Gå til innhold
Problemer med registrering ved bruk av windows mail (hotmail, live, outlook) ×

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Noen her som har hatt navnefest, men ikke gjennom human-etisk forbund?

Vi har to barn, og siden jeg ikke er kristen, ser jeg ikke hvorfor vi skal døpe barna. Samboer akter å døpe dem, og vi gjorde det dermed med første. Men jeg følte det ble helt feil, å døpe for tradisjonens skyld. For min del handler det bare om å feire navnet, så dermed ser jeg ikke poenget med å døpe i kirken. Jeg misliker sterkt å være på gudstjenester også, og angrer nesten litt på at jeg ikke satte foten ned og sto på mitt. 

(Samboer er heller ikke kristen, liker heller ikke gudstjenester, men er en veldig vane-fyr og liker ikke gjøre ting han ikke har gjort før.. i tillegg er han glad i å diskutere og si imot absolutt alt 🙄

jeg har ingen forhold til human-etisk forbund, kjenner ikke særlig til det, så har ikke tenkt å ha navnefest via dem, men bare leie et lokale, invitere familie og bare feire at barnet har fått navn. Er det noen som har gjort det på den måten?

Anonymkode: 3213f...31f

Skrevet

Hvorfor ha navnefest?

Navnefest er like tåpelig som dåp.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Et vennepar gjorde det for begge sine. Jeg var ikke der, men de snakket om at de syntes det var en fin markering av at familien vokser. De hadde det hjemme hos seg selv, da. Som en symbolsk handling plantet de også et tre i hagen for hvert av barna. 

Anonymkode: 5af56...713

• Liker 4
Skrevet
3 minutter siden, abc123detvardet skrev:

Hvorfor ha navnefest?

Fordi det føles rart å ikke feire barnet og introdusere det for familien før det fyller ett år?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde aldri dratt på noe sånt, langt mindre gitt gave. Skal man gjøre ting, får man gjøre det ordentlig. Jeg synes forøvrig navnefest er noe tull og. Tradisjonen er dåp. Navnefest er bare for gavenes skyld.

Anonymkode: 9baa7...5bc

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, abc123detvardet skrev:

Hvorfor ha navnefest?

Jeg synes ikke det er tåpelig, noen av delene. Men jeg føler det blir feil å kjøre det kristelig når jeg ikke er kristen. Men vil gjerne feire navnet for det. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Her hadde vi "Velkommen til familien"-fest. Det var kun våre søsken og foreldre som ble invitert. Ønsket å markere i all enkelthet, at det var kommet ett nytt familimedlem. Hadde det hjemme, serverte middag og kaffe og kaker.

Anonymkode: ae611...b99

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Vi inviterte bare til en samling, uten noen spesiell markering. Bød på mat og kaker og samvær :) kjempekoselig! Om noen ikke hadde giddet og kommet fordi det ikke var tradisjonell dåp.. Vel har heldigvis ingen sånne særinger i våres familier 😅 gjorde det overhodet ikke for gavene, hadde det vært opp til meg kunne vi droppet gaver, men familien ønsket å gi. Vi er ikke kristne og det var derfor ikke en tanke engang å døpe barna. Har heller ikke noe forhold til humanistisk forbund. Å feire et barns ankomst til verden er en vanlig skikk overalt i verden, man får velge den markeringen man selv vil

Anonymkode: 6467f...1da

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde aldri dratt på noe sånt, langt mindre gitt gave. Skal man gjøre ting, får man gjøre det ordentlig. Jeg synes forøvrig navnefest er noe tull og. Tradisjonen er dåp. Navnefest er bare for gavenes skyld.

Ja kjente absolutt et hig etter å få 5 sparebørser, rammer og ørten bestikk til barna altså.. 😅 

Anonymkode: 6467f...1da

• Liker 9
Skrevet

Vi leide lokale og hadde rett og slett en navnefest da barnet var ca 3 mnd 🤗 ikke noe dåp eller seremoni i humanetisk forbund. Flere i familien har gjort det samme :)

• Liker 2
Skrevet
13 hours ago, AnonymBruker said:

Noen her som har hatt navnefest, men ikke gjennom human-etisk forbund?

Vi har to barn, og siden jeg ikke er kristen, ser jeg ikke hvorfor vi skal døpe barna. Samboer akter å døpe dem, og vi gjorde det dermed med første. Men jeg følte det ble helt feil, å døpe for tradisjonens skyld. For min del handler det bare om å feire navnet, så dermed ser jeg ikke poenget med å døpe i kirken. Jeg misliker sterkt å være på gudstjenester også, og angrer nesten litt på at jeg ikke satte foten ned og sto på mitt. 

(Samboer er heller ikke kristen, liker heller ikke gudstjenester, men er en veldig vane-fyr og liker ikke gjøre ting han ikke har gjort før.. i tillegg er han glad i å diskutere og si imot absolutt alt 🙄

jeg har ingen forhold til human-etisk forbund, kjenner ikke særlig til det, så har ikke tenkt å ha navnefest via dem, men bare leie et lokale, invitere familie og bare feire at barnet har fått navn. Er det noen som har gjort det på den måten?

Hvorfor ikke døpe det yngste barnet når det eldste er døpt? Det er helt bakvendt å ikke døpe det yngste barnet når det eldste er døpt. Det er utrolig mange som døper av tradisjon, og når den eldste faktisk er døpt så forstår jeg ikke "problemet" med å døpe de(n) neste også.

Det skal sies at jeg er kristen, og her er jeg helt enig med samboeren din. Hvis dere gifter dere bør det følgelig skje kirkelig. Er dere selv døpt i kirka (har du evt. senere meldt deg ut)?

Helt enig!

Jeg synes ikke det er tåpelig, noen av delene. Men jeg føler det blir feil å kjøre det kristelig når jeg ikke er kristen. Men vil gjerne feire navnet for det. 

Det er garantert flere som gjør det selv om de synes det blir feil. Ikke noe å syte for

Skrevet

Feire navnet? Det var litt rart. Begge mine søsken hadde familiefest for barna sine. Det var koselig og "velkommen til familien". Det går fint an. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenkte lenge at dåp var en søt uskyldig tradisjon som var litt nøytral. Helt til jeg var til stede i en dåp der presten snakket om å "vaske barnet fri for synd". Huttetu! Den lille bylten har altså syndet før den har lært noe annet enn å bæsje og spise. 

Nei, takke meg til. Arranger fest med familien for dine barn. La dem døpe seg selv når de blir voksne og ønsker det selv. Hvis gud er noe til kar holder han ikke foreldres handlinger mot barna uansett. 

Anonymkode: 7c6c2...221

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo bare å arrangere det akkurat som en dåp. Lei et lokale og bestill mat. Inviter hvem dere vil. Jeg skjønner at du ikke vil døpe barnet fordi du ikke er kristen, men jeg må si det er litt sært å døpe bare den ene. Da fratar du jo egentlig barn nr to muligheten til å konfirmere seg kirkelig med mindre h*n døper seg i voksen alder, og det er det jo ikke så mange som gjør. 

Anonymkode: f4a0c...e1a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vi hadde velkommen-til-verden-fest. 

Inviterte akkurat som til dåp eller annen navnefest, bare at det ikke var noen seremoni. 

Hadde koldtbord og kaker og lokale, og inviterte slekten i finstasen. 

Anonymkode: a9570...fe1

• Liker 2
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vi skal ha fødselsblot! 

Vurderer å blote morkaka 😁 

Anonymkode: 2ded8...d84

AnonymBruker
Skrevet

Vil bare kaste inn en liten bit om seremoniene i regi av Human-Etisk Forbund - de er faktisk veldig koselige!

Det er gjerne litt taler og sanger, og presentasjon av barna. Veldig enkelt, men veldig trivelig, og en litt fin og høytidelig følelse over det hele 🙂

Anonymkode: d166f...b6c

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Vi hadde Velkomstfest. Det var veldig fint. Markere at barnet hadde kommet til verden og introduserte henne skikkelig for familie og visa verca

Anonymkode: 62dc9...ce7

AnonymBruker
Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi hadde velkommen-til-verden-fest. 

Inviterte akkurat som til dåp eller annen navnefest, bare at det ikke var noen seremoni. 

Hadde koldtbord og kaker og lokale, og inviterte slekten i finstasen. 

Anonymkode: a9570...fe1

Samme hadde vi. Slekta til min eksmann er veldig kristne og en del av familien hans gadd ikke komme fordi det ikke var dåp. Det synes vi var kjipt gjort. 

Anonymkode: abd82...f1e

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vil bare kaste inn en liten bit om seremoniene i regi av Human-Etisk Forbund - de er faktisk veldig koselige!

Det er gjerne litt taler og sanger, og presentasjon av barna. Veldig enkelt, men veldig trivelig, og en litt fin og høytidelig følelse over det hele 🙂

Anonymkode: d166f...b6c

Å ikke minst fryktelig dyrt.. 2000 kr er jo helt vanvittig pris!

Anonymkode: d406b...f80

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...