Gå til innhold

Nettopp vært på legevakt. Påvist muskulær betennelse pga stress

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dro inn pga smerter i bryst og hjerte. Fin ekg og crp men ekstremt smertefullt i lunge, bryst region. Legen sier en betennelse som er muskulær og at jeg skal ta Ibux og paracet.

Han sier det er pga stress. Og det er sant, mye stress i livet. Men det er så vondt. Hvordan blir man kvitt det da? Bare spise tabletter? Andre som har hatt dette?

Anonymkode: 7fd64...79c

AnonymBruker
Skrevet

Roe ned- finne ut hva som stresser og prøve å prioritere bort det du kan prioritere bort. Evt prioritere å gå en tur i naturen hver dag, koble av, mindfulness- fokus på pusten. Du må ta ansvar før du går på en skikkelig smell. Dette er kroppens måte å sende signaler på at du må roe ned! 

Anonymkode: 4aa22...58b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Tror ikke jeg ville gitt meg med dette. Dra til en annen lege og få en second opinion.

"Muskulær betennelse" er noe de sier når de ikke finner noe annet, og egentlig bare ønsker å bli kvitt deg.

Anonymkode: 5992a...58e

AnonymBruker
Skrevet

Det er stresset du må gjøre noe med, og da er det sjelden tabletter som er svaret.

Finn ut hva som stresser deg. Finn ut hva du kan gjøre med det. Tenk etter om det er situasjonen i seg selv eller holdningene og tankene dine omkring situasjonen som er problemet. Hvis det ikke funker å løse det selv, ta en tur til fastlegen. Noen få timer i kognitiv terapi hos en psykolog er ofte veldig virkningsfullt. 

Anonymkode: 26019...861

Skrevet

Datteren min har også hatt det og fikk samme behandling som deg. Det smertestillende gjør er at musklene slapper av og du får mindre vondt. Når smertene avtok begynte hun å tøye og strekke så godt det lot seg gjøre og samtidig være besvisst på hvordan hun jobbet i hverdagen.
Det gikk over etter et par uker på henne.

Skrevet (endret)

Høres ut som Tietzes Syndrom, betennelse i brusken ved ribbeinet. Nemlig det jeg fikk påbevist, og det ga seg når jeg kuttet ut en del stressfaktorer i livet, lærte meg pusteteknikker, rett arbeidsstilling og hadde en sunt kosthold med trening. Yoga var veldig hjelpsomt

Det kommer av og til tilbake ved stressende perioder, men da er det bare å ta meg en pause og respektere at kroppen sier ifra

Endret av Thjelp
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Fungerer godt med akupunktur for pløse opp muskelknutene. 

Anonymkode: cf190...b6e

Skrevet

Avspenning en viktig. Øv på å bli bevisst på hvordan kroppen oppfører seg. Hvor er skuldrene dine - lave, eller trukket opp? Hvordan er kjeven din - avslappet, eller klemt sammen? Hvor har du tungen din - hvilende i bunnen av bunnen eller spent? Jeg var gjennom noe likende selv og ble helt skremt over hvor anspent jeg var uten å tenke over det. Jeg fikk god hjelp av en fysioterapeut som var opptatt av den biopsykososiale modellen. 

AnonymBruker
Skrevet

Tusen tusen takk for alle nyttige svar. jeg er full av stress, går gjennom en svært tøff periode i samlivet og flytter snart ut en tid. ikke rart det knyter seg i kroppen. Går til fastlegen om det ikke bedrer seg innen en ukes tid. Men det å tenke gjennom hva som kan redusere stress, tøye ut og kjenne etter hvor spent jeg er, er nok lurt. Kanskje jeg bør bestille en time hos en psykomotorisk fysioterapeut jeg har gått til tidligere igjen? 

ts

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tusen tusen takk for alle nyttige svar. jeg er full av stress, går gjennom en svært tøff periode i samlivet og flytter snart ut en tid. ikke rart det knyter seg i kroppen. Går til fastlegen om det ikke bedrer seg innen en ukes tid. Men det å tenke gjennom hva som kan redusere stress, tøye ut og kjenne etter hvor spent jeg er, er nok lurt. Kanskje jeg bør bestille en time hos en psykomotorisk fysioterapeut jeg har gått til tidligere igjen? 

ts

Ja, i tillegg til å prøve å eliminere stressorer er psykomotorisk fysioteraput gull å gå til når man har kroppsspenninger pga stress. Har også god erfaring med manuell terapaut og, som en nevner over her, muskelakkupunktur (SMI behandling).

Anonymkode: aaac4...81d

Skrevet (endret)

Gode nyheter at det er muskulært!

Det kan være nyttig med noen økter med fysioterapeut/manuellterapeut for å lære øvelser for å slappe av (feks gode pusteteknikker) og passe på at man har fornuftig holdning og sitte/arbeidsstilling. Særlig hvis du har hatt problemer med stiv nakke, rygg eller brystmuskulatur tidligere og. 

Edit: psykomotorisk fysioterapeut, det er jo midt i blinken!

I stressende perioder kan selv en vanlig mengde arbeidsoppgaver (både på privaten og hjemme) bli veldig overveldende, redusere mestringsfølelsen og gi ekstra trykk på stresset: skriv en liste sånn at du får oversikt, og fullfør en ting av gangen. 

Dette har ihvertfall hjulpet godt for meg :) God bedring og lykke til med resten ❤️

Endret av isbjørnungen
AnonymBruker
Skrevet

Ekg på legevakt er bare øyeblikks-ekg. Det sier bare at hjertet fungerer normalt akkurat der og da og crp sier bare at du ikke har infeksjon. 

Hvis du er i en alder og har en livsstil som gir risiko for hjertesykdom ville jeg ikke stolt 100% på den "diagnosen" der som høres ut som bullshit fra ende til annen med mindre du trener/eller har belastet brystmuskulaturen mye i det siste.

Anonymkode: a1c7e...307

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ekg på legevakt er bare øyeblikks-ekg. Det sier bare at hjertet fungerer normalt akkurat der og da og crp sier bare at du ikke har infeksjon. 

Hvis du er i en alder og har en livsstil som gir risiko for hjertesykdom ville jeg ikke stolt 100% på den "diagnosen" der som høres ut som bullshit fra ende til annen med mindre du trener/eller har belastet brystmuskulaturen mye i det siste.

Anonymkode: a1c7e...307

Er man veldig anspent f.eks kan man få betennelse der ja, selv uten trening. Det kan kjennes ut som det er hjerte men stramme muskler i brystveggen går rett og bak i ryggen. Da kan det være vondt og puste. En fysioterapeut kan hjelpe deg med trening og øvelser du kan gjøre for og holde det i sjakk. Min rygg var helt på bærtur, vondt og puste mye betennelser. Etter og ha trent og tilrettelagt øvelser er det mye bedre. Pusten går bedre når muskulaturen er litt mer normal. Det var verre før det ble bedre, for og si det sånn. Tabletter hjelper på smertene, men selv årsaken må du gjøre noe med selv. 

Anonymkode: 0abd4...324

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...