Harpa Skrevet 5. mai 2019 #1 Skrevet 5. mai 2019 Jeg og min mann venter vårt første barn, og vi begge gleder oss til å starte familie. I den anledning driver jeg å leter etter spørsmål som vi bør diskutere/samtale om før barnet kommer. Spørsmål om oppdragelse og hverdag med barn. Hvis ting ikke blir snakket om og diskutert blir det jo bare fort slik at begge gjør det på den måten man selv husker fra egen oppvekst. For eksempel legger jeg merke til mange hverdagslige ting som bare har "blitt sånn" når det gjelder vårt ekteskap og samliv. Og alle vet det er vanskeligere å endre en vane når den først er satt. Hvilke spørsmål skulle du ønske du og din partner hadde diskutert før dere fikk barn? Hvilke ting trodde du kanskje dere var enige om for å så oppdage at dere hadde ulike preferanser?
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2019 #2 Skrevet 5. mai 2019 Ingen. Vi har ikke så voldsomt ulike meninger om ting, og barneoppdragelse er noe som gjerne blir til etterhvert som barnet vokser. Mange har nok meninger før de får barn, som de siden har endret på. Dessuten er barn forskjellige og må ofte oppdras deretter, man ser hva som fungerer og hva som ikke fungerer så bra. Dersom dere har veldig ulike oppfatninger om barneoppdragelse så er det sikkert lurt med en prat på forhånd. Anonymkode: 31218...352 2
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2019 #3 Skrevet 5. mai 2019 Er ikke vits i hva dere bestemmer dere for. Lurt å snakke om verdier og holdninger, men når barnet blir eldre slår en medfødt personlighet også inn. Er ikke gitt at det samsvarer med hva dere har tenkt ut på forhånd. Første året handler om å fordele oppgaver dere imellom. Snakk heller om det. Hvem står opp når? Bytter man på? Faste oppgaver? Osv Anonymkode: 84738...fe6
Surriball Skrevet 5. mai 2019 #4 Skrevet 5. mai 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Er ikke vits i hva dere bestemmer dere for. Lurt å snakke om verdier og holdninger, men når barnet blir eldre slår en medfødt personlighet også inn. Er ikke gitt at det samsvarer med hva dere har tenkt ut på forhånd. Første året handler om å fordele oppgaver dere imellom. Snakk heller om det. Hvem står opp når? Bytter man på? Faste oppgaver? Osv Anonymkode: 84738...fe6 Dette. Snakk om søvn, fordeling av permisjon og husarbeid. Diskuter "the mental load". Diskuter karrierevalg og hva det har å si for familielivet. Hvordan dere løser oppdragelsen kommer an på hvilket barn dere får. Noen er mer krevende enn andre.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå