Bø Skrevet 24. april 2005 #21 Del Skrevet 24. april 2005 De svære og harde puppene man får rundt tre dager etter fødselen får man om man ammer eller ei. De første dagene kommer det kun råmelk, før melkeproduksjonen setter igang. Denne forandringen klarer du ikke å unngå selv om du ikke ammer. Det første jeg tenkte da jeg leste innlegget var, puppene er jo allerede ødelagte, så da gjør det jo ikke noe til eller fra. De blir trolig ikke verre etter ammerunde to. Jeg har aldri vært fornøyd med puppene mine, jeg syns de er de styggeste i verden. Og selv om jeg tror puppene er nok til å skremme menn gråtende hjem til mor, så ville det ikke falt meg inn å operere dem av en enkelt grunn: Kanskje jeg får flere barn en dag, og da kan opererte pupper ødelegge for ammingen. Den dagen jeg vet at jeg er ferdig med all amming, da skal jeg legge meg under kniven. Så for meg er det totalt uforståelig å vurdere å avstå fra amming pga forfengelighet. Da syns jeg ikke du er smart nok til å få barn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest i.i. Susanna Skrevet 24. april 2005 #22 Del Skrevet 24. april 2005 De svære og harde puppene man får rundt tre dager etter fødselen får man om man ammer eller ei. ...det stemmer ikke for min del ihvertfall.. Har aldri hatt noe særlig med melkespreng de to månedene jeg prøvde så hardt for å få til den ammingen... og jeg pumpet meg konstant hver 2.-3. time! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Laina Skrevet 24. april 2005 #23 Del Skrevet 24. april 2005 !!! :o !!! :o !!! :o !!! :o !!! :o !!! Si at jeg ikke får melk. Skal jeg da gå rundt med evig skyldfølelse fordi det er MIN feil at jeg ikke ammer? Tenk før du skriver da jente! Les før du svarer, da, jente!!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 24. april 2005 #24 Del Skrevet 24. april 2005 Jeg har ett barn, og venter nr to. Ønsker ikke å amme, da brystene mine ble fullstendig ødelagt etter et års tid med amming sist. De er blitt så små at de er nesten ikke-eksisterende, og det som er igjen henger. Hva synes dere om det? Jeg skal tross alt leve med puppene mine i mange år til, og ønsker ikke å ta helt knekken på dem med ny ammeperiode. tror du puppene blir bedre av ikke å amme? tror du har fått barn litt for tidlig..... Alle kvinner får store forandringer i puppene under graviditeten. Det får du ikke gjort stort med. skal du gå toppløs på butikken eller på disco? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 24. april 2005 #25 Del Skrevet 24. april 2005 Les før du svarer, da, jente!!! HVA SA DU SA DU? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 24. april 2005 #26 Del Skrevet 24. april 2005 Også kan du fortsette å lese de andre svarene mine. Kanskje du forstår litt mer da... Ordleggingen var vel kasnkje en smule misvisende? Om man ikke ammer fordi man ikke kan vil man fremdeles ta seg nær av slike utsagn! Dobbel- Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elle Melle Skrevet 24. april 2005 #27 Del Skrevet 24. april 2005 Ja, men hva er det du skal beskytte hvis puppene allerede er ødelagte da? De blir vel ikke verre uansett? Hvis du er så misfornøyd nå FØR du har ammet barn nummer to, så kan du jo bare la det stå til uten å ha noe å tape? Så kan du kanskje spare litt og få dem fikset når du har fått de barna du ønsker deg?(Siden dette tydeligvis er veldig viktig for deg, jeg mener ikke at alle damer i verden MÅ ha sprettpupper.) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 24. april 2005 #28 Del Skrevet 24. april 2005 Også kan du fortsette å lese de andre svarene mine. Kanskje du forstår litt mer da... Ordleggingen var vel kasnkje en smule misvisende? Om man ikke ammer fordi man ikke kan vil man fremdeles ta seg nær av slike utsagn! Dobbel- Mener du at de som ikke vil/har lyst til å amme kan ta seg nær av utsagnene? Eller mener du at de som vil amme men ikke kan, kan ta seg nær? Uansett så er det jo ingen hemmelighet at morsmelk og amming er det aller, aller beste. Selv om det ikke dermed er sagt at alternativet er dårlig Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Twigi Skrevet 24. april 2005 #29 Del Skrevet 24. april 2005 !!! :o !!! :o !!! :o !!! :o !!! :o !!! Si at jeg ikke får melk. Skal jeg da gå rundt med evig skyldfølelse fordi det er MIN feil at jeg ikke ammer? Tenk før du skriver da jente! Uten å være noen ammeekspert, vil jeg påstå at alle som får barn får melk. En relativt biologisk greie, det der. Spørsmålet er selvfølgelig om man får MYE melk eller ikke. Uansett så er dette en tilbuds/etterspørselsbalanse. Jo oftere du legger barnet til brystet, og jo sultnere det er - jo mer melk vil brystene din produsere. Jeg har slitt meg gjennom en svært tøff amme-start, og har opplevd store svingninger i melkeproduksjonen. Mistet melken av stress, men klarte å få den tilbake. Jeg tror det med amming langt på vei er en viljesak. Og jeg mistenker endel mødre for å bruke ammeproblemer som unnskyldninge for å gi flaske - i håp om at de skal bevare brystenes fasong. Vet at jeg tråkker noen på tærne nå, men jeg synes forsåvidt at innlegget til trådstarter var realt - det er nok mange som har dette som egentlig grunn for å droppe ammingen. Men altså: Det er nok mer biologisk og genetisk betingen hvordan brystene forandrer seg etter barnefødsel, neppe verdt å droppe ammingen for å klamre seg til en ungpikekropp man hadde før. PS: jeg ammet i to år tilsammen, mine pupper er praktisk talt uforandret. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 24. april 2005 #30 Del Skrevet 24. april 2005 Det jeg mener, er: - De som velger å ikke amme, men som har melk, må få gjøre det de vil. De har valgt å ikke amme, og jeg vil tro at de da er rustet til å ta i mot den kritikk som kommer. Noen vil, andre ikke... - De som ikke kan amme vil nok i større grad ta seg nær av innlegget til Laina. Noen vil kanskje føle at de ikke strekker til. Ikke alle vil kunne amme pgsa liten eller manglende melkeproduksjon, jeg er heller ingen ekspert, men tviler sterkt på at alle som føde automatisk vil produsere melk. Min mor var melkeløs og det samme var hennes mor. Jeg er ALLTID frisk og har ingen synlige eller oppdagede bevis på at jeg ikke ble ammet. Synes i tillegg at vi er litt ute og kjøre mtp hovedinnleggers postering. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Varja Skrevet 24. april 2005 #31 Del Skrevet 24. april 2005 Det er vel ganske godt dokumentert at morsmelk er det absolutt beste for babyen, særlig den første tiden. Når det er sagt synes jeg enhver mor må velge selv om hun vil amme eller ikke. Akkurat som hun velger selv om hun vil gi barna matpakke med sjokoladepålegg eller skiver med sundt pålegg, frukt og grønnsaker når de begynner på skolen. Jeg ammet selv til datteren var 8 måneder og synes det var det enkleste. Hun våknet mange ganger hver natt og jeg er veldig glad jeg slapp å varme flasker hver tredje time på natten. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
birgitte242 Skrevet 24. april 2005 #32 Del Skrevet 24. april 2005 - denne stusser jeg også over, forandringen i mine bryster under graviditeten var i alle fall ikke i nærheten av det som skjedde tredje dagen etter fødsel (altså etter tre dager med ungen ca. konstant på puppen for å få igang produksjonen). Jeg innser at dette er på siden av diskusjonen, men jeg synes ikke så bombastiske uttalelser som disse to skal få stå uimotsagt. Noen leser jo her og kan tro at det som skrives er sannheter som gjelder for absolutt alle mødre og babyer og bryster. Og det er det i hvert fall ikke. Hei Klips, fint du ikke tar alt for god fisk men her skal du få dokumentasjon for mine "bombastiske uttalelser": Har for anledning funnet frem en av mine ammebøker skrevet av Elisabeth Helsing, "Boken om Amming": Brystenes fasong endrer seg under svangerskapet, fordi det foregår en endring av vevets sammensetningi brystet, blant annet erstattes endel av fettvevet med melkekjertler. Disse forandringene er hormonelt betinget og skjer hos alle kvinnerenten man ammer eller ei. Selve ammingen forandrer lite på brystenes fasong. Så slike biologiske fakta kan man jo si er sannheter som gjelder for de aller aller fleste mødre og babyer og bryster. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Plym Skrevet 24. april 2005 #33 Del Skrevet 24. april 2005 Det jeg mener, er: Min mor var melkeløs og det samme var hennes mor. Jeg er ALLTID frisk og har ingen synlige eller oppdagede bevis på at jeg ikke ble ammet. Jeg er klar over at jeg fortsetter avsporingen her, men jeg vil råde deg til å ikke høre alt for mye på din mor når det gjelder melkemengde. Veldig mange i den generasjonen sier at de ikke hadde melk. Det var lite fokus på amming, helsepersonell hadde stor tro på erstatning, og man ble i liten grad pushet til å fortsette dersom man opplevde startproblemer. Glem moren din når det blir din tur. Dessuten forstår du sikkert hvis du tenker deg litt om at din helse ikke sier noe som helst om hvorvidt erstatning er like bra. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nala Skrevet 24. april 2005 #34 Del Skrevet 24. april 2005 Jeg har all mulig respekt og forståelse for at mange ikke kan amme. Men at man ikke vil amme, det skjønner jeg bare ikke. Beklager. Og når forklaringa er at man ikke vil ødelegge puppene, ja da skjønner jeg det enda mindre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 24. april 2005 #35 Del Skrevet 24. april 2005 Jeg er klar over at jeg fortsetter avsporingen her, men jeg vil råde deg til å ikke høre alt for mye på din mor når det gjelder melkemengde. Veldig mange i den generasjonen sier at de ikke hadde melk. Det var lite fokus på amming, helsepersonell hadde stor tro på erstatning, og man ble i liten grad pushet til å fortsette dersom man opplevde startproblemer. Glem moren din når det blir din tur. Dessuten forstår du sikkert hvis du tenker deg litt om at din helse ikke sier noe som helst om hvorvidt erstatning er like bra. Hmm...Jeg kan ikke svare for min mor, men hun har hatt tre barn. Femten år mellom meg og sistemann. Dvs. at hun var 20 år da hun fikk meg og 35 da hun fikk bror. Hun er 45 år nå. Med denne aldersfoskjellen vil det vel egentlig si at hun burde hatt forskjellig "opplæing" til oss to barna. Hennes tvillingsøster fikk sin datter for fem år siden og har heller ikke hatt melk. Stusser litt... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 24. april 2005 #36 Del Skrevet 24. april 2005 Hmm, ser for meg: Når min datter kommer og ber om råd og er gravid. Og jeg forteller at "Nei jenta mi, jeg ville ikke amme deg for da kunne jeg ødelegge puppene mine" og så drar jeg mine noenog femti år gamle skinnlapper bedre på plass i push- up`n... Nei, jeg tror ikke det. Jeg ammer barn nummer tre og fire nå. Puppene har fått det ja! Men vi lever da for pokker i 2005!! 36 000 kroner og Pamela kan bare gå hjem og ete ei bolle!!!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Madeline Skrevet 24. april 2005 #37 Del Skrevet 24. april 2005 Jeg skjønner ikke at du virkelig vurderer å ikke amme pga. skjønnhetsgrunner. Brystene har vi nettopp fordi vi skal kunne amme. Det er hele hensikten med de. De som av en eller annen grunn ikke kan amme respekterer jeg, men å vurdere å ikke amme av skjønnhetsgrunner er egoistisk. Vil du ikke at kroppen din skal forandre seg så burde du tenkt på det før du ble gravid. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest skindeep Skrevet 24. april 2005 #38 Del Skrevet 24. april 2005 Jeg skjønner ikke at du virkelig vurderer å ikke amme pga. skjønnhetsgrunner. Brystene har vi nettopp fordi vi skal kunne amme. Det er hele hensikten med de. De som av en eller annen grunn ikke kan amme respekterer jeg' date=' men å vurdere å ikke amme av skjønnhetsgrunner er egoistisk. Vil du ikke at kroppen din skal forandre seg så burde du tenkt på det før du ble gravid.[/quote'] Helt enig! Har nok fått noen bryst som jeg helst ikke vil se på selv en gang etter at jeg har ammet nå, men jeg kommer nok til å amme neste unge også, om jeg får noen flere da. Det er som Hannen skriver, at det er nettopp derfor vi har bryst, for å gi barnet vårt mat. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest LoisLane Skrevet 24. april 2005 #39 Del Skrevet 24. april 2005 Har ingen forståelse for at man ikke VIL amme ene og alene på grunn av forfengelighet. Har ammet alle fire med varierende vanskeligheter. Og puppene mine henger IKKE. Moren min derimot, som tilhører den BH-løse generasjonen har de klasssiske "vrengte bukselommene". Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 24. april 2005 #40 Del Skrevet 24. april 2005 Jeg fikk morsmelkerstatning, mens søsteren min fikk morsmelk. Om det er tilfeldig eller ikke vet jeg ikke, men jeg sliter med allergi, noe hun ikke gjør. Da jeg fikk barn slet jeg veldig med ammingen i begynnelsen, var nær ved å gi opp. Jeg fikk imidlertid veldig god hjelp fra ammehjelpen. De kom hjem til meg, og jeg fikk også låne elektrisk pumpe for å få opp produksjonen, samtidig som jeg ga MM tilskudd. Etter en slitsom periode løsnet det heldigvis. Det er ikke bare helsemessige årsaker til at amming er bra; for oss litt bedagelig anlagte er det utrolig enkelt med bryst framfor flaske! Og for de som er så redd for puppene sine: Mine forandret seg lite. Man får ikke automatisk stygge bryster av å få barn eller amme!! Men at brystene "forfaller" på linje med resten av kroppen, kommer man ikke utenom.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå