Gå til innhold

Hva kan jeg plante?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi flyttet i vinter, og har nå fått oss to relativt store hageklatter, en på forsiden og en på baksiden av huset vårt. Men det ser ikke ut!

Foran har vi en nokså stor plen, med en diger prydbusk litt malplassert på en side. Huset har en nokså høy førsteetg. og en god del mur grenser mot plenen og strekker seg vel 1 meter i været, før plankebordene strekker seg enda 1,5 m før første vinduskarm. Det ser så trist ut, og jeg lurer på om noen har noe forslag til hva vi kan plante for å få det litt trivligere. Noe litt fargerikt som gjerne kommer igjen år etter år, og som kan blomstre "hele sommeren" - at noe blomstrer allerede på våren...mens andre planter "tar over" og blomstrer utover sommeren og sensommeren! Har en rododendron også, men ellers ingenting annet enn masse grønn plen - dette gjelder begge sider av huset.

Og jeg har IKKE grønne fingre, så alle ideer og råd mottas med takk! :wink:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Klatreroser er pent. Mamma og pappa har en sinnsykt fin en hjemme som blomster MASSE og hele sommeren. Trer den heter noe med flammentz og litt til. Røde roser og masse roser. Kjøpt en selv å planta i hagen i år. 49,50 på plantasjen.

Skjekk herdighet i det området du bor. Det vet de på nærmeste hagesenter.

Her i vestfold jeg bor er det H3, dvs at planter med herdighet fra h3 - h8 kan trives hos meg. De med lavest tall på ha sol og lunt, men skal kunne leve opp.

De fleste roser, busker, uteplanter er merket på lappen mef H og et tall. Skalaen går fra 1-8.

Så jo høyere og sikrere kjøp om du skjønner om man bor sånn til. ;)

Se også på www.hushjemhage.no der er det så mye bra. Gå på have og planter i hagen. Der står det masse om stauder, hva de tåler og hvem som tåler hva. Sammen under menyen planlegging. Der er det en undermeny med "bed (tegninger). Et vakkert rosebedd og et par grønne fine bedd.

Se litt rundt på sidene der og få masse inspirasjon.

Skrevet

Tuuuusen takk! :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...