Gjest Snartmamma Skrevet 24. april 2005 #1 Del Skrevet 24. april 2005 Jeg har ett barn, og venter nr to. Ønsker ikke å amme, da brystene mine ble fullstendig ødelagt etter et års tid med amming sist. De er blitt så små at de er nesten ikke-eksisterende, og det som er igjen henger. Hva synes dere om det? Jeg skal tross alt leve med puppene mine i mange år til, og ønsker ikke å ta helt knekken på dem med ny ammeperiode. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest baby-E Skrevet 24. april 2005 #2 Del Skrevet 24. april 2005 for å være helt ærlig syns jeg det er helt tåplig!! Barnet trenger den nærheten, den går det ikke ann å erstatte, på samme måte som du kan erstatte melken. Men du behøver jo ikke amme et helt år da. men selvfølgelig...det er opp til hver enkelt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
birgitte242 Skrevet 24. april 2005 #3 Del Skrevet 24. april 2005 Vet du ikke at brystene først og fremst forandrer seg under graviditeten og ikke under ammeperioden? Det er desverre ikke noe du kan gjøre med det nå du allerede er gravid. Det ville være tåpelig å velge å ikke amme av "skjønnhetsgrunner". Nei, gi barnet ditt det beste, så får du heller begynne å spare til en boob job etter avsluttet amming. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dagoberta Skrevet 24. april 2005 #4 Del Skrevet 24. april 2005 Så utseendet på puppene dine er viktigere enn helseeffekten amminga har for barnet ditt? Synes du skulle tenkt over prioriteringene dine før du satte i gang med å få barn :o Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mrs. K Skrevet 24. april 2005 #5 Del Skrevet 24. april 2005 Å velge amming fra p.g.a. forfengelighet er dumhet deluxe. Hva blir det neste? Hilsen Trille Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 24. april 2005 #6 Del Skrevet 24. april 2005 Dersom det å ha melk er arvelig belastet vil jeg mest sannsynlig ikke ha noen melkeproduksjon, Vil det da si at jeg ikke vil få den samme grad av nærhet? Barnet og moren tilpasser jo dette utifra de forutsetningene de har?! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Laina Skrevet 24. april 2005 #7 Del Skrevet 24. april 2005 Det er ikke ammingen som "ødelegger" puppene. Graviditeten klarer den biffen selv. Men om du ikke ønsker det beste for ditt barn, er det jo bare å la være å amme. Da slipper du jo å bekymre deg for evt lekking. Du slipper også å lure på om barnet får alle godene ammingen gir. Da er du jo sikker på at det ikke får det, og at det er din skyld. At man ikke ammer fordi man av forskjellige grunner ikke KAN, er helt greit, men om man av egoistiske grunner ikke gjør det, burde man heller ikke vurdere å få barn... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 24. april 2005 #8 Del Skrevet 24. april 2005 Det er ikke ammingen som "ødelegger" puppene. Graviditeten klarer den biffen selv. Men om du ikke ønsker det beste for ditt barn, er det jo bare å la være å amme. Da slipper du jo å bekymre deg for evt lekking. Du slipper også å lure på om barnet får alle godene ammingen gir. Da er du jo sikker på at det ikke får det, og at det er din skyld. At man ikke ammer fordi man av forskjellige grunner ikke KAN, er helt greit, men om man av egoistiske grunner ikke gjør det, burde man heller ikke vurdere å få barn... !!! :o !!! :o !!! :o !!! :o !!! :o !!! Si at jeg ikke får melk. Skal jeg da gå rundt med evig skyldfølelse fordi det er MIN feil at jeg ikke ammer? Tenk før du skriver da jente! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
monja Skrevet 24. april 2005 #9 Del Skrevet 24. april 2005 Dersom det å ha melk er arvelig belastet vil jeg mest sannsynlig ikke ha noen melkeproduksjon' date=' Vil det da si at jeg ikke vil få den samme grad av nærhet? Barnet og moren tilpasser jo dette utifra de forutsetningene de har?![/quote'] Selvfølgelig vil barnet ditt få den samme nærheten til deg om du ikke har melk og må gi det flaske. Jeg har gitt gutten min flaske helt fra fødselen av, fordi jeg tydeligvis ikke har "ammebryster", og han har jammen ikke fått noe mindre nærhet enn barna til vennene mine som ammet. Jeg tok av meg genseren når vi var hjemme sånn at han fikk hudkontakt da jeg la han i armkroken med flaska. Men å ikke amme av skjønnhetsgrunner? Nei, det har jeg ikke tenkt på en gang. Det høres jo helt tåpelig ut. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 24. april 2005 #10 Del Skrevet 24. april 2005 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mrs. K Skrevet 24. april 2005 #11 Del Skrevet 24. april 2005 !!! :o !!! :o !!! :o !!! :o !!! :o !!! Si at jeg ikke får melk. Skal jeg da gå rundt med evig skyldfølelse fordi det er MIN feil at jeg ikke ammer? Tenk før du skriver da jente! Det er stor forskjell på å ikke ha noe valg og så å velge noe fra. Hilsen Trille Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 24. april 2005 #12 Del Skrevet 24. april 2005 !!! :o !!! :o !!! :o !!! :o !!! :o !!! Si at jeg ikke får melk. Skal jeg da gå rundt med evig skyldfølelse fordi det er MIN feil at jeg ikke ammer? Tenk før du skriver da jente! :o !!! Nå handlet jo diskusjonen om dem som velger å la være, da..... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 24. april 2005 #13 Del Skrevet 24. april 2005 Ja, det vet jeg jo selvfølgelig. Synes bare ordleggingen av innlegget var særs dårlig. Fikk inntrykk av at man bør ha dårlig samvittighet selv om det ikke er ens egen feil. Du slipper også å lure på om barnet får alle godene ammingen gir. Da er du jo sikker på at det ikke får det, og at det er din skyld. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 24. april 2005 #14 Del Skrevet 24. april 2005 Sant det gjest, men som du ser av det sitatet jeg har med i mitt forrige innlegg, så er jo dette noe som alle ikke-ammende mødre vil lure på. Ikke sant? Dermed er vel ikke nødvendig å poengtere det så brutalt? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest igjen Skrevet 24. april 2005 #15 Del Skrevet 24. april 2005 Sant det gjest' date=' men som du ser av det sitatet jeg har med i mitt forrige innlegg, så er jo dette noe som alle ikke-ammende mødre vil lure på. Ikke sant? Dermed er vel ikke nødvendig å poengtere det så brutalt?[/quote'] Den litt brutale poengteringen var vel myntet på dem som velger å la være, det er et utrolig egoistisk valg å velge bort amming - MEN: de som ikke kan amme, forstår forhåpentligvis at det ikke er noe å ha dårlig samvittighet for, så lenge man har gjort det man kan Men man skylder barnet å gjøre så godt man kan, så jeg skjønner godt at Laina uttrykte det på den måten hun gjorde. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 24. april 2005 #16 Del Skrevet 24. april 2005 Skjønner det de andre mener jeg også, men hadde bare lyst til å poengtere den litt "harshe" måten å uttrykke seg på. Er visst litt kverrulerende i dag Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest igjen Skrevet 24. april 2005 #17 Del Skrevet 24. april 2005 Mulig jeg også er det Men vi ble i det minste enige Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 24. april 2005 #18 Del Skrevet 24. april 2005 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Klips Skrevet 24. april 2005 #19 Del Skrevet 24. april 2005 Jeg er også litt kverulerende: Barnet trenger den nærheten' date=' den går det ikke ann å erstatte.[/quote']- dette argumentet stusse jeg alltid over - man holder da ikke ungen på armlengdes avstand selv om man gir flaske? Den eneste delen av kroppskontatkt man går glipp av er munn-pupp-kontakten. Er den i seg selv så viktig? - denne stusser jeg også over, forandringen i mine bryster under graviditeten var i alle fall ikke i nærheten av det som skjedde tredje dagen etter fødsel (altså etter tre dager med ungen ca. konstant på puppen for å få igang produksjonen). Jeg innser at dette er på siden av diskusjonen, men jeg synes ikke så bombastiske uttalelser som disse to skal få stå uimotsagt. Noen leser jo her og kan tro at det som skrives er sannheter som gjelder for absolutt alle mødre og babyer og bryster. Og det er det i hvert fall ikke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 24. april 2005 #20 Del Skrevet 24. april 2005 Det er vel liten tvil om at det er mye positivt man går glipp av hvis man ikke ammer. Det er ikke dermed sagt at alternativet er dårlig, men at morsmelk og amming er hakket bedre (eller "det optimale") er vel noe alle egentlig vet nå. Syns ikke de som av ulike grunner ikke får til ammingen skal behøve å skamme seg, men hvis man er så redd for brystene sine at man avstår fra amming (eller pumping) av den grunn er jeg faktisk enig med de som sier at man kanskje bør vurdere verdisynet sitt - se på hva som er viktigst i livet.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå