Gjest Forvirret Skrevet 28. august 2002 #1 Skrevet 28. august 2002 For en stund siden la jeg ut en sånn kontaktannonse. Først fikk jeg ikke noen respons og etter en stund glemte jeg hele greia. Nylig kom det inn en melding, men innholdet var ikke hva jeg hadde forventet; I essens stod det: "Du er for kravstor. Senk krava". Etter hva jeg husker av annonsen var de eneste kravene jeg stilte at den som svarte var et ikke-resirulert menneske i passende alder og med OK utseende. Synes dere jeg er for kravstor? Har ikke alle rett til en sjanse til å modnes sammen med den man satser på? Bør man ikke kunne forvente at den man søker sammen med holder et visst minimumsnivå relativt til en selv? Eller er "skjønnheten og udyret"-par (i overført betydning på mange egenskaper, ikke bare utseende) noe man må forvente som regelen snarere enn unntaket? Hvilke krav synes dere man kan/bør stille?
Lula Skrevet 28. august 2002 #2 Skrevet 28. august 2002 Etter hva jeg husker av annonsen var de eneste kravene jeg stilte at den som svarte var et ikke-resirulert menneske i passende alder og med OK utseende. Dette skjønte jeg ikke??? IKKE-RESIRULERT????? Passende alder og OK utseende synes jeg for øvrig ikke er kravstort. Det kan jo bety så mangt og er helt avhengig av øyet som ser :-)
xeyes Skrevet 28. august 2002 #3 Skrevet 28. august 2002 Ikke resirkulert?? Skjønner ikke helt meningen. ..jomfu kanskje..? Hmm..
Gjest Forvirret Skrevet 28. august 2002 #4 Skrevet 28. august 2002 Med "ikke-resirulert" menes det å ikke ha noen havarerte forsøk på "seriøse" forhold bak seg.
Gjest Forvirret Skrevet 28. august 2002 #6 Skrevet 28. august 2002 Sorry, da, verden! :cry: Men hvilke krav er det akseptabelt at man stiller, da? Eller skal man være så tolerant at man godtar hva som helst? Flytter man seg ikke da raskt over i kategorien "desperat"? Eller er det ikke lov å tenke gjennom om en mulig partners fortid kan få konsekvenser for et forhold i fremtiden? Reflekterte noen av dere i parfohold over dette? (Kanskje er det noen her som ikke mener jeg er kravstor, også?) Stadig like forvirret, jeg...
xeyes Skrevet 28. august 2002 #7 Skrevet 28. august 2002 Med "ikke-resirulert" menes det å ikke ha noen havarerte forsøk på "seriøse" forhold bak seg. Hva er galt med det da?? Tror du virkelig at du kommer til å treffe "den rette" med de krava du har? Nei, du er jaggu kravstor. -xeyes
Gjest Forvirret Skrevet 28. august 2002 #8 Skrevet 28. august 2002 Kanskje derfor jeg ikke passer så godt inn i den verden jeg lever i: - fordi jeg tenker.
bompi Skrevet 28. august 2002 #9 Skrevet 28. august 2002 jeg syns også du er kravstor når du setter krav til at man ikke skal ha hatt et havarert forhold bak seg... er du klar over at mange forhold kan havare uten at det må være noe feil med folkene? eller at det dessuten er den personen du møter det er noe feil med? lykke til sier nå jeg...
Tusenfryd Skrevet 28. august 2002 #10 Skrevet 28. august 2002 Bare mennesket er ferdig med gamle forhold, må jo det være greit. Er selv en av dem, min mann også. Men jeg er gald for det, hadde jeg vært helt uerfaren kunne jeg jo ikke bidratt i ekteskapet vårt som jeg gjør. Bortsett fra det - hva er galt med å stille krav? Ærlig talt, det er å ikke stille krav som er desperat...
Gjest Ikke innlogget Lula Skrevet 29. august 2002 #11 Skrevet 29. august 2002 Det kan faktisk være en fordel at man har noen forhold bak seg (både seriøse og mindre seriøse)! Man vokser på erfaring, og kan ta dette videre med seg i livet og et nytt forhold. Dersom man har havarerte forhold bak seg, er man nok også mer bevisst på hva man ønsker og ikke ønsker. Og det må jo være bra??? (forutsetningen er selvsagt at man, som Tusenfryd skriver, evner å legge tidligere forhold bak seg)... Selv er jeg glad for at både jeg og min samboer har vært gjennom seriøse forhold tidligere. Det har vi begge lært mye av. Det vi opplevde på hver vår kant før vi ble sammen har jo vært med på å forme oss, og gjøre oss til de menneskene vi er i dag. Vi er begge mye sterkere og tryggere nå enn vi var før vi hadde prøvet og feilet litt :-) Forøvrig vil jeg ikke kalle det å feile. Tidligere forhold føltes jo riktig der og da, selv om det viste seg at det ikke skulle vare!!!
Usikker Skrevet 29. august 2002 #12 Skrevet 29. august 2002 ALLE har ei fortid - med eller uten forhold. Fortida kan ikke endres! Fortiden må vi bare akseptere! 8) Hvis du "faller for" en person - blir glad i han/henne, finner ut at her er det "match"...... vil du da virkelig vrake vedkommenden bare fordi h*n har et eller flere brutte forhold bak seg? Det synes jeg blir feil. Lev NÅ - det er NÅ som gjelder!
Gjest Turi Skrevet 29. august 2002 #13 Skrevet 29. august 2002 Det at du er kravstor trenger ikke være negativt. Men om du er over 25/30 år, vil det ikke være store utvalget i potensielle partnere som ikke har vært i et seriøst forhold. For å være ærlig ville jeg vært mer i tvil til å gå inn i et forhold med en 30-åring som ALDRI har vært i et seriøst forhold, enn en som har forsøkt seg på samliv tidligere. Har du aldri hatt noe seriøst forhold tidligere selv da? Dessuten er det å kalle meg "resirkulert" fordi jeg ikke fremdeles er i mitt første seriøse forhold ganske respektløst.
Gjest Anonymous Skrevet 29. august 2002 #14 Skrevet 29. august 2002 Jeg synes alle som bruker kontaktannonser er desperate :evil:
Gjest Frøken Dings Skrevet 29. august 2002 #15 Skrevet 29. august 2002 Jeg hadde absolutt vært mer skeptisk hadde jeg truffet på en 30-åring uten ett eneste seriøst forhold bak seg. Når det gjelder ekteskap og barn blir det noe annet. Jeg skulle tenkt meg om både én og 10 ganger hvis jeg falt for en mann med ekskone og helgebarn. Konklusjon: Ja, jeg synes du er kravstor. Og jeg vil som Sissan ha meg frabedt å bli karakterisert som resirkulert fordi jeg har hatt et par alvorlige forhold før jeg traff han som i dag er min mann.
Gjest Forvirret Skrevet 29. august 2002 #16 Skrevet 29. august 2002 Jeg stiller også spørsmålet: "Hvilke krav synes dere man kan/bør stille?" Noen som har noen andre refleksjoner rundt dette (ferdig med "ikke-resirkulert" nå)? Tusenfryd skrev bl.a.: "hva er galt med å stille krav? Ærlig talt, det er å ikke stille krav som er desperat..." Lula skrev f.eks. : "Passende alder og OK utseende synes jeg for øvrig ikke er kravstort."
Gjest Turi Skrevet 29. august 2002 #17 Skrevet 29. august 2002 Mener du krav i en kontaktannonse eller for å innlede et forhold? Poenget med en kontaktannonse må jo være å finne noen som er aktuelle for et forhold. Da stiller du kun de kravene som er absolutte for deg. F.eks. Alder, interesser, bosted etc. Dersom du har betingelser for de du ønsker å være sammen med, som at de ikke skal røyke, ikke drikke alkohol, etc. skriver du dette. Du kan be om personer som er ferdig med tidligere forhold, det bør tilfredsstille det samme som ditt noe mer rigide krav til at de aldri har vært i noe. Og du må vinkle det positivt (ref. resirkuleringen, som vi er ferdige med :blunke: ) Mine krav til partner er: - Selvstendig, personlig og økonomisk - Aldersgruppe - Ferdig med tidligere forhold - Ikke sjalu - Minst en fritidsinteresse (slik at jeg kan dyrke min) Tidligere krav jeg hadde var: - Ikke barn - Ikke under 1.85 m Men så møtte jeg mannen min, og da var det ikke så farlig at han hadde vært samboer, hadde barn, og var lavere enn meg. For det er ikke det som betyr noe. I et møte med et annet menneske, bør det ikke være noen absolutte krav, det er jo MENNESKET man blir glad i, ikke fortiden.
Gjest Duchess Skrevet 29. august 2002 #18 Skrevet 29. august 2002 Med "ikke-resirulert" menes det å ikke ha noen havarerte forsøk på "seriøse" forhold bak seg. Du er ganske dømmende synes jeg. De aller aller fleste mennesker har et eller flere forhold bak seg, de har en FORTID. Vil du ha en som ikke har en fortid før deg ? En som ikke har opplevd hvordan det er å være i et forhold, hvordan det er å måtte ta hensyn til et annet menneske ? Det er mange mange ulike grunner til at forhold havarerer, og det er ikke alltid noens "skyld". Noen vokser sammen, mens andre glir fra hverandre. Det trenger ikke være noe "galt" med personene likevel. Å si at den du søker skal være ferdig med tidligere forhold, er noe helt annet. Ja, jeg syns du er urimelig kravstor.
Sannasol Skrevet 30. august 2002 #19 Skrevet 30. august 2002 Jeg synes det er kjemperart at du ikke fikk en haug med svar fra diverse bygdetullinger, desperate asylsøkere eller andre einstøinger, som sikkert aldri har hatt seriøse forhold eller eventuelle barn i kulissene. Faktisk synd at du ikke fikk det......
Gjest Forvirret Skrevet 30. august 2002 #20 Skrevet 30. august 2002 Å stille krav til høyde, hår/øyefarge o.l. høres snålt ut for meg. Slikt synes jeg ikke betyr noe. Men derimot synes jeg hvordan vedkommende er som person er meget viktig. Og siden tanker om fremtiden nødvendigvis må bli rene spekulasjoner uten noe grunnlag å forholde seg til, må jeg forholde meg til de fakta som finnes. Og det vil si i fortiden til vedkommende. Men selvfølgelig, på samme måte som med aksjekurser, vil de historiske fakta ikke uten videre kunne ekstrapoleres inn i fremtiden. Skjønt, historien har en lei tendens til å gjenta seg selv. Noe annet jeg synes er viktig å tenke gjennom er om vedkommende har egenskaper som kan virke begrensende for samliv eller livsutfoldelse. Det er for eksempel vanskelig å gjennomføre et fallskjermkurs sammen med en som har flyskrekk. Eller å dra verden rundt med en som er lenket til en rullestol og trenger mye hjelp. Elles tror jeg det kan være en fordel å ha noen felles interesser og noen egne interesser. Ut fra debattens innlegg innser jeg at jeg har meget spesielle meninger på dette området. Men jeg lærer da stadig nye ting om verden omkring meg. Selv synes jeg det virker urimelig å kreve at jeg setter en strek over vedkommendes fortid, som jeg kanskje ikke engang får kjennskap til.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå