Gå til innhold

Dere som forsvarer bruk av stikkpiller...

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dere som forsvarer bruk av stikkpiller fordi barna ikke er store nok til å ta valget selv, og at dette bare er noe barnet må tåle, 

hvordan hadde situasjonen sett ut om det var motsatt? Hvordan hadde dere reagert om noen tvang noe opp i rumpa deres uten deres samtykke? 

(og nei, det er ikke en debatt om at barnet ikke skal få medisin, men man kan gi det på andre måter som ikke er like invaderende) 

Anonymkode: ee7f7...ac5

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dere som forsvarer bruk av stikkpiller fordi barna ikke er store nok til å ta valget selv, og at dette bare er noe barnet må tåle, 

hvordan hadde situasjonen sett ut om det var motsatt? Hvordan hadde dere reagert om noen tvang noe opp i rumpa deres uten deres samtykke? 

(og nei, det er ikke en debatt om at barnet ikke skal få medisin, men man kan gi det på andre måter som ikke er like invaderende) 

Dersom jeg var syk og eneste mulighet, evt det som ga best effekt var en stikkpille så tåler man det. 

Et barn forstår ikke at dette kanskje er eneste mulighet, da tar jeg som forelder den beslutningen for barnet. 

Anonymkode: 89b1d...bcf

• Liker 36
Skrevet
Akkurat nå, Wiskola skrev:

Vel, om det var fordi jeg var syk og ikke klarte ta egne avgjørelser for mitt eget beste - kjør på. Dog hadde situasjonen sett en smule rar ut dersom den var motsatt. Ville sagt at et barn som, for å bruke dine ord, tvang noe opp i rumpa på en voksen, hadde hatt problemer.

Fikk meg en god latter da jeg leste dette :fnise:

Har brukt mange stikkpiller på feberhett barn, men det gikk stort sett greit. Om han i trassalderen motsatte seg det, som alt annet i den alderen, så ble det hurtig gjennomført og trøst og oppmuntring gitt etterpå. Et glass saft og så var det greit og glemt. Ingen traumer som voksen :- )

• Liker 20
Skrevet

Hvis jeg var i en situasjon hvor det handlet om liv og helse, jeg var såpass redusert at jeg ikke var i stand til å ta til meg fornuft eller se mitt eget beste, og de som var ansvarlige for mitt ve og vel mente at det var den beste løsningen for meg så vil jeg absolutt foretrekke at de tar det ansvaret og den avgjørelsen. 

• Liker 26
AnonymBruker
Skrevet

Ts hva er dine tanker om koloskopi blant unge? Du tenker vel at barn med Crohns og Ulcerøs Kolitt ikke skal bli diagnotisert/behandlet fordi det innebærer medisinsk bruk av anus. 

Anonymkode: f8c08...a4f

• Liker 44
Skrevet
Akkurat nå, Million skrev:

Fikk meg en god latter da jeg leste dette :fnise:

Har brukt mange stikkpiller på feberhett barn, men det gikk stort sett greit. Om han i trassalderen motsatte seg det, som alt annet i den alderen, så ble det hurtig gjennomført og trøst og oppmuntring gitt etterpå. Et glass saft og så var det greit og glemt. Ingen traumer som voksen :- )

Nåvel, jeg bare venter på at det blir en historie slått opp i Se&Hør eller noe om nettopp det. Traumatisert av tvungen medisinering. Synes jeg ser det. 🤔

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ingen voksne mennesker hadde gått med på å få noe i rumpa uten deres tillatelse. Hvorfor skal barn godta det?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ingen voksne mennesker hadde gått med på å få noe i rumpa uten deres tillatelse. Hvorfor skal barn godta det?

Jeg har selv brukt stikkpiller som smertestillende fordi det virker raskere. 

Penis har jeg også hatt oppi der. 

Anonymkode: a0592...128

• Liker 13
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Som du sikkert er klar over, så er evnen til å ta avgjørelser knyttet til egen helse betydelig bedre utviklet hos en voksen person enn hos barn. Det er en vesentlig forskjell der, og hvis du ikke klarer se den, foreslår jeg at du søker om å få refundert eventuelle skolepenger, da har du misset noe fundamentalt.

• Liker 33
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg fikk stikkpiller på sykehuset bare noen år siden da jeg var så dårlig med lungebetennelse at de nesten ikke klarte å kommunisere med meg.  Ble ikke spurt engang, de bare snudde meg å satt den inn...og medisinen heldigvis begynt å fungere mye raskere en gjennom munnen.  

Så ja - for barn som slår seg vrang for å ta medisin får de dette rett opp rumpe si.  

Anonymkode: 04828...eeb

• Liker 23
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ts hva er dine tanker om koloskopi blant unge? Du tenker vel at barn med Crohns og Ulcerøs Kolitt ikke skal bli diagnotisert/behandlet fordi det innebærer medisinsk bruk av anus. 

Anonymkode: f8c08...a4f

Det sier vel seg selv at nødvendig medisinering/undersøkelser er en egen greie. Mange tvinger stikkpiller i barn uten å engang forsøke andre alternativer. 

Anonymkode: 12e82...d1e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg har selv brukt stikkpiller som smertestillende fordi det virker raskere. 

Penis har jeg også hatt oppi der. 

Anonymkode: a0592...128

Det blir jo en annen sak siden det er frivillig. Er imot at noen voksne tvinger barn til å få noe i rumpa deres uten at barnet vil. Det er et overtramp. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

De hadde vel tenkt fornuftig og gått med på det om de fikk forklart at "dette vil få deg til å føle deg mye bedre". Hadde du fremdeles sagt nei, er du voksen og får ligge der og lide, da. Men ikke kom og klag og grin over at du føler deg så forferdelig dårlig da, med hodepine, feberverk, ømme muskler og vonde ledd, som feber ofte gir. Opp til deg som voksen å nekte og spise i dagesvis og kanskje bli dehydrert fordi du, som en treåring, også nekter å drikke uansett hva du blir tilbudt.

Igjen, dette er din rett som voksen og over 18 år. Alle under den alderen, må gjøre som voksne, fornuftige mennesker sier når det kommer til medisinering.

Anonymkode: eba28...c5f

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Det sier vel seg selv at nødvendig medisinering/undersøkelser er en egen greie. Mange tvinger stikkpiller i barn uten å engang forsøke andre alternativer. 

Anonymkode: 12e82...d1e

Akkurat. Har til og med lest på forumet at folk forteller de holder barna nede med makt imens barnet hylgråter. 

Skjønner ikke argumentet at barnet må tåle det om de voksne ikke hadde likt det selv. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Det blir jo en annen sak siden det er frivillig. Er imot at noen voksne tvinger barn til å få noe i rumpa deres uten at barnet vil. Det er et overtramp. 

Har du faktisk barn?  Hvis ikke har du egentlig ingenting å si om det.  Du fikk nok stikkpiller opp rumpe ditt også uten samtykke når du var barn. Husker du det? Ble du traumatisert?  Mmmhmmm.

• Liker 17
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Akkurat. Har til og med lest på forumet at folk forteller de holder barna nede med makt imens barnet hylgråter. 

Skjønner ikke argumentet at barnet må tåle det om de voksne ikke hadde likt det selv. 

Skjønner du argumentet at svært høy feber er potensielt farlig da? At en unge på 2½ år ikke vil NOE, og nekter uansett, men det er livsviktig for han å få ned feberen på 41 C? Da er det bare å få inn en pille uansett vræling. De vræler jo like mye fordi de fikk feil farge på sokkene om morgen, eller de ble satt på i feil rekkefølge.... Man kan virkelig ikke ta hensyn til hva en to-tre år gammel unge skriker og slår seg vrang for, for det kan være alt!

Anonymkode: eba28...c5f

• Liker 28
Skrevet

Jeg har kanskje vært super duper kjempeheldig, men med 2 barn har jeg fortsatt ikke møtt på en feber/sykdom som flytende Paracet ikke kunne holde kontroll på. Godt smaker den og 😊

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Dette er bare helt latterlig.  Du snakke om småbarn som de er VOKSNE FOLK med voksne tanker og voksne modighet.  Ja, du skal prøve å overtale et barn å få stikkpille opp rumpe  - samme barn som slått seg vrang på spisebordet fordi den ikke fikk jordbær yogurt men fikk melon - samme barn som kastet seg på bakken fordi du dytte bilen til de og de fikk ikke tak i den.  
Barn skal ikke må velge om den skal ha medisin eller ikke og jeg kan love deg de fleste småbarnsforeldre ville ha gjort alt de kunne for at barnet ville bare satt pent og svelget medisin som var nødvendig istedenfor å må bruke makt. 

• Liker 13

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...