AnonymBruker Skrevet 6. mai 2019 #1 Skrevet 6. mai 2019 Var i konfirmasjon forrige helg, der konfirmanten fikk både bunad, diamantsmykke og moped av foreldrene. Av besteforeldrene på den ene siden fikk hun 15 000,- i cash. Min datter konfirmeres neste høst. Jeg tror nok ikke mine foreldre har tenkt å gi 15 000,- i cash til konfirmanten. Syns også det er dumt at det ene besteforeldre paret kommer " bedre" ut med større beløp. På den annen side kan jeg jo ikke be alle besteforeldrene gi likt og mindre beløp, da min datter godt vet hva kusinen fikk. Hva burde jeg gjøre? Anonymkode: c681e...1c2
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2019 #2 Skrevet 6. mai 2019 Du kan ikke gjøre noe som helst, ingen kan diktere eller styre hva besteforeldre skal gi. Min stesønn fikk kr 20 000,- fra ene siden og kr 5 000,- fra andre siden, ingen tenker over at det blir gitt forskjellige beløp. Anonymkode: d2f6c...64e 27
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2019 #3 Skrevet 6. mai 2019 Du verken trenger eller skal gjøre noe. Anonymkode: 468dd...77f 12
Jadzia Skrevet 6. mai 2019 #4 Skrevet 6. mai 2019 I helsike for noen gaver 😮 Jeg kjenner jeg gruer meg allerede nå til ungene er konfirmanter om 10-13 år, for de gavesummene folk får er helt ville i mitt hode. Vi som foreldre har ikke en sjanse til å henge med på den karusellen der. Ei heller besteforeldrene til ungene her. La besteforeldrene gi det de vil, men ikke offentliggjør i selskapet hva hver og en gir. 8
Ullvott Skrevet 6. mai 2019 #5 Skrevet 6. mai 2019 Det eneste du kanskje skal gjøre er å snakke med barnet ditt om det; at den eksakte størrelsen på gaven ikke er et mål på hvor glade de er i henne. At folk gir gaver av ulik størrelse avhengig av hva som er vanlig for dem og hva de har anledning til. Og, hvis nødvendig, at hun ikke skal bli skuffet over at noen gir mindre enn hun har forventet. En femtenåring burde selvsagt forstå det av seg selv, men samtidig skal man huske at de fremdeles er barn, om enn store barn. 14
SoWhat? Skrevet 6. mai 2019 #6 Skrevet 6. mai 2019 Litt av noen gaver :-0 Hadde lite med penger da jeg studerte, for hadde kun vaskejobber. Da var jeg alltid glad andre kunne gi mer enn meg så det ble mer på konfirmant og andre som hadde noe å feire. Så det går an å se det på den måten, og ikke at noen som gir mer kommer "bedre ut". Syns det er drøye summer ute og går her... 1
Nuwanda2 Skrevet 6. mai 2019 #7 Skrevet 6. mai 2019 14 minutter siden, Ullvott said: Det eneste du kanskje skal gjøre er å snakke med barnet ditt om det; at den eksakte størrelsen på gaven ikke er et mål på hvor glade de er i henne. At folk gir gaver av ulik størrelse avhengig av hva som er vanlig for dem og hva de har anledning til. Og, hvis nødvendig, at hun ikke skal bli skuffet over at noen gir mindre enn hun har forventet. En femtenåring burde selvsagt forstå det av seg selv, men samtidig skal man huske at de fremdeles er barn, om enn store barn. Godt poeng! Med stor sannsynlighet var det mer krevende å gi 5000,- enn 20.000 NOK ut ifra hva slags økonomi man har. 3
ekkoet Skrevet 6. mai 2019 #8 Skrevet 6. mai 2019 Noen er rike, andre er ikke. Noen er rause, andre er gnitne. Noen har fornuftige prioriteringer, andre ufornuftige. Det finnes mange grunner til at disse beløpene vil være forskjellige. Dette er en del av livet og som konfirmant begynner man å bli så stor at man bør kunne forholde seg til dette på en voksen måte. Alle vi som er her har full forståelse for at ikke alle besteforeldre kan spa ut 10 000+ og dette er en realitet de småvoksne konfirmantene og må lære seg. En gave på 5 000 fra noen kan faktisk "koste mer" enn en gave på 15 000 fra noen andre. 7
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2019 #9 Skrevet 6. mai 2019 Jo mindre penger jo bedre for de fleste konfirmanter bruker pengene fornuftig Anonymkode: 41427...e1f
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2019 #10 Skrevet 6. mai 2019 Du kan jo ikke gjøre stort, annet enn å forsøke å regulere datteren din sine forventninger ved å ha en samtale med henne i forkant. Hva andre gir vet du vel ikke på forhånd, men dersom du selv ikke har tenkt til å gi datteren din bunad, diamantsmykker og moped så er det greit å sørge for at hun ikke har forventninger om dette heller. Anonymkode: 7c579...69a 2
Gjest O.G. Skrevet 6. mai 2019 #11 Skrevet 6. mai 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Var i konfirmasjon forrige helg, der konfirmanten fikk både bunad, diamantsmykke og moped av foreldrene. Av besteforeldrene på den ene siden fikk hun 15 000,- i cash. Min datter konfirmeres neste høst. Jeg tror nok ikke mine foreldre har tenkt å gi 15 000,- i cash til konfirmanten. Syns også det er dumt at det ene besteforeldre paret kommer " bedre" ut med større beløp. På den annen side kan jeg jo ikke be alle besteforeldrene gi likt og mindre beløp, da min datter godt vet hva kusinen fikk. Hva burde jeg gjøre? Anonymkode: c681e...1c2 Ingenting.
Gjest WhisperingWind Skrevet 6. mai 2019 #12 Skrevet 6. mai 2019 Jeg skjønner ikke hvorfor folk gjør det til en konkurranse? Man gir etter evne og har man oppdratt barna rett så sette de pris på det de får.
Gjest O.G. Skrevet 6. mai 2019 #14 Skrevet 6. mai 2019 1 time siden, WhisperingWind skrev: Jeg skjønner ikke hvorfor folk gjør det til en konkurranse? Man gir etter evne og har man oppdratt barna rett så sette de pris på det de får. Det er det der at ungene har total oversikt over hvor mye som blir fått seg i mellom.
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2019 #15 Skrevet 6. mai 2019 Det er ikke konfirmanten sin feil at det blir slike skyhøye summer, men giverene. Så jeg heier på alle som bevisst tørr å gi mindre enn forventet. Alle vi voksne kan være med på å sette standarden og forventningene lavere, gi mindre rett og slett. Dette er ikke en pengeinnsamling, men en konfirmasjon. Anonymkode: 6fe1d...735 3
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2019 #16 Skrevet 6. mai 2019 Hvilken relasjon har du til den konfirmanten dere var hos nå? Er din datter klar over hvor mye penger den konfirmanten fikk fra hvilke personer? Tenker du over hvordan og når du snakker om dette ovenfor henne? Du er åpenbart sjokkert og overveldet på grunn av summen du fikk høre. Det er fullt forståelig. Men du bør kanskje vektlegge litt hvordan du ønsker å snakke om slikt foran ditt barn? Fortelle det at alle personer har ulike forutsetninger for hva man kan gi, men at man må vise takknemlighet for det man får uansett. Anonymkode: 479e3...da5 1
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2019 #17 Skrevet 6. mai 2019 I vår familien har ofte de som gir store beløp skrevet på kortet «en pengegave kommer inn på konto». Anonymkode: 58b62...da3
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2019 #18 Skrevet 6. mai 2019 7 hours ago, Jadzia said: I helsike for noen gaver 😮 Jeg kjenner jeg gruer meg allerede nå til ungene er konfirmanter om 10-13 år, for de gavesummene folk får er helt ville i mitt hode. Vi som foreldre har ikke en sjanse til å henge med på den karusellen der. Ei heller besteforeldrene til ungene her. La besteforeldrene gi det de vil, men ikke offentliggjør i selskapet hva hver og en gir. Dette er jeg SÅ enig i!! Jeg var i konfirmasjonen til det ene søskenbarnet mitt en gang, der konfirmantens mor (min tante) presterte å se tydelig gjennom alle konvolutter og kommentere de foran selskapet! Jeg følte meg SÅ ukomfortabel der som gjest da, siden jeg ikke hadde god råd over hodet. Så sitter konfirmantens mor der og sier "Oj, fra tante NN og onkel XX har visst halve lommeboka falt ut her!" "Næmmen, i alle dager!! 😮 " Og sånn holdt hun det gående! ALDRI gjør det sånn dere andre! Anonymkode: 479e3...da5
Gjest nyherinne Skrevet 6. mai 2019 #19 Skrevet 6. mai 2019 Vi hadde konfirmant denne helgen, og da kusina var konfrmant helgen før fikk hun av sin bestemor, ( samme bestemor altså) kr 35000, + bunaden, min sønn fikk 13000 + gavekort på bunad. Jeg snakket med han og sa at jeg tenker at det er ting som endrer seg som vi ikke vet, kanskje det kommer en forklaring på dette. Jeg snakket med henne i dag og sa at det var en markant forskjell, og lurte på grunnen, svaret var at hun gav det hun ville. Tror at man bare må regne med slike ting selv om det ikke skal forekomme
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2019 #20 Skrevet 6. mai 2019 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Var i konfirmasjon forrige helg, der konfirmanten fikk både bunad, diamantsmykke og moped av foreldrene. Av besteforeldrene på den ene siden fikk hun 15 000,- i cash. Min datter konfirmeres neste høst. Jeg tror nok ikke mine foreldre har tenkt å gi 15 000,- i cash til konfirmanten. Syns også det er dumt at det ene besteforeldre paret kommer " bedre" ut med større beløp. På den annen side kan jeg jo ikke be alle besteforeldrene gi likt og mindre beløp, da min datter godt vet hva kusinen fikk. Hva burde jeg gjøre? Anonymkode: c681e...1c2 Du skal ikke gjøre noen ting!!! Anonymkode: 21f88...875
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå