AnonymBruker Skrevet 5. mai 2019 #1 Skrevet 5. mai 2019 Jeg grubler fælt mye i blant, og det er de samme tingene som går igjen. Et par problemer som egentlig ikke er problemer, ting som har ordnet seg eller som jeg har slått meg til ro med at har skjedd. I blant går det lang tid før jeg grubler igjen, men så har jeg perioder hvor jeg grubler så mye at jeg nesten får angst. HVORDAN SKAL JEG SLUTTE? Anonymkode: 3ad37...c26
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2019 #2 Skrevet 5. mai 2019 Gjør noe. Gjerne for andre. Ring bestemor eller besøk gamle tante Gjertrud, engasjer deg i frivillig arbeid, meld deg til dugnad i borettslaget. Eller gjør noe praktisk for deg selv. Vask vinduer med musikk på høy guffe. Løp en tur. Hva som helst, men bare kom deg i aktivitet. Anonymkode: 1ad2f...196
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2019 #3 Skrevet 5. mai 2019 Jeg er egentlig ganske opptatt, i full jobb, pusser opp, er med venner, trener osv. grublingen kommer utav det blå på ting som har skjedd. Anonymkode: 3ad37...c26
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2019 #4 Skrevet 5. mai 2019 Min psykiater har bedt meg gjøre detached mindfulness. http://www.psykiatribloggen.no/?p=201 Har nylig begynt å gjøre dette 15 min hver dag og kan ikke si om det virker eller ikke for meg, men er mange som holder på med mindfulness. Se for deg at du sitter på en togstasjon. Tankene dine er tog som kjører forbi. Du skal ikke gå inn på toget og du skal ikke prøve å stoppe toget. Bare la tankene vandre, betrakte dem, uten å henge deg opp i dem. Anonymkode: 14ab4...b87 1
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2019 #5 Skrevet 5. mai 2019 38 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg grubler fælt mye i blant, og det er de samme tingene som går igjen. Et par problemer som egentlig ikke er problemer, ting som har ordnet seg eller som jeg har slått meg til ro med at har skjedd. I blant går det lang tid før jeg grubler igjen, men så har jeg perioder hvor jeg grubler så mye at jeg nesten får angst. HVORDAN SKAL JEG SLUTTE? Anonymkode: 3ad37...c26 Rosa piller... Anonymkode: b5473...197
Gjest Juks Skrevet 5. mai 2019 #6 Skrevet 5. mai 2019 33 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg grubler fælt mye i blant, og det er de samme tingene som går igjen. Et par problemer som egentlig ikke er problemer, ting som har ordnet seg eller som jeg har slått meg til ro med at har skjedd. I blant går det lang tid før jeg grubler igjen, men så har jeg perioder hvor jeg grubler så mye at jeg nesten får angst. HVORDAN SKAL JEG SLUTTE? Anonymkode: 3ad37...c26 Bruk samme metode som dem gjør under meditasjon. Stopp opp, sett deg på gulvet. Konsentrer deg om å ikke tenke. Med engang du merker en tanke komme inn, stopp den, og fokusér på nytt på å ikke tenke. I starten får du opp mange mange tanker og må korrigere deg selv hele tiden. Etterhvert går kan du bli sittende i mange minutter uten en eneste tanke, og du vil være bedre forberedt når tankekjøret er på det verste. Praktiserer du dette nok, håndterer du tankekjøret fint i hverdagen. Denne meditasjonen gjør også at hodet får "fri", slik at du føler deg bedre. Eller mindfulness. Stopp opp, og tenk at du er på en alldeles nydelig plass. Når du blir distrahert av andre tanker, korriger deg selv til denne plassen. Gjør dette igjen og igjen, helt til du har funnet en ro på denne nydelige plassen i hodet ditt. Vær der i flere minutter. Og slik med meditasjon, så hvis du praktiserer dette ofte nok klarer du å styre bedre hva du vil tenke eller hva du ikke vil tenke på i framtiden.
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2019 #7 Skrevet 5. mai 2019 gjennoppta en interesse du har lagt igjen i hylla, og børst av støv på planene. Det vil definitivt endre fokus, og glemme det som har vært. Anonymkode: 1e827...246
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2019 #8 Skrevet 5. mai 2019 Men hjelper dette når det er spesifikke problemer som jeg grubler over? Feks en ting, hvor jeg har skyldfølelse for en sak der jeg egentlig vet at jeg ikke har gjort noe galt, men så kommer denne kverningen opp om og om igjen. Anonymkode: 3ad37...c26
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2019 #9 Skrevet 5. mai 2019 Høres litt ut som om du har «tankekjør». Det har jeg vært mye plaget av -jeg kan kverne på episoder/ting i evigheter, som du sier - problemer som ikke er problemer og som har løst seg etc. Det er ett kontrollbehov har jeg funnet ut -jo mer stress jeg har jo mer kontroll ønsker jeg, jo mer tanker må jeg tenke. Jeg har gått til «behandling» for dette, lært meg å bruke mindfullness øvelser (det vil si øvelser hvor du kobler ut hjernen og kun forholder deg til kroppen her og nå) -Forsøkt å kvitte meg med det som kan gi meg stress -Sitte i den uroen jeg stadig kjenner på (jeg blir stresset, jeg tvinger meg til å sitte å kjenne på det, uten å måtte gjøre noe for å dempe ubehaget -jeg lærer meg at ubehaget får over). Etter jeg har lært meg mindfullness, så har jeg ikke hatt tankekjør -det er deilig å ikke la hjernen kverne om og om igjen på ting som er helt unødvendig og jeg har blitt kvitt angsten/uroen jeg har hatt i mange år. Jeg har gått til psykomotorisk fysioterapaut bl.a og vil absolutt anbefale deg det samme, du trenger ingen henvisning for å gå dit og du betaler kun opp til egenandelstaket. Håper du finner litt hjerne-fred snart❤️ Anonymkode: 5c008...954
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2019 #10 Skrevet 6. mai 2019 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Høres litt ut som om du har «tankekjør». Det har jeg vært mye plaget av -jeg kan kverne på episoder/ting i evigheter, som du sier - problemer som ikke er problemer og som har løst seg etc. Det er ett kontrollbehov har jeg funnet ut -jo mer stress jeg har jo mer kontroll ønsker jeg, jo mer tanker må jeg tenke. Jeg har gått til «behandling» for dette, lært meg å bruke mindfullness øvelser (det vil si øvelser hvor du kobler ut hjernen og kun forholder deg til kroppen her og nå) -Forsøkt å kvitte meg med det som kan gi meg stress -Sitte i den uroen jeg stadig kjenner på (jeg blir stresset, jeg tvinger meg til å sitte å kjenne på det, uten å måtte gjøre noe for å dempe ubehaget -jeg lærer meg at ubehaget får over). Etter jeg har lært meg mindfullness, så har jeg ikke hatt tankekjør -det er deilig å ikke la hjernen kverne om og om igjen på ting som er helt unødvendig og jeg har blitt kvitt angsten/uroen jeg har hatt i mange år. Jeg har gått til psykomotorisk fysioterapaut bl.a og vil absolutt anbefale deg det samme, du trenger ingen henvisning for å gå dit og du betaler kun opp til egenandelstaket. Håper du finner litt hjerne-fred snart❤️ Anonymkode: 5c008...954 Tusen takk❤️❤️ Dette skal jeg absolutt prøve!! Anonymkode: 3ad37...c26
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå