Adonia Skrevet 24. april 2005 #1 Skrevet 24. april 2005 han er frisk og rask ellers, men har vært løs i magen en stund. har funnet ut at det blir værre av våtfor, men problemet har ikke forsvunnet helt etter at vi kuttet det ut heller. kanskje det bare hjelper å bytte for, eller bør jeg gå til veterinær for å sjekke han?
sixx Skrevet 24. april 2005 #2 Skrevet 24. april 2005 Er han frisk og rask så er alt ok. Den løse magen regulerer seg nok etterhvert. Vår katt har det også sånn av og til....noen ganger løs...andre ganger hard, men som oftest helt fin. Hvis han endrer almenntilstand så bør han få seg en tur til dyrlegen.
Gjest tin tin Skrevet 24. april 2005 #3 Skrevet 24. april 2005 Vet at mange katter får melk og fløte. Men magene deres har det bedre med vann. Kaldt friskt vann... Har den fått ormekur?
Gjest Anonymous Skrevet 25. april 2005 #4 Skrevet 25. april 2005 når min pus er løs i magen, blander jeg finmalt loppefrø i tunfisken hennes, bare en liten t-skje, og det stopper det! pass på å ikke blande i for mye, for da blir de harde i magen. kjøpes i helsekost, jeg velger den til glutenfri baking, for den er pulverisert.
Adonia Skrevet 25. april 2005 Forfatter #5 Skrevet 25. april 2005 han får ikke melk, kun vann.. men om han har fått ormekur er jeg jammen ikke sikker på. er dette viktig?
sixx Skrevet 25. april 2005 #6 Skrevet 25. april 2005 han får ikke melk, kun vann.. men om han har fått ormekur er jeg jammen ikke sikker på. er dette viktig? Hvis du har en innekatt som aldri spiser annet enn maten du gir den...så skal den ikke ha ormekur. Er det utekatt...bør den få ormekur hvert kvartal...og iallefall når du ser at den har fått bendelorm....eller du f.eks. ser at pelsen blir matt og katten får større apetitt enn ellers (da er det gjerne innvollsorm på gang).
Adonia Skrevet 25. april 2005 Forfatter #7 Skrevet 25. april 2005 han er utekatt, men kun siste måneden han har blitt tøff nok til å bevege seg ut.. spiser mye, men han vokser jo så tror ikke det er mer enn vanlig. tror jeg skal kjøpe noe ordentlig for fra dyrebutikk, så kanskje han blir bedre i magen. og burde vel kanskje kjøpe en ormekur også da. men er det virkelig nødvendig med 4 ganger i året?
sixx Skrevet 25. april 2005 #8 Skrevet 25. april 2005 og burde vel kanskje kjøpe en ormekur også da. men er det virkelig nødvendig med 4 ganger i året? Akkurat det er det litt forskjellige meninger om. Noen sier du bør gjøre det fire ganger i året...andre sier du kun bør gjøre det når du ser at katten har fått orm. Sist jeg snakket med veterinæren sa hun at det var smart å gjøre det fire ganger i året for å få renset opp. Uansett...katten din vil garantert få orm hvis den er ute. Som jeg skrev i et annet svar....så ser du når katten har fått orm...men den siste veterinæren jeg snakket med mente at kattene har hatt orm lenge hvis de ga symptomer på det. Prøv deg litt frem du. Når det gjelder for, bruker vi kun det vi kjøper i matbutikken. Kan godt være at foret i dyrebutikkene smaker bedre, men vår katt er også utekatt...og henter seg masse fersk "snacks" når den er på matjakt ute.
MiniMjau Skrevet 25. april 2005 #9 Skrevet 25. april 2005 Innekatter skal også ha ormekur, fordi de kan få orme-sporer via morsmelken.
Mrs. K Skrevet 25. april 2005 #10 Skrevet 25. april 2005 Dette var rådet vi fikk hos dyrlegen: La katten faste i ett døgn. Den skal selvfølgelig ha tilgang på vann. Etter ett døgn gir du få stk tørfor (fra dyrebutiken eller dyrlegen) noen ganger om dagen. Mengen trappes opp etterhvert. Hilsen Trille
sixx Skrevet 25. april 2005 #11 Skrevet 25. april 2005 Innekatter skal også ha ormekur' date=' fordi de kan få orme-sporer via morsmelken.[/quote'] Oki, skjønner det hvis moren har vært utekatt....men uansett vil det da ikke være snakk om jevnlig ormekur. Det at noen er litt restriktive med ormekur og mener den kun skal gis ved påvist ormeangrep, skyldes at de mener parasittene kan bli resistente hvis vi pøser på med ormekur i hytt og pine.
MiniMjau Skrevet 25. april 2005 #12 Skrevet 25. april 2005 Ja, det ermulig det er nok med en kur når de taes bort fra moren og ikke skal drikke mer morsmelk hvis de skal holde innendørs resten av livet.
Mrs. K Skrevet 25. april 2005 #13 Skrevet 25. april 2005 Hørte på et dyrlegeprogram på radioen en gang at det er helt naturlig for katter å ha orm. Det er bare vi mødre som er for hysteriske. Han sa at er helt ok å gi ormekur før evt. vaksinasjon og ved symptomer på orm, men at det ikke skal brukes det i hytt og pine. Det har mine katter måttet leve etter Hilsen Trille
sixx Skrevet 25. april 2005 #14 Skrevet 25. april 2005 Forresten....du skriver at det kun er siste måneden den har vært ute...og det er i det siste han har hatt trøbbel med magen. Da kan det jo hende den har fått i seg noe ute den reagerer på....kanskje hard kost med fersk mat for en liten kattemage...men det går seg til. (Er forresten ikke veldig gøy når katten har diare og stiller seg med bakenden ut av kattedoen når den skal gjøre fra seg...*urk* )
Litz Skrevet 25. april 2005 #15 Skrevet 25. april 2005 Du kan også kjøpe Zoolac hos veterinæren og gi den det. Dette inneholder naturlige tarmbakterier og vil stabilisere magen. Når det gjelder ormekur så er det litt forskjellig alt etter hvilken kur man bruker. Drontal skal gis med 6 mnd mellomrom (i mellomtiden skal katten være imun mot å få orm, mens Panacur skal gis hver 3 mnd.
Gjest Anonymous Skrevet 25. april 2005 #16 Skrevet 25. april 2005 Hei! Hvis katten din er voksen og ikke har fått mark-kur, ville jeg absolutt anbefale det. Mark kan gi diarè. Jeg ville deretter latt han faste i et døgn. Friskt vann skal være tilgjenglig. Deretter ville jeg gitt ham en diett bestående av kokt fisk og ris i små porsjoner noen dager. Dette er skånsom mat for tarmen slik at en irritert tarm kan normalisere seg. Mark-kuren ville jeg gjentatt etter 4 uker. Lykke til!
Gjest tin tin Skrevet 25. april 2005 #17 Skrevet 25. april 2005 Jeg har gitt min katt ormekur to ganger i året, på våren og på høsten. Men vet du eller har hatt sterk misstanke om at katten HAR orm, bør den få to kurer etterhværandre. Snakk med dyrlegen om hvor lenge du bør vente til neste kur, dersom det ikke står på pakken. Ja det er viktig. De kan bli veldig syke av å ha orm og det smitter... En type orm kan du se eggene som henger gjenn i pelsen rundt endetarmen. Er det virkelig ille blir dyret ødelagt innefra...Ikke særlig gøy... lykke til.
sixx Skrevet 25. april 2005 #18 Skrevet 25. april 2005 Jeg har gitt min katt ormekur to ganger i året, på våren og på høsten. Men vet du eller har hatt sterk misstanke om at katten HAR orm, bør den få to kurer etterhværandre. Snakk med dyrlegen om hvor lenge du bør vente til neste kur, dersom det ikke står på pakken. Ja det er viktig. De kan bli veldig syke av å ha orm og det smitter... En type orm kan du se eggene som henger gjenn i pelsen rundt endetarmen. Er det virkelig ille blir dyret ødelagt innefra...Ikke særlig gøy... lykke til. Ærlig talt :o :o :o
Gjest Ms Chanandler Bong Skrevet 25. april 2005 #19 Skrevet 25. april 2005 Hva er dette Drontal?(piller, pasta??) Tar den knekken på alle slags "utysker", og hvordan går det an at katten er imun i 6 mnd? Fikk og beskjed om å gi ormekur til katten hver 3.mnd. Men har hørt at det er bedre å overdosere ormekuren fordi at det er fare for at ormene kan bli immune om katten får bare litt nå og litt da. Men uansett så er de vel immune bare et par tre dager mens virkestoffene av tablettene passerer gjennom systemet?? Greit nok at det kanskje er naturlig for katter å ha orm, men det er jo ikke noe videre delikat om katten spyr opp slikt dritt eller det synes i bakenden på den. Har lest at bendelorm og kan smitte mellom dyr og mennesker(noen som kan bekrefte/avkrefte dette?) Beklager at jeg kuppet tråden din trådstarter :oops:
Gjest Ms Chanandler Bong Skrevet 25. april 2005 #20 Skrevet 25. april 2005 Ærlig talt :o :o :o :klø: Hva er det du reagerer på her wixx?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå