men jeg visste med en gang at jeg hadde tatt meg vann over hodet, men jeg kunne ikke forutse det. Jeg visste det ikke ville være rettferdig å forsøke å beholde den til tross og da eventuelt gjøre det vanskeligere å omplassere den på nytt med tanke på alder osv. 

Da jeg oppga den årsaken til oppdretter forstod jeg jo godt at det muligens vare vanskelig å forstå og kunne høres ut som en merkelig unnskyldning. 

5 minutter siden, AnonymBruker said:

Hva står i kontrakten du signerte med oppdretter? 

Der stod det at oppdretter ønsket å få beskjed om katten skulle omplasseres og at oppdretter kunne være behjelpelig med det. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Dette er årsaken til at jeg føler meg splittet. Jeg har nemlig en ganske alvorlig angstlidelse som har gjort meg ufør (unnvikende pf), som jeg mistenker var årsak til den intense reaksjonen som helt uventet skylte over meg øyeblikket katten var innenfor døren hjemme. Jeg kunne aldri i verden forventet den reaksjonen før jeg hentet katten. Det tok meg virkelig på sengen og jeg trodde virkelig jeg var 110% klar. Jeg hadde kun gledet meg og forberedt meg ekstremt mye på forhånd. 

"Friske" personer vil nok tenke at det ikke var gyldig grunn til å ikke beholde den, men jeg visste med en gang at jeg hadde tatt meg vann over hodet, men jeg kunne ikke forutse det. Jeg visste det ikke ville være rettferdig å forsøke å beholde den til tross og da eventuelt gjøre det vanskeligere å omplassere den på nytt med tanke på alder osv. 

Da jeg oppga den årsaken til oppdretter forstod jeg jo godt at det muligens vare vanskelig å forstå og kunne høres ut som en merkelig unnskyldning. 

Der stod det at oppdretter ønsket å få beskjed om katten skulle omplasseres og at oppdretter kunne være behjelpelig med det. 

Det der er virkelig ikke noe oppdretter skal behøve å ta takhøyde for altså, dette må du bare ta på din egen kappe

Anonymkode: 8e146...21a

• Liker 20
AnonymBruker
Skrevet

Veldig mye man kan skylde på angst tydeligvis. Må være den dummeste unnskyldningen jeg har hørt for å levere tilbake et levende dyr. 

Anonymkode: aada9...1b2

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Her har du jo feilet totalt ved å ikke inngå en tydelig avtale med oppdretter på forhånd. 

Hvis du kun har kontaktet oppdretter for å få hjelp til å finne et nytt hjem, så overlevert katten uten å avklare evt. salgspris så får du jo ikke noe da. 

Anonymkode: 6bc5b...f0a

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Leser jeg det korrekt når jeg forstår at det egentlig bare var snakk om dager før du kontaktet oppdretter med spørsmål om hjelp til å finne en ny eier til katten?

AnonymBruker
Skrevet

Om oppdretter har solgt kattungen til noen nye synes det et rimelig å spørre om å få tilbake noe av pengene.

om oppdretter har omplassert den gratis, har han jo bare gjort deg en tjenste .

du kan spørre sånn;

«Hei! Tusen takk for at du hjalp til med å finne et nytt hjem til Pus, veldig glad for at det ordnet seg. 

Jeg vet ikke hva som er vanlig å gjøre, men er det vanlig at første eier får igjen noe av pengene siden katten ble solgt til noen andre? 🙂  gi meg en tilbakemelding på hva du synes om dette . Mvh ... «

Anonymkode: f028d...8c3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Syntes det er synd at katter bare blir solgt og gitt til hvem som helst. Ja, grunnen din er uforstålig. Hva er det med den stakkars pusen som gir deg angst???! Ansvaret?! Isåfal så burde du ha hatt anelse om at du kom til å få angst av det på forhånd. 

Anonymkode: aa113...749

• Liker 6
Skrevet

En seriøs oppdretter bør ikke selge en kattunge som har vært solgt tidligere til full pris. Og derfor bør du ikke forvente at du får hele summen tilbake.

Denne tabben var det du som gjorde og du bør ta støyten.

• Liker 2
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kjøpte rasekattunge til 11000, men av veldig uventede grunner kunne jeg ikke ha den allikevel og jeg valgte etter kort tid å be oppdretter om hjelp til å finne nytt hjem til den. 

Jeg fikk en beskjed en stund etterpå at ny eier muligens var funnet. Etter det har jeg ikke hørt noe. Det har gått noen måneder. 

Er det frekt/unødvendig av meg å lure litt på om jeg får litt av beløpet igjen hvis oppdretter solgte kattungen igjen?

Jeg forstår jo at det ble en kjedelig situasjon for oppdretter osv, så jeg har foreløpig tenkt at jeg bare bør akseptere at oppdretter evt valgte å beholde summen. 

Hva tenker dere?

Slik jeg leser det har du kjøp en katt, og så gitt den tilbake til oppdretter for omplassering.

Du har isåfall ingen økonomisk krav her. Oppdretter gjør deg en tjeneste ved å omplassere dyret.

Hvis dette var gjort under angrerett (ikke relevant hvis du kjøpte katten ved fysisk utsalgssted) eller reklamasjon ville du hatt et krav. Men så vidt jeg forstår var ikke katten defekt. Grunnen til at du ville kvitte deg med katta var ikke en feil eller mangel ved katten. 

Det blir litt som om jeg leverer tilbake en sykkel jeg har ødelagt til G-Sport og de tilbyr seg å ta hånd om den for meg. Da trenger de ikke å betale meg noe, uansett om de dryler dritten i søppla eller selger delene/fikser sykkelen og selger den.

Hvis du trakk deg fra avtalen før du hadde betalt ville jo oppdretter måtte inngått et dekningssalg, da ville du måtte bære kostnadene ved å selge den på nytt og alle andre utgifter (dvs for, stell, husly, annonser, timesbetalt for konversering av kunder og mellomlegget mellom det katten ble solgt for og det du skulle betale). Tviler på at det er aktuelt her.

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Kjøpsloven gjelder også ved kjøp av dyr!

Anonymkode: 12046...4b8

Dette er vel ikke en reklamasjon eller bruk av angreretten? Hvordan del av kjøpsloven gjelder da?

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Mennesker som virkelig har angst, ville aldri levert tilbake et dyr med den begrunnelsen. Dyr er kjent som noe av det absolutt beste mot angst. 

Anonymkode: df1b6...a12

• Liker 3
Skrevet

Vet ikke hvordan det er på katter - ei eller hvor lenge du hadde kattungen før du leverte den tilbake. Men de fleste seriøse hundeoppdrettere jeg kjenner, ville ihvertfall ha tilbakebetalt det  beløpet de eventuelt fikk når de solgte valpen igjen.

DU kan fint ta kontakt med oppdretter og spørre.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker egentlig at det blir litt sent å komme med dette nå. Hva du eventuelt skulle ha tilbake av penger burde dere avtalt før oppdretter hentet katten igjen. 

Oppdretter har gjort deg en tjeneste slik at du blir kvitt en katt du ikke ønsket likevel. Og hun har sørget for at katten får et hjem. For oppdretter spiller det jo mindre rolle om dette var på grunn av sykdom eller på grunn av at du ombestemte deg - det har likevel vært en ekstra jobb for henne. Det må jo være verdt noe, tenker jeg. 

Om du burde få tilbake noen penger spørs jo også om oppdretter har solgt katten på nytt (og eventuelt for hvilken sum) eller om hun har omplassert den gratis. Det blir jo feil om hun skal få full pris for samme katt to ganger, men det er jo mulig hun har tenkt at katten tross alt er betalt, og hennes eneste oppgave er å sikre at katten får et trygt hjem. Det er ikke sikkert hun har solgt katten to ganger. Hvis det er tilfellet har hun tatt ansvar og sikret din katt et godt hjem, og det må du ta på din regning. 

Dette viser jo bare hvor viktig kommunikasjonen er. Her burde dine og oppdretters forventninger vært avklart på forhånd. Men du kan jo ydmykt spørre om katten ble solgt på nytt og om du evt kan få refundert deler av summen. 

Anonymkode: ce54b...287

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Helt objektivt sett så har jeg altså svært liten tro på at noen (oppdretter eller ikke) ville omplassere en rasekatt i 11.000 kroners kategorien gratis. Med mindre det var til noen i oppdretters nærmeste familie.

Anonymkode: 42857...df2

Skrevet

Jeg tenker at du ikke har krav på noen økonomisk kompensasjon da årsaken til retur ikke er knyttet til varen (katten) du kjøpte. Du kunne omplassert katten selv, men istedenfor gjorde oppdretter deg en tjeneste og tok jobben med å finne et hjem til kattungen selv. 

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...