Gå til innhold

Plutselig krøll med sovingen (2,5 år). Tips?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har en gutt på 2,5 år hvor leggingen på kveld har vært en drøm i hvertfall det siste året. Nå er det derimot bare tull. Vi har kommet dit at noen dager sover han på dagtid, andre dager ikke. Antar at vi snart slutter helt med det. Får han ikke sove på dagen er det ikke noe vi får gjort med det. Det som derimot har vært greia de siste dagene er at han ikke har fått til å sove på dagen, er ordentlig sliten og trøtt i 15-tiden, og så er han lys våken igjen til kvelden. Prøver å legge han kl 18, men det GÅR IKKE. Han er lys våken. Har prøvd å legge han senere også, men det resulterte i overtrøtt unge og kaos. Kan ikke legge han kl 15 heller. Råd tas i mot med takk! (ps: han våkner tidlig, stort sett i 06-tiden). 

Anonymkode: 0990f...163

Videoannonse
Annonse
Gjest WhisperingWind
Skrevet

18 var da veldig tidlig å legge?

Det er vanlig at de går igjennom en sleep regression når de er rundt den alderen(og før og etter for vår del). Her ble det viktig at om han skulle sove på dagen så kunne han ikke sove etter 12 og maks 40-45 min. Sov han ikke før da så holdt vi han våken. 

Klokka 18 mørklegges hele kåken og vi slår av alt av støy, spiser kvelds, pusser tenner og roer ned. Klokka 19.00 er det sengen. Der kan han gjerne romstere og tulle, men han kommer ikke opp av sengen og han får ikke komme ut av soverommet. Prøver han seg så sitter vi ved sengen og ignorerer han inntil han roer seg. Men ingen oppmerksomhet, hysjing, prating eller noe annet som får tullet til å være gøy. 

Ble temmelig kjedelig etterhvert og så gadd han ikke mer.

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, WhisperingWind skrev:

18 var da veldig tidlig å legge?

Det er vanlig at de går igjennom en sleep regression når de er rundt den alderen(og før og etter for vår del). Her ble det viktig at om han skulle sove på dagen så kunne han ikke sove etter 12 og maks 40-45 min. Sov han ikke før da så holdt vi han våken. 

Klokka 18 mørklegges hele kåken og vi slår av alt av støy, spiser kvelds, pusser tenner og roer ned. Klokka 19.00 er det sengen. Der kan han gjerne romstere og tulle, men han kommer ikke opp av sengen og han får ikke komme ut av soverommet. Prøver han seg så sitter vi ved sengen og ignorerer han inntil han roer seg. Men ingen oppmerksomhet, hysjing, prating eller noe annet som får tullet til å være gøy. 

Ble temmelig kjedelig etterhvert og så gadd han ikke mer.

Syns vel ikke kl 18 er tidlig når han har vært våken siden kl 06 og ikke sovet noen ting i løpet av dagen? Han er jo egentlig vant til å sove på dagen, og de fleste anbefaler å legge litt tidligere i overgangen når man slutter. Sover han på dagen legges han senere, rundt kl 19.30. Det har funket fint til nå, men da har han altså sovet 1 time på dagtid. 

Det hadde vært lettere å overse hvis det bare var tulling, men de siste dagene har han vært overtrøtt med hyl og grin i en times tid. 

Gjest WhisperingWind
Skrevet (endret)
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Syns vel ikke kl 18 er tidlig når han har vært våken siden kl 06 og ikke sovet noen ting i løpet av dagen? Han er jo egentlig vant til å sove på dagen, og de fleste anbefaler å legge litt tidligere i overgangen når man slutter. Sover han på dagen legges han senere, rundt kl 19.30. Det har funket fint til nå, men da har han altså sovet 1 time på dagtid. 

Det hadde vært lettere å overse hvis det bare var tulling, men de siste dagene har han vært overtrøtt med hyl og grin i en times tid. 

Du er den første jeg vet om som legger 18.00. Men om det funker for dere skal jeg ikke si noe. Vår har ikke kunnet legge seg så tidlig tross at han i perioder våknet båd 04 og 05😱 

At han er overtrøtt og hysterisk henger nok på grep med at han er i en overgang det han ikke trenger dagdupp lenger og den perioden er ganske tøff. Men metoden over brukte vi da vår gikk igjennom det samme og med tiden så funket det. 

Du må bare ri ut stormen og være konsekvent når ham først er i seng. Vær tilstede, men ikke gi mye oppmerksomhet eller øyekontakt. Han må bare finne roen selv.

Endret av WhisperingWind
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, WhisperingWind skrev:

Du er den første jeg vet om som legger 18.00. Men om det funker for dere skal jeg ikke si noe. Vår har ikke kunnet legge seg så tidlig tross at han i perioder våknet båd 04 og 05😱 

At han er overtrøtt og hysterisk henger nok på grep med at han er i en overgang det han ikke trenger dagdupp lenger og den perioden er ganske tøff. Men metoden over brukte vi da vår gikk igjennom det samme og med tiden så funket det. 

Du må bare ri ut stormen og være konsekvent når ham først er i seng. Vær tilstede, men ikke gi mye oppmerksomhet eller øyekontakt. Han må bare finne roen selv.

Vi har ikke PLEID å legge kl 18, men har gjort det de siste dagene nettopp fordi han ikke har sovet på dagen. Normalt sett har han lagt seg ca 19.30, ofte nærmere kl 20 også. Vi kommer ikke til å fortsette å legge kl 18 regner jeg med, men i og med at han er stuptrøtt kl 15 så virker det rart å holde han våken til langt på kveld. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk for tips forresten!

Gjest WhisperingWind
Skrevet (endret)
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi har ikke PLEID å legge kl 18, men har gjort det de siste dagene nettopp fordi han ikke har sovet på dagen. Normalt sett har han lagt seg ca 19.30, ofte nærmere kl 20 også. Vi kommer ikke til å fortsette å legge kl 18 regner jeg med, men i og med at han er stuptrøtt kl 15 så virker det rart å holde han våken til langt på kveld. 

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for tips forresten!

Ok, det var ikke ment som kritikk🙏 Om dere ser han må legges tidligere i overgangen så gjør dere selvsagt det😊

Jeg husker iallefall at den perioden var steintøff! Jeg måtte ofte campe med madrass og iPad på rommet hans og egentiden gikk ut en periode 😭 Men det går over!

Endret av WhisperingWind
Skrevet

Hold ham våken til 19 og legg da. 19.30 om nødvendig. 

AnonymBruker
Skrevet

Ville heller lagt kl 19. Min sluttet å sove på dagtid rundt samme tid og deg var noen tøffe ettermiddager og kvelder. Men det ble bare bedre når han sluttet helt 😊

Anonymkode: 03963...ef7

AnonymBruker
Skrevet

Vår på to år er nettopp sluttet å sove på dagen. I en overgang har han sovet noen ganger på dagen likevel. Men, uansett, soving på dagen eller ikke, klokkeslett for legging må være det samme. Nytter ikke legge tidligere enn den faste tiden, da blir det bare bråk, hele natta. Er han fryktelig trett på ettermiddagen går vi en tur ekstra ut, for å holde humøret oppe. Så legging 19.30. Nøyaktig, svært sjeldent tull da. Prøver vi oss på legging 19 eller 20 for eksempel, blir det bråk. 

Det er som sakt dette som funker her i huset. Faste rutiner og klokkeslett.

Anonymkode: a8b78...4f3

AnonymBruker
Skrevet

Er nok ganske normalt når de begynner å slutte med dagsøvn. Hadde et slit selv, han sovnet alltid på vei hjem fra barnehagen og da fikk vi han ikke til å sove før 21.30, som igjen førte til for lite nattesøvn til neste dag.. Vond sirkel, men det ble bedre. Ville som nevnt over også prøvd å holde på samme leggetid selv om det blir klussete i en overgangsperiode. 

Anonymkode: eaba6...e7e

AnonymBruker
Skrevet

Takk for alle svar :) Da skal vi prøve med legging kl 19 fremover og se om det hjelper :) 

AnonymBruker
Skrevet

Min erfaring er at det er bedre å legge for tidlig enn for sent. Dropp dagsøvn og ha fast leggetid, så tipper jeg det løser seg i løpet av få dager. Min 9-åring sover 11 timer i døgnet, så synes ikke det er rart om din 2,5-åring trenger minst 12 timer søvn i døgnet. 

Anonymkode: 9603d...7ee

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...