AnonymBruker Skrevet 5. mai 2019 #1 Skrevet 5. mai 2019 Jeg skal starte en pengeinnsamling til kreftsaken, i større skala. Men jeg er usikker hvor jeg vil sende pengene. Det som er 100% sikkert er at jeg vil det skal gå til kreftsaken. Det forskes allerede mye, på de fleste typer kreft. Vi har medisiner, noen effektive, andre ikke fullt så effektive. Det finnes medisiner som forlenger livet, men det finnes ikke medisiner som reverserer kreften hvis den har gått for langt. Da kan vi jo stille oss spørsmålet: Hva om vi oppdaget kreften tidligere? Så, hvordan oppdager vi kreften tidligere? Bedre utstyr? Uansett, hvor i kreftsaken kan jeg sende pengene som sårt har behov? Anonymkode: d5ddb...efa 3
altflyter Skrevet 5. mai 2019 #2 Skrevet 5. mai 2019 Bruk dem på forebygging! Informasjonskampanjer. Tenk hvor mange som tok celleprøve etter Thea Steen sin kampanje. Fokus på at menn bør sjekke testiklene jevnlig og at kvinner må sjekke bryster. Ikke minst bør man få opplæring i hvordan man gjør det og hva man skal se etter. 3
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2019 #3 Skrevet 5. mai 2019 Det er flere krefttyper som er sterkt underfinansierte når det kommer til forskning. Barnekreft, av alle, er en av dem - og burde være lett å selge inn:https://forskning.no/om-forskning-kreft-barn-og-ungdom/overleger-barnekreftforskningen-er-underfinansiert/364949https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/XXzMo/barnekreftforskere-varsler-norge-ligger-svaert-langt-etter Ville uansett tatt kontakt med krerftforeningen, og samkjørt en innsamling. Anonymkode: dee11...6fe 1
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2019 #4 Skrevet 5. mai 2019 Viktigst å hjelpe barn og unge synes jeg. Anonymkode: 5f7dd...b5f 2
Ginny Skrevet 5. mai 2019 #5 Skrevet 5. mai 2019 Du kan donere penger direkte til en gruppe som bedriver grunnforskning f.eks, det er veldig, veldig mange om beinet når det gjelder kreft, og alt for mange av de som sitter på pengesekken har krav om kliniske studier/klinikkens involvering. Det gjør det vanskelig å bedrive grunnforskning, og uten den forsvinner hele grunnlaget for kliniske studier 🙄 2
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2019 #6 Skrevet 5. mai 2019 Takk for svar! Barnekreft er selvsagt viktig, og jeg har vurdert denne saken også. Jeg vil gjerne hjelpe de svakeste. Hvis Kreftforeningen og Barnekreftforeningen allerede får masse penger, så kan jeg jo kanskje støtte andre. Men hvis Barnekreftforeningen likevel ikke får nok, så kan jeg jo støtte der. Jeg er i dialog med Kreftforeningen. Anonymkode: d5ddb...efa
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2019 #7 Skrevet 6. mai 2019 Kreftsaken har mer enn nok penger, det er ønsket om å finne en kur det mangler på. Kuren er forøvrig funnet, den heter ren mat, rent miljø. Uten den overfloden av dritt som vi putter i oss daglig har kreft vanskelig for å trives. Det å stadig tilføre medikamenter kommer aldri til å hjelpe, det ser vi ved at antallet tilfeller stadig går opp og ikke ned. Anonymkode: 4ba13...c7b
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2019 #8 Skrevet 6. mai 2019 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kreftsaken har mer enn nok penger, det er ønsket om å finne en kur det mangler på. Kuren er forøvrig funnet, den heter ren mat, rent miljø. Uten den overfloden av dritt som vi putter i oss daglig har kreft vanskelig for å trives. Det å stadig tilføre medikamenter kommer aldri til å hjelpe, det ser vi ved at antallet tilfeller stadig går opp og ikke ned. Anonymkode: 4ba13...c7b Dette her er top tier bullshit. Det du indirekte sier er at personer som får kreft får det pga dårlig kosthold/holdninger, noe som overhodet ikke stemmer i mange tilfeller. Anonymkode: 1cfe2...c19 4
OPIgirl Skrevet 6. mai 2019 #9 Skrevet 6. mai 2019 17 timer siden, AnonymBruker skrev: Viktigst å hjelpe barn og unge synes jeg. Anonymkode: 5f7dd...b5f Hvorfor mener du at barn og unges liv er mer verdt enn voksne og eldres liv? Alle er like mye verdt. 3
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2019 #10 Skrevet 6. mai 2019 4 minutter siden, OPIgirl skrev: Hvorfor mener du at barn og unges liv er mer verdt enn voksne og eldres liv? Alle er like mye verdt. Kverulant! Anonymkode: 46ce0...b49
OPIgirl Skrevet 6. mai 2019 #11 Skrevet 6. mai 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Kverulant! Anonymkode: 46ce0...b49 😂 😂 For ett dårlig argument. Jeg stilte deg ett enkelt spørsmål. Men hvis du skal være ekkel, kan du bare la vær å svare.
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2019 #12 Skrevet 6. mai 2019 Forebygging er svært viktig, feks av overvekt. https://www.adressa.no/pluss/nyheter/2019/05/06/Flere-overvektige-fører-til-at-flere-får-kreft-18845934.ece Det er også forskning som tyder på at overvekt i svangerskapet øker risikoen for kreft hos barnet. Oppdage kreft tidligere kan være vanskelig og ha sine egne problemer, anbefaler at du leser deg litt om screening (som gjerne er det man må gjøre for å oppdage kreft tidlig): https://www.aftenposten.no/meninger/i/l1kgM/Screening-for-kreft-gir-gevinst-for-fa-og-ulemper-for-mange Grunnforskning, cellebiologi, tumorbiologi, det er svært viktige felt og ikke veldig "sexy" forskning, så midler dit kommer nok godt med! Hvis du vil starte en innsamling er det viktig at du finner et felt DU brenner for, hvis du skal fronte saken! Du må kunne snakke engasjert og kunnskapsrikt om feltet. Hva med forskning på ettervirkninger, pårørende, eller livskvalitet under behandlingen? Anonymkode: 22737...95c
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2019 #13 Skrevet 6. mai 2019 På 5.5.2019 den 14.59, Ginny skrev: Du kan donere penger direkte til en gruppe som bedriver grunnforskning f.eks, det er veldig, veldig mange om beinet når det gjelder kreft, og alt for mange av de som sitter på pengesekken har krav om kliniske studier/klinikkens involvering. Det gjør det vanskelig å bedrive grunnforskning, og uten den forsvinner hele grunnlaget for kliniske studier 🙄 Skal vi le eller gråte? Anonymkode: c3a26...5ba
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2019 #14 Skrevet 6. mai 2019 On 5/5/2019 at 2:38 PM, altflyter said: Bruk dem på forebygging! Informasjonskampanjer. Tenk hvor mange som tok celleprøve etter Thea Steen sin kampanje. Fokus på at menn bør sjekke testiklene jevnlig og at kvinner må sjekke bryster. Ikke minst bør man få opplæring i hvordan man gjør det og hva man skal se etter. Forebyggende? Hjelp til de som vil slutte å røyke, men ikke klarer det? Til de som er ovvervektige, som ikke klarer å gå ned i vekt? Forebyggende kampanjer tror jeg er penger rett i søpla. Hva med å hjelpe de som ikke får tilbud om alternativ behandling i utlandet? I hvertfall ikke gi til kreftforeningen for de gir jo ikke penger til de som er rammet av kreft. Kun til forskning. Anonymkode: 7556e...b8f
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2019 #15 Skrevet 6. mai 2019 Du kan få donere dem til meg, 😄 ❤️ Jeg tar ikke noe fortjeneste for det heller. Anonymkode: c3a26...5ba
altflyter Skrevet 6. mai 2019 #16 Skrevet 6. mai 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Forebyggende? Hjelp til de som vil slutte å røyke, men ikke klarer det? Til de som er ovvervektige, som ikke klarer å gå ned i vekt? Forebyggende kampanjer tror jeg er penger rett i søpla. Hva med å hjelpe de som ikke får tilbud om alternativ behandling i utlandet? I hvertfall ikke gi til kreftforeningen for de gir jo ikke penger til de som er rammet av kreft. Kun til forskning. Anonymkode: 7556e...b8f Jeg tror jeg var ganske tydelig på hva jeg mente med forebyggende.
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2019 #17 Skrevet 6. mai 2019 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Kverulant! Anonymkode: 46ce0...b49 Alles liv er ikke like mye verdt. Det er en samfunnsløgn. Anonymkode: c3a26...5ba
Ginny Skrevet 6. mai 2019 #18 Skrevet 6. mai 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Skal vi le eller gråte? Anonymkode: c3a26...5ba Gråt litt da jeg leste gjennom hvordan de har klart å vri alt til å skulle handle om klinikker, det var snikete gjort, over flere år. Gråt litt mer alle gangene søknadene mine om penger til grunnforskning ikke gikk gjennom, fordi de ikke var kliniske nok, eller fordi klinikken (som nå må godkjenne at jeg i det hele tatt får søke etter penger, selv om de ikke har noe med meg å gjøre i det hele tatt...) ville ha gjennom sine egne kliniske studier og dermed nektet å akseptere min søknad.. Men etterhvert har jeg gitt opp. Det nytter ikke. Man blir særdeles kald og kynisk til slutt.. Og før eller siden slipper klinikkene opp for ting de kan kjøre de fantastiske kliniske studiene sine på, så da kanskje ting blir bedre. Hvis det er noen grunnforskere igjen.. Så kjære TS, doner pengene dine til noen som bedriver grunnforskning! Hvis de går til større foreninger (som kreftforeningen) så glir de ned i det samme kliniske dragsuget som alt annet..
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2019 #19 Skrevet 7. mai 2019 21 timer siden, Ginny skrev: Gråt litt da jeg leste gjennom hvordan de har klart å vri alt til å skulle handle om klinikker, det var snikete gjort, over flere år. Gråt litt mer alle gangene søknadene mine om penger til grunnforskning ikke gikk gjennom, fordi de ikke var kliniske nok, eller fordi klinikken (som nå må godkjenne at jeg i det hele tatt får søke etter penger, selv om de ikke har noe med meg å gjøre i det hele tatt...) ville ha gjennom sine egne kliniske studier og dermed nektet å akseptere min søknad.. Men etterhvert har jeg gitt opp. Det nytter ikke. Man blir særdeles kald og kynisk til slutt.. Og før eller siden slipper klinikkene opp for ting de kan kjøre de fantastiske kliniske studiene sine på, så da kanskje ting blir bedre. Hvis det er noen grunnforskere igjen.. Så kjære TS, doner pengene dine til noen som bedriver grunnforskning! Hvis de går til større foreninger (som kreftforeningen) så glir de ned i det samme kliniske dragsuget som alt annet.. Hva er grunnforsking? i motsetning til kliniske studier? Anonymkode: 26b1c...360
Ginny Skrevet 7. mai 2019 #20 Skrevet 7. mai 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Hva er grunnforsking? i motsetning til kliniske studier? Anonymkode: 26b1c...360 Grunnforskning er forskning som kliniske studier etterhvert bygger på. Feks er det grunnforskning som ser på mekanismene i en celle, og som finner en eller annen komponent der som er viktig for spredning av kreft. Hvis man da klarer å forhindre at denne komponenten dannes, kan man utvikle en medisin som kan testes ut med en klinisk studie, altså at man gir den til pasienter. Veldig, veldig forenklet, men i grove trekk Kliniske studier går mer på anvendelse av metoder eller medisiner, det er mer direkte enn grunnforskning. I grunnforskningen får du gjerne resultater som ikke nødvendigvis gir en samfunnsnyttig eller økonomisk gevinst der og da, men på sikt er de med på å bygge opp om det som til slutt kan bli testet i kliniske studier. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå