AnonymBruker Skrevet 6. mai 2019 #1 Skrevet 6. mai 2019 Moren min står på egne ben for første gang på 30+ år og har veldig mange alvorlige utfordringer. Hun har borderline, ADHD, ptsd, angst, en hjerneskade pluss at hun sliter med alkohol- og pillemisbruk. Hun er nå nødt til å finne seg et sted å bo, men sliter veldig med det. Hun har nemlig null evne til struktur i livet, da spesielt økonomisk. Hun er også dessverre litt naiv på en del områder. Mitt problem er at jeg er den eneste som aktivt ønsker og har mulighet til å hjelpe henne. Jeg er helt sikker på at en vanlig leilighet ikke er noe hun kan håndtere av veldig mange grunner, men foreløpig har hun sagt nei takk til kommunal bolig. Hun er foreløpig på krisesenter, men blir oppfordret til å søke etter leiligheter fortest mulig. Jeg har allerede måttet veilede henne en del i forhold til det. Nå vet jeg ikke helt hva jeg kan gjøre, eller burde gjøre, for å forhindre at alt ender i kaos for henne. Jeg må finne ut hvem jeg kan snakke med og samarbeide med for å hjelpe min mor på best mulig måte. Jeg har feks vurdert å bli økonomisk verge for henne, men dette med leiligheter er jeg usikker på hvordan jeg kan løse. Det tar jo uansett tid å søke kommunal bolig hvis hun hadde sagt seg enig + at det ser ut som det bare er et tidsbegrenset tilbud? Noen råd eller idéer? Anonymkode: 5848e...868
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2019 #2 Skrevet 6. mai 2019 Jeg har selv vært i en situasjon der jeg vurderte å bli verge for en i min familie. Jeg er glad jeg ikke gjorde det. Det hadde gjort at jeg hadde satt mitt liv mer på vent/ pause - og heller brukt all min energi på h*n. Jeg ville nok glemt meg selv oppi det hele. Hadde jeg vært deg ville jeg bedt om en utenforstående verge. Jeg forstår at du vil hjelpe, og jeg vil tro at situasjonen kan være veldig krevende og belastende for deg til tider. Det var hvert fall slik for meg. Jeg forstår at du føler deg alene om å aktivt ville hjelpe henne, men jeg tror kommunen eller andre instanser har mulighet til å hjelpe - bare at du ikke vet helt hvilke. Derfor kan en verge hjelpe dere med dette. En verge trenger ikke bare styre/ hjelpe økonomisk, men vet også hvilke rettigheter man har, kan hjelpe med søknader osv osv. De kan også hjelpe til å skaffe annen hjelp, hvis det er nødvendig/ noe man ønsker. Husk at du ikke har ansvar for din mors reaksjoner/ kaos. Jeg kan se for meg at hvis du alltid skal sørge for at henne ikke reagerer negativt/ opplever kaos psykisk så vil du bli utbrent til slutt. Husk på deg selv oppi dette. Jeg håper du finner en løsning og at ting ordner seg for deg og din mor ❤️ Anonymkode: 72241...c90 1
Muskath Skrevet 6. mai 2019 #3 Skrevet 6. mai 2019 Jeg ville tatt kontakt med hjelpeapparatet i kommunen via fastlegen. Jeg tror heller ikke at det er så lurt å være økonomisk verge for noen i nær familie, det kan lett bli problematisk. Du kan være der og støtte henne. La andre ta ansvaret. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå