Gjest kitt Skrevet 24. april 2005 #1 Skrevet 24. april 2005 En villkatt som muligens har kattunger har bosatt seg utenfor her... Hun holder til under et tak hvor vi har vannrenserne osv, er umulig å se under der og katten stikker inn under der når den hører eller ser noen.. Den er veldig liten, har igrunn ikke tenkt på at den kan ha kattunger før i dag.. men ettersom den er her hele tiden og stikker under taket der så tror jeg det må være det.. Tidligere var det en katt til her, kanskje pappan? Men den har vi ikke sett på lenge nå... Vet ikke helt hva jeg skal gjøre med dette, men har satt ut mat til pusen nå, den må jo være sulten, katter flest forlater jo så og si ikke ungene sine og hun trenger jo næringen. Har jeg rett i dette så begynner det vel å komme ut kattunger om 2-3 uker eller noe... Men hva da? Burde jeg prøve å få tak i dem, og ta dem med inn? Kanskje få tak i en kattefelle så jeg får tak i mamman også? Må vel være mye bedre for de å være inne hvor det ikke er noen farer?
Samantha Skrevet 24. april 2005 #2 Skrevet 24. april 2005 Viss det er en villkatt, så har ho villkatt-instinkt. Altså klarer ho fint å skaffe mat til ungane sine og ho lærer dei opp til å unngå farer osv. Det fins og kattemødre som støter ungane ifrå seg om mennesker har tatt på dei og dei har mist "lukta si". Så viss du kun vil ta dei inn fordi du er redd dei ikkje vil overleve i den store vide verda, så ville eg droppa det. Men viss du derimot har lyst på nokre kattepusar og er villig til å ta godt vare på dei, så syns eg du kan gje dei husly. Men då kan du ikkje berre ta dei inn og kaste dei på dør igjen når du syns dei er store nok.
Gjest hovedinnl. Skrevet 24. april 2005 #3 Skrevet 24. april 2005 Vet ikke om det er en katt som er født ute da, mulig det er en som har stukket hjemmefra for å føde også da... Var nemlig en gang jeg sto å pratet med henne uten at hun stakk. sto vel 5-6 meter fra henne da. Og hadde hun vært 100% vill regner jeg med at hun ville ha stukket av med engang. Har selvfølgelig ikke tenkt å hive de på dør når de har blitt store. Tenkte jo evt å prøve å skaffe de nye hjem da. Kanskje bare sette inn en annonse å høre om noen savner en gravid kattemor i lokalavisen i første omgang? Kattemamman er også veldig liten, kan ikke være gammel stakkar. Er nok ikke stort mere enn et halvår.
Gjest Anonymous Skrevet 24. april 2005 #4 Skrevet 24. april 2005 Synes det er fint at du bryr deg. Hvis du får sjansen - ta et bilde av henne og heng opp annonser i området om noen savner henne. Tror ikke du trenger å ta dem inn før du evt bestemmer deg for om du skal være "mellomvert" før kattene kommer i nye hjem, jeg er ganske sikker på at de klarer seg ute nå om våren, i hvert fall hvis du setter ut mat. Dersom du fanger inn moren og ungene kan det hende hun blir så stresset at hun ikke vil ta seg av ungene, i hvert fall hvis hun er ganske forvillet. Når ungene blir større kan det funke fint å fange dem inn, moren også. Sånn fikk vi pusen VÅR:)
Lia Skrevet 26. april 2005 #5 Skrevet 26. april 2005 Du kan også ringe Dyrebeskyttelsen. De har jo god trening i å hente inn katter. Når kattene kommer dit, vil de også bli øremerket, vaksinert og sterilisert.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå