AnonymBruker Skrevet 6. mai 2019 #1 Skrevet 6. mai 2019 Hei! Dette gjelder ikke meg, men lillesøsteren min. Jeg har observert at hun har fått gjentatte purringer, inkassovarsler og nå ligger det et inkassokrav på stuebordet. Åpnet, og synlig for alle som går forbi. (Jeg har ikke sneket i posten hennes når det ligger den klart som dagen, tenker jeg.) Jeg er bekymret. Hovedkravet er på over tusen kroner, og så kommer purringsgebyrer i tillegg. Har hørt at det er veldig høye gebyrer på inkasso, og hun har jo ikke allverdens inntekt. Hun er så vidt myndig... Hvordan kan jeg ta opp dette med henne? Er det noen som vet hva gebyrsatsen til Klarna ligger på? Burde jeg bry meg i det hele tatt, eller er jeg da en forferdelig søster som blander meg inn i hennes business? Anonymkode: df5b6...60d
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2019 #2 Skrevet 6. mai 2019 Spør henne hva hun holder på med! Er da ikke så komplisert... Anonymkode: d3355...fe5 1
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2019 #3 Skrevet 6. mai 2019 11 minutter siden, AnonymBruker said: Spør henne hva hun holder på med! Er da ikke så komplisert... Anonymkode: d3355...fe5 Jeg prøvde da hun fikk purring. Det ble ikke så godt tatt i mot... Hvordan kan jeg forklare henne hvilke konsekvenser dette kan få for henne? På en måte som en 19-åring vil kunne sette pris på og skjønne. Anonymkode: df5b6...60d
isw Skrevet 6. mai 2019 #4 Skrevet 6. mai 2019 (endret) 25 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hei! Dette gjelder ikke meg, men lillesøsteren min. Jeg har observert at hun har fått gjentatte purringer, inkassovarsler og nå ligger det et inkassokrav på stuebordet. Åpnet, og synlig for alle som går forbi. (Jeg har ikke sneket i posten hennes når det ligger den klart som dagen, tenker jeg.) Jeg er bekymret. Hovedkravet er på over tusen kroner, og så kommer purringsgebyrer i tillegg. Har hørt at det er veldig høye gebyrer på inkasso, og hun har jo ikke allverdens inntekt. Hun er så vidt myndig... Hvordan kan jeg ta opp dette med henne? Er det noen som vet hva gebyrsatsen til Klarna ligger på? Burde jeg bry meg i det hele tatt, eller er jeg da en forferdelig søster som blander meg inn i hennes business? Anonymkode: df5b6...60d 1. Si fra at du så brevet på bordet, og at du blir bekymret over økonomien hennes, og at man kan få problemer i lang tid hvis man ikke tar tak i egen økonomi. 2. Klarna driver egeninkasso, så gebyret er 210 kroner (tilsvarende 3x70 kr). 3. Ja. Endret 6. mai 2019 av isw 3
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2019 #5 Skrevet 6. mai 2019 Hun bruker sannsynligvis over evne....og er hun en av dem som er sikker på hun vet hva hun gjør, da tror jeg lite funker... Men du kan høre om hun vet at hun får betalingsanmerkninger, som vil følge henne, kanskje for alltid.. kan f.eks. hindre henne fra å få boliglån...og hun får kanskje ikke handle på kreditt/konto ever igjen... Anonymkode: d3355...fe5
ErGlad Skrevet 6. mai 2019 #6 Skrevet 6. mai 2019 Hadde jeg vært en god søster, så hadde tatt regningen og betalt den med én eneste gang! 1
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2019 #7 Skrevet 6. mai 2019 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei! Dette gjelder ikke meg, men lillesøsteren min. Jeg har observert at hun har fått gjentatte purringer, inkassovarsler og nå ligger det et inkassokrav på stuebordet. Åpnet, og synlig for alle som går forbi. (Jeg har ikke sneket i posten hennes når det ligger den klart som dagen, tenker jeg.) Jeg er bekymret. Hovedkravet er på over tusen kroner, og så kommer purringsgebyrer i tillegg. Har hørt at det er veldig høye gebyrer på inkasso, og hun har jo ikke allverdens inntekt. Hun er så vidt myndig... Hvordan kan jeg ta opp dette med henne? Er det noen som vet hva gebyrsatsen til Klarna ligger på? Burde jeg bry meg i det hele tatt, eller er jeg da en forferdelig søster som blander meg inn i hennes business? Anonymkode: df5b6...60d Jeg hadde blandet meg, på en pen måte. Ingen beskyldninger, men en omtenksom bekymring. Det første jeg uansett hadde gjort hadde vært å betale regningen, fordi den forsvinner ikke av seg selv og problemene blir større jo lengre tid det går. Jeg hadde altså lånt min søster pengene til å betale regningen, men jeg hadde betalt den siden jeg har sett hvor handlingslammede folk kan bli når de står overfor inkassovarsler uten å være likvide. Anonymkode: c1c98...40a
Eun Skrevet 7. mai 2019 #8 Skrevet 7. mai 2019 Jeg tror ikke at alle forstår helt hvor alvorlig det faktisk er å ha utestående inkassokrav på seg. Man tar det kanskje ikke helt seriøst fordi det er jo bare noen tall som står på et papir. Men konsekvensene er faktisk ganske store, og dersom man lar det gå for langt så eier man ikke lenger sitt eget liv. En ting er at man aldri får lån til bolig. Slikt er gjerne fjernt inne i fremtiden. Men en annen ting er når man ikke engang får tegne et mobilabonnement. Plutselig kommer man hjem til en bolig uten strøm, og ingen vil la deg tegne en strømavtale slik at strømmen kan bli slått på igjen. Når man så tidlig i livet ikke viser tegn til ansvarsfølelse over penger man skylder så må det tøff kjærlighet til. Ikke anklagelser, men en genuin bekymring for om hun forstår de reelle konsekvensene av å ikke betale for seg. Om hun forstår at en kjole hun ikke betalte for for 4-5 år siden kan føre til at hun en lite vakker dag ikke får strøm. Syns absolutt at du skal "blande" deg og syns at du virker veldig flott som faktisk bryr deg nok til å legge merke til dette.
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2019 #9 Skrevet 7. mai 2019 19 hours ago, Sosialt said: Hadde jeg vært en god søster, så hadde tatt regningen og betalt den med én eneste gang! Du er vel ikke spesielt god søster om du betaler regningen og lærer henne at det ikke får noe konsekvenser? Da bidrar du jo heller til at hun setter seg i enda verre situasjoner. Anonymkode: 695b1...43c 2
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2019 #10 Skrevet 7. mai 2019 3 timer siden, Eun skrev: Jeg tror ikke at alle forstår helt hvor alvorlig det faktisk er å ha utestående inkassokrav på seg. Man tar det kanskje ikke helt seriøst fordi det er jo bare noen tall som står på et papir. Men konsekvensene er faktisk ganske store, og dersom man lar det gå for langt så eier man ikke lenger sitt eget liv. En ting er at man aldri får lån til bolig. Slikt er gjerne fjernt inne i fremtiden. Men en annen ting er når man ikke engang får tegne et mobilabonnement. Plutselig kommer man hjem til en bolig uten strøm, og ingen vil la deg tegne en strømavtale slik at strømmen kan bli slått på igjen. Når man så tidlig i livet ikke viser tegn til ansvarsfølelse over penger man skylder så må det tøff kjærlighet til. Ikke anklagelser, men en genuin bekymring for om hun forstår de reelle konsekvensene av å ikke betale for seg. Om hun forstår at en kjole hun ikke betalte for for 4-5 år siden kan føre til at hun en lite vakker dag ikke får strøm. Syns absolutt at du skal "blande" deg og syns at du virker veldig flott som faktisk bryr deg nok til å legge merke til dette. Det er slik jeg lever. De tok strømmen på huset. Nå betaler NAV alle utgiftene mine. Heldigvis eide jeg ikke bolig eller bil fra før. Anonymkode: 18e32...863
Astoria Skrevet 7. mai 2019 #11 Skrevet 7. mai 2019 3 hours ago, AnonymBruker said: Du er vel ikke spesielt god søster om du betaler regningen og lærer henne at det ikke får noe konsekvenser? Da bidrar du jo heller til at hun setter seg i enda verre situasjoner. Anonymkode: 695b1...43c Hva hvis hun betaler regningen, ved at hun låner henne pengene, og setter seg ned og snakker med søsteren sin. Forklarer hvor store konsekvenser det kunne blitt, og at hun må tenke på seg selv og fremtiden sin. Vil du fremdeles syns hun er en dårlig søster? Kommunikasjon og informasjon hjelper mye mere enn du tror...
Million Skrevet 8. mai 2019 #12 Skrevet 8. mai 2019 21 timer siden, Eun skrev: Jeg tror ikke at alle forstår helt hvor alvorlig det faktisk er å ha utestående inkassokrav på seg. Man tar det kanskje ikke helt seriøst fordi det er jo bare noen tall som står på et papir. Men konsekvensene er faktisk ganske store, og dersom man lar det gå for langt så eier man ikke lenger sitt eget liv. En ting er at man aldri får lån til bolig. Slikt er gjerne fjernt inne i fremtiden. Men en annen ting er når man ikke engang får tegne et mobilabonnement. Plutselig kommer man hjem til en bolig uten strøm, og ingen vil la deg tegne en strømavtale slik at strømmen kan bli slått på igjen. Greit nok at det er alvorlig å få en betalingsanmerkning. Men du prater jo som om betalingsanmerkninger blir stående for resten av livet? Det gjør de ikke. Reglene rundt dette har endret seg en del de senere årene, men det begynner å bli noen år siden nå at det ble bestemt at bet.anm. skal slettes så fort kravet er gjort opp. Før ble anmerkningen stående i typ 3 år etter at den var betalt. Det gjør de ikke lenger, de blir slettet straks pengene er inne. En annen ting som mange ikke er klar over, er at også UOPPGJORTE bet.anm. faktisk kan slettes etter et visst antall år. Selv om de aldri ble betalt. Det er ganske sykt hvordan den norske staten beskytter dårlige betalere på den måten. Anmerkningen kan slettes etter 4 år og blir borte fra oversikten (unntak finnes). Nye firmaer som tar kredittsjekk av den personen, finner ikke noen anmerkninger. For at et uoppgjort krav skal bli "aktivert" igjen, må firmaet som personen skylder pengene til, ta opp saken på nytt (i gangsette rettslige krav på ny). Det er det ikke alle som gjør. Les mer her
Eun Skrevet 8. mai 2019 #13 Skrevet 8. mai 2019 14 minutter siden, Million skrev: Reglene rundt dette har endret seg en del de senere årene, men det begynner å bli noen år siden nå at det ble bestemt at bet.anm. skal slettes så fort kravet er gjort opp. Før ble anmerkningen stående i typ 3 år etter at den var betalt. Det gjør de ikke lenger, de blir slettet straks pengene er inne. En annen ting som mange ikke er klar over, er at også UOPPGJORTE bet.anm. faktisk kan slettes etter et visst antall år. Selv om de aldri ble betalt. Det er ganske sykt hvordan den norske staten beskytter dårlige betalere på den måten. Anmerkningen kan slettes etter 4 år og blir borte fra oversikten (unntak finnes). Nye firmaer som tar kredittsjekk av den personen, finner ikke noen anmerkninger. Dette var jeg sånn halvveis klar over, så fint å få en påminnelse 👍 Svaret mitt var basert på at jeg gjennom jobb har vært borti tilfeller der relativt unge folk bygger opp flere krav som ikke blir betalt i løpet av kort tid. Felles for mange av disse er at det virker som om de tror at det handler om lekepenger fra et brettspill. Da handler det mer om holdningen til det enn om hvorvidt kravene blir betalt eller ikke. Men dette er som sagt kun erfaring, jeg er overhodet ikke utdannet eller fagkompetent på dette feltet 😊
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå