AnonymBruker Skrevet 6. mai 2019 #1 Skrevet 6. mai 2019 Dere som bor i så gammel blokk.er det lytt? Anonymkode: b9b0d...1c5
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2019 #2 Skrevet 6. mai 2019 Jeg har bodd i nyere blokker der det var mer lytt. Her er det tykke betong og murvegger. Jeg hører ikke noe fra de som bor vegg i vegg. De som bor under meg hører jeg oftest, de har små barn så jeg hører når barna skriker. Anonymkode: 827ab...e0d
male32 Skrevet 6. mai 2019 #3 Skrevet 6. mai 2019 Seg bor i leilighet bygd i 78/79. Har nabo på siden og over meg. Her er det veldig lytt. Jeg vil tro at det er mye verre i blokk fra 50 tallet. Nye leiligheter er bedre isolert.
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2019 #4 Skrevet 8. mai 2019 På 6.5.2019 den 19.31, male32 skrev: Seg bor i leilighet bygd i 78/79. Har nabo på siden og over meg. Her er det veldig lytt. Jeg vil tro at det er mye verre i blokk fra 50 tallet. Nye leiligheter er bedre isolert. det er veldig forskjellig fra blokk til blokk. Bor i en blokk fra 1960. Hører om naboen ved siden av har fest, ellers aldri. Han under hører jeg ikke i det hele tatt. Hun over om hun borrer i veggen eller roper høyt om det er sport på tv 😄 Har hørt hun ommøblere også. Det er veldig stille her selv om det er 60 leiligheter i blokken. Anonymkode: f7ff3...c35
Nuttery Skrevet 8. mai 2019 #5 Skrevet 8. mai 2019 Jeg bor i borettslag i betong/mur fra 1936, ikke lytt i det hele tatt.
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2019 #6 Skrevet 9. mai 2019 Jeg forstår ikke hvorfor det stadig kommer innlegg med spørsmål om det er lytt i leilighetsbygg. Velger man å kjøpe en leilighet, velger man også å ha minst en flate inntil naboen. Og ja, det kan hende man hører denne naboen. Jo flere flater som er inntil nabo, jo større sjanse for at en av naboene går, spiller musikk eller gjør annet som man hører. Jeg har bodd i blokk fra både 1960, 1970, 1980 og nå 2018. Jeg hører at jeg har valgt å bo tett på andre. Det er slik det er. Og bare for å ha sagt det - jeg har også bodd i rekkehus fra 1975, og hørte naboen gå i trappene. Vil man ikke høre naboen, må man enten kjøpe enebolig. Anonymkode: ff09b...83f 2
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2019 #7 Skrevet 9. mai 2019 Kommer an på naboene. Noen er veldig stille, andre bråker mye. Man kan tro man bor i en stille leilighet frem til en ny nabo flytter inn 😏 Anonymkode: e0cf6...8b2 2
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2019 #8 Skrevet 9. mai 2019 Det kommer an på, finnes ikke noe standardsvar. Var ikke særlig lytt i leiligheten jeg bodde i i blokk fra 50-tallet, men så bodde jeg øverst og på hjørnet. Det som dog var lytt var «raiing fra gangen» (f eks hvis noen hadde hatt vors og dro ut, eller barn lekte i gangen), og eventuelle naboer som hadde fest ute på balkongen hvis jeg hadde vinduet åpent. At det er lyd når folk borer i betongen må man regne med, men det er jo unntaksvis. Og så kjenner jeg noen i som bor i blokk fra 50-tallet hvor det er superlytt. Det varierer altså. Anonymkode: 4ee41...c0f
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2019 #9 Skrevet 9. mai 2019 Jeg bodde ingen blokk fra 1955 i fire år. Hørte nesten aldri de over og under meg, men han til siden for meg spilte masse høy musikk og jeg holdt på å bli helt sprø. Bodde også noen år i en blokk fra 2005, og da hørte jeg ingenting fra naboene. Anonymkode: 16871...4a9
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2019 #10 Skrevet 9. mai 2019 Bodde i blokk fra 50-tallet i noen år, hørte aldri naboene. Bodde senere i blokk fra 70- tallet og der var det lytt gitt. Hørte alt naboen over og naboen under gjorde. Anonymkode: c4fc7...894
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2019 #11 Skrevet 9. mai 2019 Bor i et bygg fra 1860, hører naboen kun når de hører på høy bass musikk. Har folk både over og under. Anonymkode: 4faac...843
The Kitten Skrevet 10. mai 2019 #13 Skrevet 10. mai 2019 Jeg har bodd i betongblokk fra 60-tallet. Den var lydt! Lydene i seg selv plaget meg ikke så mye som at det var umulig å lokalisere hvor de kom fra.
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2019 #14 Skrevet 10. mai 2019 På 6.5.2019 den 18.48, AnonymBruker skrev: Dere som bor i så gammel blokk.er det lytt? Anonymkode: b9b0d...1c5 Nei ikke i det helet tatt i vår blokk. Anonymkode: 53d7f...187
Muskath Skrevet 10. mai 2019 #15 Skrevet 10. mai 2019 Jeg har bodd i blokk fra 50-tallet i flere år. Min erfaring er at trinnlyd hører man veldig godt, f.eks at noen går på gulvet med høye hæler, eller at barn kaster leker i gulvet o.l. Dessuten hører man lyder fra do. Det siste ble borte da rørene i bygget ble renovert og bygget inn.
Aragorn ll Elessar Skrevet 10. mai 2019 #16 Skrevet 10. mai 2019 På 6.5.2019 den 19.31, male32 skrev: Seg bor i leilighet bygd i 78/79. Har nabo på siden og over meg. Her er det veldig lytt. Jeg vil tro at det er mye verre i blokk fra 50 tallet. Nye leiligheter er bedre isolert. Tja jeg bor i en blokk fra 1977 og her er det ikke lytt i det helle tatt.
Druid Skrevet 10. mai 2019 #17 Skrevet 10. mai 2019 På 9.5.2019 den 15.02, AnonymBruker skrev: Jeg forstår ikke hvorfor det stadig kommer innlegg med spørsmål om det er lytt i leilighetsbygg. Velger man å kjøpe en leilighet, velger man også å ha minst en flate inntil naboen. Og ja, det kan hende man hører denne naboen. Jo flere flater som er inntil nabo, jo større sjanse for at en av naboene går, spiller musikk eller gjør annet som man hører. Jeg har bodd i blokk fra både 1960, 1970, 1980 og nå 2018. Jeg hører at jeg har valgt å bo tett på andre. Det er slik det er. Og bare for å ha sagt det - jeg har også bodd i rekkehus fra 1975, og hørte naboen gå i trappene. Vil man ikke høre naboen, må man enten kjøpe enebolig. Anonymkode: ff09b...83f Det er enorm forskjell i hvor lytt det er mellom leiligheter, og selv om man velger å bo tett, ønsker mann som regel å ha en viss distanse til naboens liv. Ofte er ulikhetene i hvor lytt det er, koblet til konstruksjonsutfordringer. Altså at bygget gjerne er oppført i en byggeboom der det har vært tatt snarveier i arkitekt og planleggingsdelen. For de som har kjøpt 80-talls hus, vet alt om disse problemene. Men det betyr igjen at det er vanskelig til umulig å si noe generelt om dette. Jeg har bodd i 70 talls bygg, der jeg hører naboen fiser, og 50 talls bygg der jeg kunne skutt noen uten at noen hadde fått det med seg. Det er begrenset mønster på dette. 1
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2019 #18 Skrevet 10. mai 2019 På 6.5.2019 den 18.48, AnonymBruker skrev: Dere som bor i så gammel blokk.er det lytt? Anonymkode: b9b0d...1c5 Ja. Jeg bor i en blokk bygd i 1959, og jeg hører mye av naboene over meg. Ikke så mye av de under meg, merkelig nok, bortsett fra hvis de slår på danse-techno musikk klokka ett på natta (har skjedd et par ganger bare, heldigvis). Naboene over meg hører jeg mye mer av, rett og slett fordi lyden forplanter seg i deres gulv ned til meg. Trinnlyd, hamring, musikk, flytting av møbler osv. Det kunne vært verre, tenker jeg. Er en relativt fredelig blokk. Jeg hører f.eks. aldri noe av naboene ved siden av meg eller på skrå over og under meg. Men man vil virkelig ikke bo i blokk når man får naboen fra helvete....(sånne som ikke bryr seg om de vekker hele blokka med dundremusikk hele natten). Anonymkode: 74e6f...3d5
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2019 #19 Skrevet 10. mai 2019 1 time siden, Druid skrev: Det er enorm forskjell i hvor lytt det er mellom leiligheter, og selv om man velger å bo tett, ønsker mann som regel å ha en viss distanse til naboens liv. Ofte er ulikhetene i hvor lytt det er, koblet til konstruksjonsutfordringer. Altså at bygget gjerne er oppført i en byggeboom der det har vært tatt snarveier i arkitekt og planleggingsdelen. For de som har kjøpt 80-talls hus, vet alt om disse problemene. Men det betyr igjen at det er vanskelig til umulig å si noe generelt om dette. Jeg har bodd i 70 talls bygg, der jeg hører naboen fiser, og 50 talls bygg der jeg kunne skutt noen uten at noen hadde fått det med seg. Det er begrenset mønster på dette. Poenget mitt var at sannsynligheten for at man hører naboen når man bor i blokk er relativt stor. Hvordan man opplever at dette påvirker ens egen hverdag, vil variere, både utifra type lyder og hvilken person man selv er. Jeg har bodd i blokk nesten hele mitt liv, og da jeg var yngre, syntes jeg det var ganske underholdende hva naboene kunne finne på å gjøre, i tillegg til at det var en viss trygghet i det å høre naboene : kunne jeg høre de, kunne de høre meg, og jeg ville kunne få hjelp hvis det skulle skje noe. Nå er jeg godt voksen, og ønsker absolutt ikke å høre hva naboen driver med, og har derfor flyttet inn i en leilighet i et nybygg. Jeg har valgt toppetasje bevisst, for det å høre lyder over hodet på meg har vært mest plagsomt tidligere. Og jeg er glad for det, for til og med her hører jeg folk klage over at de hører naboen gå, spille musikk osv. Anonymkode: ff09b...83f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå