AnonymBruker Skrevet 5. mai 2019 #1 Skrevet 5. mai 2019 Føler meg kjip som sier dette men jeg har med årene begynt å mislike og grue meg sterkt til å sitte ned sammen med familien, etter å ha fastet i opptil 20 timer, å spise sammen. Fordi pappa stønner som f når han får i seg ikke bare FØRSTE men ALLE skjeene av suppen. Stønner hardt og. Og både mor og far slurper i seg hver eneste skje. Og det er ekkelt. Man har sultet i hele dag og man gleder seg til å nyte maten i fred og ro. Men allikevel må jeg bare holde kjeft og venne meg til disse ulydene. Når mamma har merket tegn på at jeg føler meg ukomfortabel rundt dette har det flere ganger ført til krangler. Så jeg kan ikke, og det er heller ikke normalt i vår kultur at dattera skal lære dem hvordan de skal spise... Jeg lager ikke en eneste lyd, alt jeg vil er å nyte maten. Orker ikke å høre ekle lyder som kan assosieres med noe helt annet ... Og hvis JEG skulle slurpe med vilje, SÅ reagerer mamma overrasket . "Ja, sånn høres du ut da "tenker jeg. Hva i alle dager skal jeg gjøre..? Jeg hater å spise alene for å si det sånn.. jeg liker jo å spise med andre. Spesielt under ramadan. Er jo en tid for fellesskap. Men jeg takler det søren ikke når pappa viser NULL hensyn til de rundt seg. Anonymkode: ca053...153
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2019 #4 Skrevet 5. mai 2019 Vel, hadde det vært meg hadde jeg bedt dem om å skaffe seg litt bordskikk, og respektere at det sitter andre rundt bordet. Man kan jo miste matlysten av mindre. Evt skaffe deg ørepropper? Det er litt mindre konfronterende. Anonymkode: a85c0...c7d
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2019 #5 Skrevet 5. mai 2019 Det er dessverre ikke lett å oppdra sine egne foreldre. Finere spisevaner er noe man må lære når man er liten. Hvor har du lært at man ikke skal slurpe og stønne ved matbordet? Blant venner? Yngre folk som vet bedre om bordskikk? Kan jeg få spørre deg om noe i samme slengen? Jeg bor i et område med høy andel innvandrere, dvs sikkert 70% muslimer. Når de har ramadan, så sies det jo at man ikke skal spise før solen går ned. I sine hjemland er jo dette kanskje klokka åtte eller noe. Men i Norge er jo solen oppe mye lenger enn det på sommerstid. Hva gjør dere da? "Jukser" dere og følger solens gang i hjemlandet, eller følger dere regelen om at solen må ha gått ned uansett hvor man er? Får dere da spise kanskje ikke før kl 23? Og hva gjør muslimene i nord-Norge, der sola aldri går ned i sommerhalvåret, men er på himmelen hele natten? Mye spørsmål. Håper du kan svare, for jeg lurer veldig. Takk Anonymkode: 1d9fe...a68 1
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2019 #6 Skrevet 5. mai 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Vel, hadde det vært meg hadde jeg bedt dem om å skaffe seg litt bordskikk, og respektere at det sitter andre rundt bordet. Man kan jo miste matlysten av mindre. Evt skaffe deg ørepropper? Det er litt mindre konfronterende. Anonymkode: a85c0...c7d ELLEE kanskje du kunne slurpet som faen og lagt masse lyd under et helt måltid, og når de spør hva du driver med kan du uskyldig si "åja, jeg fulgte bare deres eksempel", kanskje de da forstår hvor ekle de er Anonymkode: a85c0...c7d 5
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2019 #7 Skrevet 5. mai 2019 «Jeg skjønner det er godt med mat men kan dere prøve å ikke lage så mye mat når dere spiser? Det er litt ubehagelig for meg å høre på» Anonymkode: 450cd...018
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2019 #8 Skrevet 5. mai 2019 Føler med deg, faren min hadde heller ikke allverden til bordskikk. Er ikke så mye man kan gjøre, foreldrene mine hørte stort sett ikke på meg før de registrerte at jeg var i ferd med å eksplodere. Og vi er ikke muslimer. Foreldre vil ikke oppdras av sine egne barn. Hvis du slipper unna med det kan du kanskje spørre om han synes at hans egen familie er verd mindre respekt enn andre. Anonymkode: e5cff...443
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2019 #9 Skrevet 5. mai 2019 Overdreven slafsing, slurping og smatting er slitsomt for de fleste, men det kan godt hende det er noe annet. Google "misofoni". Om du har det så reagerer du på slike matlyder. Ofte reagerer man sterkere jo nærmere i slekt man er. Selv en fredelig person kan tenke de frykteligste ting om en nær person setter tennene i et saftig eple. Hvis jeg var deg så ville jeg lest litt om det. Kanskje du kjenner deg igjen. Det fine her er at det ofte er mulig å behandle. :) Anonymkode: c204f...a28
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2019 #10 Skrevet 5. mai 2019 I-landsproblemer... Vær glad for at du har mat på bordet i det hele tatt. Evt. bryt kontakten. Anonymkode: 1bb47...29a 1
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2019 #11 Skrevet 5. mai 2019 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: I-landsproblemer... Vær glad for at du har mat på bordet i det hele tatt. Evt. bryt kontakten. Anonymkode: 1bb47...29a Herregud 🙄 Anonymkode: a85c0...c7d 1
Viktualia Skrevet 5. mai 2019 #12 Skrevet 5. mai 2019 Selv om jeg aldri gjør det med noen til stede, så er det faktisk ganske godt å slurpe suppe. Nå har jo du en gylden mulighet til å teste det ut litt, siden det tydeligvis er helt greit i din familie. Prøv det, og konsentrer deg om hvordan smaken endrer seg i forhold til om man ikke slurper. Kanskje du glemmer slafs og stønn rundt deg litt? Ellers sliter jeg med spiselyder selv, til og med uskyldige tyggelyder, men syns det hjelper hvis jeg har litt musikk eller radio på. Tror du at dere kanskje kan ha på litt musikk? Eventuelt så hjelper det meg litt å tenke at det at jeg blir irritert (noe så inn i hampen mordlystent sinnairritert) er kun mitt eget problem. Det rare er at jeg blir mye mer irritert på mine nærmestes lyder enn lyder fra fremmede.
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2019 #13 Skrevet 5. mai 2019 1 minutt siden, Viktualia skrev: Selv om jeg aldri gjør det med noen til stede, så er det faktisk ganske godt å slurpe suppe. Nå har jo du en gylden mulighet til å teste det ut litt, siden det tydeligvis er helt greit i din familie. Prøv det, og konsentrer deg om hvordan smaken endrer seg i forhold til om man ikke slurper. Kanskje du glemmer slafs og stønn rundt deg litt? Ellers sliter jeg med spiselyder selv, til og med uskyldige tyggelyder, men syns det hjelper hvis jeg har litt musikk eller radio på. Tror du at dere kanskje kan ha på litt musikk? Eventuelt så hjelper det meg litt å tenke at det at jeg blir irritert (noe så inn i hampen mordlystent sinnairritert) er kun mitt eget problem. Det rare er at jeg blir mye mer irritert på mine nærmestes lyder enn lyder fra fremmede. Det er akkurat det jeg beskrev over, nemlig misofoni. Anonymkode: c204f...a28
Viktualia Skrevet 5. mai 2019 #14 Skrevet 5. mai 2019 (endret) 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er akkurat det jeg beskrev over, nemlig misofoni. Anonymkode: c204f...a28 Det er jeg smertelig klar over. Tenkte bare å komme med et par tips om hvordan håndtere det siden ts neppe rekker å bli kurert til i morgen kveld. Endret 5. mai 2019 av Viktualia
ErGlad Skrevet 5. mai 2019 #15 Skrevet 5. mai 2019 (endret) Ja, dette kan bli vanskelig. Endret 5. mai 2019 av Sosialt
megda Skrevet 5. mai 2019 #17 Skrevet 5. mai 2019 Det er slitsomt å bo i en familie der det kan fungere som et tyranni med en diktator på toppen. Om jeg var i din posisjon ville jeg sagt klart i fra om hvordan man skal kunne behandles likt og i det minste ha de samme forventningene til hverandre i samme familie. Om de ikke hadde likt å høre det, så hadde jeg bedt de om å tenke over det de sier, fordi deres måte å oppføre seg er det motsatte av gjensidig respekt. Deretter ville jeg spist alene og bedt til gud, allah eller buddha om å bli gammel raskt slik at jeg kan flytte ut av huset.
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2019 #18 Skrevet 5. mai 2019 Hvordan kan man hate å spise alene? Folk har blitt så uselvstendige på så grunnleggende ting... Anonymkode: b30cb...22d
Gjest 007_008_007 Skrevet 5. mai 2019 #19 Skrevet 5. mai 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Føler meg kjip som sier dette men jeg har med årene begynt å mislike og grue meg sterkt til å sitte ned sammen med familien, etter å ha fastet i opptil 20 timer, å spise sammen. Fordi pappa stønner som f når han får i seg ikke bare FØRSTE men ALLE skjeene av suppen. Stønner hardt og. Og både mor og far slurper i seg hver eneste skje. Og det er ekkelt. Man har sultet i hele dag og man gleder seg til å nyte maten i fred og ro. Men allikevel må jeg bare holde kjeft og venne meg til disse ulydene. Når mamma har merket tegn på at jeg føler meg ukomfortabel rundt dette har det flere ganger ført til krangler. Så jeg kan ikke, og det er heller ikke normalt i vår kultur at dattera skal lære dem hvordan de skal spise... Jeg lager ikke en eneste lyd, alt jeg vil er å nyte maten. Orker ikke å høre ekle lyder som kan assosieres med noe helt annet ... Og hvis JEG skulle slurpe med vilje, SÅ reagerer mamma overrasket . "Ja, sånn høres du ut da "tenker jeg. Hva i alle dager skal jeg gjøre..? Jeg hater å spise alene for å si det sånn.. jeg liker jo å spise med andre. Spesielt under ramadan. Er jo en tid for fellesskap. Men jeg takler det søren ikke når pappa viser NULL hensyn til de rundt seg. Anonymkode: ca053...153 Fake innlegg.
Gjest 007_008_007 Skrevet 5. mai 2019 #20 Skrevet 5. mai 2019 1 time siden, O.G. skrev: Denne fasten er bare tull. Den er ikke tull for de som tror på bakgrunnen for den.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå