Gå til innhold

Hvorfor er barnebidragssatsen så lav i Norge?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Barnefar her er ikke norsk statsborger og han betaler derfor bidrag etter sitt hjemlands satser. Alle jeg snakker om det med i Norge er helt sjokkert over hvor mye jeg får. Jeg kan med hånden på hjerte si at absolutt 100% går til barnet, og skulle jeg hatt mindre hadde jeg betalt veldig mye mer enn han for barnet. Det er jo dødsdyrt å ha barn i Norge! 

Anonymkode: be239...484

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Fordi norske kvinner vanligvis er i jobb og tjener nesten like godt som menn. 

Anonymkode: 1309b...d93

• Liker 18
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og så? Barn er like dyrt for det. Jeg betaler definitivt min del også. 

Ts

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Barnet koster jo like mye, uavhengig av hvor mye mor jobber? Det rettferdige er vel at foreldrene betaler like mye hver for barna sine? 

Anonymkode: 7da75...671

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Vanskelig å svare når du ikke forteller hvor mye han betaler. Bidrag varierer jo etter inntekt..

Anonymkode: 2b9c7...6d9

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er enig med deg, satsene høres merkelig lave ut. Jeg er sammen med min mann, og barna koster oss skjorta. Selvsagt vårt valg, og vi har god råd, men jeg testa den bidragskalkulatoren for å se hva vi måtte betalt den andre ved et brudd ved ulik samvær, og det var en brøkdel av hva de koster, ikke halvparten. Selv SIFO mener et barn koster snaue 10 000 i måneden, men det er nesten ingen som får 5000 i bidrag.  Folk her skriver jo om 2000,- kr og der omkring. Når en sfo-plass koster 3200,-, fotballkontigent 3000 i året, en kinobillett 110,-, mat, klær, alt.

Men: det viktige er vel at foreldrene skal betale likt, og Staten kan ikke bestemme levestandarden og forbruksmønsteret til folk. Så tjener den ene lite og bruker lite på barna, er det jo "urettferdig" at den andre må betale tilsvarende mye. Da er man fort på den der "alenemødre som lever på barnebidrag"-galeien.

Anonymkode: 8813f...35d

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Siden du får bidrag fra utlandet, betyr vel det at han ikke er norsk statsborger med oppholdstillatelse og ikke har så mye samvær med barnet?

Her i Norge kan foreldrene enten bli enige sammen hvor mye som skal betales i bbirag, eller så kan nav regne det ut. Nav har en fastsatt sum for hvor mye et barn «koster» i mnd. Så spiller inntekt inn hvor mye mor og far har i inntekt. Også spiller det inn hvor mye samvær barnet har med den bidragspliktige. Og om den bidragspliktige har noen egne barn i husstanden, om det blir betalt bidrag til flere barn og om hen er samboer/ektefelle.

Anonymkode: e560a...be0

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du kan lett finne nav sine sjablonger på kostnaden som brukes på et barn inne på nav sine sider. 

Anonymkode: 43f4f...cde

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vanskelig å svare når du ikke forteller hvor mye han betaler. Bidrag varierer jo etter inntekt..

Anonymkode: 2b9c7...6d9

20% av inntekten hans. Jeg får 7000 for ett barn. Skal love deg jeg spytter i 7 til. 

Ts

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

20% av inntekten hans. Jeg får 7000 for ett barn. Skal love deg jeg spytter i 7 til. 

Ts

Da får du veldig mye etter norske forhold! 

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er enig med deg, satsene høres merkelig lave ut. Jeg er sammen med min mann, og barna koster oss skjorta. Selvsagt vårt valg, og vi har god råd, men jeg testa den bidragskalkulatoren for å se hva vi måtte betalt den andre ved et brudd ved ulik samvær, og det var en brøkdel av hva de koster, ikke halvparten. Selv SIFO mener et barn koster snaue 10 000 i måneden, men det er nesten ingen som får 5000 i bidrag.  Folk her skriver jo om 2000,- kr og der omkring. Når en sfo-plass koster 3200,-, fotballkontigent 3000 i året, en kinobillett 110,-, mat, klær, alt.

Men: det viktige er vel at foreldrene skal betale likt, og Staten kan ikke bestemme levestandarden og forbruksmønsteret til folk. Så tjener den ene lite og bruker lite på barna, er det jo "urettferdig" at den andre må betale tilsvarende mye. Da er man fort på den der "alenemødre som lever på barnebidrag"-galeien.

Anonymkode: 8813f...35d

Det har vi også og da er det vel bare naturlig at barna våre lever samme livsstil som oss? Det er det som er så merkelig med den norske beregningen. Mår mor og far har god råd så skal tydeligvis barna leve på et eksistensminimum. 

Nei, men den allerede eksisterende levestandarden til foreldrene burde legges til grunn. 

Ts

AnonymBruker
Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da får du veldig mye etter norske forhold! 

Ja, det er jeg klar over. Det er likevel ikke sånn at jeg bruker noen av disse pengene på meg selv. Jeg sier ikke at 7000 er lite, men helt passelig i forhold til hva barnet koster. 

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Alle syntes det er greit at foreldrene lever et middelklasse liv, intens barna lever på et eksistensminimum? Evt. At bostedsforelderen skal dekke mellomlegget? 

Ts

Gjest MizBiz
Skrevet

Bruker du 14000 på 1 barn i måneden??

Gjest MizBiz
Skrevet
Akkurat nå, MizBiz skrev:

Jeg får 2000kr. Det er altfor lite, men gidder ikke kreve mer av barnefar, da vi er av-og-på kjærester. Jeg vet han ikke har verdens beste økonomi, så jeg maser (ennå) ikke om mer.

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg får 7000 for ett barn. Skal love deg jeg spytter i 7 til. 

Så barnet ditt har mer kostnader enn meg som er student? Damn, du må kaste bort penger...

• Liker 31
AnonymBruker
Skrevet

Ts

14000,- for et barn? Oh my god! 

Vi er 3 personer i husholdningen inkl flere dyr, og vi røyker. Vi lever på 16.000,- etter regninger er betalt og har det vi trenger. 

Hva bruker du egentlig så mye penger på? 

Anonymkode: a30af...ebb

• Liker 15
Gjest MizBiz
Skrevet

Ja, det er jeg klar over. Det er likevel ikke sånn at jeg bruker noen av disse pengene på meg selv. Jeg sier ikke at 7000 er lite, men helt passelig i forhold til hva barnet koster. 

Ts

Med 7000kr i bidrag hadde jeg spart flere tusen i måneden til barnet blir voksent ihvertfall. Hvordan er det mulig å bruke 7000 (eller 14000) på ett enkelt barn??

Skrevet (endret)

Du får 7000 i bidrag for et barn, og bruker minst det samme selv? Så totalt bruker du mer enn 14000 i mnd på ett barn??

Jeg får 4500 for tre barn, og bruker kanskje det dobbelte selv. Det blir omtrent samme sum på mine tre som på ditt ene. 

Kan si ganske sikkert at du bruker mer penger enn du må. 

(Men jeg synes mitt barnebidrag er altfor lavt)

Endret av solmåneogstjerner
  • Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
31 minutter siden, MizBiz skrev:

Lett.

3000 i barnepass, 2000 i fritidsaktiviteter, 1500 på klær, 3000 mer i boutgifter, 2000 i mat,  så er det, personlig pleie, ferie, forsikringer, frisør, transportutgifter, bursdager etc. Vi kommer fort opp i 14000 i mnd. 

Så kan man sikkert argumentere for at noe av dette kunne kuttes, men hvorfor skulle barnet gå ned i livskvalitet fordi foreldrene skilles? Hvorfor skulle ikke to foreldre med god inntekt betale for et godt liv for barnet sitt? 

Ts

• Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...