Gå til innhold

Hvordan lære meg å sy?

Anbefalte innlegg

Gjest Gulltopp
Skrevet

Lurer jeg på. Jeg er flink til å brodere, men kan hverken hekle, strikke eller sy, og ville gjerne lært meg det. Dessverre har jeg ingen velvillig bestemor som kan hjelpe meg, så da vet jeg ikke hvordan jeg skal gå frem. Noen tips?

Videoannonse
Annonse
Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg kan ikke så mye sånt jeg heller, men uansett:

Sy på maskin kan du lære via kurs som du kan melde deg på i butikker som selger symaskiner/tekstiler/tråd eller hobbybutikker.

Jeg kjøpte en liten bok om hekling som heter Moderne hekling (tror jeg. Den er dansk, skrevet av en som heter Vibeke et eller annet). Den er litt hippie-tid-aktig, men jeg liker godt kombinasjonen av enkle og gode instruksjoner for hvordan du skal hekle ulike typene masker, og morsomme og varierende vanskelige oppskrifter på ting du kan lage. Dessuten er noen av oppskriftene relativt "frie" så du slipper å sitte og telle hver eneste maske... Boka er kanskje ikke i salg lengre, men den finnes på bibliotekene.

Strikke kan du sikkert også lære på tilsvarende måte, via bøker. Men enda lurere er det sikkert å høre med venninner og kolleger om de strikker (eller hekler, da), og så kan dere arrangere strikkeklubb, hvor de kan lære deg. Den kjedelige syklubbens tid er forbi - kjenner masse oppegående og forskjellige folk som driver med sånt:)

Ellers finnes det jo forumer og sider på nettet med instruktive leksjoner. Men jeg har ikke lett selv...

Skrevet

Ta en tur på biblioteket og lån noen bøker.

Stikk innom sy&strikke-butikker og hør om de har noen kurs på gang.

Sjekk ut tilbudet til husflidslaget hos deg...

Skrevet

Bøker og kurs er en god idé. Og så støtter jeg forslaget om å få venninner med på å starte syforening/syklubb. Er med i en såkalt syforening selv. Vi er åtte jenter som møtes hver tredje uke til skravling og god mat. Og etter at måltidet er inntatt, tar vi fram strikking eller hekling eller brodering eller hva den enkelte måtte holde på med. Innimellom har vi temakvelder hvor vi prøver noe nytt, for eksempel glassmaling eller lignende. Kjempekjekt! Og syns man syforening eller strikkeklubb eller lignende høres traust og kjerringaktig ut, kan man jo bare si at man arrangerer jevnlige hobbykvelder med venninner :wink:

Gjest Gulltopp
Skrevet

Takk for svar! Synes syklubbforslaget høres veldig gøy ut.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...