Gå til innhold

hvorfor har ingen tenkt på det før, det kan jo redde liv....

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Tenkte på en ting.... har hørt om dette problemet før. Folk som tar med seg baggasjen sin under en nødlanding. Hvorfor har ikke overhyllene lås? Hvorfor ikke lage noe så enkelt som automatisk lås via en knapp f.eks som de kan trykke når det er en nødssituasjon, slik at folk ikke får til å åpne lukene og grabbe med seg håndbaggasjen sin? Slik stopper man jo folk fra å bruke ekstra minutter på å ta med seg baggasjen sin, og de må kun fokusere på å få seg selv utav flyet.... hvorfor finnes det ikke noe sånt?

Anonymkode: ac002...e3a

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Fordi folk burde tenke selv

Anonymkode: 12d6b...218

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tenkte på en ting.... har hørt om dette problemet før. Folk som tar med seg baggasjen sin under en nødlanding. Hvorfor har ikke overhyllene lås? Hvorfor ikke lage noe så enkelt som automatisk lås via en knapp f.eks som de kan trykke når det er en nødssituasjon, slik at folk ikke får til å åpne lukene og grabbe med seg håndbaggasjen sin? Slik stopper man jo folk fra å bruke ekstra minutter på å ta med seg baggasjen sin, og de må kun fokusere på å få seg selv utav flyet.... hvorfor finnes det ikke noe sånt?

Fordi det må skje en ulykke før man gjør noe med det. Altså, drama.

Anonymkode: 90ab7...23e

AnonymBruker
Skrevet

Kanskje ikke så lurt å hindre tilgang til folks livsviktige medisiner og til andre ting man kan få bruk for ved en nødlanding og en periode etterpå - mat, klær, medisiner/medisinsk utstyr og nyttige duppeditter man kan bruke til verktøy osv. Å låse bagasjehyllene kan like gjerne ta liv som å redde liv. 

Anonymkode: d75ef...63e

• Liker 8
Gjest Benzo
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Folk burde tenke selv, men de aller fleste gjør ikke det. Derfor må man idiotsikre mye, og en slik lås som TS snakker om, kunne absolutt vært nødvendig. Man tar ikke automatisk med seg tingene sine når man evakuerer - det er en bevisst, idiotisk og ikke minst egoistisk handling. 

AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje ikke så lurt å hindre tilgang til folks livsviktige medisiner og til andre ting man kan få bruk for ved en nødlanding og en periode etterpå - mat, klær, medisiner/medisinsk utstyr og nyttige duppeditter man kan bruke til verktøy osv. Å låse bagasjehyllene kan like gjerne ta liv som å redde liv. 

medisiner og medisinskeutstyr kan jo legges under setet ;) 

• Liker 3
Gjest Lama_Drama
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tviler på at veldig mange har livsviktige medisiner i hattehyllen. Noen få kanskje, men de kan ha det i en veske under setet. De fleste prøver bare å berge iPhonen sin. 

AnonymBruker
Skrevet

Grunnen til at man har håndbagasjen i det hele tatt er jo at det er tilgjengelig under reisen. Da kan man jo bare droppe hele håndbagasjen og bare tillate en liten veske. Også ha all bagasje sjekket inn. Det høres mer ressursbesparende enn å skulle låse inn og ut bagasje fra hyllene.

Anonymkode: 8dd5a...9aa

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Naturlig seleksjon er ønskelig. Alle varselskilt etc rundt om i landeg bør fjernes. Kun de med vett i mellom øra vil stå igjen til slutt. 

Anonymkode: ed6fa...cbf

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, Lama_Drama skrev:

Jeg tviler på at veldig mange har livsviktige medisiner i hattehyllen. Noen få kanskje, men de kan ha det i en veske under setet. De fleste prøver bare å berge iPhonen sin. 

Enda færre hat iPhonen sin i bagasjehylla. 

Anonymkode: f67d4...730

• Liker 4
Skrevet
14 hours ago, AnonymBruker said:

Åja, det gjør de. På seg selv og sitt. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Grunnen til at man har håndbagasjen i det hele tatt er jo at det er tilgjengelig under reisen. Da kan man jo bare droppe hele håndbagasjen og bare tillate en liten veske. Også ha all bagasje sjekket inn. Det høres mer ressursbesparende enn å skulle låse inn og ut bagasje fra hyllene.

Min idè er at overhyllen er åpen under flyving. Men under en nødssituasjon så kan kabinansatte trykke på en knapp (eventuelt automatisk system) og låse overhyllene slik at de låses og ingen kommer seg inn dit. Den er åpen under reisen, men ikke under en nødssituasjon hvor det da blir evakuering. For å forhindre at folk går inn dit under en evakuering. Medisiner kan man oppbevare under setet slik at man kan ta med seg den. Det tar ikke ekstra sekunder å ta hånden ned å ta tak i noe, i det du reiser deg.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker dette går på kabinpersonell. Det er flere eksempler på overtente fly som har tatt fyr rett før eller etter landing, hvor ingen omkommer og de har evakuert alle etter rundt 90 sekunder. 

De må gi korte, konsise beskjeder, bære autoritære og styre evakueringen. Her var det grov pilotfeil, så jeg tenker kanskje at kabinpersonalet var av samme kaliber og kanskje var blant de første ute av flyet eller ikke gav beskjed om at nå nødlander vi og da skal vi evakuere, alle må reise seg og gå rett og rolig til nærmeste exit, ingen stopp og gå rett ut og bort fra flyet for å gi plass til de som kommer bak. Og gjenta. Og gjenta. 

Også bjeffe til de som ikke følger og se til at alle kommer seg ut i rask rekke før de selve forlater flyet. 

Anonymkode: 3e83a...be4

AnonymBruker
Skrevet
Sitat

– Handler folk i panikk og rasker med seg tingene sine uten å tenke seg om?

– Nei, dette er bevisste handlinger. Har man panikk så kommer man seg ut fortest mulig, sier han.

Synes  dette er en rar uttalelse. Mennesker i sjokk og panikk kan gjør veldig mye rart, som gjerne virker helt sprøtt etterpå. Det logiske er så klart å komme seg ut raskest mulig. Men man handler ikke alltid rasjonelt altså. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Tenkte denne tanken selv ts. Det er absolutt en nødvendighet! De burde sikte alle som evakuerte med trillekoffertene sine, det er jo forbudt å ta de med i en evakuering. de kan potensielt ødelegge evakueringssklien!! Jeg er mektig provosert over at de 40 bakerst i flyet brant ihjel grunnet de idiotene fremst tok med seg eiendelene.

Dere kan jo se de videoene fra det andre flyet, hvordan folk oppførte seg når det bare var røykutvikling. 

Halvparten av de 37 som evakuerte tok med seg håndbagasjen ut. Noen forsøkte å komme seg tilbake i flyet for å hente mer bagasje.... hvorfor ikke dra ut et menneske ?? 

Dette bør absolutt slås ned på!

Anonymkode: 92219...2ea

• Liker 4
Skrevet (endret)

Innføre og overlære folk i att det er en bot på en årslønn, eller to for å ta med ting fra hylla ved evakuering :vetikke: Blir en dyr ¨smart¨ telefon\PC. ...

- + Hvis Dødsfall, drapstilltale...

a.

Endret av Sliten&kjørt51
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Lama_Drama skrev:

Mer eller mindre alle som har livsviktige medisiner har dem i hattehyllen. Og uvanlig mange vil trenge de medisinene i en nødssituasjon, da veldig mange sykdommer forverres under stress, angst og panikk. Jeg vet ikke om du skjønner hvor mye evakuering vil sinkes/hindres av syke mennesker som foreksempel er besvimt, ikke kan gå, er desillusjonert, har store pusteproblemer eller er svært smertepåvirket og som står/sitter/ligger i midtgangen, ved utgangen eller i et av de ytterste setene? 

I teorien kunne man hatt regler som gjorde at alle viktige medisiner og alt medisinsk utstyr ble oppbevart under setet, men i praksis vil det kunne være farlig og i verste fall koste liv selv under normale flyvninger. Hva tror du skjer når passasjeren bak tar fram peanøtter og epipennen ligger sperret inne foran bena til en bevisstløs allergiker? Ingen kan nå den før flere voksne mennesker i samarbeid har greid å hale og dra personen ut av setet i et kjempetrangt fly og deretter (dersom det vedkommende satt i det innerste setet) klatret over seteryggen fra seterekka bak og fått lirket fram baggasjen. Deretter skal epipennen ut av baggasjen og settes, men innen da er det stor sjanse for at det er for sent. Hvis den lå i hattehylla, kunne hele prosedyren vært gjort på sekunder. Sett inn hvilken/-t som helst nødvendig medisin/medisinsk utstyr og hvilken som helst sykdom som kan endre seg akutt og gi problemer med bevegelse, bevissthet eller kognitiv funksjon og det samme vil kunne skje. 

• Liker 1
Gjest Dævendøtte
Skrevet (endret)
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Synes  dette er en rar uttalelse. Mennesker i sjokk og panikk kan gjør veldig mye rart, som gjerne virker helt sprøtt etterpå. Det logiske er så klart å komme seg ut raskest mulig. Men man handler ikke alltid rasjonelt altså. 

Enig. 

Selv var jeg ute for en båtulykke og båten ble overtent ganske fort. Jeg tok en fender under den ene armen og det eneste jeg tenkte på å ta med meg var lommeboka og en pose med skittentøy ;)  Tenkte at fenderen var fin å flyte på mens vi ventet på hjelp. Hva jeg skulle med skittentøyet vet jeg fortsatt ikke. Lommeboka kan jeg forstå, men egentlig ikke noe å ofre livet for 😄

Edit, hadde også pc og mobiltelefon ombord, disse to tingene tenkte jeg ikke et sekund på. Men det var sikkert fordi det var vått. 

Endret av Dævendøtte
AnonymBruker
Skrevet

Det kan også føre til at folk får panikk over at de ikke får åpnet hattehyllen.. Tror det er mer sannsynlig.

Anonymkode: c0189...24c

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...