AnonymBruker Skrevet 5. mai 2019 #1 Skrevet 5. mai 2019 Jeg er ei etnisk norsk jente som er født og oppvokst i ateistisk hjem på vestlandet. I det siste har jeg kommet i kontakt med flere og flere indere ettersom jeg arbeider i IT-bransjen. Som sikkert flere av dere har skjønt så kommer det veldig mange IT-ingeniør fra India til Norge. Jeg har nå i det siste blitt kjent med en praktiserende hindu, og lest meg opp om hinduismen. Gjennom månedene som har vært så har forholdet vårt utviklet seg til noe mer. Jeg vet at foreldrene mine er sterkt imot religioner, spesielt Islam, da de krever at kvinnen må konvertere til Islam. Jeg regner med at foreldrene mine blir bekymret da jeg er sammen med en religiøs person. Samtidig har foreldrene mine roset andre innvandrere som arbeider hardt og tilpasser seg til norske verdier. Da vi snakket sammen på middagsbordet sist var foreldrene mine positive til tamilene i Norge som hovedsakelig kommer fra Sri Lanka. Disse var flinke til å tilpasse seg det norske samfunnet. Etter hva jeg har forstått er de fleste tamilene i Norge hinduer. De er liberale hinduer og har de lov (fra familien) til å gifte seg med norske gutter/jenter i motsetning fra muslimene. Jeg har ennå ikke fortalt dette til foreldrene mine. Mannen jeg har forhold med er fra India, der de praktiserer hinduismen strengere enn i Sri Lanka. Hvordan ville du ha reagert hvis dattera di hadde giftet seg med hindu? Anonymkode: eaeca...24c
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2019 #2 Skrevet 5. mai 2019 Hinduer er tidenes mest chille folk. Kanskje kun overgått av Bhuddister. Hvorfor skulle de protestert? Anonymkode: 7f9d2...cdb 2
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2019 #3 Skrevet 5. mai 2019 Hvorfor skulle noen reagert på det? Anonymkode: 92469...6f7 1
Tibbie Skrevet 5. mai 2019 #4 Skrevet 5. mai 2019 Så lenge han er moderne, ser jeg ingen grunn til å reagere. Og det regner jeg med at han er Foreldrene dine har kanskje flere fordommer enn vår generasjon har, så du må ikke la det gå for hardt innpå deg hvis de skulle ha noe negativt å si. Du og kjæresten din finner ut av de praktiske tingene selv.
Gjest MizBiz Skrevet 5. mai 2019 #7 Skrevet 5. mai 2019 Jeg vil ikke at datteren min skal gifte seg, og hun blir oppdratt religionsfritt, så om hun virkelig vil gjøre opprør ender det vel med både ekteskap og en eller annen religion.... (som feminist syns jeg ekteskap er helt teit og avlegs. Samboerkontrakt holder lenge!)
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2019 #8 Skrevet 5. mai 2019 4 minutter siden, Hentacruel skrev: Jeg hadde forventet tandori. TS er etnisk norsk og må i såfall lære seg å lage tandori først. (Eller trodde du at mannen skulle lage) Anonymkode: b8c4f...70d
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2019 #9 Skrevet 5. mai 2019 Dette innlegget hørtes veldig ut som hun som vurderte å konvertere til islam 🙄 Etnisk norsk, med ateistiske foreldre Anonymkode: 04afb...881 1
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2019 #10 Skrevet 5. mai 2019 1 minutt siden, MizBiz skrev: Jeg vil ikke at datteren min skal gifte seg, og hun blir oppdratt religionsfritt, så om hun virkelig vil gjøre opprør ender det vel med både ekteskap og en eller annen religion.... (som feminist syns jeg ekteskap er helt teit og avlegs. Samboerkontrakt holder lenge!) Det er akkurat dette jeg tenker foreldrene mine kommer til å si. Jeg har et nært forhold til foreldrene mine, og det vil være vanskelig for meg om de ikke vil like han. Foreldrene mine er heller ikke positiv til kastesystemet som praksieres i India. Anonymkode: eaeca...24c
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2019 #11 Skrevet 5. mai 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det er akkurat dette jeg tenker foreldrene mine kommer til å si. Jeg har et nært forhold til foreldrene mine, og det vil være vanskelig for meg om de ikke vil like han. Foreldrene mine er heller ikke positiv til kastesystemet som praksieres i India. Anonymkode: eaeca...24c Kastesystemet er ulovlig i India også. Det er et slavesystem som rangerer folk etter etnisk gruppe. (Som nazistene gjorde). Så om mannen du er forelsket i praktiserer kastssytemet, bør du være skeptisk. Anonymkode: b8c4f...70d 1
Gjest MizBiz Skrevet 5. mai 2019 #12 Skrevet 5. mai 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det er akkurat dette jeg tenker foreldrene mine kommer til å si. Jeg har et nært forhold til foreldrene mine, og det vil være vanskelig for meg om de ikke vil like han. Foreldrene mine er heller ikke positiv til kastesystemet som praksieres i India. Anonymkode: eaeca...24c Skjønner foreldrene dine godt! Men, samtidig, når du er 24 år er du din egen person så man må jo bare respektere dine valg. Og ja, kastesystemet i India er forferdelig, men ikke noe kjæresten din kan lastes for.
Hentacruel Skrevet 5. mai 2019 #13 Skrevet 5. mai 2019 Just now, AnonymBruker said: TS er etnisk norsk og må i såfall lære seg å lage tandori først. (Eller trodde du at mannen skulle lage) Anonymkode: b8c4f...70d Alle hinduer kjenner noen eller driver selv en indisk resturant eller gatekjøkken og jeg forventer at han bruker hindurabatten sin til å kjøpe nok tandori til å invitere oss svigers på det.
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2019 #14 Skrevet 5. mai 2019 Å si at hinduer er tidenes mest chille folk er vel å ta rimelig hardt i. Har dere ikke fått med dere kvinnesynet i India? Jentebarn og kvinner blir daglig voldtatt, torturert og drept. Faktisk er det i hinduismen man finner det verste kvinnesynet og de verste esktremistene, og ikke islam som mange tenker. For ikke å snakke om det grusomme kastesystemet som enda står ekstremt sterkt i den indiske kulturen. jeg har en kollega fra sri lanka. Han er kristen. Hele storfamilien hans er i Norge og så vidt jeg kan se på Facebook så er de veldig tradisjonelle og religiøs. Likevel er han jo en grei kar og god kollega. Men kulturen til noen vil alltid henge sterkt i. Det hadde det jo for oss om vi hadde måttet flytte til India. Vi blir jo ikke indisk. Du mener kanskje buddhistene som er chill? Har i allefall ikke mye stygt å si om deres religion. Anonymkode: b1036...d0e 1
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2019 #15 Skrevet 5. mai 2019 4 minutter siden, Hentacruel skrev: Alle hinduer kjenner noen eller driver selv en indisk resturant eller gatekjøkken og jeg forventer at han bruker hindurabatten sin til å kjøpe nok tandori til å invitere oss svigers på det. Dette er rasisme av verste sort. "Thank you, come again". Anonymkode: b8c4f...70d 2
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2019 #16 Skrevet 5. mai 2019 Ville bekymret meg mer for hva familien til hinduen mener om at han/hun gifter seg med en etnisk norsk. Det er en veldig sterk tradisjon (selv blant familier som ikke er spesielt hindu en gang, men likevelfra Sri Lanka) at man gifter seg med andre hinduer, eller I det minste noen med bakgrunn fra Sri Lanka. I familien til den av de mest troende av lankerne jeg kjenne har de utestengt og brutt all kontakt med en som giftet seg med en amerikaner, å bryte kontakten oppfattes som en selvfølge hos mange lanker-familier dersom man ikke gifter seg med: en foreldrene har valgt ut/en lanker/en hindu. Anonymkode: 98758...9a8 1
ErGlad Skrevet 5. mai 2019 #17 Skrevet 5. mai 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Du mener kanskje buddhistene som er chill? Har i allefall ikke mye stygt å si om deres religion. Buddhistene er ikke chill i det hele tatt. Har du fått med deg hva skjedde med muslimene i Burma? Det var nasjonalistiske buddhister som brant ned en hel landsby der muslimene bodde. I tillegg har ekstreme buddhister drept mange hundretusen folk under borgerkrigen på Sri Lanka. Slik er det over alt. Det er feil å si at buddhister er fredelig, det er nettopp det de ikke er. Problemet er at norske medier ikke skriver om det, da må man ty til internasjonale medier.
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2019 #18 Skrevet 5. mai 2019 Jeg ville ha vært veldig skeptisk da kulturforskjellene er for store. Mange i min omgangskrets vil nok også mene det samme. Anonymkode: 066dd...99d 1
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2019 #19 Skrevet 5. mai 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ville bekymret meg mer for hva familien til hinduen mener om at han/hun gifter seg med en etnisk norsk. Det er en veldig sterk tradisjon (selv blant familier som ikke er spesielt hindu en gang, men likevelfra Sri Lanka) at man gifter seg med andre hinduer, eller I det minste noen med bakgrunn fra Sri Lanka. I familien til den av de mest troende av lankerne jeg kjenne har de utestengt og brutt all kontakt med en som giftet seg med en amerikaner, å bryte kontakten oppfattes som en selvfølge hos mange lanker-familier dersom man ikke gifter seg med: en foreldrene har valgt ut/en lanker/en hindu. Familien til kjæresten min bor ikke i Norge. De bor i India, og jeg har planer om å besøke dem i sommer. Foreldrene mine ble skeptisk da jeg fortalte at jeg skulle på "vennetur" til India. Da de mente at muslimene kan slå til igjen, slik de gjorde på Sri Lanka. Anonymkode: eaeca...24c
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2019 #20 Skrevet 5. mai 2019 22 minutter siden, MizBiz skrev: Skjønner foreldrene dine godt! Men, samtidig, når du er 24 år er du din egen person så man må jo bare respektere dine valg. Og ja, kastesystemet i India er forferdelig, men ikke noe kjæresten din kan lastes for. Jeg er ikke 24 år. Og ja, kastesystemet er forferdelig. Anonymkode: eaeca...24c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå