Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Går med 24 timers måling av blodtrykket nå fordi det var høyt på første sv.kontroll uke 12. Hittil viser målingene at overtrukket er veldig høyt mens undertrykket er normalt. Kjenner jeg blir litt stressa av å gå med den når jeg ser det er så høyt.. 

flere som har opplevd høyt overtrykk og normalt undertrykk? 

Hva skjedde videre?

Anonymkode: 2a6d0...e66

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg måtte gå med 24t måling i uke 6 pga høyt blodtrykk på legekontoret. På de første målingene hadde jeg veldig høye verdier fordi jeg ble stressa med en gang den satte i gang. Overtrykket var på rundt 140-150. Undertrykket lå på mellom 70-80. På et tidspunkt hadde jeg 144 i overtrykk og 64 i undertrykk faktisk (har papirene fortsatt 😅). Men utover ettermiddagen (fra typ 14 og utover) og kvelden begynte jeg å drite i apparatet... da sank plutselig overtrykket til rundt 120, og det hadde jeg i snitt resten av kvelden. På natten hadde jeg 95/50. Legen konkluderte med "white coat syndrome".. at jeg blir stressa av selve målingen og at blodtrykket mitt var helt fint.

Kan faktisk si at målingen kurerte meg. For da han sa at blodtrykket var helt fint og skulle gjøre en kontrollmåling på kontoret ble faktisk verdiene helt fine, og har vært det siden :)

Når du sier "veldig høyt" overtrykk.. hva mener du da? Og merker du at du stresser når du måler blodtrykket på legekontoret?

Anonymkode: 06d0e...d96

AnonymBruker
Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg måtte gå med 24t måling i uke 6 pga høyt blodtrykk på legekontoret. På de første målingene hadde jeg veldig høye verdier fordi jeg ble stressa med en gang den satte i gang. Overtrykket var på rundt 140-150. Undertrykket lå på mellom 70-80. På et tidspunkt hadde jeg 144 i overtrykk og 64 i undertrykk faktisk (har papirene fortsatt 😅). Men utover ettermiddagen (fra typ 14 og utover) og kvelden begynte jeg å drite i apparatet... da sank plutselig overtrykket til rundt 120, og det hadde jeg i snitt resten av kvelden. På natten hadde jeg 95/50. Legen konkluderte med "white coat syndrome".. at jeg blir stressa av selve målingen og at blodtrykket mitt var helt fint.

Kan faktisk si at målingen kurerte meg. For da han sa at blodtrykket var helt fint og skulle gjøre en kontrollmåling på kontoret ble faktisk verdiene helt fine, og har vært det siden :)

Når du sier "veldig høyt" overtrykk.. hva mener du da? Og merker du at du stresser når du måler blodtrykket på legekontoret?

Anonymkode: 06d0e...d96

180/ 70

ja jeg merker jeg blir stressa når jeg skal måle på kontoret hos legen, men da var det ikke like høyt som nå. Går jo å ser på den hver gang... minste måling til nå er 150/77:(

AnonymBruker
Skrevet

Ingen som har opplevd lignende?:((

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har opplevd liknende. 

Det mest kritiske er undertrykket, og det er fint, nesten heller lavt. Overtrykket er langt mer variabelt for "akutt stress", om man kan kalle det det når man blir stresset av målingen.

Legen vil kunne se om det er like høyt hele døgnet. Er det det, så blir du satt på medisiner og får noen ekstra sjekker, det går nok ganske problemfritt. Kan hende du må jobbe redusert pga stressnivå, avhengig av jobbsituasjon.

Har du høyt blodtrykk blir du også prioritert for epidural på føden, kan være en god ting om man ønsker smertelindring. 

Anonymkode: e1421...04d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ikke se på den er mitt beste råd 😊

Anonymkode: 22abb...4eb

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det mest kritiske er undertrykket, og det er fint, nesten heller lavt. Overtrykket er langt mer variabelt for "akutt stress", om man kan kalle det det når man blir stresset av målingen.

Legen vil kunne se om det er like høyt hele døgnet. Er det det, så blir du satt på medisiner og får noen ekstra sjekker, det går nok ganske problemfritt. Kan hende du må jobbe redusert pga stressnivå, avhengig av jobbsituasjon.

Har du høyt blodtrykk blir du også prioritert for epidural på føden, kan være en god ting om man ønsker smertelindring. 

Okei! Tusen takk😊 skal hjem i slappe av nå😅

Hvorfor blir man prioritert for epidural pga blodtrykket? Må man ha det i tilfelle?😊

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke se på den er mitt beste råd 😊

Joa, det er nok er godt råd men er så vanskelig..

AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Okei! Tusen takk😊 skal hjem i slappe av nå😅

Hvorfor blir man prioritert for epidural pga blodtrykket? Må man ha det i tilfelle?😊

Det er todelt. En bivirkning av epidural er redusert blodtrykk, som faktisk er en god ting om blodtrykket er for høyt.

I tillegg kan vi nok anta at det kan være stressende for kroppen å føle alle smertene ved rier, så med epidural unngår eller reduserer man det opplevde smertenivået mens riene står på. 

• Liker 2
Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det du skriver her er ikke helt riktig hva gjelder hvilket trykk som er viktigst. Det er overtrykket som er skadelig for kroppen iht. nyere forskning, og det samme med pulstrykket (differansen mellom over og undertrykk). Det er faktisk bedre for blodårene med et blodtrykk på 180/100 enn 180/70. 

Men - en ting har du rett i. Overtrykket gjenspeiler mye hvor hardt hjertet slår og er veldig sensitivt for stress. Jeg er litt tilbøyelig til å tenke at en del av det TS beskriver er «white coat blodtrykk».

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, isw skrev:

Det du skriver her er ikke helt riktig hva gjelder hvilket trykk som er viktigst. Det er overtrykket som er skadelig for kroppen iht. nyere forskning, og det samme med pulstrykket (differansen mellom over og undertrykk). Det er faktisk bedre for blodårene med et blodtrykk på 180/100 enn 180/70. 

Men - en ting har du rett i. Overtrykket gjenspeiler mye hvor hardt hjertet slår og er veldig sensitivt for stress. Jeg er litt tilbøyelig til å tenke at en del av det TS beskriver er «white coat blodtrykk».

Ja.. jeg syns det er rart at det er slik.. var heller ikke så høyt da jeg målte hos legen første kontroll.. 

hva kan være grunnen til at overtrykket blir så høyt, mens undertrykket ikke?

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, isw skrev:

Nettopp. Skulle akkurat til å kommentere det. 

Du har et ganske høyt pulstrykk, noe som ikke er bra. Og overtrykket er veldig høyt. Det kan være engstelse, men det er bra du blir undersøkt videre for dette.

Anonymkode: 236e7...a89

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Nettopp. Skulle akkurat til å kommentere det. 

Du har et ganske høyt pulstrykk, noe som ikke er bra. Og overtrykket er veldig høyt. Det kan være engstelse, men det er bra du blir undersøkt videre for dette.

Men hva kommer det av? 

Føler timene frem til den skal av går veldig sakte og gruer meg til legetimen etterpå..:(

AnonymBruker
Skrevet

Men hva kommer det av? 

Føler timene frem til den skal av går veldig sakte og gruer meg til legetimen etterpå..:(

Vanligvis er det noe man ser hos eldre men stive blodårer. Og dette gjelder jo ikke for deg, så det er vanskelig å si hva det kan komme av. Dette vet nok legen din mer om.

AnonymBruker
Skrevet
52 minutter siden, isw skrev:

Så rart, det var beskjeden jeg fikk 🤔 Kanskje jeg misforsto? 

Hos meg var begge høye og holdt ganske greit følge med hverandre, så kanskje jeg ikke fikk noen beskjeder som fokuserte på forskjellen. Det var stor variasjon i overtrykket, så derfor var jeg visstnok lett stresset og ble sykemeldt. Ble også medisinert for å hjelpe på totalen. Det finnes gravidvennlige blodtrykksmedisiner. 

Jeg sier det gikk greit, men det er en sannhet med modifikasjoner. Grunnen til de ekstra kontrollene på fødepoliklinkk er frykten for redusert vekst hos foster, pga blodgjennomstrømming i morkake tror jeg. Hos meg gikk den delen greit. Man har også økt sjanse for å utvikle svangerskapsforgiftning, men det er ikke så stor økning i den sjansen om blodtrykket kontrolleres. Det skjedde riktignok hos meg. 

• Liker 1
Skrevet

Så rart, det var beskjeden jeg fikk 🤔 Kanskje jeg misforsto? 

Hos meg var begge høye og holdt ganske greit følge med hverandre, så kanskje jeg ikke fikk noen beskjeder som fokuserte på forskjellen. Det var stor variasjon i overtrykket, så derfor var jeg visstnok lett stresset og ble sykemeldt. Ble også medisinert for å hjelpe på totalen. Det finnes gravidvennlige blodtrykksmedisiner. 

Jeg sier det gikk greit, men det er en sannhet med modifikasjoner. Grunnen til de ekstra kontrollene på fødepoliklinkk er frykten for redusert vekst hos foster, pga blodgjennomstrømming i morkake tror jeg. Hos meg gikk den delen greit. Man har også økt sjanse for å utvikle svangerskapsforgiftning, men det er ikke så stor økning i den sjansen om blodtrykket kontrolleres. Det skjedde riktignok hos meg. 

I Norge er det vanlig, spesielt blant eldre leger, å si dette, fordi det var konsensus i mange år. Noen presterer fortsatt å i tillegg si at overtrykket skal være alder + 100. Nyere forskning vektlegger overtrykk og pulstrykk langt mer. 

Men - et forhøyet undertrykk tyder nok oftere på «reell» hypertensjon siden det ikke er like sensitivt for adrenalin. Adrenalin øker overtrykket (mye) og senker undertrykket siden det utvider blodårene og øker hjertets slagvolum. Et blodtrykk på 180/70 tyder vanligvis enten på en kropp full av adrenalin eller blodårer som har blitt stive som følge av høyt blodtrykk over lang tid.

AnonymBruker
Skrevet

Ang. Epidural er det også gir å forhindre hjerneblødning da blodtrykket ofte øker velfig under fødsel. Er det høyt i utgangspunktet kan det bli farlig. 

AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, isw skrev:

I Norge er det vanlig, spesielt blant eldre leger, å si dette, fordi det var konsensus i mange år. Noen presterer fortsatt å i tillegg si at overtrykket skal være alder + 100. Nyere forskning vektlegger overtrykk og pulstrykk langt mer. 

Men - et forhøyet undertrykk tyder nok oftere på «reell» hypertensjon siden det ikke er like sensitivt for adrenalin. Adrenalin øker overtrykket (mye) og senker undertrykket siden det utvider blodårene og øker hjertets slagvolum. Et blodtrykk på 180/70 tyder vanligvis enten på en kropp full av adrenalin eller blodårer som har blitt stive som følge av høyt blodtrykk over lang tid.

Hva mener du med «over tid»? 

Jeg hadde døgnmåling også for et år siden, og trykket var høyt under stress men gjennomsnittstrykket var fint. 

Hos legen på første kontroll målte jeg 160/80

hittil idag har det også variert fra 146/80, 156/77, 185/89 osv... 

AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, isw skrev:

Det er faktisk veldig nyttig informasjon, tusen takk! Legen min er nemlig fantastisk, men han går definitivt under kategorien eldre lege - tror han er 65 😂

Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva mener du med «over tid»? 

Jeg hadde døgnmåling også for et år siden, og trykket var høyt under stress men gjennomsnittstrykket var fint. 

Hos legen på første kontroll målte jeg 160/80

hittil idag har det også variert fra 146/80, 156/77, 185/89 osv... 

Definitivt ikke en alder hvor du kunne blitt gravid. Det sees stort sett hos eldre. 

Jeg tror det lureste du nå gjør er å la være å se på måleren resten av kvelden. Jeg tror ikke du har høyt blodtrykk, men du stresser deg opp hver gang du måler det. Prøv å glemme blodtrykket ditt og la legen ta seg av dette :) 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...