AnonymBruker Skrevet 6. mai 2019 #1 Skrevet 6. mai 2019 Her er det 50/50 deling. Stedatter skal konfirmere seg til helgen og fortalte meg i går at hun blir hos oss frem til fredag (samvær med mor fra mandag) pga. at mor har sagt at det er så mye å gjøre mtp. konfirmasjonen... Dette er noe hun ikke ønsker selv, da hun selv trenger ro frem mot søndag. I tillegg har hun mange tentamener og hadde sett frem til litt "fri" fra vår store familie. Altså.. denne moren har sagt til far at hun har full kontroll og ikke trenger hjelp fra oss.. Vi har spurt flere ganger om det er noe vi kan gjøre. Denne moren har også "bare" ett barn annenhver uke. Vi har fire hver uke og 5 annenhver uke. Og vi skal også ha konfirmasjon. Dessuten så synes jeg det blir feil å si til sin datter at hun trenger fred og er sliten pga. hennes konfirmasjon da hun tar seg nært av den slags. Kan vi kreve at hun tar samvær? for jentas skyld. Hos oss er det stress og styr hele tiden, så en fra eller til gjør jo egentlig ingenting. Anonymkode: a0dc6...0b0
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2019 #2 Skrevet 6. mai 2019 Om hun vil være hos moren sin den uken er det bare å si i fra. Disse tenåringene er ikke mye slit med. Så bare si hun vil til mor Anonymkode: 2cd12...817 4
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2019 #3 Skrevet 6. mai 2019 Så leit for jenta! Kan ikke far snakke med mor da, og si at jenta helst vil være hos mor denne uka? En konfirmant er vel ikke så slitsom å ha i hus? Anonymkode: 925d6...916 4
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2019 #4 Skrevet 6. mai 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Så leit for jenta! Kan ikke far snakke med mor da, og si at jenta helst vil være hos mor denne uka? En konfirmant er vel ikke så slitsom å ha i hus? Anonymkode: 925d6...916 Ja, det har både jenta selv. og faren gjort. Og vi har tilbudt å hjelpe til. Men mor sier det blir stress Anonymkode: a0dc6...0b0
solmåneogstjerner Skrevet 6. mai 2019 #5 Skrevet 6. mai 2019 Kan det virkelig være så mye å gjøre før en konfirmasjon at man ikke kan ha en 14-15 åring i hus? Veldig veldig merkelig. Tenåringen klarer jo seg selv for det meste. Det som har noe å si her er jo hva jenta vil. Om hun vil være der (som hun egentlig skal være denne uken) så må hun selvsagt få lov til det. Så det må jo far si til mor. 8
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2019 #6 Skrevet 6. mai 2019 Så vondt for jenta å få den reaksjonen fra moren. Jeg hadde ikke krevd, for det er ikke sikkert hun vil behandle henne som fortjent om hun påtvinges. Men jeg hadde nok snakket med moren og sagt hva dattera selv ønsker. Ser forøvrig ikke problemet med å ha en tenåring i hus mens man forbereder ting. Anonymkode: fb4ea...356 2
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2019 #7 Skrevet 6. mai 2019 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, det har både jenta selv. og faren gjort. Og vi har tilbudt å hjelpe til. Men mor sier det blir stress Anonymkode: a0dc6...0b0 Det syns jeg er veldig spesielt. Er jenta veldig krevende på noen måte eller? Anonymkode: 925d6...916
Candamanda Skrevet 6. mai 2019 #8 Skrevet 6. mai 2019 Dette høres rart ut, men det er tydelig jenta vil helst til moren fordi det er rolig der. Ta telefon til moren og si at hun heller vil være hos moren, og at dere igjen tilbyr dere å hjelpe til med henting. Om det er mye kjøring på jenta (som jeg selv har erfart det kan bli mye av i den alderen) så si i fra til jenta at dere heller kan kjøre og hente henne slik moren slipper.
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2019 #9 Skrevet 6. mai 2019 Dette høres trist ut, men er du sikker på at dere har fått hele historien? Det er jo en mulighet for at det har vært en krangel mellom mor og datter (der moren har bedt henne hjelpe til med å vaske eller noe sånt), som har endt med at datteren ville dra til faren sin. Det er ikke nødvendigvis slik at moren har kastet henne ut, så ikke konkluder med det om dere ikke vet sikkert. Anonymkode: f676e...9de
solmåneogstjerner Skrevet 6. mai 2019 #10 Skrevet 6. mai 2019 Akkurat nå, Candamanda skrev: Dette høres rart ut, men det er tydelig jenta vil helst til moren fordi det er rolig der. Ta telefon til moren og si at hun heller vil være hos moren, og at dere igjen tilbyr dere å hjelpe til med henting. Om det er mye kjøring på jenta (som jeg selv har erfart det kan bli mye av i den alderen) så si i fra til jenta at dere heller kan kjøre og hente henne slik moren slipper. Det er jo et godt råd, for all del. Og kanskje en løsning. Men jeg undres litt over at det skal bli så voldsomt mye kjøring på en 14-15 åring at man ikke klarer å få forberedt en konfirmasjon. Stort sett kan ungdommene gå, sykle eller ta buss (trikk/tbane) helt selv. Det er snakk om skoledager her, så hun skal uansett ikke være ute til sene kvelden. Og forberedelsene til selskapet innebærer vel å bake noen kaker, kanskje lage klar mat, lage noen dekorasjoner, skrive ut noen sanger og kanskje lage en bildefremvisning. Stryke finklær og vaske huset (om det skal være hjemme). En del av dette kan jo jenta være med på også. Ellers klarer hun seg jo selv. Hadde forstått det bedre om det var snakk om en barneflokk hvor de andre var en del yngre. 1
Candamanda Skrevet 6. mai 2019 #11 Skrevet 6. mai 2019 Vi bor på bygda, så jeg skrev det om kjøring for egen del. Bestevenninna til datteren min bodde enda lengre ut i huttiheita enn oss, og der går det kun skolebuss morgen og ettermiddag, så vi må kjøre datteren vår til bestevenninna. Likedan om datteren vår skal på trening må hun hentes (da siste buss går før hun er ferdig på trening)
solmåneogstjerner Skrevet 6. mai 2019 #12 Skrevet 6. mai 2019 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette høres trist ut, men er du sikker på at dere har fått hele historien? Det er jo en mulighet for at det har vært en krangel mellom mor og datter (der moren har bedt henne hjelpe til med å vaske eller noe sånt), som har endt med at datteren ville dra til faren sin. Det er ikke nødvendigvis slik at moren har kastet henne ut, så ikke konkluder med det om dere ikke vet sikkert. Anonymkode: f676e...9de Ts har jo sagt at jenta helst vil være hos moren fordi hun skal forberede seg til tentamener. Og at de har snakket med mor, og hun synes det er stress om jenta er der
solmåneogstjerner Skrevet 6. mai 2019 #13 Skrevet 6. mai 2019 1 minutt siden, Candamanda skrev: Vi bor på bygda, så jeg skrev det om kjøring for egen del. Bestevenninna til datteren min bodde enda lengre ut i huttiheita enn oss, og der går det kun skolebuss morgen og ettermiddag, så vi må kjøre datteren vår til bestevenninna. Likedan om datteren vår skal på trening må hun hentes (da siste buss går før hun er ferdig på trening) Ok, skjønner at vi snakket ut fra forskjellig perspektiv. 😊
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2019 #14 Skrevet 6. mai 2019 42 minutter siden, AnonymBruker skrev: Her er det 50/50 deling. Stedatter skal konfirmere seg til helgen og fortalte meg i går at hun blir hos oss frem til fredag (samvær med mor fra mandag) pga. at mor har sagt at det er så mye å gjøre mtp. konfirmasjonen... Dette er noe hun ikke ønsker selv, da hun selv trenger ro frem mot søndag. I tillegg har hun mange tentamener og hadde sett frem til litt "fri" fra vår store familie. Altså.. denne moren har sagt til far at hun har full kontroll og ikke trenger hjelp fra oss.. Vi har spurt flere ganger om det er noe vi kan gjøre. Denne moren har også "bare" ett barn annenhver uke. Vi har fire hver uke og 5 annenhver uke. Og vi skal også ha konfirmasjon. Dessuten så synes jeg det blir feil å si til sin datter at hun trenger fred og er sliten pga. hennes konfirmasjon da hun tar seg nært av den slags. Kan vi kreve at hun tar samvær? for jentas skyld. Hos oss er det stress og styr hele tiden, så en fra eller til gjør jo egentlig ingenting. Anonymkode: a0dc6...0b0 Hva? Har tre barn, en av de er konfirmant til helgen. Her er det også 50/50. Konfirmanten skal være med meg (min uke) hele uka og selvfølgelig være med å lage til festen! Det skal småsøsknene også! Høres merkelig ut! (Til dere som skal halshogge hi for å være en ond stemor som ikke vil ha stedatteren mer enn hun må, det høres virkelig ut som hun tar ungdommens perspektiv her, og jeg er veldig enig! Selvfølgelig sender man ikke bort konfirmanten fordi man trenger ro for å lage til festen!!) Anonymkode: ed8cc...5cb 5
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2019 #15 Skrevet 6. mai 2019 36 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva? Har tre barn, en av de er konfirmant til helgen. Her er det også 50/50. Konfirmanten skal være med meg (min uke) hele uka og selvfølgelig være med å lage til festen! Det skal småsøsknene også! Høres merkelig ut! (Til dere som skal halshogge hi for å være en ond stemor som ikke vil ha stedatteren mer enn hun må, det høres virkelig ut som hun tar ungdommens perspektiv her, og jeg er veldig enig! Selvfølgelig sender man ikke bort konfirmanten fordi man trenger ro for å lage til festen!!) Anonymkode: ed8cc...5cb Er det noen som i det hele tatt har nevnt at Ts ikke vil ha stedatteren mer enn hun må??? Hun vil jo uten tvil jentas beste! Anonymkode: 925d6...916
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2019 #16 Skrevet 6. mai 2019 Å lage til en hel konfirmasjon alene er jo ekstremt mye arbeid, og spesielt er det å sy sammen hele greia siste dagene den største jobben. Dersom det er et engangstilfelle, at mor ikke sender datteren til dere i tide og utide pga. stress, så ser jeg ikke helt problemet. Mor trenger hjelp, og dette er måten hun ber dere hjelpe henne; ved å ta hennes samværsuke. Lag heller en god studiesone for eleven, be søsken være stille og respektfulle denne uken, så hjelper dere både konfirmanten og festarrangøren. At tenåringen tar seg nær av dette, kan umulig stikke dypt. Høres ut som vanlige tenåringsfakter. Anonymkode: 3ab86...84e 1
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2019 #17 Skrevet 6. mai 2019 Dere kan ikke kreve noe som helst syns jeg, datteren selv kan forsøke å kreve. Hvis dere mener dette er viktig og ønskelig og ønsker å hjelpe henne, og hun trenger hjelp til å snakke med "denne moren" (sin egen mor), kan dere jo (fortrinnsvis far) sende mor en melding om at "datter ønsker heller å være hjemme hos mor disse dagene, og selv om hun er hjertelig velkommen hos dere, så hadde det vært fint for datters skyld om hun kunne følge samvær som vanlig og lese til tentamen og hjelpe til med forberedelsene, siden det er det hun ønsker selv?" Eller hva med rett og slett å snakke med denne moren? Men ikke noe å hause opp og lage konflikt av, moren har vel tenkt å vaske rundt, bake, hente duker og lysestaker, eller jobbe inn noen timer slik at hun kan avspasere på fredag eller lignende. Sikkert ikke ment som utkasting av barn og ekstrabelastning for dere eller noe. Anonymkode: 0534d...a9d
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2019 #18 Skrevet 6. mai 2019 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Å lage til en hel konfirmasjon alene er jo ekstremt mye arbeid, og spesielt er det å sy sammen hele greia siste dagene den største jobben. Dersom det er et engangstilfelle, at mor ikke sender datteren til dere i tide og utide pga. stress, så ser jeg ikke helt problemet. Mor trenger hjelp, og dette er måten hun ber dere hjelpe henne; ved å ta hennes samværsuke. Lag heller en god studiesone for eleven, be søsken være stille og respektfulle denne uken, så hjelper dere både konfirmanten og festarrangøren. At tenåringen tar seg nær av dette, kan umulig stikke dypt. Høres ut som vanlige tenåringsfakter. Anonymkode: 3ab86...84e Vel, jeg forstår at det kan føles sårt for konfirmanten å bli sendt bort fra forberedelser til egen feiring. Jeg har nettopp hatt konfirmasjon, og min datter var svært engasjert i forberedelsene. Det er min niese som snart skal ha også. Hadde jeg sendt min datter bort dagene før tror jeg hun hadde følt at jeg tok helt over, og at det var min og ikke hennes fest. For henne var det å få være med på å lage kaker, velge pynt, pynte og dekke på mye av det som gjorde det til hennes dag. Hun var også til stor hjelp. En 14-15 åring er ikke et lite barn som går i veien, men bør få lov til å være med på forberedelser. Anonymkode: 68488...378 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå