Caktus Skrevet 5. mai 2019 #1 Skrevet 5. mai 2019 Hei, jeg er ganske ny til Kvinneguiden så jeg må beklage hvis jeg gjør noe galt eller sier noe feil. Jeg er 13 år gammel og ønsker å starte på p-piller. Jeg var hos helsesøster på skolen min for litt over en uke siden og spurte om det var noe jeg kunne gjøre for å minske blødningene jeg har under mensen - siden jeg blør veldig mye. Hun stilte meg en rekke spørsmål og kom fram til at det beste alternativet mitt var p-piller. Hun sa også at jeg burde snakke med mamma om dette så jeg kunne få fastlege time osv. Hvordan kan jeg starte en samtale med dette temaet? Jeg er ikke en veldig åpen person og synes det er litt flaut/kleint å snakke med foreldrene mine om sånne greier. Jeg vil ikke at de skal tro jeg er seksuelt aktiv som 13-åring, fordi jeg ber om et prevensjonsmiddel. Også er jeg litt redd for at mamma ikke vil godta at jeg starter med p-piller, siden jeg har sett en del av mammaene her på Kvinneguiden og hva de synes om dette. Noen som kanskje har et par tips til hvordan jeg kan starte en sånn samtale uten at det blir kleint? 1
Wiskola Skrevet 5. mai 2019 #2 Skrevet 5. mai 2019 Først og fremst, "siden jeg har sett en del av mammaene her på Kvinneguiden og hva de synes om dette". Jeg lo. Høyt. Når det gjelder spørsmålet ditt, så sier du jo allerede at det er for å minske blødninger under mensen. Det er jo en legitim forklaring - spesielt når det backes opp av helsesøster. Si det som det er når du snakker med mora di, men du må nok forvente noen ubehagelige spørsmål i retur. Jeg vet jeg hadde hatt noen om jeg hadde hatt ei 13-åring som ønsket å starte på p-piller. 3
solmåneogstjerner Skrevet 5. mai 2019 #3 Skrevet 5. mai 2019 Du trenger ikke å snakke med mamma, du kan bestille time hos legen selv og gå dit selv. Legen skal ikke fortelle om dette til foreldrene dine. De har det slik nettopp for at man ikke skal unngå å bruke prevensjon bare fordi man er redd foreldrene finner det ut. Men jeg synes likevel du skal snakke med henne. Og du trenger dem hovedsaklig pga kraftige blødninger nå ihvertfall. Bare si at du blør så mye, det er plagsomt, det er vondt og at du har snakket med helsesøster og hun anbefalte p-piller. Du kan jo gjerne også si at du har ikke tenkt å ha sex med det første. Jeg har en datter på samme alder, jeg ville blitt glad om hun kom til meg med dette. Til og med om jeg mistenkte at hun skulle ha sex. Bedre med p-piller enn graviditet! Og veldig bra om hennes plager med mensen hadde blitt bedret (hun har ikke dette da). Så hadde jeg kjørt henne til legen. Hadde jeg visst at datter slet med mensen så hadde jeg faktisk foreslått p-piller selv. 3
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2019 #4 Skrevet 5. mai 2019 Forklar mammaen din, at du har så store plager ved mensen, og om det finnes noe som kan minske blødningene, og gjøre smertene mindre. For da kanskje hun tar deg med til legen, og legen anbefaler p-piller. Jeg gjorde selv dette, med min datter da hun var 14 år. Anonymkode: aa26d...8e4 1
Wiskola Skrevet 5. mai 2019 #5 Skrevet 5. mai 2019 Vil bare adde at det kan være lurt å ta moren din med i samtalen fordi det kan være relevant sykdomshistorie i familien som du ikke vet om. 1
DavinaWin Skrevet 5. mai 2019 #6 Skrevet 5. mai 2019 Enig med Anonym bruker over her, snakk med mammaen din og forklar henne at du har så store plager ved menstruasjon at du ønsker å ta tiltak for å få en bedre hverdag. Mensen varer tross alt en uke hver måned, det blir en del i løpet av et år! Hadde selv mye plager før jeg begynte på pilla. Blødde igjennom de mest absorberende tamponger OG nattbind. Utrolig deilig å slippe og gå rundt og engste seg for uhell. Jeg tror mammaen din vil forstå deg dersom du velger å ta det opp med henne😊 Lykke til!
Caktus Skrevet 5. mai 2019 Forfatter #7 Skrevet 5. mai 2019 Tusen takk for alle svarene jeg fikk, det hjalp veldig! Jeg skal ta en prat med mamma i morgen og se hvordan det går. Setter utrolig stor pris på at dere ville hjelpe meg❤️ 3
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2019 #8 Skrevet 11. mai 2019 Ikke begynn på p piller! De ødelegger kroppen din! Hunøret ditt og alle hormonene... La kroppen få utvikle seg naturlig så får du ingen hormon skader.... En dag kommer det fram hva p piller egentlig gjør med kvinner.... For mange vet det ikke selv.. . Folk sier man ikke skal ta paracet for å dempe litt hode pine? At det ikke er bra å ta uten stor grunn? P piller da? Paracet er spytt i havet iforhold. .... Sikkert mange som går i mot meg om at alle er forkjellig bla bla... Nei. Det er bare noen som ikke har skjønt det enda.... Anonymkode: 9867b...ead
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå