Gå til innhold

Hjemløsheten i Europa øker eksplosivt - stadig flere barnefamilier rammes

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

https://www.aftenposten.no/amagasinet/i/rLxOxe/HJEMLOSE-IRLAND-Gruppen-hjemlose-som-oker-mest-i-Irland_-er-barn

https://www.aftenposten.no/amagasinet/i/9m9Wpw/HJEMLOS-PARIS-Paris-skulle-vare-kvitt-hjemlose-innen-2017-Na-er-gatene-fulle

https://www.aftenposten.no/amagasinet/i/A2Kv4j/10-kalde-fakta-om-de-nye-hjemlose-i-Europa

Det er nå 4 millioner hjemløse i Europa. Det er ikke blant narkomane eller migranter at veksten er sterket, men blant fattige familier, barn og enslige kvinner. Før var det en miks av fattigdom, rusproblematikk og mentale problemer som første til et liv på gaten, nå er hovedårsaken økonomi.

EUs nye, fattige arbeiderklasse er i jobb, men pengene strekker ikke til. Stadig flere sliter med å finne faste heltidsstillinger. Deltid eller midlertidige jobbkontrakter er den nye normalen.

Det skjer parallelt med et boligmarked på randen av sammenbrudd. En hel generasjon fattige unge europeere ekskluderes fra et leiemarked drevet av korttidskontraketer, uforutsigbarhet og en negativ prisspiral. Leieprisene øker langt med enn lønningene.

Et resultat av globalisering og migrasjon? Et race to the bottom. Hva er løsningen, stengte grenser eller mer sosialisme?

Anonymkode: 7c7b1...ddf

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

ja, hvordan kunne det uungåelige skje... 

Anonymkode: 3007a...094

AnonymBruker
Skrevet
42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

https://www.aftenposten.no/amagasinet/i/rLxOxe/HJEMLOSE-IRLAND-Gruppen-hjemlose-som-oker-mest-i-Irland_-er-barn

https://www.aftenposten.no/amagasinet/i/9m9Wpw/HJEMLOS-PARIS-Paris-skulle-vare-kvitt-hjemlose-innen-2017-Na-er-gatene-fulle

https://www.aftenposten.no/amagasinet/i/A2Kv4j/10-kalde-fakta-om-de-nye-hjemlose-i-Europa

Det er nå 4 millioner hjemløse i Europa. Det er ikke blant narkomane eller migranter at veksten er sterket, men blant fattige familier, barn og enslige kvinner. Før var det en miks av fattigdom, rusproblematikk og mentale problemer som første til et liv på gaten, nå er hovedårsaken økonomi.

EUs nye, fattige arbeiderklasse er i jobb, men pengene strekker ikke til. Stadig flere sliter med å finne faste heltidsstillinger. Deltid eller midlertidige jobbkontrakter er den nye normalen.

Det skjer parallelt med et boligmarked på randen av sammenbrudd. En hel generasjon fattige unge europeere ekskluderes fra et leiemarked drevet av korttidskontraketer, uforutsigbarhet og en negativ prisspiral. Leieprisene øker langt med enn lønningene.

Et resultat av globalisering og migrasjon? Et race to the bottom. Hva er løsningen, stengte grenser eller mer sosialisme?

Anonymkode: 7c7b1...ddf

Sosialisme fører til så ekstremt kjedelige samfunn. Sosialister er dritkjedelige. 

Kanskje det er derfor de er sosialister. Har liksom ikke mer å gi.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Faktum er at det ikke er nok jobber til alle, det forverrer seg når stadig mer av arbeidsoppgavene blir automatisert, også innen det ufaglærte sektoren som mange av de fattige jobber innen. 

Anonymkode: adacb...7f6

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Faktum er at det ikke er nok jobber til alle, det forverrer seg når stadig mer av arbeidsoppgavene blir automatisert, også innen det ufaglærte sektoren som mange av de fattige jobber innen. 

Fremtiden kommer til å bli så kjiiiip. 

AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sosialisme fører til så ekstremt kjedelige samfunn. Sosialister er dritkjedelige. 

Kanskje det er derfor de er sosialister. Har liksom ikke mer å gi.

Sosialisme fungerer en liten stund da. Først beslaglegger man alt privat. Alt blir gratis. Mange får det bittelitt bedre. Men midlene er forbrukt og de ikke er mer å nasjonalisere stopper samfunnet opp og det blir massiv nød og fattigdom. Alle sosialistiske samfunn ender sånn. Selv SV klarer ikke å fremheve et eneste fungerende land som bruker deres system med godt resultat. Ingen!!

Problemet i Europa i dag er at enten stemmer man sosialdemokratisk og fordeler ressurser mer rettferdig. Samtidig vil man få massiv innvandring fra Afrika og midtøsten.

Eller man stemmer til høyre. Man slipper massiv innvandring, men kløften mellom rik og fattig vil øke.

Uansett valg vil velferden bli borte. Enten ved skattekutt eller for mange mottakere.

Pest eller kolera. Tenk om det hadde vært et parti som faktisk jobbet for egen befolkning.

Anonymkode: 05199...41c

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Det er hovedsakelig menn som er hjemløse, så dette bryr vi oss ikke om.

Anonymkode: b6edb...95e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Det er hovedsakelig menn som er hjemløse, så dette bryr vi oss ikke om.

Anonymkode: b6edb...95e

Det stemmer ikke. Hvis du leser artikkelen så ser du at det også i større grad enn før gjelder kvinner og små barn.

Anonymkode: 655e4...cfa

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sosialisme fungerer en liten stund da. Først beslaglegger man alt privat. Alt blir gratis. Mange får det bittelitt bedre. Men midlene er forbrukt og de ikke er mer å nasjonalisere stopper samfunnet opp og det blir massiv nød og fattigdom. Alle sosialistiske samfunn ender sånn. Selv SV klarer ikke å fremheve et eneste fungerende land som bruker deres system med godt resultat. Ingen!!

Problemet i Europa i dag er at enten stemmer man sosialdemokratisk og fordeler ressurser mer rettferdig. Samtidig vil man få massiv innvandring fra Afrika og midtøsten.

Eller man stemmer til høyre. Man slipper massiv innvandring, men kløften mellom rik og fattig vil øke.

Uansett valg vil velferden bli borte. Enten ved skattekutt eller for mange mottakere.

Pest eller kolera. Tenk om det hadde vært et parti som faktisk jobbet for egen befolkning.

Jeg vil heller ha trygghet og forskjeller i klasse.

fremfor «liksom-likhet og spenning» 

den «likheten» som blir bablet om er ikke verdt papiret det er skrevet på.

seriøst? Vil ikke folk heller være trygge eller? 

Eller, ja takk, begge deler? 😛

AnonymBruker
Skrevet

Noe av problemet i land som Spania er også at AirBnb-utleie til rike turister som oss gir langt større inntekter enn å leie ut til lokale. Barnefamilier blir hevet på gata for at vi skal spare penger på å bo i deres leiligheter. Så en måte vi kan bidra på er å bruke hoteller i stedet, siden dette ikke presser lokalbefolkningen på gata og det bidrar også til tryggere arbeidsplasser for de lavtlønnende som jobber der. Når vi skal spare på alt mulig river vi pengene våre ut av hendene på fattige, og gir dem til de rike i stedet, og det tar seg faktisk ikke ut så rike som vi er her. Jeg er lavtlønnet i Norge, men kan lett bruke penger på hotell når jeg reiser et sted, siden jeg ikke har samvittighet til å drive rovdrift på andre lands lavtlønnede, bare for å presse ferien min for 2% av kostnaden.

Anonymkode: 642de...367

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det stemmer ikke. Hvis du leser artikkelen så ser du at det også i større grad enn før gjelder kvinner og små barn.

Anonymkode: 655e4...cfa

Du mener at når kvinner blir hjemløse tar journalister tak i det og vi syntes det er for ille. 

Det er stort sett menn som havner utenfor, når krisen går så langt at kvinner rammes ropes det varsko. Først da.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du mener at når kvinner blir hjemløse tar journalister tak i det og vi syntes det er for ille. 

Det er stort sett menn som havner utenfor, når krisen går så langt at kvinner rammes ropes det varsko. Først da.

Lag din egen tråd eller diskuter trådens emne!

AnonymBruker
Skrevet
53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Noe av problemet i land som Spania er også at AirBnb-utleie til rike turister som oss gir langt større inntekter enn å leie ut til lokale. Barnefamilier blir hevet på gata for at vi skal spare penger på å bo i deres leiligheter. Så en måte vi kan bidra på er å bruke hoteller i stedet, siden dette ikke presser lokalbefolkningen på gata og det bidrar også til tryggere arbeidsplasser for de lavtlønnende som jobber der. Når vi skal spare på alt mulig river vi pengene våre ut av hendene på fattige, og gir dem til de rike i stedet, og det tar seg faktisk ikke ut så rike som vi er her. Jeg er lavtlønnet i Norge, men kan lett bruke penger på hotell når jeg reiser et sted, siden jeg ikke har samvittighet til å drive rovdrift på andre lands lavtlønnede, bare for å presse ferien min for 2% av kostnaden.

Anonymkode: 642de...367

Det er bra du skriver dette. Jeg har ikke tenkt på den måten der, men du har helt rett. Tenker at vi alle bør kunne støtte med det vi kan, jeg er også lavtlønnet her i Norge forresten.

Anonymkode: 42b9b...5e4

AnonymBruker
Skrevet

Det fødes for mange mennesker i verden. Ingen tør å ta tak i det.  For mye folk og for lite ressurser.

Anonymkode: e8d45...15e

• Liker 1
Skrevet

Stengte grenser ville løst disse problemene.

AnonymBruker
Skrevet

Tenk at vi hadde et flott dekket bord som ble sløst bort av mennesker med snakketøyet i orden.

"Hei, vi har masse god mat her, forsyyyyyn deeeeg, jeg kjenner deg ikke, men bare taaaaaaaa"

Hilsen Gro, Jens Kyllingbein og BONDE-vik.

Hva når bordet er tomt, a?

Hvorfor er det ingen som tenker på hva som skal skje når festen til AP er over?

Det er jo ekkelt når de ikke tenker på noe føre-var-prinsipp, eller noe.

Jeg går ikke rundt og hyler til alle om at de kan forsyne seg av kjøleskapet mitt.

Da hadde jeg dødd av sult selv.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det fødes for mange mennesker i verden. Ingen tør å ta tak i det.  For mye folk og for lite ressurser.

Anonymkode: e8d45...15e

Det er sant. Ekkelt å tenke på at noen bare har latt dette skje. Det hjelper ikke å mene vel om det ikke fungerer.

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Lag din egen tråd eller diskuter trådens emne!

Hva med likestilling, a? Kvinner får jo lov til å avbryte når det passer dem.

AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke bra, man ser det i hele Europa.

Når butikkene stenger, når kvelden kommer, da åpner suppekjøkkenene. Teltene og soveposene. 

Klart det har med innvandring å gjøre, asylsøkere, flyktningkrise etc. 

Anonymkode: 6630e...0e9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke bra, man ser det i hele Europa.

Når butikkene stenger, når kvelden kommer, da åpner suppekjøkkenene. Teltene og soveposene. 

Klart det har med innvandring å gjøre, asylsøkere, flyktningkrise etc. 

Anonymkode: 6630e...0e9

Trist hele greiene. 

Husker da de første tiggerne kom. 

Mange kvinner forsvarte dem. Sikkert fordi det bare var 1 og 2 stk i begynnelsen. 

Og se nå, 15 år etterpå, tiggere rundt hvert hjørne. 

Fordømte kvinner. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...