AnonymBruker Skrevet 6. mai 2019 #1 Skrevet 6. mai 2019 Jeg blir sterkt anbefalt å starte med medisiner for å dempe angst og indre uro. Jeg har hatt veldig motforestillinger, men etter er halvt år i behandling, uten veldig bedring har jeg begynt å innse at jeg kanskje burde gjøre det allikevel. Jeg er livredd bivirkninger, og mest av alt vektoppgang. Legen mener at jeg ikke vil gå opp i vekt, men heller ned, når jeg får tatt toppen av følelsene. Spiser følelsene mine, så har gått opp 12 kilo, når jeg egentlig trengte å gå 12 ned, og det er temmelig deprimerende å skulle gå ned dobbelt så mye som utgangspunktet! Men til saken.. er det noen som har startet på denne type preparat som virkelig har opplevd bedring, føler at livet er lettere osv? Jeg våkner ofte med angst, og tåler svært dårlig at det er mye som skal skje. Har angst for å bli spurt om ting, fordi jeg føler jeg ikke strekker til. Orker nesten ikke være sosial, da jeg ikke jobber og er under avklaring, men langt unna å klare å være åpen om dette, da jeg føler meg veldig dømt. Jeg skal fortsette i terapi, men håper litt st medisin kunne hjulpet meg, så terapien kanskje hadde hjulpet bedre også? Anonymkode: 4b790...441
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2019 #2 Skrevet 6. mai 2019 Vil fraråde deg til dette sterkt, fikk samme tilbud. Ble flat, sløv og tiltaksløs av dette. Mistet kontakt med følelsene, pillene maskerer bare. Det løser ikke problemet. Er det cipralex? Er disse vonde følelsene du skal godta og jobbe med, når man frykter det blir alt verre. Man får angst for angsten, blir redd. Du må ta imot disse følelsene. Jo mer du sitter hjemme på rumpa å kjenner etter, jo verre blir det. Du jobber ikke, så det betyr at du har godt tid til å få det bedre. Fokuser på enkle ting, gå tur hver dag. Tenk på hva du spiser, bruk tid på å lære deg litt om kosthold. Etterhvert skulle du startet med styrketrening, dette løse mye for meg. Det skjer utrolig mye inne i hodet når man drar opp tunge vekter. Da er det ikke angsten som styrer lenger, da må du yte maksimalt selv. Nå trener jeg skikkelig styrketrening 3 ganger i uken. Husk at de fleste som ender opp med en pilleboks aldri skulle hatt det, det handler heller om evne til å hjelpe seg selv. For det er kun det alt handler om, er du som må gjøre jobben. Du kan gå til psykolog i årevis, uten at det hjelper. Så lenge du ikke bryter ut av mønsteret ditt å tar tak i livet ditt å starter å leve. For dette er kun følelser, ikke farlig. Som du må godta, ikke frykte. Du må starte å leve, gi faen. Anonymkode: d0379...5a6 4
Jadzia Skrevet 6. mai 2019 #3 Skrevet 6. mai 2019 Det finnes så mange preparater på markedet, noen ganger må man prøve seg på flere før man treffer den riktige. Noen vil alltid ha en dårlig erfaring, noen vil forherlige det. Jeg har gått på antidepressive i to runder i livet. Første gang for over 20 år siden. Da fikk jeg først seroxat. Den ga god effekt, men jeg este ut til tross for lite matlyst. Jeg kjente fra dag til dag at klærne ble mindre. Byttet til Cipramil (forgjengeren til cipralex) og ble suicidal som bivirkning. Deretter kutta jeg ut alt som het antidepressive fordi jeg følte det ikke var verd det. Noen år senere ble jeg kronisk syk. Hverdagen forandret seg, og alt var i kaos. Legen skrev ut Zoloft. Var litt uggen et par dager i starten, men hadde god effekt. Jeg var nok mer trøtt da jeg gikk på dem enn ellers, og jeg gikk ikke ned i vekt, men heller ikke opp. Jeg hadde ikke overlevd den perioden av livet uten pillene, og er utrolig glad for dem. Jeg har en sterk mening om at piller ikke skal erstatte annen behandling, men at det er fint hjelpemiddel. 1
_Pixiedust_ Skrevet 6. mai 2019 #4 Skrevet 6. mai 2019 Jeg har prøvd ulike typer. Både de "vanlige" og en type man må søke registreringsfritak for å bruke da den er tatt av det vanlige markedet i Norge. Jeg kan ikke si det har hjulpet meg stort. Mye mulig jeg har blitt litt bedre uten å merke det, men det er i så fall såpass lite at det er ikke verdt å putte det i kroppen. Det jeg kan si helt sikkert er at det har hatt større effekt å fokusere på trening, frisk luft og sunt kosthold (nå har jeg spiseforstyrrelse også da, så er en hårfin balanse dette her for meg). Hvis man er inaktiv og svært deprimert så bør man definitivt forsøke trening og kosthold som antidepressiva før man prøver piller. Jeg for min del har blitt stemplet som behandlingsresistent og kronisk syk. Har vært gjennom mye ulik behandling uten særlig effekt. Deriblant elektrosjokkterapi. Så jeg er kanskje ikke det beste sammenligningsgrunnlaget. Ut over at jeg har erfaring med at trening er minst like virkningsfullt, om ikke mer. Det tror jeg at jeg har forskning på min side også. 1
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2019 #5 Skrevet 6. mai 2019 Takk for svar alle Men ønsker gjerne flere innspill. Nå skal det være sagt at jeg de siste 8 årene har trent jevnlig, og innimellom har grei kontroll på kostholdet. Jeg har også spiseforstyrrelse, overspisingslidelse, og når det er mye som foregår rundt meg takler jeg det med dårlig kosthold. Mister generelt matlyst, og får bare behov for lettvint og dårlig mat, gjerne sukker. Jeg kjenner jo at trening og kosthold fungerer, men det er liksom ikke nok. Til tider er det så mye fokus på det også, at det føles ikke friskt. Selv om jeg ikke jobber er dagene mine stort sett fylte. Jeg bruker ikke tiden på å sitte å gruble, men jeg tenker ekstremt mye på mat, trening, hva burde gjort for å føle bedring. Også bruker jeg mye energi på å grue meg til ting og please andre. Jeg er ikke god på grensesetting, og står derfor ofte i ting jeg kanskje ikke burde, da jeg ikke får tid til å gjøre det jeg må prioritere for at ting skal gå fremover. Disse tingene vil selvsagt ikke endres med en pille.. men håpet er jo at det kan roe følelsene og dempe stress. Men får jo ikke mindre motforestillinger av å lese slike erfaringer som her. Anonymkode: 4b790...441
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2019 #6 Skrevet 6. mai 2019 Hei, dette er som å lese om meg selv. Jeg har slitt med sterk angst i 2-3 år, og dagene har gått til å bekjempe det. Jeg var mye trist, indre uro (klarte ikke å slappe av), gråt ofte, tiltaksløs, orket ingenting og alt føltes håpløst - spesielt å bekjempe panikkangst.. legen var ganske klar på at jeg har/hadde depresjon og jeg ville etter eget ønske starte på slike medisiner, og fikk Cipralex. Jeg kan si at jeg er 150%!!!!! Bedre!! Det tok 5 uker før jeg merket at det fungerte da det i starten ga meg mer depresjon, angst og jeg mistes sexlyst (som er tilbake nå altså). Jeg føler masse glede, og livsglede som jeg hadde før jeg fikk disse lidelsene - det er bare ikke så sinnsykt svingende som før. Jeg har vært utbrent og har vært sykemeldt i 3 måneder nå som er en god blanding av ting jeg har opplevd i livet som har vært tungt for meg, at vi har prøvd å få barn i 3 år uten å lykkes, alvorlig sykdom i nærmeste familie, at jeg studerte bachelor ved siden av 100% jobb på ettermiddagene. Jeg ser nå hvor tungt jeg har hatt det, men hvor fint jeg har det nå (er 30% sykemeldt nå 😊😊). Jeg blir ikke å bruke medisinene for alltid, men en periode fremover da jeg kun har hatt virkning 1 måned ca nå (har skikkelig angst for å få det like ille som jeg hadde det, så det er enda litt nytt å ha det fint). For min del så skjønner jeg ikke hvorfor jeg ikke startet på medisiner for 1 år siden når jeg endelig tok steget for å få hjelp, men jeg følte det var nedverdigende (følte akkurat det samme om å søke hjelp). Håper du finner ut av det 💖 lykke til! Anonymkode: 35323...8f0 3
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2019 #7 Skrevet 6. mai 2019 Ingen effekt på meg, jeg gikk bare veldig opp i vekt. Anonymkode: 5a358...38a 1
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2019 #8 Skrevet 6. mai 2019 Jeg hadde ikke vært i live tror jeg uten cipralex. Hadde dype og gjentagende 9 mnders depresjoner med forvirring og angst. Ja og spiseforstyrrelse. Ble aldri flat i følelseslivet slik mange blir , bare mer stabil og har ikke lagt på meg ett gram. Syns faktisk cipralex gav meg bedre kontroll over overspisingen. ulempen for meg er at jeg ikke kan slutte. Jeg har prøvd menge ganger og det går svært dårlig. Sist nå var jeg tre mnder uten ,men etter tre mnder med stigende ogsterk angst begynte jeg å bli så forvirret det var å starte igjen eller innleggelse hvor de uansett ville gitt meg mye rart. Jeg har to teorier ang dette: En: er diagnostisert med bipolar to og blir syk uten antidepressiva To: ser det som meget sannsynlig hjernen min er så tilsendt medisinen nå at det vil være for smertefullt og risikabelt å slutte. ( antagelig er det begge deler) Så utifra min erfaring og hva jeg har lest om saken,blir rådet: bruk gjerne antidepressiva, sammen med terapi. Men om du ikke må.. ikke gå på de lenge, typ over året. Vil sender med noen klemmer. Det er så ille når psyken krangler. Så føler med deg. Lykke til med valget. Husker selv jeg syns det var tøft å velge... Anonymkode: d287d...7a9 1
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2019 #9 Skrevet 6. mai 2019 (...) hjernen min er så tilvendt... ikke tilsendt 😄😉 Anonymkode: d287d...7a9
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2019 #10 Skrevet 6. mai 2019 Jeg bruker Fontex nå, har brukt det i noen måneder og er på maks dose nå. Jeg merker ingen endring, verken verre eller bedre. Jeg har veldig lyst til å prøve noe annet, men er redd for bivirkninger. Fontex er vel omtrent den eneste man ikke går opp i vekt av har jeg hørt.. Anonymkode: ac408...a5a
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2019 #11 Skrevet 6. mai 2019 5 hours ago, AnonymBruker said: Vil fraråde deg til dette sterkt, fikk samme tilbud. Ble flat, sløv og tiltaksløs av dette. Mistet kontakt med følelsene, pillene maskerer bare. Det løser ikke problemet. Er det cipralex? EAnonymkode: d0379...5a6 Jeg går på cipralex, og jeg har ikke denne erfaringen. Tvert imot følte jeg meg mer stabilisert, følte glede, men også tristhet, men på generelt grunnlag, følte jeg meg mer stabil og var ikke like "sint" på verden. Jeg gikk ikke opp i vekt, men gikk heller ikke ned. Jeg klarte å lettere ha samtaler med folk, som faktisk gikk begge veier.. Følte meg mer selvsikker. Trygg på meg selv. Ting var ikke så mørkt lenger. Anonymkode: d1bcb...a0b 2
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2019 #12 Skrevet 6. mai 2019 5 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg bruker Fontex nå, har brukt det i noen måneder og er på maks dose nå. Jeg merker ingen endring, verken verre eller bedre. Jeg har veldig lyst til å prøve noe annet, men er redd for bivirkninger. Fontex er vel omtrent den eneste man ikke går opp i vekt av har jeg hørt.. Anonymkode: ac408...a5a Den frykten for å gå opp i vekt, må man bare prøve å legge på hylla. Vekten er virkelig ikke det største problemet, når man går på antidepressiva. I tillegg til at om du får en bra funk av medisinen (psykisk) så kan det være du lettere ser på vekten din i tillegg til at det kan være lettere å få den fysiske aktiviteten man trenger for og ikke gå opp i vekt. Ofte må man prøve noen forskjellige typer medisiner.. Hvis den ikke funker for det anbefaler jeg sterkt må høre om du kan få prøve noe annet. Anonymkode: d1bcb...a0b 1
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2019 #13 Skrevet 6. mai 2019 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Vil fraråde deg til dette sterkt, fikk samme tilbud. Ble flat, sløv og tiltaksløs av dette. Mistet kontakt med følelsene, pillene maskerer bare. Det løser ikke problemet. Er det cipralex? .... Anonymkode: d0379...5a6 Du skal være veldig forsiktig med å komme emd slike utsagn som det der. Noen blir ikke bedre av antidepressiva, mens andre gjør det. Det er noe den enkelte må teste ut selv. Jeg er veldig glad for at jeg ikke lot meg skremme av slike som deg, som sterkt fraråder antidepressiva, jeg er overlykkelig for det faktisk! For nå kjenner jeg glede, jeg orker å gjøre ting, jeg er ikke proppfull av angst 24/7, skyldfølelsen er mindre, jeg har ikke lyst til å ta mitt eget liv lenger, jeg er sosial, jeg spiser, jeg går turer, jeg gjør alt jeg ikke har gjort de 10 siste årene som deprimert! Joda, det er noen kjipe dager enda, men de er ikke mørke, tunge, alt oppslukkende, kraftløse, dystre. De er triste, sinte og slitne. Så ts, du bør gi det et forsøk om det er det ditt helsepersonell oppfordrer deg til. Bare husk at det tar en stund før alt stabiliserer seg, så ikke gi opp etter en måned. Anonymkode: d6ff8...c04 6
_Pixiedust_ Skrevet 6. mai 2019 #14 Skrevet 6. mai 2019 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg bruker Fontex nå, har brukt det i noen måneder og er på maks dose nå. Jeg merker ingen endring, verken verre eller bedre. Jeg har veldig lyst til å prøve noe annet, men er redd for bivirkninger. Fontex er vel omtrent den eneste man ikke går opp i vekt av har jeg hørt.. Anonymkode: ac408...a5a Du går ikke opp i vekt av Wellbutrin heller. Jeg har ikke merket bedring på noen av de. Ikke annen SSRI eller MAO-hemmer heller. 1
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2019 #15 Skrevet 6. mai 2019 Jeg prøvde Cipralex og Remeron først og de hjalp ikke. Men jeg gikk derimot opp 20 kg på få mnd. Jeg hadde en helt enorm appetitt, var helt umulig å ikke spise. Grusomt! Etter nesten ett år så var jeg så langt nede at jeg innså at jeg måtte begynne på noe igjen: ( gikk i behandling, men det holdt ikke). Da fikk jeg Wellbutrin, siden jeg sa helt klart i fra at jeg ikke skulle ha noe som ga større appetitt. Og jeg har ikke gått opp noe med dem, har brukt dem i snart 1,5 år. Og de fungerer. Livet er helt klart bedre med dem. Jeg blir ikke flat heller. Anonymkode: f7e4e...a66 1
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2019 #16 Skrevet 8. mai 2019 På 6.5.2019 den 15.23, AnonymBruker skrev: Ingen effekt på meg, jeg gikk bare veldig opp i vekt. Anonymkode: 5a358...38a Hvilken type antidepressiva var det? Anonymkode: 4b790...441
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2019 #17 Skrevet 8. mai 2019 På 6.5.2019 den 15.18, AnonymBruker skrev: Hei, dette er som å lese om meg selv. Jeg har slitt med sterk angst i 2-3 år, og dagene har gått til å bekjempe det. Jeg var mye trist, indre uro (klarte ikke å slappe av), gråt ofte, tiltaksløs, orket ingenting og alt føltes håpløst - spesielt å bekjempe panikkangst.. legen var ganske klar på at jeg har/hadde depresjon og jeg ville etter eget ønske starte på slike medisiner, og fikk Cipralex. Jeg kan si at jeg er 150%!!!!! Bedre!! Det tok 5 uker før jeg merket at det fungerte da det i starten ga meg mer depresjon, angst og jeg mistes sexlyst (som er tilbake nå altså). Jeg føler masse glede, og livsglede som jeg hadde før jeg fikk disse lidelsene - det er bare ikke så sinnsykt svingende som før. Jeg har vært utbrent og har vært sykemeldt i 3 måneder nå som er en god blanding av ting jeg har opplevd i livet som har vært tungt for meg, at vi har prøvd å få barn i 3 år uten å lykkes, alvorlig sykdom i nærmeste familie, at jeg studerte bachelor ved siden av 100% jobb på ettermiddagene. Jeg ser nå hvor tungt jeg har hatt det, men hvor fint jeg har det nå (er 30% sykemeldt nå 😊😊). Jeg blir ikke å bruke medisinene for alltid, men en periode fremover da jeg kun har hatt virkning 1 måned ca nå (har skikkelig angst for å få det like ille som jeg hadde det, så det er enda litt nytt å ha det fint). For min del så skjønner jeg ikke hvorfor jeg ikke startet på medisiner for 1 år siden når jeg endelig tok steget for å få hjelp, men jeg følte det var nedverdigende (følte akkurat det samme om å søke hjelp). Håper du finner ut av det 💖 lykke til! Anonymkode: 35323...8f0 Tusen takk for fint innspill ❤️ Jeg har bedt om mer info av lege, men synes det er ganske skremmende at samme medisin gir så enormt forskjellig virkning. Jeg føler det er helt håpløst å ta det valget, men kan hjelpe med mer faglig info. Anonymkode: 4b790...441
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2019 #18 Skrevet 8. mai 2019 På 6.5.2019 den 15.32, AnonymBruker skrev: Jeg hadde ikke vært i live tror jeg uten cipralex. Hadde dype og gjentagende 9 mnders depresjoner med forvirring og angst. Ja og spiseforstyrrelse. Ble aldri flat i følelseslivet slik mange blir , bare mer stabil og har ikke lagt på meg ett gram. Syns faktisk cipralex gav meg bedre kontroll over overspisingen. ulempen for meg er at jeg ikke kan slutte. Jeg har prøvd menge ganger og det går svært dårlig. Sist nå var jeg tre mnder uten ,men etter tre mnder med stigende ogsterk angst begynte jeg å bli så forvirret det var å starte igjen eller innleggelse hvor de uansett ville gitt meg mye rart. Jeg har to teorier ang dette: En: er diagnostisert med bipolar to og blir syk uten antidepressiva To: ser det som meget sannsynlig hjernen min er så tilsendt medisinen nå at det vil være for smertefullt og risikabelt å slutte. ( antagelig er det begge deler) Så utifra min erfaring og hva jeg har lest om saken,blir rådet: bruk gjerne antidepressiva, sammen med terapi. Men om du ikke må.. ikke gå på de lenge, typ over året. Vil sender med noen klemmer. Det er så ille når psyken krangler. Så føler med deg. Lykke til med valget. Husker selv jeg syns det var tøft å velge... Anonymkode: d287d...7a9 Tusen takk ❤️ Trist å høre din historie ❤️ Jeg er temmelig sliten av å ha det sånn, så klart tanken om å prøve for å se om ting blir bedre er svært fristende. Men jeg synes det er skremmende at det påvirker så enormt ulikt.. Anonymkode: 4b790...441
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2019 #19 Skrevet 8. mai 2019 På 6.5.2019 den 16.06, AnonymBruker skrev: Du skal være veldig forsiktig med å komme emd slike utsagn som det der. Noen blir ikke bedre av antidepressiva, mens andre gjør det. Det er noe den enkelte må teste ut selv. Jeg er veldig glad for at jeg ikke lot meg skremme av slike som deg, som sterkt fraråder antidepressiva, jeg er overlykkelig for det faktisk! For nå kjenner jeg glede, jeg orker å gjøre ting, jeg er ikke proppfull av angst 24/7, skyldfølelsen er mindre, jeg har ikke lyst til å ta mitt eget liv lenger, jeg er sosial, jeg spiser, jeg går turer, jeg gjør alt jeg ikke har gjort de 10 siste årene som deprimert! Joda, det er noen kjipe dager enda, men de er ikke mørke, tunge, alt oppslukkende, kraftløse, dystre. De er triste, sinte og slitne. Så ts, du bør gi det et forsøk om det er det ditt helsepersonell oppfordrer deg til. Bare husk at det tar en stund før alt stabiliserer seg, så ikke gi opp etter en måned. Anonymkode: d6ff8...c04 Tusen takk for innspill. Om antidepressiva hadde slik virkning på meg, hadde jeg helt klart vært villig til å prøve. Var det cipralex du fikk? Anonymkode: 4b790...441
Apekatten Skrevet 8. mai 2019 #20 Skrevet 8. mai 2019 Jeg gikk på antidepressiva tidligere og har veldig god erfaring med det. Jeg sleit veldig med depresjon og selvmordstanker, men etter at jeg begynte på antidepressiva, ble humøret og tankene mye bedre. Jeg kunne selvfølgelig ha noen tunge dager innimellom, men ikke i like stor grad. men husk at folk er forskjellige.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå