Gå til innhold

Når 9-åringen snakker om selvmord

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en gutt på 9 år. Han har den siste tiden funnet ut av hva selvmord er, og at det er noe som er "normalt" og lett gjennomførbart. 

Plutselig kan han si "ja men jeg kan jo bare ta selvmord da" hvis jeg feks sier at skolen er noe han er nødt til å gå på. 

Hva i alle dager gjør jeg? 

Anonymkode: 8b054...b42

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Han driver med hersketeknikk og manipulering.

Anonymkode: 66862...e92

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Skjønner han virkelig hva det er? At man dør, og aldri lever mer? 

Anonymkode: 70153...8a4

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

da hadde jeg sagt at da hadde du blitt veldig lei deg fordi det hadde blitt trist. sønnen min sier sånt av og til og da forteller jeg veldig alvorlig hvor trist det hadde blitt

Anonymkode: 6cbb4...3dd

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ta en ordentlig samtale med han. Spør han med åpne spørsmål, der du er undrende og reflekterende sammen med han. 

Er selv 32 år, og har hatt selvmordstanker, planer og forsøk bak meg både som barn, ungdom og voksen. At noen tør og tåler å stå sammen med meg i slike samtaler er trygt og godt! 

Har selv et barn som har funnet ut hvordan barnet ble til. Masse spørsmål, og som jeg tenker mange avfeier og blir brydd av. Jeg svarer på en barnevennlig måte, er nysgjerrig på det barnet forteller og spør om, også får vi en god samtale rundt temaet og jeg får også sagt noe om alvoret om overgrep, aldersgrenser o.l. Barnet går i første klasse. Den dagen barnet mitt tar opp tema eller det må snakkes om selvmord vil jeg utforske temaet med barnet da også. Ingenting er farlig å snakke om, med trygge personer :) 

Anonymkode: 43365...18f

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Tviler på at det er noe han skjønner helheten av. For noen år tilbake var det kjempepopulært å si "Har du utlagt tarm eller?" Istedenfor å si "er du dum?" 

Kjempestort, og ingen av disse visste noe om hvordan utlagt tarm vil være. 

Anonymkode: 0fa5f...a59

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Forklar han hva død egentlig er, når man blir vekke, forblir man vekke for alltid og da vil det ikke være noe som kan få han tilbake. Prøv å ha mor og sønn tid, kos dere, gå ut whatever og få han til å glemme det. 

Anonymkode: 1a772...571

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Skjønner han virkelig hva det er? At man dør, og aldri lever mer? 

Anonymkode: 70153...8a4

Barn har et mer naturlig forhold til døden enn voksne. En niåring har ikke levd lenge, for bare ti årsiden så var han livløs. Når vi voksne har levd lenge så har vi for det meste fortrengt døden helt. 

Anonymkode: 8acbc...047

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har også en sønn som sier sånt, han er 11 og har gjort det en stund. Men i og med at han er generelt overfølsom og sårbar så tar jeg det på alvor og sier at da hadde jeg blitt fryktelig lei meg, det er faktisk det verste jeg kan tenke meg. Jeg har også tilbudt han å få noen å snakke med, hvis han ikke vil snakke med meg, men det vil han ikke. Jeg er redd for at det skal ligge mer bak også tar ikke jeg det på alvor. For jeg kjenner meg mye igjen, jeg tenkte også sånn som barn, men jeg sa det aldri. 

Samtidig så kan det bare være en måte å si at dette virkelig ikke lyst til å gjøre. 

Men jeg velge ihvertfall å ta det på alvor samtidig som han ikke får altfor mye oppmerksomhet rundt det hver eneste gang. 

Anonymkode: 623d5...8bb

• Liker 2
Gjest Kjærlighetsbarn98
Skrevet

Det beste rådet jeg kan gi er å snakke med barnet om disse uttalelsene for å finne ut om han faktisk sliter med selvmordstanker eller ikke. Hvis svaret er bekreftende, så er det lurt å avtale en time hvor han kan snakke med helsesøster på skolen. ☺️

Skrevet (endret)

Tråden er ryddet for latterliggjøring og svar til dette. Elaine Marley, mod.

Edit: Tråden er også ryddet for helseskadelig råd.

Endret av Elaine Marley
AnonymBruker
Skrevet

Da jeg på barneskolen var det faktisk en elev i 3. klasse som tok livet sitt. Utrolig tragisk! Jeg ville tatt dette med største alvor.

Anonymkode: c15da...434

Gjest Kjærlighetsbarn98
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da jeg på barneskolen var det faktisk en elev i 3. klasse som tok livet sitt. Utrolig tragisk! Jeg ville tatt dette med største alvor.

Så grusomt! Hva kan ha skjedd med barnet? Mobbing? Overgrep?😢

AnonymBruker
Skrevet

Har du inntrykk av at gutten din har det bra eller ikke?

Anonymkode: f3a9e...050

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Utfra det lille du har sagt, så virker det bare som en frase han har fått med seg. Da syns jeg du skal sette deg ned med han og snakke om at han må finne på andre ting å si enn det der. Det er for det første ingebting å tulle med og bare slenge ut når man ikke vil noe, og for det andre kan folk ringe ambulansen om han driver og sier sånt. (Altså, folk som prøver å ta livet sitt kan bli tvangsinnlagt). 

Om du mistenker at det ligger noe mer bak, så må du ta en annen type prat med ham. Snakk også med lærer og hør om hun har lagt merke til noe. Kontakt evt BUP hvis du føler du ikke klarer å stå i det alene.

Anonymkode: 3f6e3...2f0

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
På 6.5.2019 den 23.26, AnonymBruker skrev:

Leste denne tråden nå og vil bare si som over her: dette skal tas på alvor! Det er ikke noe å kimse av, selv om enkelte måtte tro han driver med hersketeknikk om manipulering. jeg jobber med barn og selvmordsforebygging, og tro meg, dette skjer mer enn vi tror. 9 år gammel....det er helt forferdelig. Kontakt helsesøster, be om at hun tar han ut av timen for en prat. Dersom det fortsetter, snakk med barnepsykiatrisk avdeling eller et familiesenter i nærheten for å få råd og veiledning videre. Dette skal du ikke tro bare er "tull". Ta det på alvor. Vær så snill.

Anonymkode: 6e909...c14

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
På 6.5.2019 den 18.05, AnonymBruker skrev:

Ta en ordentlig samtale med han. Spør han med åpne spørsmål, der du er undrende og reflekterende sammen med han. 

Er selv 32 år, og har hatt selvmordstanker, planer og forsøk bak meg både som barn, ungdom og voksen. At noen tør og tåler å stå sammen med meg i slike samtaler er trygt og godt! 

Har selv et barn som har funnet ut hvordan barnet ble til. Masse spørsmål, og som jeg tenker mange avfeier og blir brydd av. Jeg svarer på en barnevennlig måte, er nysgjerrig på det barnet forteller og spør om, også får vi en god samtale rundt temaet og jeg får også sagt noe om alvoret om overgrep, aldersgrenser o.l. Barnet går i første klasse. Den dagen barnet mitt tar opp tema eller det må snakkes om selvmord vil jeg utforske temaet med barnet da også. Ingenting er farlig å snakke om, med trygge personer :) 

Anonymkode: 43365...18f

Fantastisk ❤️ Utrolig flott svar og støtter dette 100% 

Anonymkode: 22f3d...59a

AnonymBruker
Skrevet

Selvmord er ikke noe man skal tulle med. 

Neste gang han sier det setter du deg ned å tar en alvorsprat. Forklar han at dette er ikke noe man tuller med og hvis han virkelig tenker på å ta selvmord så må du bestille time øyeblikkelig til legen. Han svarer da mest sannsynlig at han bare tullet. Da gjentar du at dette er ikke noe man tuller med. Så forklarer du han hva det faktisk vil si å dø og hvor jævlig det blir for de som er etterlatt. Barn tåler å høre sannheten, det er vi voksne som er redd. 

Anonymkode: c54a9...392

AnonymBruker
Skrevet

Min sønn på 10 år kan også slenge ut en sånn kommentar når han er sur og furten. Tror nok det bare er noe han har snappet opp. Kan også finne på å si til broren håper du får diabetes type 2,han aner ikke hva diabetes er. 

Anonymkode: 8b3fa...3dd

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ser gutten din mye på youtube? 

Undersøk hva han evt. ser på, og bruk litt tid på å se gjennom noe av kanalene han bruker tid på. Det er et litt vel tøft 'ungdomspråk' på flere av disse som er populære også blant barn - hvor det brukes ord og uttrykk ment å sjokkerer voksne, men som er bare uttrykk og ikke nødvendigvis brukes med den opprinnelige betydningen som vi voksne hører. Kreft, aids, selvmord f.eks, brukes mer for å si at noe er kjedelig, gørr, fælt, teit ol.

Snakk med gutten, selvfølgelig. Finn ut hvor dette kommer fra. Er det reelle tanker og ting han sliter med? I så fall kontakter du hjelpeaparatet og sørger for profesjonell hjelp.

Om det derimot viser seg å være mer 'slang', så trengs det en god prat omkring dette. 

Anonymkode: 36024...161

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...