AnonymBruker Skrevet 5. mai 2019 #1 Skrevet 5. mai 2019 Jeg har så innmari høyt huslån, så jeg vurderer å lage om to soverom til et lite bad, soverom og stue/kjøkken, med egen inngangsdør. Og så leie ut dette (ca 30kvadrat). Dette er ikke i sokkelen på boligen, men i ene enden. Jeg har jo tidligere leid selv, og irritert meg veldig over bråk fra naboer vegg i vegg og under/over meg. Nå vil vi kun dele vegg med en eventuell leieboer på badet og et barnerom. Og så har vi et soverom i kjelleren under der utleieleiligheten vil ligge. Har tenkt å lydisolere litt ekstra før jeg bygger om. Jeg trenger virkelig den økonomiske tryggheten i mer inntekt inn, jeg har huslån langt over det jeg burde (8 ganger årsinntekt!!). Tenker å leie ut inkludert strøm og internett, siden vi har det, og sette inn ekstra varmtvannsbereder så vi ikke risikerer at vi bruker opp varmtvannet til leieboeren. Husleie ca 7000 håper jeg vi kan ta. - 1500 i utgifter (ekstra strøm osv), vil jo gi minst 5000 rett inn på boliglånet per måned. Men jeg er så usikker på hvordan det vil føles, å ha noen fremmede i mitt hus, selv om det er en fradelt leilighet. Hvordan synes dere at det er? Blir dere noe plaget av det? Bråk? Fester? Føler dere selv at dere må bråke mindre for ikke å plage leietakeren? Orker ikke gå på nåler i eget hjem, men samtidig er jeg litt for hensynsfull slik at jeg gjør det omtrent ubevisst. Vil jo ikke ha det slik at jeg hysjer på ungene hele tiden fordi de kan plage leietakeren. Anonymkode: 286ef...e84
Hjertehåp Skrevet 5. mai 2019 #2 Skrevet 5. mai 2019 Jeg leide selv frem til nylig. Har en liten datter og utleier hadde to barn. Han hadde ikke etterisolert. Jeg hørte alt som foregikk i overetasjen. Og han hadde unger som la seg i tolv tiden. Det verste var ikke det. Utleier maste om måking hele vinter og ville bestemme hvor mye besøk vi skulle ha. Han kom ofte og banket på kl 6 om morgen. Han blandet seg inn i når jeg la datteren min og hvis hun gråt litt ved legging Vi greide ikke bo der med et sånt menneske og tviler på at de finner noen som gidder sånn oppførsel.
spinner Skrevet 6. mai 2019 #3 Skrevet 6. mai 2019 Husk å regne med ombyggingen. Lite bad og kjøkken er dyrt uten betydelig egeninnsats. Lydisolering er også ganske omfattende hvis det skal gjøres ordentlig, det hjelper ikke mye med bare et ekstra lag gips. Hvis regnestykket fremdeles er positivt etter at du har fått tilbud på ombygging (legg på 20% i ditt budsjett) synes jeg du skal gå for det. Neste steg er da å finne riktig leietager. Prisen din må du finne ut av ved å sammenligne med andre i området. Er dette i en av de store byene høres det veldig lavt ut. 2
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2019 #4 Skrevet 6. mai 2019 26 minutter siden, spinner skrev: Husk å regne med ombyggingen. Lite bad og kjøkken er dyrt uten betydelig egeninnsats. Lydisolering er også ganske omfattende hvis det skal gjøres ordentlig, det hjelper ikke mye med bare et ekstra lag gips. Hvis regnestykket fremdeles er positivt etter at du har fått tilbud på ombygging (legg på 20% i ditt budsjett) synes jeg du skal gå for det. Neste steg er da å finne riktig leietager. Prisen din må du finne ut av ved å sammenligne med andre i området. Er dette i en av de store byene høres det veldig lavt ut. Jeg regner 150.000 for å sette det i stand, da vi ikke trenger å bygge om annet enn å sette inn kjøkken (og det er vegg i vegg med bad og rør), samt et bad til 100.000 (som allerede har "skallet" og også ligger vegg i vegg med eksisterende bad. Rommene trenger ikke bygges om. Lydisolering vegg mot vegg er ikke dyrt (har gjort det selv nå på et annet soverom), men lydisolering tak/gulv er dyrere. Gjør det meste selv utenom rørlegger og elektriker selvfølgelig. Og jeg har avdragsfrihet nå, så jeg kan spare i to år, og så slippe å ta lån på det. Det er ikke i en av de største byene, en av mjøsbyene. Men leieprisene her er relativt høye, og her er det bybuss som går flere ganger i timen 100 meter fra døren. Jeg er mest redd for om jeg vil føle at det ikke er verdt det, men samtidig, nå sitter vi med for stort hus og for stort lån, og økonomisk trygghet er verdt utrolig mye etter min mening. Hvis jeg setter en tidshorisont på ti år, så vil jeg kunne betale ned 1 mill på den tiden. Da har jeg bare tenåringer i hus, så kanskje det er greit å ta tilbake plassen da. Da har jeg også senket gjelden med 1/3, og står mye tryggere økonomisk. Anonymkode: 286ef...e84
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2019 #5 Skrevet 6. mai 2019 Jeg vil tro at å etablere et helt nytt bad er atskillig dyrere enn å pusse opp et eksisterende bad. Bare å flytte et toalett på et bad koster jo flere titusen. Tror nok 100 000 er for lite, så du må finne korrekte priser for prosjektet ditt før du tar noen avgjørelser. Det er vanlig å være veldig optimistisk i slike prosjekter, for så å få sjokk når man ser sluttsummen. Har du vurdert å flytte til noe mindre i stedet? Anonymkode: a2e9d...b7f 1
Gjest loveli Skrevet 6. mai 2019 #6 Skrevet 6. mai 2019 (endret) 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg regner 150.000 for å sette det i stand, da vi ikke trenger å bygge om annet enn å sette inn kjøkken (og det er vegg i vegg med bad og rør), samt et bad til 100.000 (som allerede har "skallet" og også ligger vegg i vegg med eksisterende bad. Rommene trenger ikke bygges om. Lydisolering vegg mot vegg er ikke dyrt (har gjort det selv nå på et annet soverom), men lydisolering tak/gulv er dyrere. Gjør det meste selv utenom rørlegger og elektriker selvfølgelig. Og jeg har avdragsfrihet nå, så jeg kan spare i to år, og så slippe å ta lån på det. Det er ikke i en av de største byene, en av mjøsbyene. Men leieprisene her er relativt høye, og her er det bybuss som går flere ganger i timen 100 meter fra døren. Jeg er mest redd for om jeg vil føle at det ikke er verdt det, men samtidig, nå sitter vi med for stort hus og for stort lån, og økonomisk trygghet er verdt utrolig mye etter min mening. Hvis jeg setter en tidshorisont på ti år, så vil jeg kunne betale ned 1 mill på den tiden. Da har jeg bare tenåringer i hus, så kanskje det er greit å ta tilbake plassen da. Da har jeg også senket gjelden med 1/3, og står mye tryggere økonomisk. Anonymkode: 286ef...e84 Så du har 3 mill i lån som er 8 x inntekt som gir en inntekt på 350.000,- FØR skatt som gir 270.000,- ETTER skatt. Du skal bruke en årsinntekt på oppussingen, men før det spare i 2 år for å ikke ta opp lån for oppussingen (noe du heller ikke hadde fått). Du skal altså sitte igjen med 135.000,- i året du kan bruke til å dekke ALLE utgifter i to år, rett over 11.000,- i måneden, - med flere barn å fø. Etter disse to årene skal du starte oppussingen. Det vil ta minst 4-5 mnd (inkludert bad). Bruker du baderomsplater på vegg og gulvbelegg på gulv og dropper vegghengt toalett, skjulte rør til vask osv kan du gjøre badet relativt billig. Det vil også SE billig ut, men det gjør jo ingenting. På kjøkkenet i uteleiedelen må du sette inn hvitevarer. Man får tak i billige hvitevarer, men kvaliteten er også så som så, og det er ditt ansvar å bytte hvis noe ryker. Du må være veldig nøye i utvelgelsen av leietaker og dette er også en prosess. Får du inne feil person er det et helvette å bli kvitt. Høres ut som mer stress enn å bare flytte til mindre og rimeligere bolig. Endret 6. mai 2019 av loveli
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2019 #7 Skrevet 6. mai 2019 Vi har leietakere i kjelleren og hører ikke noe til dem. De har to barn. Jeg forklarte til dem at vi har xtra lydisolasjon mellom etasjene, så vi hører ikke hverandre. De var veldig bekymret for å være til bry, helt til jeg ba dem inn til oss, mens de hadde barneselskap nede. Etter dette, slappet de mere av. Anonymkode: 2b654...098 2
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2019 #8 Skrevet 6. mai 2019 23 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg vil tro at å etablere et helt nytt bad er atskillig dyrere enn å pusse opp et eksisterende bad. Bare å flytte et toalett på et bad koster jo flere titusen. Tror nok 100 000 er for lite, så du må finne korrekte priser for prosjektet ditt før du tar noen avgjørelser. Det er vanlig å være veldig optimistisk i slike prosjekter, for så å få sjokk når man ser sluttsummen. Har du vurdert å flytte til noe mindre i stedet? Anonymkode: a2e9d...b7f Jeg vet at prisen ikke kommer over det, pga rørføringer etc Anslått kostnad fra rørlegger som så på dette var 50.000. Så jeg har tatt i en god del. Og gjør alt jeg kan gjøre selv, vegger, avretting, isolering etc. Å flytte et toalett koster penger hvis man må ha nytt soilrør, og dette ikke ligger i nær avstand fra der man skal ha det. Klart det koster penger (men ikke flere titusener, med mindre det drar med seg andre endringer som regnes inn). Jeg har ingen mulighet til å flytte til noe mindre (kommer ikke til å få nytt lån i nærheten av dette, og boligprisene har steget masse). Så lenge jeg er samboer så klarer vi oss fint, men jeg ønsker å sikre meg og barna i tilfelle vi blir alene. 20 minutter siden, loveli skrev: Så du har 3 mill i lån som er 8 x inntekt som gir en inntekt på 350.000,- FØR skatt som gir 270.000,- ETTER skatt. Du skal bruke en årsinntekt på oppussingen, men før det spare i 2 år for å ikke ta opp lån for oppussingen (noe du heller ikke hadde fått). Du skal altså sitte igjen med 135.000,- i året du kan bruke til å dekke ALLE utgifter i to år, rett over 11.000,- i måneden, - med flere barn å fø. Etter disse to årene skal du starte oppussingen. Det vil ta minst 4-5 mnd (inkludert bad). Bruker du baderomsplater på vegg og gulvbelegg på gulv og dropper vegghengt toalett, skjulte rør til vask osv kan du gjøre badet relativt billig. Det vil også SE billig ut, men det gjør jo ingenting. På kjøkkenet i uteleiedelen må du sette inn hvitevarer. Man får tak i billige hvitevarer, men kvaliteten er også så som så, og det er ditt ansvar å bytte hvis noe ryker. Du må være veldig nøye i utvelgelsen av leietaker og dette er også en prosess. Får du inne feil person er det et helvette å bli kvitt. Høres ut som mer stress enn å bare flytte til mindre og rimeligere bolig. Korrekt. Nei, ikke en årsinntekt på oppussing. 150.000 på oppussing. Jeg har samboer så jeg står ikke for utgiftene alene, men er redd for hva som skjer hvis vi går fra hverandre. Jeg har huset alene. Kun baderomsplater og belegg ja Har ikke tenkt å leie ut med hvitevarer, det er jo noe man velger selv. Jeg har 70.000 i sparepenger nå, men ønsker ikke å tømme denne da jeg trenger buffer. 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi har leietakere i kjelleren og hører ikke noe til dem. De har to barn. Jeg forklarte til dem at vi har xtra lydisolasjon mellom etasjene, så vi hører ikke hverandre. De var veldig bekymret for å være til bry, helt til jeg ba dem inn til oss, mens de hadde barneselskap nede. Etter dette, slappet de mere av. Anonymkode: 2b654...098 Så bra! Hører de dere? Vi vil altså få et soverom under soverommet til utleiedelen. Anonymkode: 286ef...e84
Gjest loveli Skrevet 6. mai 2019 #9 Skrevet 6. mai 2019 52 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg regner 150.000 for å sette det i stand, da vi ikke trenger å bygge om annet enn å sette inn kjøkken (og det er vegg i vegg med bad og rør), samt et bad til 100.000 (som allerede har "skallet" og også ligger vegg i vegg med eksisterende bad. Rommene trenger ikke bygges om. Lydisolering vegg mot vegg er ikke dyrt (har gjort det selv nå på et annet soverom), men lydisolering tak/gulv er dyrere. Gjør det meste selv utenom rørlegger og elektriker selvfølgelig. Og jeg har avdragsfrihet nå, så jeg kan spare i to år, og så slippe å ta lån på det. Det er ikke i en av de største byene, en av mjøsbyene. Men leieprisene her er relativt høye, og her er det bybuss som går flere ganger i timen 100 meter fra døren. Jeg er mest redd for om jeg vil føle at det ikke er verdt det, men samtidig, nå sitter vi med for stort hus og for stort lån, og økonomisk trygghet er verdt utrolig mye etter min mening. Hvis jeg setter en tidshorisont på ti år, så vil jeg kunne betale ned 1 mill på den tiden. Da har jeg bare tenåringer i hus, så kanskje det er greit å ta tilbake plassen da. Da har jeg også senket gjelden med 1/3, og står mye tryggere økonomisk. Anonymkode: 286ef...e84 Så du mener 150.000,- INKLUDERT bad og ikke badet i tillegg? Jeg fikk ikke med meg at du hadde samboer, det har alt å si i denne saken. Da hadde jeg nok gjort det ja.
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2019 #10 Skrevet 6. mai 2019 10 minutter siden, loveli skrev: Så du mener 150.000,- INKLUDERT bad og ikke badet i tillegg? Jeg fikk ikke med meg at du hadde samboer, det har alt å si i denne saken. Da hadde jeg nok gjort det ja. Stemmer, det er skrevet budsjett med alt av materialer, og jeg har lagt på 50.000 av hva jeg fikk stipulert av rørlegger. Det dyreste er å etablere nytt sluk til dusj, men alt av rørføringer er i kjelleren rett under der det nye badet vil komme. Med belegg og baderomsplater så slipper man også membran. Jeg har samboer ja, men jeg eier huset alene og har lånet alene. Ser at det blir veldig trangt om vi skulle gått fra hverandre (og ting knirker litt, så derfor forsøker jeg å sikre meg). Takk for svar Anonymkode: 286ef...e84
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2019 #11 Skrevet 6. mai 2019 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Stemmer, det er skrevet budsjett med alt av materialer, og jeg har lagt på 50.000 av hva jeg fikk stipulert av rørlegger. Det dyreste er å etablere nytt sluk til dusj, men alt av rørføringer er i kjelleren rett under der det nye badet vil komme. Med belegg og baderomsplater så slipper man også membran. Jeg har samboer ja, men jeg eier huset alene og har lånet alene. Ser at det blir veldig trangt om vi skulle gått fra hverandre (og ting knirker litt, så derfor forsøker jeg å sikre meg). Takk for svar Anonymkode: 286ef...e84 Jeg har ikke noe greie på det økonomiske. Men angående leieboer så må du vel sette deg inn i hvilke rettigheter de har, og hva du må gjøre som leietager. Og så er det vel ikke noe vits i å irritere seg over at de lager lyd. Folk gjør gjerne det, ihvertfall når man vil at de skal på med deg. Det er jo litt stressende å gå på eggeskall for hverandre. Anonymkode: f9008...c9b 1
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2019 #12 Skrevet 6. mai 2019 Har du regnet med søknader om ombygging i budsjettet ditt? Vet ikke hvilken kommune du tilhører, men vi betalte 100 000 kr bare for å søke om å inkludere loftet i eksisterende bolig. Man må ha tekniske og godkjente tegninger, en fagperson som kan språket og betale for befaringer mtp brannsikkerhet o.l. Det tok over 1 år å søke, og vi måtte betale underveis. Ekstra lån fikk vi jo ikke før planene var godkjente. Anonymkode: a2e9d...b7f
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2019 #13 Skrevet 6. mai 2019 15 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har så innmari høyt huslån, så jeg vurderer å lage om to soverom til et lite bad, soverom og stue/kjøkken, med egen inngangsdør. Og så leie ut dette (ca 30kvadrat). Dette er ikke i sokkelen på boligen, men i ene enden. Jeg har jo tidligere leid selv, og irritert meg veldig over bråk fra naboer vegg i vegg og under/over meg. Nå vil vi kun dele vegg med en eventuell leieboer på badet og et barnerom. Og så har vi et soverom i kjelleren under der utleieleiligheten vil ligge. Har tenkt å lydisolere litt ekstra før jeg bygger om. Jeg trenger virkelig den økonomiske tryggheten i mer inntekt inn, jeg har huslån langt over det jeg burde (8 ganger årsinntekt!!). Tenker å leie ut inkludert strøm og internett, siden vi har det, og sette inn ekstra varmtvannsbereder så vi ikke risikerer at vi bruker opp varmtvannet til leieboeren. Husleie ca 7000 håper jeg vi kan ta. - 1500 i utgifter (ekstra strøm osv), vil jo gi minst 5000 rett inn på boliglånet per måned. Men jeg er så usikker på hvordan det vil føles, å ha noen fremmede i mitt hus, selv om det er en fradelt leilighet. Hvordan synes dere at det er? Blir dere noe plaget av det? Bråk? Fester? Føler dere selv at dere må bråke mindre for ikke å plage leietakeren? Orker ikke gå på nåler i eget hjem, men samtidig er jeg litt for hensynsfull slik at jeg gjør det omtrent ubevisst. Vil jo ikke ha det slik at jeg hysjer på ungene hele tiden fordi de kan plage leietakeren. Anonymkode: 286ef...e84 Velg leietaker med omhu hvertfall! Klare husregler. Isoler ekstra for veggene som er mot deg, du kan også lage lydvegg, Nytt stendervegg som er ca 2cm fra eksisterende vegg. Med dobbel gips og isolasjon. Denne hjelper mye. Kartlegge om du får leid ut i heletatt. Kutt ned på andre ting i livet som gjør at du får det bedre økonomisk. Selv leier jeg ut hele eiendomer, ville aldri hatt noen boende hos meg selv hjemme selv om jeg har mulighet. Anonymkode: 85d6d...9a2
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2019 #14 Skrevet 6. mai 2019 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har du regnet med søknader om ombygging i budsjettet ditt? Vet ikke hvilken kommune du tilhører, men vi betalte 100 000 kr bare for å søke om å inkludere loftet i eksisterende bolig. Man må ha tekniske og godkjente tegninger, en fagperson som kan språket og betale for befaringer mtp brannsikkerhet o.l. Det tok over 1 år å søke, og vi måtte betale underveis. Ekstra lån fikk vi jo ikke før planene var godkjente. Anonymkode: a2e9d...b7f 100.000??? Altså, her har dere satt bort all jobb 😛 Man kan tegne og søke selv. Selve behandlingen av søknaden koster mellom 3-5000 kroner her i min kommune (faste gebyr) Jeg har tidligere tegnet byggetegninger til tre forskjellige kommuner, og alle har vært godkjente Eller man kan få en byggmester/arkitekt/snekker til å tegne tegningene, men da går jo prisen fort opp, som dere erfarte. Husk også at gebyrene øker med antall kvadratmeter, så når dere skal inkludere et helt loft er det litt forskjell fra meg som skal søke kun om bruksendring på 3 kvadrat som blir bad Resten er unntatt søknadsplikt, siden det er boareale allerede i dag. 26 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har ikke noe greie på det økonomiske. Men angående leieboer så må du vel sette deg inn i hvilke rettigheter de har, og hva du må gjøre som leietager. Og så er det vel ikke noe vits i å irritere seg over at de lager lyd. Folk gjør gjerne det, ihvertfall når man vil at de skal på med deg. Det er jo litt stressende å gå på eggeskall for hverandre. Anonymkode: f9008...c9b Alt dette vet jeg fra før, har selv vært leietaker i mange år. Det er opplevelsen av å bo med noen tett innpå seg i eget hus jeg er usikker på. Jeg ønsker ikke være redd for å lage lyd, og jeg vil jo heller ikke måtte irritere meg over en leietaker. 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Velg leietaker med omhu hvertfall! Klare husregler. Isoler ekstra for veggene som er mot deg, du kan også lage lydvegg, Nytt stendervegg som er ca 2cm fra eksisterende vegg. Med dobbel gips og isolasjon. Denne hjelper mye. Kartlegge om du får leid ut i heletatt. Kutt ned på andre ting i livet som gjør at du får det bedre økonomisk. Selv leier jeg ut hele eiendomer, ville aldri hatt noen boende hos meg selv hjemme selv om jeg har mulighet. Anonymkode: 85d6d...9a2 Takk for tips, lydvegg er allerede planen Vi ville jo ikke ha noen her egentlig, men jeg er så redd for å slite økonomisk om vi skulle gå fra hverandre. Bedre å måtte leie ut, enn å flytte og dra ungene vekk fra huset tenker jeg. Anonymkode: 286ef...e84
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2019 #15 Skrevet 6. mai 2019 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: 100.000??? Altså, her har dere satt bort all jobb 😛 Man kan tegne og søke selv. Selve behandlingen av søknaden koster mellom 3-5000 kroner her i min kommune (faste gebyr) Jeg har tidligere tegnet byggetegninger til tre forskjellige kommuner, og alle har vært godkjente Eller man kan få en byggmester/arkitekt/snekker til å tegne tegningene, men da går jo prisen fort opp, som dere erfarte. Husk også at gebyrene øker med antall kvadratmeter, så når dere skal inkludere et helt loft er det litt forskjell fra meg som skal søke kun om bruksendring på 3 kvadrat som blir bad Resten er unntatt søknadsplikt, siden det er boareale allerede i dag. Alt dette vet jeg fra før, har selv vært leietaker i mange år. Det er opplevelsen av å bo med noen tett innpå seg i eget hus jeg er usikker på. Jeg ønsker ikke være redd for å lage lyd, og jeg vil jo heller ikke måtte irritere meg over en leietaker. Takk for tips, lydvegg er allerede planen Vi ville jo ikke ha noen her egentlig, men jeg er så redd for å slite økonomisk om vi skulle gå fra hverandre. Bedre å måtte leie ut, enn å flytte og dra ungene vekk fra huset tenker jeg. Anonymkode: 286ef...e84 Jeg skal ikke mase mer om det siden du egentlig lurer på noe helt annet, men: Ja, vi satte det bort da vi ikke ønsket å være ansvarlige for at alt var ihht krav. Det kan bli dyrt om man gjør feil som senere må rettes opp. Loftet var ikke stort, 45m2, men så fort man vil ha noe annet enn f.eks et standard vindu må man sende separat søknad.. Så ja, det baller på seg. Vi fikk veiledning av direktoratet for byggkvalitet i starten, og de sa at man må bruke et ansvarlig foretak for hele prosessen om man oppretter en ny boenhet (dette var også et alternativ den gangen). Men du har sikkert ikke tenkt å lage en egen boenhet. Hvis du derimot gjør det, så kan du jo seksjonere ut denne og selge den om det oppstår en krise. Det kan jo være litt betryggende. Anonymkode: a2e9d...b7f
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2019 #16 Skrevet 6. mai 2019 Vi leier ut sokkelen i huset og det er ganske problemfritt. Men mellom etasjene har vi etasjeskiller i Lecastein, pluss støpt betong opp på der igjen og isolert over og under. Så sokkelen er som et bomberom😅 Vi hører hvis det smelles igjen en dør eller hvis det hoppes og trampes i gulvet, ellers ingenting (der bor en familie med 2 barn). Det eneste jeg kjenner på egentlig, er på sommeren. De har uteplass nede og vi har veranda over, så da hører man liksom hva hverandre sier osv. Anonymkode: caee9...06b
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2019 #17 Skrevet 6. mai 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg skal ikke mase mer om det siden du egentlig lurer på noe helt annet, men: Ja, vi satte det bort da vi ikke ønsket å være ansvarlige for at alt var ihht krav. Det kan bli dyrt om man gjør feil som senere må rettes opp. Loftet var ikke stort, 45m2, men så fort man vil ha noe annet enn f.eks et standard vindu må man sende separat søknad.. Så ja, det baller på seg. Vi fikk veiledning av direktoratet for byggkvalitet i starten, og de sa at man må bruke et ansvarlig foretak for hele prosessen om man oppretter en ny boenhet (dette var også et alternativ den gangen). Men du har sikkert ikke tenkt å lage en egen boenhet. Hvis du derimot gjør det, så kan du jo seksjonere ut denne og selge den om det oppstår en krise. Det kan jo være litt betryggende. Anonymkode: a2e9d...b7f Skjønner, da skulle dere sikkert ha fasadeendring osv i tillegg. (Det kan man tegne og søke om selv også, men hvis man ikke er komfortabel med det er det klart det er lurere å få noen andre til å ta ansvaret, kan bli dyrt om det gjøres feil). Anonymkode: 286ef...e84
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2019 #18 Skrevet 6. mai 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Vi leier ut sokkelen i huset og det er ganske problemfritt. Men mellom etasjene har vi etasjeskiller i Lecastein, pluss støpt betong opp på der igjen og isolert over og under. Så sokkelen er som et bomberom😅 Vi hører hvis det smelles igjen en dør eller hvis det hoppes og trampes i gulvet, ellers ingenting (der bor en familie med 2 barn). Det eneste jeg kjenner på egentlig, er på sommeren. De har uteplass nede og vi har veranda over, så da hører man liksom hva hverandre sier osv. Anonymkode: caee9...06b Takk for svar! Vi får heldigvis uteplasser på hver side av huset. Vinduet på soverommet til utleien vil gå ut mot hagen da, men det er jo bare på dagtid barna leker ute. Så det ville jeg selvfølgelig informert om, at det kanskje ikke er rett bosted om man jobber nattevakter Anonymkode: 286ef...e84
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2019 #19 Skrevet 6. mai 2019 17 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har så innmari høyt huslån, så jeg vurderer å lage om to soverom til et lite bad, soverom og stue/kjøkken, med egen inngangsdør. Og så leie ut dette (ca 30kvadrat). Dette er ikke i sokkelen på boligen, men i ene enden. Jeg har jo tidligere leid selv, og irritert meg veldig over bråk fra naboer vegg i vegg og under/over meg. Nå vil vi kun dele vegg med en eventuell leieboer på badet og et barnerom. Og så har vi et soverom i kjelleren under der utleieleiligheten vil ligge. Har tenkt å lydisolere litt ekstra før jeg bygger om. Jeg trenger virkelig den økonomiske tryggheten i mer inntekt inn, jeg har huslån langt over det jeg burde (8 ganger årsinntekt!!). Tenker å leie ut inkludert strøm og internett, siden vi har det, og sette inn ekstra varmtvannsbereder så vi ikke risikerer at vi bruker opp varmtvannet til leieboeren. Husleie ca 7000 håper jeg vi kan ta. - 1500 i utgifter (ekstra strøm osv), vil jo gi minst 5000 rett inn på boliglånet per måned. Men jeg er så usikker på hvordan det vil føles, å ha noen fremmede i mitt hus, selv om det er en fradelt leilighet. Hvordan synes dere at det er? Blir dere noe plaget av det? Bråk? Fester? Føler dere selv at dere må bråke mindre for ikke å plage leietakeren? Orker ikke gå på nåler i eget hjem, men samtidig er jeg litt for hensynsfull slik at jeg gjør det omtrent ubevisst. Vil jo ikke ha det slik at jeg hysjer på ungene hele tiden fordi de kan plage leietakeren. Anonymkode: 286ef...e84 Dette høres ut som en søknadspliktig ombygging siden du etablerer en egen boenhet. Les dette fra Huseierne og sjekk med kommunen du bor i. Det er billigere å gjøre det før du har bygd om! Anonymkode: ef9cb...e4e
MadameX Skrevet 6. mai 2019 #20 Skrevet 6. mai 2019 Det kommer helt ann på hvem du leier ut til. Har bodd i hus med leietaker i kjelleretasje, merket sjeldent at det var noen der, selv om vi hadde vaskerom i kjelleren. Leide ut til enslig og rolig mann. Når han flyttet ut var det ikke lenger et stort behov for ekstrainntekter for å få alt til å gå rundt. Derfor begynte vi heller å bruke hybelen selv. Det var ikke veldig ubehagelig å ha noen boende i kjelleren, men absolutt deiligere å ikke ha noen så nær. (Vi er en familie som generelt sett trives for oss selv, uten for nære naboer osv.) Når dere pusser opp burde dere ta en titt på Finn.no. Her ligger det mange fine, brukte kjøkken i god stand. Mye billigere enn å kjøpe nytt fra ikea. Hvitevarer er også billig her. Alt jeg har kjøpt har fungert veldig bra. Leier dere ut møblert burde dere også kjøpe møblene her, spesielt når det kommer til sofa kan dere spare mye penger.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå