Gjest På besøk Skrevet 24. april 2005 #1 Skrevet 24. april 2005 Jeg er journalist og ser for tiden på kampen om barnehageplasser. Jeg lurer på om det er sånn at mange familier opplever at det er vanskelig å få plass i barnehage at de venter lenger med å få nr. 2 evt får færre barn enn de egentlig ønsket seg. Hva tror dere? Og - er en plass i familiebarnehage like bra som en kommunal plass, eller ønsker folk med barn i familiebarnehage seg heller kommunal plass.. Mvh journalist (og mamma selv..)
Gjest MrsL Skrevet 24. april 2005 #2 Skrevet 24. april 2005 Det er mange plasser lettere å få plass til nr. 2 i barnehagen for da går det på søskenprio i tillegg, så lenge det eldste barnet fremdeles er i barnehagen og ikke skal begynne på skolen den høsten det yngste barnet trenger plass
Vimsevips Skrevet 24. april 2005 #3 Skrevet 24. april 2005 Enig med Mrs L. I tillegg er det mange kommuner som har familiebarnehage som en del av barnehage tilbudet sitt. Disse barna får så overflytting til en annen kommunal barnehage når de fyller 3.
Gjest Anonymous Skrevet 24. april 2005 #4 Skrevet 24. april 2005 Jeg har hørt at det er ganske vanlig at barnehager flytter 2 åringer opp på "storbarns avd" for å få inn flere småbarn. Sånn tjenes det mer penger Har hørt dette om bhgr i Drammens omr. Vet ikke om det er vanlig andre steder?
Vimsevips Skrevet 24. april 2005 #5 Skrevet 24. april 2005 Jeg har hørt at det er ganske vanlig at barnehager flytter 2 åringer opp på "storbarns avd" for å få inn flere småbarn. Sånn tjenes det mer penger Har hørt dette om bhgr i Drammens omr. Vet ikke om det er vanlig andre steder? Dette er ganske vanlig å gjøre med de som skal begynne på storavdeling senere samme år, dvs de som har fylt/fyller 3 år inneværende år. Man kan ikke flytte barna uten videre, først må det være plass, fordi noen slutter. Dette kalles ofte rullerende opptak.
Nala Skrevet 24. april 2005 #6 Skrevet 24. april 2005 Det er mange plasser lettere å få plass til nr. 2 i barnehagen for da går det på søskenprio i tillegg' date=' så lenge det eldste barnet fremdeles er i barnehagen og ikke skal begynne på skolen den høsten det yngste barnet trenger plass[/quote'] Dette stemmer ikke alltid. En venninne av meg opplevde nettopp å få avslag da hun søkte om søskenplass til nr. 2. Fortvilelsen er stor der i gården. De må nå ut og lete etter dagmamma, noe de slett ikke ønsker. Forbannet være den elendige barnehagedekninga, sier bare jeg :evil: Venter forøvrig på svar fra kommunen selv. Krysser fingrene for at storesøster på snart 3 år får plass i barnehage fra høsten. Hittil har vi brukt dagmamma.
Gjest tin tin Skrevet 24. april 2005 #7 Skrevet 24. april 2005 Ja det er et problem. Bare det at det er usikkert i utgangspunktet legger en demper på ting. Hær i kommunen er det nå 100% dekning på barnehageplasser, men det er mange som må kjøre ut av "skoledistriktet" sitt med barna. Jeg syns at kommunene burde tenkt mer helhetlig å hatt dekning for barna der de skal gå på skole senere. Også for å holde på familier (det er lettere å tenke på å flytte når man vet at barna må skifte miljø uansett når de skal på skolen...)
Gjest Gjesta Skrevet 25. april 2005 #8 Skrevet 25. april 2005 Hær i kommunen er det nå 100% dekning på barnehageplasser, men det er mange som må kjøre ut av "skoledistriktet" sitt med barna. Jeg syns at kommunene burde tenkt mer helhetlig å hatt dekning for barna der de skal gå på skole senere. Vet du hva, jeg kjenner folk som kjører ut av fylket for å få ungen sin i barnehage. Jeg er sikker på at det finnes så mange som er desperate etter barnehageplass, at de ikke hadde brydd seg døyten om hvor barnehagen lå, så lenge de fikk plass. Jeg jobber i en barnehage med 54 barn. Åtte av dem hører til de to nærmeste skolene. Resten kommer fra alle kanter av hovedstaden. Så jeg tror folk er villige til å kjøre ganske langt, bare de har et tilbud til barna sine.
Bi Skrevet 25. april 2005 #9 Skrevet 25. april 2005 jeg vet om foreldre som foretrekker familiebarnehage, fordi det er mer hjemmelig for et lite barn, kanskje en ett-åring, som skal ut i barnehage. I kommunen jeg bor i finnes det familiebarnehageplasser for unger også over 3 år. Selv ville jeg foretrekke vanlig barnehage, i hvert fall for min eldste på tre.
Gjest tin tin Skrevet 25. april 2005 #10 Skrevet 25. april 2005 Men i en perfekt værden ville det vært en selvfølge at du slapp å kjøre barnet ut av distriktet til barnehagen. Tenk deg et miljø hvor du kunne føle deg trygg på at de hadde alle tilbud til deg og familien din. Og at barna slapp¨å skifte miljø når de som seksåringer skulle begynne på skolen. Er nok litt romantisk. Men om du hadde valget, hvor ville du valgt å bo med din familie. Syns selv det var litt rart at jeg måtte kjøre to mil ekstra eller fire mil om dagen da.. når jeg hadde jobb som jeg kunne gå til og passerte en barnehage på tur til jobb...og skolen for den saks skyld... Vi måtte kjøpe oss en ekstra bil for å frakte barnet til barnehagen.og vi hadde faktisk flyttet til stedet med tanke på at de hadde alt i nærområdet...
Gjest Gjesta Skrevet 26. april 2005 #11 Skrevet 26. april 2005 Men i en perfekt verden ... Å ja, men jeg trodde vi snakket om virkelighetens verden
mari Skrevet 27. april 2005 #12 Skrevet 27. april 2005 Jeg har hørt at det er ganske vanlig at barnehager flytter 2 åringer opp på "storbarns avd" for å få inn flere småbarn. Sånn tjenes det mer penger Har hørt dette om bhgr i Drammens omr. Vet ikke om det er vanlig andre steder? På barnehagen der mine barn går er det veldig mange to åringer som går på storebarn avdelingene. En venninne av meg har (heldigvis) fått plass til sin sønn som er nå 1.5 år. problemet (mitt ord) er at han har fått plass på 3-6 avdeling. Jeg vet at det i hvertfall skal 6 2-åringer på avdelingen til sønnen min neste år. Dette er barn som er født i ´03. Barnehagen gjør det fordi de ønsker at det skal være fære barn på avdelingen (det er i dag ca 24 stk.) og det får de til ved å ha flere små, de krever nemlig mere plass/flere voksende per barn.
Gjest Gjesta Skrevet 28. april 2005 #13 Skrevet 28. april 2005 En må ha klart for seg hva som regnes for toåringer og hva som faktisk er treåringer. Et barnehageår går fra 1. august til 1. juli. I løpet av dette barnehageåret skal alle treåringer flyttes over på stor avdeling. i år, altså 2005, får Karl Petter, født 13. januar 2002 plass i barnehagen, på storebarna, fra høsten. det samme får Lars Gunnar, født 26. desember 2002. Etter 01.01.05 regnes begge disse to guttene som treåringer. Når vi kommer til januar 2006, vil også Lise, født 8. november 2003 få overflytting til storebarn, så snart det er plass til henne. Slik at hvis et av barna på stor avdeling slutter i løpet av barnehageåret, vil det av barna på småbarna, som fyller tre år i løpet av kalenderåret året etterpå, og som barnehagepersonalet ser at det er mest gunsig forfå plass på storebarna.
mari Skrevet 28. april 2005 #14 Skrevet 28. april 2005 En må ha klart for seg hva som regnes for toåringer og hva som faktisk er treåringer. Et barnehageår går fra 1. august til 1. juli. I løpet av dette barnehageåret skal alle treåringer flyttes over på stor avdeling. i år, altså 2005, får Karl Petter, født 13. januar 2002 plass i barnehagen, på storebarna, fra høsten. det samme får Lars Gunnar, født 26. desember 2002. Etter 01.01.05 regnes begge disse to guttene som treåringer. Når vi kommer til januar 2006, vil også Lise, født 8. november 2003 få overflytting til storebarn, så snart det er plass til henne. Slik at hvis et av barna på stor avdeling slutter i løpet av barnehageåret, vil det av barna på småbarna, som fyller tre år i løpet av kalenderåret året etterpå, og som barnehagepersonalet ser at det er mest gunsig forfå plass på storebarna. Jeg vet ikke omm det var mitt innlegg du siktet til, men som jeg skriver så er det barn født i 03 som skal begynne på storbarn allerede neste år. Sønnen til min vennine blir 2 i november og vil derfor bare være 1 år når han starter. Jeg synes det er lite når du begynner på avdeling med 6 åringer (sønnen min var 2 år og 1 mnd da han begynte på storbarn avdeling, det var tøft)
Gjest Gjesta Skrevet 29. april 2005 #15 Skrevet 29. april 2005 Hvis du med neste år mener fra høsten av, stilles det andre krav til både plass og personal enn det som er vanlig i barnehager, dog skjer det mange steder uten at det er ulovlig. La meg si det på en annen måte. En førskolelærer kan ha atten plasser, eller atten vekttall om du vil. På en slik avdeling skal det være minst to assistenter, eventuelt en barnepleier i stedet for en assistent. Et barn som er ett eller to åring krever to "plasser" mens et barn som er tre -eller fyller tre i løpet av kalenderåret- krever bare en plass. Slik kan du si at dersom barnet ditt går på en søskengruppe med barn fra ett til seks, skal disse plassene tilsammen ikke overstige atten. Man kan fex ha 4 toåringer som da blir 8 plasser, pluss 10 tre, fire og femåringer, som tar en plass hver = 18 plasser. Noen steder kan man søke om disp og få nitten eller tyve vekttall, hvis styrer eller en annen ped.leder tilbringer så og så mye tid inne på avdelingen. Det skal i tillegg være to assistenter / barnepleiere.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå