Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber mitt første år som norsklærer i vgs og har skjønt at jeg burde ta et fag jeg kan undervise i ved siden av, både fordi det å undervise i norsk 100% er veldig tungt og fordi det er veldig få 100%-stillinger som norsklærer (sikkert litt av førstnevnte grunn).

Men hva bør jeg studere som tilleggsfag? Jeg må ta 60 studiepoeng for å få undervisningskompetanse, og tenker å ta det ved siden av jobb. Er i utgangspunktet glad i språkfag, men har ikke basiskunnskapene som kreves for å ta tysk/fransk/spansk. Tenker historie eller samfunnsskunnskap kan være aktuelt. Noen norsklærere med tilleggsfag som har tips til gode komboer? Ev. noen som har årsenhet i historie/samfunnsfag som kan si noe om arbeidsmengden – kan man ta det ved siden av 60-80% jobb, f. eks.?

Anonymkode: e2d62...ee0

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ikke engelsk i alle fall, ifølge en venninne som har denne komboen. Ikke lurt med to rettetunge fag.

Anonymkode: 2df49...392

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ville satset på et muntlig fag ved siden av for å avhjelpe rettebyrden. Selv har jeg religion.

Anonymkode: 935cc...1d3

• Liker 2
Skrevet

TS her.

32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke engelsk i alle fall, ifølge en venninne som har denne komboen. Ikke lurt med to rettetunge fag.

Anonymkode: 2df49...392

Ja, det er derfor jeg tenkte det er mer aktuelt med fremmedspråk. I tillegg stiller jeg vel ganske svakt med en bare en årsenhet i engelsk? Føler at alle med engelsk minst har bod det par år i USA ...

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ville satset på et muntlig fag ved siden av for å avhjelpe rettebyrden. Selv har jeg religion.

Anonymkode: 935cc...1d3

Religion er heller ikke så dumt. Kan jeg spørre hva slags utdanning du har?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Religion, historie og samfunnsfag kan du ta via nettstudier. Det vil jeg tro går relativt greit ved siden av jobb. 

Anonymkode: 52df1...457

• Liker 1
Skrevet

Jeg underviser i norsk på ungdomstrinnet. Kan absolutt anbefale å kombinere det med samfunnsfag og/eller KRLE (religion på videregående). Kjenner til lærere som har angret bittert over dårlige kombinasjoner, gjerne to språkfag. Norsk og engelsk kan høres fint ut om du er glad i språk, men arbeidsmengden du påtar deg er ganske enorm. Engelsk har jo også ganske få undervisningstimer i forhold til arbeidet du legger ned. Fordelen med samfunnsfag og KRLE er jo også, om du har samme klasse, at du kan lage flere tverrfaglige opplegg.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...