Gå til innhold

Helgetradisjoner med småbarn

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

(Inspirert av lørdagskos-tråden) 

Når begynte dere å skille mellom lørdag og vanlig dag? Her har vi en toåring, har liksom ikke noe spesielt opplegg med lørdagsgodt og tv før legging enda, vi bader og spiser kvelds som vanlig.

Fortell gjerne om koselige rutiner dere har med barnehagebarn i helgene!

Anonymkode: 0ef10...bf0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Forskjellen er jo at dere er hjemme, og ikke i barnehagen og på jobb. Begynte ikke med lørdagsgodt, kveldskos og slikt før første barnet var ca tre. De neste barna kom inn i rutinen veldig mye raskere!

På dagtid er det jo fint å dra på turer og besøk, eller bare slappe av hjemme. På kveldstid begynte vi med å se en film eller spille et brettspill, og hadde litt godteri og snacks. Begynte altså med dette i treårsalderen for den første. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Vi har alltid det barna kaller «lang frokost» i helgene, og det er egentlig bare videreført fra hvordan jeg og mannen hadde det før vi fikk barn. Vi sitter lenge ved bordet og prater og koser oss, tenner ofte et levende lys midt på bordet, har alltid rundstykker, kokt/stekt egg til de som vil ha det, og masse forskjellig, godt pålegg. Juice har vi også til- og det drikkes bare nettopp til disse helge-frokostene.

Litt utpå dagen pleier vi alltid å gå innom kiosken eller matbutikken og kjøpe lørdagsgodt, og da får barna plukke seg ti biter hver i smågodt-hylla. Det er alltid STOR stas! Nå som de er blitt 4 og 6 får de også være med å bestemme hva som skal være helgemiddagene, noe jeg merker de også setter stor pris på (selv om de nesten utelukkende velger pizza, taco eller sushi :ler:  )

Vi prøver også gjøre hyggelige ting sammen i helgene (som vi ikke har så god tid til i hverdagen), som å dra på kino/teater, i svømmehallen, i skogen, på stranda, på bondegården o.l. Vi bor i Oslo, så det er egentlig alltid noe som skjer for barn hvis vi har lyst til å finne på noe.

Anonymkode: 927f7...702

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

(Inspirert av lørdagskos-tråden) 

Når begynte dere å skille mellom lørdag og vanlig dag? Her har vi en toåring, har liksom ikke noe spesielt opplegg med lørdagsgodt og tv før legging enda, vi bader og spiser kvelds som vanlig.

Fortell gjerne om koselige rutiner dere har med barnehagebarn i helgene!

Ikke lørdag, men søndagsrutine. Bading en liten time-halvannen etter middag, mens pappaen lager vafler. Så er det vaffelkos i sofaen, med pysj på oss alle, mens vi ser dyre-/naturprogram på tv. Varierer hvor lenge han orker å sitte der (straks 3 år), men syns likevel det er en koselig tradisjon. 

Da jeg var liten gjorde vi det samme, mens vi så globus 2 på søndagene. Har alltid sagt at jeg ønsker å videreføre den tradisjonen. En fin avkobling før en ny uke. 

Anonymkode: eea74...b4c

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

I helgene gjør vi alt vi ikke får tid til i ukedagene. Går vi med pysj lenge. Ligge på sofaen og se litt TV, bygge duplo og ha god tid. Ekstra god frokost med egg og bacon, nybakt brød eller noe annet. Lekeplass, bake/lage mat sammen, besøk av/hos venner, dra og bade, på akvariet/teater/konsert eller noe annet spesielt. 

Anonymkode: cfba3...cc0

AnonymBruker
Skrevet
50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi har alltid det barna kaller «lang frokost» i helgene, og det er egentlig bare videreført fra hvordan jeg og mannen hadde det før vi fikk barn. Vi sitter lenge ved bordet og prater og koser oss, tenner ofte et levende lys midt på bordet, har alltid rundstykker, kokt/stekt egg til de som vil ha det, og masse forskjellig, godt pålegg. Juice har vi også til- og det drikkes bare nettopp til disse helge-frokostene.

Litt utpå dagen pleier vi alltid å gå innom kiosken eller matbutikken og kjøpe lørdagsgodt, og da får barna plukke seg ti biter hver i smågodt-hylla. Det er alltid STOR stas! Nå som de er blitt 4 og 6 får de også være med å bestemme hva som skal være helgemiddagene, noe jeg merker de også setter stor pris på (selv om de nesten utelukkende velger pizza, taco eller sushi :ler:  )

Vi prøver også gjøre hyggelige ting sammen i helgene (som vi ikke har så god tid til i hverdagen), som å dra på kino/teater, i svømmehallen, i skogen, på stranda, på bondegården o.l. Vi bor i Oslo, så det er egentlig alltid noe som skjer for barn hvis vi har lyst til å finne på noe.

Takk for tips! Lang frokost har vi og, kjempefin start på dagen 😁 Velge ut godteri skal vi begynne med når hun skjønner at vi skal spare til kvelden 😆

AnonymBruker
Skrevet
50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke lørdag, men søndagsrutine. Bading en liten time-halvannen etter middag, mens pappaen lager vafler. Så er det vaffelkos i sofaen, med pysj på oss alle, mens vi ser dyre-/naturprogram på tv. Varierer hvor lenge han orker å sitte der (straks 3 år), men syns likevel det er en koselig tradisjon. 

Da jeg var liten gjorde vi det samme, mens vi så globus 2 på søndagene. Har alltid sagt at jeg ønsker å videreføre den tradisjonen. En fin avkobling før en ny uke. 

Herregud så koselig! Takk for tips 😊

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Takk for tips! Lang frokost har vi og, kjempefin start på dagen 😁 Velge ut godteri skal vi begynne med når hun skjønner at vi skal spare til kvelden 😆

Jeg skrev tidligere om at vi begynte med lørdagsgodt i treårsalderen. Etterhvert skjønte jeg at det faktisk var bedre om de fikk godteriet midt på dagen og ikke rett før leggetid. Så nå får de godteri etter lunch på lørdager, og så har vi potetgull eller popcorn på kvelden. Lettere å legge da 😉

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vi drar på bakeriet og handler frokost når vi begynner å bli sulte. Senere drar vi i svømmehallen. Middag på kvelden etterfulgt av film og lørdagsgødt. Dette er det eneste som er fast og vi begynte vel da han var ca 2, 5😊

Anonymkode: e84dd...585

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, solmåneogstjerner skrev:

Jeg skrev tidligere om at vi begynte med lørdagsgodt i treårsalderen. Etterhvert skjønte jeg at det faktisk var bedre om de fikk godteriet midt på dagen og ikke rett før leggetid. Så nå får de godteri etter lunch på lørdager, og så har vi potetgull eller popcorn på kvelden. Lettere å legge da 😉

Myten om at barn blir hypre av sukker er jo blitt omtalt så mange ganger nå, at jeg blir overrasket over å se at det fortsatt finnes noen som tror på det :klo: 

Noen eksempler:

https://psykologisk.no/2014/03/psykologlunsj26/

https://www.tv2.no/a/8285685/

https://www.aftenposten.no/norge/i/6jzX0/--Barn-blir-ikke-hypre-av-sukker

• Liker 5
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Myten om at barn blir hypre av sukker er jo blitt omtalt så mange ganger nå, at jeg blir overrasket over å se at det fortsatt finnes noen som tror på det :klo: 

Noen eksempler:

Jeg vet det og har lest og sett mye om det. Jeg ser ihvertfall forskjell på MINE barn. Om det bare er psykisk, ja vel kanskje. Men leggingen er mye lettere når de ikke får godteri rett før leggetid. Om det er meg eller dem, har egentlig ikke så mye å si. Det fungerer her. 

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ååh, så koselig!❤ Dette skal vi innføre når mini blir litt større 😄

AnonymBruker
Skrevet

Når begynte dere med lange frokoster? Frøkna her er 3, men har ikke tid til å sitte så mange minuttene ved bordet. Hun vil leke fra hun slår opp øya kl 6 til hun legger seg i 19-tiden.

Anonymkode: 61159...205

AnonymBruker
Skrevet

Våre barn er 8 og 4 nå. Vi starter som regel lørdagen med at alle sitter i sofaen med pysj og tepper og ser en film sammen. Barna får ofte kakao og vi voksne drikker kaffe. 

På dagtid finner vi på en aktivitet, ofte turer i skogen, på besøk, på lekeland, på badeland (når det ikke er fotballturneringer for eldstemann da). 

Lørdagskvelden er det middag som barna er med å bestemmer (ofte pizza), og deretter lørdagsgodt og ofte en film til.

Vi er endel på hytta i helgene, og gjør det samme der, men da er det alltid uteaktivitet på dagen, turer til fots eller med båt. 

Anonymkode: 1e993...4fb

AnonymBruker
Skrevet
39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når begynte dere med lange frokoster? Frøkna her er 3, men har ikke tid til å sitte så mange minuttene ved bordet. Hun vil leke fra hun slår opp øya kl 6 til hun legger seg i 19-tiden.

Anonymkode: 61159...205

Vi har som sagt en toåring, så hun flyr fra bordet når hun er ferdig, men vi prøver å lære henne at da må hun leke selv. Litt oppskåret frukt etter skiva gjør at hun sitter litt lengre, også hender det at hun perler/pusler/tegner ved bordet sammen med oss.

TS

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Takk for mange fine svar, så koselig å lese hva dere gjør! Håper flere kan svare om sine rutiner :) TS

AnonymBruker
Skrevet

Lørdag er absolutt min og sønnen min sin favorittdag :) Det er den eneste dagen han ikke vil ha barnevakt for den dagen liker han best å ha med meg :) Vi har noe kosemat til middag å ca klokken 18 så får han velge en DVD som vi ser på sammen. Så koser vi oss med potetgull og godteri og slapper av :)

Anonymkode: ad385...ee7

AnonymBruker
Skrevet

Vi har fredags tradisjon, begynte med dette når elste var 3-4 år men yngste har fint tatt del i dette fra 1,5 års alder. Rydder hjemme etter jobb, dusjer og tar på pysj og spiser taco foran tv-en. Barna har små stoler og sitter fint inntil bordet, og skjønner at dette gjør vi bare når vi har taco. Minsten får litt kjøtt og grønnsaker på talerkenen og lefse i hånden og er super fornøyd. Vi ser noe alle kan like på TV (altså ikke peppa gris ol). Dyreprogrammer er fint feks, ellers henger minsten seg på bår vi ser  norske talenter eller skal vi danse feks(tar det opp og ser uka etter). 

Ellers starta vi rundt toårsalderen med lørdagsgodt i form av frukt fordi jeg liker å ha tradisjon om lørdagen. Søndag er det besøk hos familie. Toåringen vår kan disse rutinene selv faktisk, dagen etter lørdagsgodt er det besøk til mormor

Anonymkode: 11e1f...257

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Noen eksempler:

JA det fins barn som reagerer på det. Ene barnet mitt og noen andre vi kjenner merker det fort. De får kun lørdagsgodt og om det får det sent eller tidlig er samme utfallet. Så JA sukkerkick fins!

Anonymkode: 6f88d...dfa

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

På fredagen handler vi sammen. Da kjøper vi ofte en is hver og så får han sitte fremme i bilen med meg når vi spiser. Taco før leggetid. 

Lørdagen ser vi på barnetv om morgenen og går som regel en tur i skogen eller tar en tur på biblioteket og café. Vi spiser så en bedre middag og så er det litt godteri til barnetv. 

4 år. 

Anonymkode: 6bbcd...583

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...