AnonymBruker Skrevet 5. mai 2019 #1 Skrevet 5. mai 2019 Var det forskjell på utbetaling for single og gifte/samboere før trygdereformen? Min mor har hatt minstetrygd i mange år, men ingen store forskjeller på hva hun fikk før og etter skilsmissen i 2003. Så jeg lurer egentlig på om hun bare ikke har fått den summen hun skal ha etterpå? Anonymkode: ef3ee...57e
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2019 #2 Skrevet 5. mai 2019 Du lurer på hvordan din mor skal kunne snylte enda mer på trygden fra NAV. Det er uhørt! Anonymkode: cacf4...2b0 2
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2019 #3 Skrevet 5. mai 2019 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Var det forskjell på utbetaling for single og gifte/samboere før trygdereformen? Min mor har hatt minstetrygd i mange år, men ingen store forskjeller på hva hun fikk før og etter skilsmissen i 2003. Så jeg lurer egentlig på om hun bare ikke har fått den summen hun skal ha etterpå? Anonymkode: ef3ee...57e Hva har hun utbetalt nå da? 240 270 vs 220 893 per år. Evt. 225 737 om hun var registrert som gift/samboende i 2016, når det var omlegging av uføretrygden. https://www.nav.no/no/Person/Pensjon/Relatert+informasjon/beregning-av-uføretrygd Vet ikke om skilsmisse blir automatisk rapportert inn til NAV? Eller om det er noe en må melde inn selv? I linken over står det at om sivilstand endrer seg, så må en melde fra til NAV, selv om jeg ville trodd de fanger det opp? Ville tatt kontakt med NAV og undersøkt, hvordan din mor er registrert. Anonymkode: 674d8...e5a
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2019 #4 Skrevet 5. mai 2019 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva har hun utbetalt nå da? 240 270 vs 220 893 per år. Evt. 225 737 om hun var registrert som gift/samboende i 2016, når det var omlegging av uføretrygden. https://www.nav.no/no/Person/Pensjon/Relatert+informasjon/beregning-av-uføretrygd Vet ikke om skilsmisse blir automatisk rapportert inn til NAV? Eller om det er noe en må melde inn selv? I linken over står det at om sivilstand endrer seg, så må en melde fra til NAV, selv om jeg ville trodd de fanger det opp? Ville tatt kontakt med NAV og undersøkt, hvordan din mor er registrert. Anonymkode: 674d8...e5a Takk for ordentlig svar! Jeg vet ikke hva hun har sum hvert år, bare at hun har laveste sats. Tenkte kanskje det var andre regler på gift og enslig før reformen. Skal be henne kontakte NAV ☺️ Anonymkode: ef3ee...57e 1
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2019 #5 Skrevet 5. mai 2019 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk for ordentlig svar! Jeg vet ikke hva hun har sum hvert år, bare at hun har laveste sats. Tenkte kanskje det var andre regler på gift og enslig før reformen. Skal be henne kontakte NAV ☺️ Anonymkode: ef3ee...57e Bare hyggelig Jo, det stemmer, det var andre regler før/etter reformen når det gjelder avkorting av uførertrygd for samboere/gifte - trygden blir ikke lengre avkorta, bortsett fra for de på minstestønad, totalt ulogisk etter min mening, men det er nå en annen sak. Men en skilsmisse i 2003 ville ikke ha noen betydning ved omleggingen i 2016. Såfremst hun var riktig registrert som skilt/enslig hos NAV da. Det var bare de som var gift/samboer når omleggingen skjedde som ble berørt. Anonymkode: 674d8...e5a
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2019 #6 Skrevet 5. mai 2019 57 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du lurer på hvordan din mor skal kunne snylte enda mer på trygden fra NAV. Det er uhørt! Anonymkode: cacf4...2b0 Uføretrygdede mennesker er ikke nødvendigvis alle snyltere! Hvis hun har krav på mer penger som skilt eså er det klart at hun skal få det! Anonymkode: 66273...599 3
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2019 #7 Skrevet 5. mai 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Bare hyggelig Jo, det stemmer, det var andre regler før/etter reformen når det gjelder avkorting av uførertrygd for samboere/gifte - trygden blir ikke lengre avkorta, bortsett fra for de på minstestønad, totalt ulogisk etter min mening, men det er nå en annen sak. Men en skilsmisse i 2003 ville ikke ha noen betydning ved omleggingen i 2016. Såfremst hun var riktig registrert som skilt/enslig hos NAV da. Det var bare de som var gift/samboer når omleggingen skjedde som ble berørt. Anonymkode: 674d8...e5a Hun har visst aldri meldt fra til nav om at hun er skilt. Trodde det gikk automatisk. Helt forferdelig at de med minst å rutte med bare skal få mindre og mindre! Anonymkode: ef3ee...57e
Grandidosa83 Skrevet 5. mai 2019 #8 Skrevet 5. mai 2019 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hun har visst aldri meldt fra til nav om at hun er skilt. Trodde det gikk automatisk. Helt forferdelig at de med minst å rutte med bare skal få mindre og mindre! Anonymkode: ef3ee...57e Det er fordi det blir mindre og mindre penger og rutte med for AS Norge. Og, nei, skattelettene utgjør nesten ingen forskjell dessverre. Til det er det for mange på mottaker siden.
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2019 #9 Skrevet 5. mai 2019 47 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hun har visst aldri meldt fra til nav om at hun er skilt. Trodde det gikk automatisk. Helt forferdelig at de med minst å rutte med bare skal få mindre og mindre! Anonymkode: ef3ee...57e De får jo overført det meste av registre og data fra andre etater, så skal ikke si at det ikke går automatisk altså - det vet jeg ikke. Men det er jo en ting å sjekke ut, for sikkerhets skyld Anonymkode: 674d8...e5a
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2019 #10 Skrevet 5. mai 2019 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: De får jo overført det meste av registre og data fra andre etater, så skal ikke si at det ikke går automatisk altså - det vet jeg ikke. Men det er jo en ting å sjekke ut, for sikkerhets skyld Anonymkode: 674d8...e5a Det står i hvert fall på nett at en plikter å gi beskjed selv. Men dersom det ikke var noen forskjell før reformen så er det jo ikke noe å tenke på ☺️ Anonymkode: ef3ee...57e
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2019 #11 Skrevet 5. mai 2019 35 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det står i hvert fall på nett at en plikter å gi beskjed selv. Men dersom det ikke var noen forskjell før reformen så er det jo ikke noe å tenke på ☺️ Anonymkode: ef3ee...57e Men det har ikke noe direkte med reformen å gjøre. Den betyr bare at folk som ble gift etter 2016 og ikke er på minstestønad ikke lengre vil få avkorting i trygda. I 2003 skulle hun fått tilbake full minstestønad da hun ble skilt. Slik var reglene da, og slik er reglene fremdeles for minstestønad. Så sjekk at hun er registert som skilt/enslig. Gå evt inn på min side hos NAV og se hva slags opplysninger som ligger der? Har det ikke blitt oppdatert, så kan hun ha krav på litt mer. Jeg aner ikke rutinene til NAV, om dette skjer automatisk, men jeg ville sjekka for å være helt sikker. På minstestønad så svir det kuttet der. Anonymkode: 674d8...e5a 1
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2019 #12 Skrevet 5. mai 2019 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men det har ikke noe direkte med reformen å gjøre. Den betyr bare at folk som ble gift etter 2016 og ikke er på minstestønad ikke lengre vil få avkorting i trygda. I 2003 skulle hun fått tilbake full minstestønad da hun ble skilt. Slik var reglene da, og slik er reglene fremdeles for minstestønad. Så sjekk at hun er registert som skilt/enslig. Gå evt inn på min side hos NAV og se hva slags opplysninger som ligger der? Har det ikke blitt oppdatert, så kan hun ha krav på litt mer. Jeg aner ikke rutinene til NAV, om dette skjer automatisk, men jeg ville sjekka for å være helt sikker. På minstestønad så svir det kuttet der. Anonymkode: 674d8...e5a Spørsmålet mitt her er jo egentlig om det var forskjellig sum på utbetaling til singel og gift også før reformen ☺️ Anonymkode: ef3ee...57e
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2019 #13 Skrevet 5. mai 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Spørsmålet mitt her er jo egentlig om det var forskjellig sum på utbetaling til singel og gift også før reformen ☺️ Anonymkode: ef3ee...57e Er nok her vi snakker litt forbi hverandre. Det var før reformen det å bli gift/samboer ga kutt i uførertrygd. Nå, etter 2016 så er det ikke lengre noen forskjell på å være gift/samboer. Bortsett fra om en er på minstestønad, for denne gruppen er det uendra, ja Diskusjonen rundt omleggingen, gikk på at de som alt var gift/samboer i 2016 ikke fikk tilbake kuttet i sin trygd, da de omregnet stønadene. Og de vil heller ikke gå det tilbake om de i fremtiden skulle bli skilt/enslig. https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/pzdeE/158000-rammes-av-trygdekutt Så ja, før 2016 var det forskjell på gift/samboer for alle uføre - etter 2016 kun for de på minstestønad Likevel smart å dobbeltsjekke av NAV har riktige opplysninger om din mor - at ting ble oppdatert og korrekt registrert i 2003. Anonymkode: 674d8...e5a
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2019 #14 Skrevet 5. mai 2019 57 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er nok her vi snakker litt forbi hverandre. Det var før reformen det å bli gift/samboer ga kutt i uførertrygd. Nå, etter 2016 så er det ikke lengre noen forskjell på å være gift/samboer. Bortsett fra om en er på minstestønad, for denne gruppen er det uendra, ja Diskusjonen rundt omleggingen, gikk på at de som alt var gift/samboer i 2016 ikke fikk tilbake kuttet i sin trygd, da de omregnet stønadene. Og de vil heller ikke gå det tilbake om de i fremtiden skulle bli skilt/enslig. https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/pzdeE/158000-rammes-av-trygdekutt Så ja, før 2016 var det forskjell på gift/samboer for alle uføre - etter 2016 kun for de på minstestønad Likevel smart å dobbeltsjekke av NAV har riktige opplysninger om din mor - at ting ble oppdatert og korrekt registrert i 2003. Anonymkode: 674d8...e5a Takk! Hun sjekket det nå, det står skilt og rett over 240.000 i året. Da har det vel ingen ting for seg å undersøke alt før den tid, da det kun er aktuelt med etterbetaling for 3 år.. Anonymkode: ef3ee...57e
Dracoster Skrevet 9. mai 2019 #15 Skrevet 9. mai 2019 Min stefar ble uføretrygdet i 2014, ikke minstesats. Han (og min mor) giftet seg i 2017. Han fikk fortsatt 20% forkorting i trygden.
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2019 #16 Skrevet 9. mai 2019 På 5.5.2019 den 12.59, AnonymBruker skrev: Det står i hvert fall på nett at en plikter å gi beskjed selv. Men dersom det ikke var noen forskjell før reformen så er det jo ikke noe å tenke på ☺️ Anonymkode: ef3ee...57e Det var samme avkortning før den nye reformen også. Men den gang var det 15%, nå er det 10%. Anonymkode: f6582...2b3
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2019 #17 Skrevet 9. mai 2019 15 timer siden, Dracoster skrev: Min stefar ble uføretrygdet i 2014, ikke minstesats. Han (og min mor) giftet seg i 2017. Han fikk fortsatt 20% forkorting i trygden. Det kan ikke stemme. Skal han ha forkortning skal den være på 10% Anonymkode: f6582...2b3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå