Gå til innhold

Lekebutikk som barnevakt

Gjest Emera

Anbefalte innlegg

Jeg leste på TV2 tekst-tv nå i morges at dette fremdeles er ganske vanlig. Altså at foreldre setter igjen barna sine i en lekebutikk mens de selv handler andre steder.

Store kjøpesentere forteller om opp til 30 etterlatte barn pr. dag. Det har hendt at barna har vært helt ned til ett års alder! :o Sikkert ikke ofte de er så små da, men likevel...

Det der synes jeg er en uting, og det kunne ikke falt meg inn å sette jenta mi igjen i en lekebutikk og så snike meg ut for å shoppe selv. Jeg fatter ikke hva disse foreldrene tenker.

Huff!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kunne aldri brukt det som barnevakt, nei. Men det er vanskelig å unngå å gå inn og kikke når datteren min er med. Men jeg går aldri fra henne der inne. Jeg er med og kjeder vettet av meg. Men det er jo bare rett og rimelig. Hun kjeder sikkert vettet av seg når hun er med meg i andre butikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er det mulig for foreldre å bare la barnet være alene der for å shope.......

bare en ting å si de burde aldri være foreldre...

hva visst noe skjer med barnet. kan de live med det....

synes det er helt sykt at noen kan gjøre det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm. Jeg ser ikke helt problemet. Da jeg var liten satte jeg sjelden/aldri mine ben i en lekebutikk. Den eneste gangen jeg hadde muligheten til det var når vi var på sommerferie. På den tiden fantes det ikke kjøpesenter i Norge, så et kjøpesenter med lekebutikk og bokhandel var himmelrik for meg!!

Jeg var naturligvis stor nok til å passe på meg selv, så den greia med "hva hvis noe skjer med barnet?" kjøper ikke jeg. Det kan like godt skje noe alle andre steder hvor barnet er uten tilsyn.

Det har ikke vært aktuelt for meg å la barna mine gå alene i lekebutikk, da de ikke er gamle nok. Men på et tidspunkt er de så store at de tar vare på seg selv i perioder, og da styrer man ikke over hvor barna går.

(Nå er det totalt uforsvarlig å etterlate små barn i butikk. Og det var kanskje egentlig det det var snakk om her. :-? )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm. Jeg ser ikke helt problemet. Da jeg var liten satte jeg sjelden/aldri mine ben i en lekebutikk. Den eneste gangen jeg hadde muligheten til det var når vi var på sommerferie. På den tiden fantes det ikke kjøpesenter i Norge, så et kjøpesenter med lekebutikk og bokhandel var himmelrik for meg!!

Jeg var naturligvis stor nok til å passe på meg selv, så den greia med "hva hvis noe skjer med barnet?" kjøper ikke jeg. Det kan like godt skje noe alle andre steder hvor barnet er uten tilsyn.

Det har ikke vært aktuelt for meg å la barna mine gå alene i lekebutikk, da de ikke er gamle nok. Men på et tidspunkt er de så store at de tar vare på seg selv i perioder, og da styrer man ikke over hvor barna går.

(Nå er det totalt uforsvarlig å etterlate små barn i butikk. Og det var kanskje egentlig det det var snakk om her. :-? )

Ja det var vel små barn det var snakk om. Å la et barn som er gammelt nok til å passe på seg selv gå i en butikk er jo greit. Men å bruke en lekebutikk som barnevakt for små barn er jo altfor drøyt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det kommer vel helt an på barnet! Noen som er 6 år klarer å ta vare på seg selv, mens andre ikke har sjangs til det i heletatt! Så det er jo helt opp og ned. En må se an barnet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvor går grensen? 6 år? 8 år?

Det spørs vel hvor modne barna er, som Kristin S sier over her. Jeg ville nok ikke latt min datter vært alene i en lekebutikk i et svært kjøpesenter hverken som seks- eller åtteåring.

Dessuten handler det jo også om butikkpersonalet, som blir nødt til å stille som ufrivillige barnevakter. De har jo ingen mulighet til å vurdere om det etterlatte barnet er selvstendig nok eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

kjære kristin s: det kommer aldeles ikke an på barnet, små barn skal man aldri etterlate alen, man vet aldri hva som kan skje dem, jeg ville sagt at man kunne etterlatt en tiåring alene der, men jeg ville ikke tatt sjansen før den tid........................... :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig i at man ikke skal bruke lekebutikker som barnevakter. Men om dette er et problem for lekebutikkene så bør de kanskje slutte å ha spillkonsoller stående for at barna skal prøve dem. Så og si i hver eneste lekebutikk står det PS2 eller noe annet montert opp omtrent rett innefor døra. (Altså ikke i hylla, mens som et tilbud til de som kommer til butikken.)

Og erfaringsmessig kan jeg si at dette fungerer som en magnet på de fleste gutter. Det er stort sett kø for å få bruke spillet.

Er man på en klesbutikk rett ved sier kanskje åtteåringen "kan jeg få gå på lekebutikken og spille spill"

og da er det lett å si ja, og så komme dit noen minutter etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Violetta

Jeg kan ikke tro at det gjør noe at en åtteåring går alene i en lekebutikk. I hvert fall ikke de åtteåringene jeg kjenner.

Det blir noe annet med små barn opp til seks-syv år, alt etter hvor modne de er. Det er direkte uforsvarlig. Har man barna med på shopping så bør man passe på dem. Ellers kan man skaffe en barnevakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjære kristin s: det kommer aldeles ikke an på barnet' date=' små barn skal man aldri etterlate alen, man vet aldri hva som kan skje dem, jeg ville sagt at man kunne etterlatt en tiåring alene der, men jeg ville ikke tatt sjansen før den tid........................... :roll:[/quote']

Har aldri sagt at en skal etterlate små barn alene. Da bør du nok lese det jeg skrev en gang til! Jeg skrev at det kommer an på barnet når en kan la de gå litt alene å titte! Jeg ville aldri "etterlatt" barnet mitt i en butikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjesta
Jeg kan ikke tro at det gjør noe at en åtteåring går alene i en lekebutikk. I hvert fall ikke de åtteåringene jeg kjenner.

.

Nei det er sikkert ikke farlig for barnet, men det spørs jo litt hvor fint det er for de som arbeider i butikken, å ha massevis av åtteåringer som opererer på egenhånd...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Da jeg jobbet på IKEA oppdaget vi ei jente på rundt 3 år i barnekinoen. Hun ble lagt merke til i 15 tiden, og etterhvert (1 16.30-tiden) tok vi hånd om henne og ga henne mat osv. Da butikken stengte (klokka 18, det var lørdag) kom broren på rundt 8 for å hente henne. Barna var svært uflidde og da vi tilbød dem mat kastet de det i seg. Unødvendig å si at vi ringte barnevernet. Det viste seg at det ikke var uvanlig at butikker var barnevakt for denne familien.

Hva folk kan finne på!! :evil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Madeline

Det er helt uforsvarlig at små barn blir overlatt til seg selv i lekebutikken. Da blir det jo butikkpersonalet som må fungere som barnevakt. Det har hendt at jeg har latt jentene på 8 og 9 1/2 år gå i forveien til lekebutikken. Men selv om de er såpass store så har jeg ikke latt de være der alene mer enn ca 5 min.

Jeg tror at det enkelte steder virkelig er et problem at barna blir overlatt til seg selv mens foreldrene handler. En annen ting jeg har reagert på er alle barna som er alene i kjøpesentrene i skoleferiene. Det er barn helt ned i første klasse (6 år) som går rundt der alene eller med en jevngammel venn mens foreldrene er på jobb. De har fått med seg penger som de kan bruke. Dette vet jeg skjer for jeg kjenner selv flere av de barna det er snakk om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Gjesta
Da jeg jobbet på IKEA oppdaget vi ei jente på rundt 3 år i barnekinoen. Hun ble lagt merke til i 15 tiden, og etterhvert (1 16.30-tiden) tok vi hånd om henne og ga henne mat osv. Da butikken stengte (klokka 18, det var lørdag) kom broren på rundt 8 for å hente henne. Barna var svært uflidde og da vi tilbød dem mat kastet de det i seg. Unødvendig å si at vi ringte barnevernet. Det viste seg at det ikke var uvanlig at butikker var barnevakt for denne familien.

Hva folk kan finne på!! :evil:

Har hørt lignende historie; folk som har levert barn i ballrommet på IKEA også reist på jobb :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Violetta

Jeg trodde alle Ikea-butikkene hadde barnepassordning? Men det er kanskje ikke alle likevel? Da går det jo an å rope opp foreldre på høyttaleren når barna er lei. Jeg benyttet meg av det et par ganger selv da det var aktuelt, det gikk fint i en tjue minutters tid... :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Ille lesning dette her!

Jeg er så streng at jeg mener at om ikke foreldrene kan passe barna selv, men "setter dem bort" i lekebutikk for å underholde seg selv, så fikk de heller la være å dra på shopping. Kort og godt.

Barn over ca. 8 år kan fint passe seg selv litt, men jeg ser at det blir problem for de som jobber i butikken. De skal da ikke være barnevakter for tilfeldige barn?

Respektløst og uoppdragent av foreldre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine to yngste på 9 og 11 får gå på lekebutikken, evt til spillkonsollen utenfor en musikk- og spillbutikk, hvis (når!) de blir lei på kjøpesenteret. Nå er ikke dette et stort kjøpesenter, og de passer absolutt på seg selv. Det skjer kanskje et par-tre ganger i året, så det kan umulig plage de ansatte. Har igrunn aldri sett småunger virre rundt i lekebutikkene her alene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...